Binnenkat naar buiten.

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Dueca
Kitten

Binnenkat naar buiten.

Bericht door Dueca »

Ik krijg een nieuwe kat. Maar het is een binnenkat. Aangezien het in haar volgende huisje noodzakelijk is dat ze iedere dag naar buiten gaat, wilde ik vragen of jullie kunnen antwoorden of dit uberhaubt kan. Ik woon niet aan een hele erge drukke straat, en van achter heb ik een kleine tuin. (heel erg klein). Achter mijn tuin ligt echter nog de tuin van de buren, die daarintegen gigantisch is. Dus ik wilde vragen: kan mijn binnenkat naar buiten? (zonder problemen)

Dueca
Kattenbella
Tijger
Tijger

Re: Binnenkat naar buiten.

Bericht door Kattenbella »

Waarom moet ze naar buiten daar?

Je moet haar in ieder geval ruim de tijd geven om te wennen aan haar omgeving en ik zou haar niet zomaar naar buiten doen, maar het langzaam op gaan bouwen waar jullie bij zijn, zodat ze ook weer naar binnen kan. Het zal best eng zijn voor haar in het begin.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

Kattenbella schreef:Waarom moet ze naar buiten daar?

Je moet haar in ieder geval ruim de tijd geven om te wennen aan haar omgeving en ik zou haar niet zomaar naar buiten doen, maar het langzaam op gaan bouwen waar jullie bij zijn, zodat ze ook weer naar binnen kan. Het zal best eng zijn voor haar in het begin.

Nou, ik werk van half 9 tot 3uur, maar daarna heb ik alle tijd voor haar. Maar ik vind het zielig om haar dan de hele dag binnen te laten zitten. En ik heb nog een andere kat, die WEL naar buiten mag. Zoals u het mij verteld zie ik het zo voor me: Eerst 6 weken laten wennen aan het huis (nog niet naar buiten), dan langzaam zo nu en dan de deuren open (en openhouden), wij zijn er zelf bij, daarna pas naar buiten doen als wij wegzijn en de deur dan ook sluiten?

Oja, en ik heb nog en vraag :oops: Ze is eigenlijk alleen maar in aanraking gekomen met een klein hondje dat zich niet meer haar bemoeide. Maar ik heb een vrij drukke hond. Toen zij hier laatst was, blaaste die nieuwe kat aan een stuk door naar haar. Zullen ze ooit kunnen wennen? Dueca :grin:
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

ben je niet van plan een kattenluikje in de deur te maken?
ik vind het wel sneu als de kat iedere dag naar buiten moet, en niet weer naar binnen zou kunnen.
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Dueca schreef:Oja, en ik heb nog en vraag :oops: Ze is eigenlijk alleen maar in aanraking gekomen met een klein hondje dat zich niet meer haar bemoeide. Maar ik heb een vrij drukke hond. Toen zij hier laatst was, blaaste die nieuwe kat aan een stuk door naar haar. Zullen ze ooit kunnen wennen? Dueca :grin:
Ze zal zeer zeker eerst een wenperiode nodig hebben, maar het verschijnsel "hond" :lol: is haar gelukkig al wel bekend, dus dat zal zeker wel helpen. Ik raad je aan je nieuwe poes eerst aan het huis en de andere kat te laten wennen en dan pas aan de hond, want alles tegelijkertijd is veel te druk en overweldigend voor haar. Laat je hond dus de eerste paar dagen in een aparte kamer als je poes vrij rond loopt of geef ze ieder een deel van het huis (boven en beneden).

Het mooiste zou zijn als je de hond in een bench zou kunnen doen en je nieuwe kat daaromheen laten lopen en snuffelen, zo kunnen ze goed aan elkaar wennen zonder elkaar echt aan te raken.

O ja, blijf er in het begin altijd bij en hou ze als je er niet bij bent strikt gescheiden (ook 's-nachts), want een ongelukje is helaas zo gebeurd. Dit geldt natuurlijk niet als alles wel gelijk goed gaat, maar alleen zolang het blaasfestijn nog gaande is.

