Raar gedrag met achterpootje en overgeven

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Peef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2008 09:33

Raar gedrag met achterpootje en overgeven

Bericht door Peef »

Hoi,

Ik ben hier opnieuw met een vraagje, m'n 2e kitten is nu 3 dagen bij mij (ze is nu 6.5 weken, veel te vroeg van de moeder weg dus, maar de eigenares wouden het nestje per sé vorig weekend buiten ).

Ze eet wel al vast kittenvoer (zowel geweekt als droog) en gaat op het bakje.

Er zijn echter nog een paar probleempjes (denk ik)

- ze heeft denk ik van de moeder het schoonlikken nog niet geleerd, leren ze zichzelf dat aan of kan ik dat haar aanleren?

- vannacht heeft ze tot 4 keer toe gebraakt (met bijhorende gejank), ik ben telkens opgestaan om ze te troosten en te checken, ik heb het idee dat het het geweekt brood was dat ik dr gisteren gaf dat weer naar boven was gekomen, is dit erg?

- af en toe (allez regelmatig zelfs feitelijk) wil ze precies met haar achterpootje omhoog gaan om zichzelf te likken of te krabben, maar dat lukt haar precies niet en soms miauwt ze dan ook, wat zou dit zijn?

Hopelijk weten jullie raad, ben wel wat ongerust..
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door rieneke »

wat jammer dat je het beestje zo ontzettend jong in huis hebt gehaald. je had het beestje ook kunnen weigeren.
maar goed, dat is achteraf gepraat.
waarom zou je het beestje geweekt brood geven?
dat is geen goed voer voor een kat of kitten.
geef haar babybrokjes van een goed merk, bijv. royal canin of hills.
en hou haar goed in de gaten, als ze blijft spugen zou ik toch even naar een dierenarts gaan, want die kleintjes zijn zo snel uitgedroogd.
beterschap voor het kleintje!
Peef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2008 09:33

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door Peef »

mja als ik het weigerde gaven ze haar aan iemand anders, ik wou der het beste voor en wist dat ik er zelf toch heel nauwkeurig ging voor zorgen..

geweekt brood had ik her en der op internet gelezen als tips, maar ik heb ook Royal Canin babycat voer, en dat eet ze ook.

heb ondertussen de DA al geraadpleegd, ik ga vanavond langs voor alle zekerheid
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door Lotte »

als ze de brokken goed eet, zou ik het vooral daar bij houden.
Hoe meer dingen je geeft die niet geschikt zijn voor haar darmen, hoe meer problemen ze krijgt met de ontlasting (diaree) en hoe meer werk ze dus heeft met zich zelf schoonhouden.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Peef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2008 09:33

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door Peef »

zouden jullie aanraden de brokjes te weken in kattenmelk of water, of ze droog te geven aan Yuna?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door Lotte »

Als ze ze droog wil eten, niet weken.

Ik zou persoonlijk ook geen kattenmelk geven op dit moment, omdat ze zo braakt.
Wanneer je een zo kaal mogelijk maal geeft, kan je er achter komen waar ze wel en niet goed op reageert.

Als het over een tijdje gewoon lekker gaat met haar kan je af en toe als extra de kattenmelk geven. Ze hebben dit namelijk niet nodig, net als blik/nat voer.

Dus ik zou het voorlopig even bij de babybrokken houden en verder zorgen dat ze voldoende mogelijkheid heeft tot water drinken.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Peef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2008 09:33

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door Peef »

ok bedankt voor de tip!

ze heeft op 2 plaatsen toegang tot water, bij haar 2 favoriete slaapplekjes :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk vind ik haar met 6,5 weken echt nog veel te jong voor ongeweekte brokjes, want ze kan waarschijnlijk nog niet zo goed kauwen, dus geef nog maar een week of drie (tot je kittentje 9 à 10 weken is) geweekte babybrokjes. Begin maar met warm (niet heet) water eroverheen en als ze dat niet lust kun je er wat kittenmelk (geen kattenmelk) overheen doen. Als je kittentje dan zo'n 12 weken is kun je overstappen op kittenbrokjes en dat kan meestal wel gelijk ongeweekt. Aan geweekt brood zou ik niet beginnen, dat is nergens goed voor ;-).

groeten,
Sandra
Peef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2008 09:33

Re: raar gedrag achterpootje en overgeven

Bericht door Peef »

bedankt vr de tips :)

ben er gisteren mee naar de DA geweest, het kitten bleek eerst en vooral een katertje te zijn! :)

ten tweede had hij dus een ontsteking aan z'n achterwerkje (is behandeld en moet dat nu regelmatig ontsmetten)

ten derde is hij ontwormd, met pasta, die moet ik nog 3 dagen toedienen

en verder goed opletten of hij voldoende eet en drinkt natuurlijk :)
Gesloten