Kat als vroege wekker

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
caramel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2008 20:10

Kat als vroege wekker

Bericht door caramel »

Hallo eenieder,

Vooraleerst wil ik toch even zeggen dat ik deze site super vind en alle raad is echt goed.
Nu is onze kitten caramel 2 maand en en half gaat prachtig de kattenbak op eet slaapt echt alles perfecto.
Nu de laatste tijd gaat ie het ganse huis door, op ontdekking en dit gebeurd goed.
Het enige klein probleembje is dat hij snachts onze slaapkamer binnesluipt, en heerlijk slaapt, nu das wel leuk behalve het wekuur :grin: meestal is dit tussen 4 en 5 u s'ochtends begint ie te ravotten en te spelen ongelooflijk maar dan is iedereen een beetje veel te vroeg wakker.....enige idee hoe dat te verhelpen
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kat als vroege wekker

Bericht door jobey »

eeehhh niet in de slaapkamer laten??

ze hebben hier een eigen kamer voor s'nachts (nou jah gecombineert met die van mij) waar ook wat speeltjes liggen, water drinken en hun bak.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kat als vroege wekker

Bericht door Shaz »

Het is voor kittens wel normaal om zo vroeg actief te zijn. Wij zetten ze toen ook altijd buiten de slaapkamer neer zodat ze daar konden ravotten terwijl wij nog even konden slapen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Arabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 apr 2008 09:08

Re: kat als vroege wekker

Bericht door Arabella »

Bij mij gaat dat niet lukken want ik heb een woon/slaapkamer in 1. Ik moet zeggen dat Mica het tot nog toe redelijk geweldig doet. Ze is nu 4 maanden oud en houd me zo af en toe uit m'n slaap. Maar ik merk dat als ik haar van te voren toespreek dat ze rustig moet zijn en mij moet laten slapen, ze dit toch wel redelijk doet. Zelfs met mijn nachtdiensten als ik overdag moet slapen. En anders word ik heel even goed boos op d'r en dan is het meestal ook wel zo over, of even apart zetten in de badkamer. Of ik hoor het gewoon simpelweg niet als ik slaap, kan ook natuurlijk. Vanochtend kwam ze me rond half 9 begroeten door vlak bij m'n oor te komen spinnen... ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat als vroege wekker

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat kittens en katten er niet van begrijpen als je ze vriendelijk vraagt om rustig te zijn zodat het baasje nog eventjes kan slapen ;-), maar met boos worden bereik je helaas nog minder, want ze begrijpen dan totaal niet wat ze fout doen en worden hier erg angstig en schrikachtig van. Het beste is dus het gedrag consequent en langdurig te negeren, zodat ze uiteindelijk snappen dat er niets te halen valt of ze gewoon niet in de slaapkamer te laten (als dat mogelijk is).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kat als vroege wekker

Bericht door rieneke »

zoals sandra zegt; consequent en langdurig negeren.
waar je rekening mee moet houden: in eerste instantie zal de kat niet willen geloven dat z'n gedrag geen resultaat meer oplevert, en hij zal nog veel harder z'n best gaan doen.
dit is de fase waarin mensen vaak de handdoek in de ring gooien, en roepen dat negeren niet werkt.
de volhouders zullen merken dat op de duur het gedrag toch uitdooft.
wel zie je vaak na een tijdje een opleving van het gedrag, al is het niet zo heftig als in het begin; de kat wil het nog een laatste keer proberen.
ook dan is het devies volhouden, en ben je er als het goed is, definitief van af.
succes!
Gebruikersavatar
Arabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 apr 2008 09:08

Re: kat als vroege wekker

Bericht door Arabella »

Sandra W schreef:Ik vrees dat kittens en katten er niet van begrijpen als je ze vriendelijk vraagt om rustig te zijn zodat het baasje nog eventjes kan slapen ;-), ...

groeten,
Sandra

Het klinkt heel gek ja, dat snap ik ook. Maar de eerste dag na mijn nachtdienst heb ik haar toegesproken en toen ging het goed. De 2e dag niet verteld, en toen heeft ze me tot 12u in de middag wakker gehouden. De 3e dag weer toegesproken en toen ging het ook goed. Al zal ze het niet begrijpen ik vertel het haar toch, dan heb ik tenminste iets te zeggen tegen iemand hier thuis... ;-) :-P :eshifty:
dynamitejane
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2008 22:14

Re: kat als vroege wekker

Bericht door dynamitejane »

hoi,
van dat toespreken heb ik nog nooit gehoord, ik dacht altijd dat katten selectief doof waren :grin:
vannacht heb ik onze 2 kleine mannen op de kamer laten slapen, eerlijk ik heb er niks van gemerkt maar mijn vriend zei vanmorgen dat ze het vannacht hebben uitgehangen, onze oude kater is van miserie een rustig plekje gaan zoeken. nochtans, toen ik wakker werd deze morgen lagen ze als 2 pluchen beestjes op het bed heel braaf te slapen :lol:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kat als vroege wekker

Bericht door Leonie89 »

Benthe hield mij ook uren wakker (mijn vriend sliep er dwars doorheen), daarom verstoppen wij snachts alle speeltjes.. ook omdat ze er totaal niets van heel laat mag ze alleen spelen met speeltjes onder toezicht.. we merken dat dit helpt.. ze slaapt hierdoor veel s nachts in plaats van overdag.. maar dan gooit ze ook alles eruit..
ik weet niet of een kitten wel een hele nacht zonder speeltjes kan, maar je zou het kunnen proberen.. hopen dat het hem ook een beter ritme geeft..
Gesloten