Bange kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Ikke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2008 11:39

Bange kat

Bericht door Ikke »

Sinds drie maanden hebben mijn vriend en ik 2 katten, na lang nadenken hebben we besloten om ipv kittens twee straatkaten een liefdevolle thuis te geven.
Nu, 3 maand later is er één kat nog steeds heel bang van ons. Ze luistert naar haar naam, maar laat ons nooit dicht in de buurt komen. Hoe kunnen wij onze kat over haar angsten heen helpen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: bange kat

Bericht door Sandra W »

Allereerst wil ik jullie mijn complimenten geven dat jullie deze twee zwervertjes een fijn nieuw huis hebben gegeven! Echt top!

Je kunt die bange kat "dwingen" contact met jullie te maken door haar een week of twee of zelfs langer maar in één rustig vertrek te laten, bijvoorbeeld een logeerkamer en ga dan iedere dag een paar keer per dag een kwartiertje op de grond bij haar in de buurt zitten en ga je heel lief tegen haar praten. Ze kan dan niet wegrennen of zich overal verstoppen en zal zo sneller aan je aanwezigheid en stem wennen. De rest van de dag laat je haar daar alleen met een kattenbak, een mandje, eten en drinken (nee dat is echt niet zielig).

Na een paar dagen probeer je dan je hand aan te bieden zodat ze er aan kan ruiken en nog weer een paar dagen later probeer je haar voorzichtig te aaien terwijl je lief blijft praten. Bij alles wat je doet kijk je goed naar hoe ze reageert en laat je haar het tempo bepalen, probeer daarbij niets te forceren. Als het goed is wordt ze iedere dag een beetje minder bang en als je tevreden bent laat je haar weer in de rest van het huis.

Ik hoop dat dit lukt, maar ik denk wel dat ze altijd wat bangig zal blijven, want dat is misschien wel haar karakter geworden. Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: bange kat

Bericht door rieneke »

hoe oud is je kat? een van 2 zal je meer kunnen leren dan een van 10.
de bangerds die ik heb gehad heb ik eigenlijk genegeerd, zodat ze gaandeweg doorkregen dat ik geen bedreiging voor ze vormde.
wel veel lief praten, maar ze niet aankijken.
in een later stadium eens een snel kroeltje als ze er niet op verdacht waren, voordat ze konden schrikken was ik al weer weg :smile:
zo gaat zo'n katje gaandeweg vooruit.
het is wel een zaak van de lange adem, en ietwat timide zal ze waarschijnlijk wel blijven.
geduld en succes!
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: bange kat

Bericht door lvhesteren »

Sinds 5 weken heb ik een kater van 5 maanden oud bij mijn kater en poesje genomen. Het is een Selkirk Rex, en binnen een paar dagen waren ze met zn 3en vrienden.

Alleen de fokker kon deze kater niet kwijt, omdat hij naar boven vloog als de "nieuwe eigenaar" hem mee wilde nemen. Toen ik bij hem ging kijken, kwam hij bij mijn voeten liggen en wilde wel mee. De eerste avond kwam hij bij me op bed liggen en kopjes geven, maar overdag rent ie weg als hij me ziet aankomen. Hoe kan ik dit gedrag afleren? Ik toon hem juist dat de andere katten het fijn vinden om aangehaald te worden, maar als ik dat bij hem probeer word hij alleen maar angstiger.

Graag jullie advies.
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: bange kat

Bericht door Adriana »

nee, het gaat niet om gedrag afleren.
dit jonge beest is op een bijna traumatische manier ergens van geschrokken en heeft tijd nodig om te wennen en te leren vertrouwen.
die hoeft niet in een opvoedingstraject, die heeft rust en liefde en lekker eten nodig.
het feit dat hij op jou al wel goed reageert betekent dat hij op je gevallen is en het wel goed komt. alleen niet onmiddellijk.
wees blij dat hij het met je andere katten goed kan vinden, daar leert hij ook erg veel van.
en als je andere katten niet wegrennen, zal hij dat na verloop van tijd met dit goede voorbeeld ook niet meer doen.
aanhalen kan nog niet en dat komt ook nog wel. geef jezelf en hem de tijd en forceer niks.
prijs hem en beloon hem als ie rustig blijft en laat hem met rust als ie wegspurt. dat slijt wel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: bange kat

Bericht door Nyncke »

Om te beginnen, ik denk wel dat dieren weten bij wie ze moeten zijn/ bij wie het veilig is.
Deze kater heeft jou kennelijk uitgekozen.

Ik zou hem negeren zodat hij naar jou kan komen...maar ik zou wel het voerbakje steeds wat dichter bij me in de buurt zetten. Zo stapje voor stapje vertrouwen winnen.

Verder zou je kunnen proberen om rescue bachremedie te gebruiken, daar worden ze wat ontspannener van.
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: bange kat

Bericht door lvhesteren »

Bedankt voor jullie snelle reactie!!
's Ochtends krijgen de katten een stukje vleeswaren en dan zit hij erbij en dat pakt er wel aan en likt mijn vingers af, maar als ik dan in de gang langs hem loop rent ie weg. Lekker met rust laten dus.

Hij is nu 6 maanden, zal ik het castreren maar even uitstellen totdat hij helemaal gewend is? Of wat is jullie ervaring hiermee? Ben nl. bang dat hij gaat sproeien, want er lopen hier meerdere katten.

