oor- en mondzweren

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
martina
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:33

oor- en mondzweren

Bericht door martina »

Omdat niemand reageert op mijn onderwerp Pemfigus (Pemhpigus) heb ik een andere titel gemaakt.

Mijn kat (poes) heeft al jaren een af en toe opspelende ernstige aandoening aan de oorschelp en neus. Het zijn korstjes en zwellingen. De korstjes vallen er na verloop van tijd af en dan rest een volkomen kale rood ontstoken oorschelp. Mijn DA heeft Pemfigus gediagnosticeerd. Medicatie : 1 x daags Dexoral 0,5 mg, 1,5 tablet + Vetaderm lotion. Ook inmiddels weer 2 x een 14 dagen werkende antibioticum injectie. Het resultaat is niet veelbelovend. Mijn kat voelt zich ziek en maakt een depressieve indruk.

Heeft iemand dit ook wel eens aan de hand gehad ? Hoe was de behandeling en wat was het resultaat ?
Ik overweeg een homeopathische behandeling. Heeft iemand daar ervaring mee ? En weet iemand een homeopathische dierenarts omgeving Utrecht ?

Ik kijk uit naar jullie reacties !

Tineke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: oor- en mondzweren

Bericht door Sandra W »

Arme arme poes! Ik weet hier niet zo veel vanaf, behalve dat het een auto-immuunziekte op de huidcellen is, maar wat zal ze een pijn en jeuk hebben, zeker als de medicatie niet erg aanslaat :-(. Logisch ook dat ze daar depressief en lusteloos van wordt, dat zou toch iedereen worden in zo'n situatie! En wat ontzettend vervelend voor jou, wat zal je je machteloos voelen. Ik wil je dan ook allereerst heel veel sterkte wensen en ik hoop voor je dat je veel tips krijgt en veel goede informatie op het internet kunt vinden.

Ik weet niet of je dierenarts al Prednisolon heeft gegeven, maar dat kan ook goed werken bij huidaandoeningen en daarbij ook een "boost" geven. Misschien kun je daar eens om vragen.

Ik denk niet dat homeopatische middelen krachtig genoeg zijn om dit probleem helemaal te verhelpen, maar ze zijn wel enorm goed om de weerstand te verhogen en dat kan dan weer positief zijn voor de huid. Zo zijn er voor de huid en de weerstand diverse homeopatische middeltjes die eigenlijk voor mensen zijn gemaakt maar ook heel geschikt voor dieren zijn, zoals bijvoorbeeld teunisbloemolie, schapenvet van Pro Derma (met zeewier), Milflora van Green Balance, Orovital (is eigenlijk voor duiven), Dartarin crème, Viola Equi, Echina Forcedruppels (de flesjes voor baby's, 3 druppels per keer in een waterbakje) en colloïdaal zilverwater.

Kijk ook eens op de sites van "Puur Natuur" en van "Homeo Natura", wellicht kun je daar goede homeopatische producten vinden voor de huid en de vacht van je kat. Wellicht kun je verder op dit forum ook nog wat goede informatie vinden bij het topic "schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten" (bij "ziektes en medisch overig"), ook is het probleem van jouw kat natuurlijk een stuk serieuzer en zoek verder ook met de zoekfunctie van dit forum op "weerstand" en "homeopatisch" voor extra informatie.

Tenslotte ken ik geen homeopatische dierenarts in Utrecht, maar ik weet wel uit eigen ervaring dat het Academisch Medisch Dierenziekenhuis in Utrecht heel erg goed is met serieuze en lastige problemen bij huisdieren. Misschien kun je ze eens bellen voor een afspraak.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen en ik hoop dat er nog meer mensen zijn die goede tips of adviesen kunnen geven. Sterkte!

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 29 apr 2008 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: oor- en mondzweren

Bericht door rieneke »

ik denk dat er niet op gereageerd wordt omdat niemand er bekend mee is.
als je toch omgeving utrecht woont, zou ik voor zo'n akelige kwaal naar de universiteitskliniek in utrecht gaan, als ze je kunnen helpen is het daar.

sandra, prednison geeft de weerstand bepaald geen boost, het verlaagt de weerstand juist flink!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: oor- en mondzweren

Bericht door Sandra W »

Je hebt inderdaad helemaal gelijk dat Prednisolon op lange termijn heel schadelijk voor de weerstand van een dier (of mens), maar niet gelijk op de hele korte termijn, daarom sprak ik over een "boost", een kortstondig duwtje in de rug dus. Het is zowiezo geen goed idee om Prednisolon langdurig te geven, vanwege alle schadelijke bijwerkingen, maar kortstondig in combinatie met weerstandverhogende homeopatische middelen kan het heel goed helpen bij huidproblemen en jeuk. Of het in dit ernstige geval ook zal helpen weet ik natuurlijk niet, aangezien ik geen dierenarts bent, maar het kan geen kwaad om het hem voor te leggen lijkt mij.

groeten,
Sandra
martina
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:33

Re: oor- en mondzweren

Bericht door martina »

Dank jullie wel voor je antwoorden en tips. Aster heeft deze klacht al jaren. Er zijn periodes dat zij er geen last van heeft, dankzij..... prednison. Zij krijgt dit al jaren in een onderhoudsdosis. Ik was prachtig aan het afbouwen naar een halve tablet om de dag, todat de klachten in alle hevigheid weer terugkwamen. De DA heeft nu Dexoral gegeven in de hoogst mogelijke dosis om inderdaad een soort boosteffect te bereiken. Ik weet dat langdurig gebruik van prednison of Dexoral op lange termijn allerlei bijwerkingen kan geven. Misschien leeft Aster hierdoor korter, maar is haar leventje wel leefbaar.
Het lijkt er nu echter ook op dat zij een tolerantie voor corticosteroïden heeft ontwikkelt.