groeten,
Sandra
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

rieneke schreef:ben je niet van plan een kattenluikje in de deur te maken?
ik vind het wel sneu als de kat iedere dag naar buiten moet, en niet weer naar binnen zou kunnen.
Nou de andere kat zit ook gewoon de hele dag buiten. De hond zit in de garage en de katten zitten buiten. En ze hoeft niet de héle dag naar buiten. Als wij thuiskomen kan ze de hele dag binnen. Oja, want ze haart ook vrij veel. Als ze dan alles buiten kwijtraakt is dat wel fijner.
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

rieneke schreef:ben je niet van plan een kattenluikje in de deur te maken?
Nou de andere kat zit ook gewoon de hele dag buiten. De hond zit in de garage en de katten zitten buiten. En ze hoeft niet de héle dag naar buiten. Als wij thuiskomen kan ze de hele dag binnen. Oja, want ze haart ook vrij veel. Als ze dan alles buiten kwijtraakt is dat wel fijner.
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

Sandra W schreef: Ze zal zeer zeker eerst een wenperiode nodig hebben, maar het verschijnsel "hond" :lol: is haar gelukkig al wel bekend, dus dat zal zeker wel helpen. Ik raad je aan je nieuwe poes eerst aan het huis en de andere kat te laten wennen en dan pas aan de hond, want alles tegelijkertijd is veel te druk en overweldigend voor haar. Laat je hond dus de eerste paar dagen in een aparte kamer als je poes vrij rond loopt of geef ze ieder een deel van het huis (boven en beneden).

Het mooiste zou zijn als je de hond in een bench zou kunnen doen en je nieuwe kat daaromheen laten lopen en snuffelen, zo kunnen ze goed aan elkaar wennen zonder elkaar echt aan te raken.

O ja, blijf er in het begin altijd bij en hou ze als je er niet bij bent strikt gescheiden (ook 's-nachts), want een ongelukje is helaas zo gebeurd. Dit geldt natuurlijk niet als alles wel gelijk goed gaat, maar alleen zolang het blaasfestijn nog gaande is.

groeten,
Sandra
Dankje, hier heb ik echter heel erg veel aan :grin: . Ik heb inderdaad een bench voor de hond, dus dat is een fijne tip. Ook heb ik de mogelijkheid om als het allemaal zo ver is, te vragen of de hond misschien 2 dagen bij een vriendin kan gaan logeren. Heel erg bedankt voor u tip!
Dueca
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Graag gedaan :-)!

Een combinatie zou echt fantastisch zijn, dus eerst je hond 2 dagen naar die vriendin en dan een weekje of zo "oefenen" met je hond in de bench en de kat los in dezelfde ruimte. Je hoeft haar daarbij niet te dwingen om contact te maken door haar steeds op te tillen richting de bench. Laat haar maar gewoon haar eigen tempo bepalen, want ze ziet en ruikt de hond toch wel.

Je doet dat dan gedurende die week steeds een tijdje, bijvoorbeeld 2 à 3 keer per dag een kwartiertje of langer, gewoon als je tijd hebt, maar natuurlijk korter als je kat volkomen over de zeik gaat en de rest van de tijd in die week laat je ze in aparte ruimten.

Als dat dan goed gaat dan ga je oefenen zonder bench, ook dat doe je steeds kort en je geeft je poes goede verstop- en ontsnapmogelijkheden, bijvoorbeeld bovenop de kast of onder het bed.

Bemoei je verder niet met hun wenperiode, maar doe de hond wel een riem om, want dan kun je ingrijpen als het echt mis gaat zonder zelf gebeten te worden. Je mag natuurlijk wel lieve woordjes tegen ze zeggen om ze kalmeren. Aai ze maar niet, want daar kunnen ze geïrriteerd en bijterig naar jou toe op reageren, aangezien ze allebei gestresst kunnen zijn. Pas als alles in orde is kun je ze daarna zonder zorgen gedurende langere periodes bij elkaar laten.

De periodes die ik noem zijn natuurlijk maar een richtlijn, want de ene poes went veel sneller aan een drukke hond dan de andere, dat hangt echt van de poes én van de hond af.

groeten,
Sandra
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

Ik ben echt zo verschrikkelijk blij met u advies. Ik heb het meteen opgelsagen en ik zal er zeker gebruik van maken. Het is echt wel de moeite waard omdit alles te doen voor mijn lieve Maine Coon kat & Ierse Terrier.
Super erg bedankt voor u tips.

Dueca
Sandra W schreef:Graag gedaan :-)!

Een combinatie zou echt fantastisch zijn, dus eerst je hond 2 dagen naar die vriendin en dan een weekje of zo "oefenen" met je hond in de bench en de kat los in dezelfde ruimte. Je hoeft haar daarbij niet te dwingen om contact te maken door haar steeds op te tillen richting de bench. Laat haar maar gewoon haar eigen tempo bepalen, want ze ziet en ruikt de hond toch wel.