Groetjes, Lilian

Mickey, Lady & Sam

ps waar is dat rescue bachremedie te koop? En hoe gebruik je het?
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: bange kat

Bericht door Adriana »

nee, ik zou het castreren zeker niet uitstellen en even overleggen met je da, denk z.s.m.
en met hem/haar kun je ook overleggen over een feliway verdamper (feromonen) (even googelen) of bv Telizen voor de kleine rex (?Sam).
bij sommige katten helpt dat geweldig tegen angsten, het is niet versuffend, plantaardig, zeker niet verslavend en werkt heel zacht.
van zijn kattenmaatjes leert hij heel veel en als dat onderling goed gaat dan is dat een prima leerschool.
en houd zelf maanden in je achterhoofd ipv weken qua planning. maar het komt goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: bange kat

Bericht door Nyncke »

Je kunt het kopen bij een drogist of een natuurvoedingswinkel.
Bij katten doe ik een drupje door het voer.
In het begin doe ik 3x per dag een drupje, als er geen reactie is, voer ik het op tot max. 5x daags een drupje door wat voer of iets wat ze erg lekker vinden.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: bange kat

Bericht door Cari »

Dat gaat echt wel goedkomen met de kleine rex :grin: . Hij ligt al bij je op bed, geeft dan kopjes en hij likt je vingers af, als je iets lekkers geeft - dat is al een fantastisch begin! Probeer hem nooit te aaien of op te pakken als hij wegloopt, maar lok hem en speel met hem. Voor een kat kan een lopend mens heel eng zijn - we zijn in verhouding ook enorm groot. Misschien is hij wel een keer per ongeluk omver gelopen o.i.d.
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar misschien kan je zijn woonruimte in het begin wat beperken, zodat hij niet iedere keer, bij wijze van spreken, van de kelder naar de zolder speert.

Ik zou hem zeker ook meteen laten castreren, dat zal zijn vertrouwen echt niet schaden - dat is hij 's avonds alweer vergeten ;-) . Als hij begint te sproeien ben je verder van huis.
Ik wens je veel plzier met hem!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Bange kat

Bericht door lvhesteren »

Bedankt voor jullie goede adviezen!

Ik zal bij de DA vragen of ze Feliway hebben en meteen een afspraak maken om Sam te castreren.

Wat ik wel vreemd vind is dat de fokker niets kon met de katers uit het nestje van Sam (incl. zijn vader), de poesjes kon ze optillen e.d. maar de katers bleven uit haar buurt. Helaas heeft Sam 5 maanden bij haar gewoond, dus dat is er wel ingesleten.
Ik vond 2 katten in een appartement eigenlijk wel genoeg, maar na googlen op raskatten kwam ik bij de cattery waar Sam zat. En dan ben je meteen verkocht als je een Selkirk Rex, lilac point straight kater ziet. Die blauwe ogen wauwww!
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bange kat

Bericht door Adriana »

lukt het al om Sammetje te fotograferen want ik word steeds nieuwsgieriger naar je schuwe wereldwonder,
wat een indrukwekkende omschrijving, zeker ook gestamboomd? moet je al voor hem in de houding springen?
dats raar dat mevrouw de fokker niks kon met de katertjes en jij het vrouwelijke baasje er geen probleem mee heeft.
Sam is dus geen vrouwenhatertje, missch kwestie van verkeerde deo of raar parfummetje oid
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Bange kat

Bericht door lvhesteren »

ja foto's genoeg, maar het lukt me niet om ze hier te krijgen :???:

kan ze evt mailen?!
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bange kat

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=3647

even aan Adm. vragen of hij een foto-album voor je wil aanmaken en naam daarvoor bedenken
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Bange kat

Bericht door lvhesteren »

Even een korte update van betreft de rex, sam.

Wij zijn verhuisd van een flat met balkon naar een woning met tuin. Ik heb gemerkt dat de katten graag naar buiten gaan, dus ik hou ze niet tegen. De andere 2 komen geregeld naar binnen om een knuffel te halen of te eten. Maar sam is de hele dag weg en komt 's avonds als het donker is terug om te eten. Ik zorg dan dat ik buiten ben en de ene keer komt hij wel naar me toe, de andere keer niet. Afgelopen zaterdagavond ontdekte ik dat zijn hele kop onder de teken zat. Ik heb hem toen in de bench gedaan in de bijkeuken en de volgende dag alle teken weggehaald. De hele zondag binnen gehouden en hij laat nu toch alles toe wat ik bij hem probeer (teken weghalen, verzorgen e.d.). De andere 2 katten kijken niet meer naar hem om, ws omdat hij zo vaak weg is? Vanochtend waaide de deur open en helaas is hij weer ontsnapt. Hij is tot nu toe ook nog niet teruggekomen, dat zal vanavond laat wel zijn om te eten.

Ik vind het zo vreemd, als je hem aan het verzorgen bent dan praat ik tegen hem en hij spint dan. Dus denk je dat hij het wel naar zn zin heeft. Maar waarom is hij dan hele dagen weg?

Ik weet niet wat te doen, moet ik hem buiten laten lopen of hem verplicht binnen houden??

Graag jullie reactie.
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Plaats reactie