Het is een akelige aandoening. Ik zal inderdaad de Universiteit vrijdag a.s. weer eens bellen. Meestal nemen ze alleen katten in behandeling die medicijnvrij zijn. Althans, dat vertelden ze mij een paar jaar geleden. Ik ga het gewoon toch weer proberen.

Fijne dag allemaal !
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: oor- en mondzweren

Bericht door Hilda »

Is het het ergste aan de oren?
Misschien heel rigoreus hoor,maar als de Cortico's zo slecht voor het lijf zijn en als ze niet meer afdoende werken,waarom geen oorschelp amputatie?
Het is even wennen voor de kat ivm geluiden die anders binnenkomen maar pijn,jeuk en al die troep in je lijf lijkt me ook niet alles.
Zit je nog steeds met de neus natuurlijk...
Wat eet je kat? Ik heb honden met huid aandoeningen goed zien opknappen van versvlees...ik weet niet of dit voor jouw kat ook een optie kan zijn?

Groetjes Hilda.

Ajakkes heb er net even op gegoogled en dat ziet er niet zo mooi uit :cry:
Ik hoop dat ze wat voor je kat kunnen betekenen in Utrecht! Sterkte!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: oor- en mondzweren

Bericht door sandy »

http://www.detelefoongids.nl/bg/43p-utr ... inieken/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze pagina staan 2 dierenartsen die (in regio Utrecht(ook) homeopatisch werken mocht je daar nog interesse in hebben
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: oor- en mondzweren

Bericht door Sandra W »

Ik was al bang dat je dierenarts al Prednisolon had geven, want daar beginnen ze vaak mee en het werk inderdaad heel goed bij huidaandoeningen. Het is alleen jammer dat het zo'n "troep" is, maar ik geef je helemaal gelijk hoor, het gaat over de kwaliteit van haar leven en niet de kwantiteit!

Ik hoop/duim voor je dat de kliniek je langs laat komen met je arme katje, ook al gebruikt ze dan medicijnen, misschien is hun beleid daarin wat veranderd (fingers crossed). Laat je ons horen wat ze er over zeggen? Heel veel sterkte verder en de tips stromen nu gelukkig binnen, wie weet zit "de gouden tip" erbij :epray:!

groeten,
Sandra
martina
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:33

Re: oor- en mondzweren

Bericht door martina »

Lieve mensen,

bedankt voor jullie medeleven en tips. Ik ga van alles proberen en hou jullie op de hoogte.

Hierbij een foto van Aster ruim een maand geleden toen alleen haar neusje was aangetast.
" onclick="window.open(this.href);return false;
corina12
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2008 20:03

Re: oor- en mondzweren

Bericht door corina12 »

Ik heb afgelopen donderdag te horen gekregen dat Caleigh pemfigus heeft. Ze krijgt nu 2 tabl. Prednison ter dag en antibiotica. De plekjes smeer ik in met Surolan. Dat is een antibacteriele lotion en hier zit ook Prednison in.
Caleigh heeft het over haar hele lijf en omdat ze langharig is heb ik haar kortgeknipt. Haar oren zijn helemaal kaal. Ze maakt inderdaad ook een depressieve indruk. Ik ben blij dat ik nu weet wat ze heeft maar hier wordt je ook niet blij van. Ik hoop maar dat het met de Prednison onder controle te houden is en dat ze niet nog sterkere medicijnen nodig heeft.
Hoe lang heeft jou kat het al?

groetjes, Corina
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: oor- en mondzweren

Bericht door Boomer »

Mijn vorige kat had een auto-imuun ziekte wat op zijn tandvlees en keelholte sloeg. Na diverse medicatie geprobeert te hebben, kwamen we uiteindelijk uit op prednison.
Dit heeft hij 2 jaar gehad tot hij overleed aan een hersenbloeding op 19 jarige leeftijd.

Ik speelde een beetje met de prednison. Meestal kreeg hij er 1 per dag. Soms een paar dagen niet en als hij veel last had dan kreeg hij er 2. Dit ging heel goed.
Nadeel van prednison is dat ze constant honger hebben.
Voor ons was dit ons laatste hoop.
Banjer was met de tabl prednison een heerlijke opa waar je niets aan merkte.

Heel veel sterkte !
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Snokkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2006 16:50

Re: oor- en mondzweren

Bericht door Snokkie »

Dat is heel vervelend zeg! :-(
Hilda schreef:Is het het ergste aan de oren?
Misschien heel rigoreus hoor,maar als de Cortico's zo slecht voor het lijf zijn en als ze niet meer afdoende werken,waarom geen oorschelp amputatie?
Corticosteroiden zoals prednisolon zijn inderdaad de behandeling (dexamethason is een middel wat een sterkere werking heeft, en dus een goede boost kan zijn). Dit moet voor een remming van het immuun-apparaat zorgen, zodat deze niet de eigen cellen aantasten. Dan heeft het dus niet zoveel zin om een oor te amputeren, want dan zorgt het immuun-systeem wel dat er ander huid-epitheel wordt aangetast.

Deze behandeling kan vervelende bijwerkingen hebben (Cushing bijv.). Maar het is in dit geval denk ik echt roeien met de riemen die je hebt. Veel succes ermee!
Kleine muisjes hebben kleine wensjes,
geroosterd brood met gestampte mensjes!
Gesloten