Je doet dat dan gedurende die week steeds een tijdje, bijvoorbeeld 2 à 3 keer per dag een kwartiertje of langer, gewoon als je tijd hebt, maar natuurlijk korter als je kat volkomen over de zeik gaat en de rest van de tijd in die week laat je ze in aparte ruimten.

Als dat dan goed gaat dan ga je oefenen zonder bench, ook dat doe je steeds kort en je geeft je poes goede verstop- en ontsnapmogelijkheden, bijvoorbeeld bovenop de kast of onder het bed.

Bemoei je verder niet met hun wenperiode, maar doe de hond wel een riem om, want dan kun je ingrijpen als het echt mis gaat zonder zelf gebeten te worden. Je mag natuurlijk wel lieve woordjes tegen ze zeggen om ze kalmeren. Aai ze maar niet, want daar kunnen ze geïrriteerd en bijterig naar jou toe op reageren, aangezien ze allebei gestresst kunnen zijn. Pas als alles in orde is kun je ze daarna zonder zorgen gedurende langere periodes bij elkaar laten.

De periodes die ik noem zijn natuurlijk maar een richtlijn, want de ene poes went veel sneller aan een drukke hond dan de andere, dat hangt echt van de poes én van de hond af.

groeten,
Sandra
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Haha, terriers kunnen echt eigenwijze honden met een eigen wil zijn, maar Maine Coons laten zich gelukkig niet gauw op hun kop zitten én ze hebben veel aanpassingsvermogen, dus dat scheelt een hoop :-).

Nog even over een echte binnenkat zoals een Maine Coon die nog nooit naar buiten is geweest voor het eerst naar buiten laten gaan: ze is totaal nog geen verkeer gewend, dus ze kent ook de gevaren niet, dus ik raad je aan haar eerst met een tuigje te laten wennen en daarna steeds even kort los te laten terwijl ze nog niet gegeten heeft en haar dan met eten weet naar binnen te lokken.

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar je dieren :lol:. Open je snel een eigen fototopic?

groeten,
Sandra
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

Wat is een fototopic? ojaa, mijn hondje staat op internet. Mijn broer heeft hem op internet gezet, op google. Ik weet niet hoe het komt, maar als je bij wikipedia info wilt hebben over Ierse Terriers, krijg je haar foto. Zo kun je mijn Iertje alsvast zien ;-)
Dueca
Sandra W schreef:Haha, terriers kunnen echt eigenwijze honden met een eigen wil zijn, maar Maine Coons laten zich gelukkig niet gauw op hun kop zitten én ze hebben veel aanpassingsvermogen, dus dat scheelt een hoop :-).

Nog even over een echte binnenkat zoals een Maine Coon die nog nooit naar buiten is geweest voor het eerst naar buiten laten gaan: ze is totaal nog geen verkeer gewend, dus ze kent ook de gevaren niet, dus ik raad je aan haar eerst met een tuigje te laten wennen en daarna steeds even kort los te laten terwijl ze nog niet gegeten heeft en haar dan met eten weet naar binnen te lokken.

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar je dieren :lol:. Open je snel een eigen fototopic?

groeten,
Sandra
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Als je 11 beichtjes hebt gemaakt (en dat heb je al bijna ;-)) kun je bij de moderator Roland vragen om een eigen foto topic en dan kunnen wij meegenieten van jouw beestjes! Het is in het begin een beetje lastig om foto's te plaatsen, maar uiteindelijk lukt het wel.

O ja, ik zag je hond net op Wikipedia (dit is hem toch?), mooi beest hoor!

Afbeelding

groeten,
Sandra
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

Ja dat is hem! (L)
Sandra W schreef:Als je 11 beichtjes hebt gemaakt (en dat heb je al bijna ;-)) kun je bij de moderator Roland vragen om een eigen foto topic en dan kunnen wij meegenieten van jouw beestjes! Het is in het begin een beetje lastig om foto's te plaatsen, maar uiteindelijk lukt het wel.

O ja, ik zag je hond net op Wikipedia (dit is hem toch?), mooi beest hoor!

Afbeelding

groeten,
Sandra
Dueca
Kitten

Bericht door Dueca »

Dankjewel :lol: maar ehmm... Het is nu bijna zover, en in juli moet ze echt weg bij de gene waar ze nu is. Maar moet je een kat echt per se 6 weken laten wennen? Of is 4 weken ofzo ook a genoeg? Nouja, ik hoop weer eens op antwoord :-P

Dueca
Gesloten