open wonden

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
elsbeth
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2007 23:09

open wonden

Bericht door elsbeth »

hallo mijn 3 jarige poes heeft sinds eenweek 2 open wonden waar er erg weinig uit bloedt. zij heeft er geen last van en likt er wel regelmatig aan en is actief genoeg eet prima. watkan ik er aan doen?
zo laten of toch naar een dierenarts gaan en nalaten kijken?
wie weet wat en heeft ook ervaringen mee?

groeten elsbeth
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat dit niet vanzelf overgaat, zeker niet als ze eraan blijft likken, dus ik adviseer je dringend om naar de dierenarts te gaan. Die kan je een zalfje geven of een kap, maar zelf vind ik een babyrompertje iets beter geschikt (maar dat vinden ze ook geen pretje).

groeten,
Sandra
elsbeth
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2007 23:09

Bericht door elsbeth »

hoi,
wat zou het zijn?
zou zij ergens op gevalle nzijn?
ze heeft ook paar wondjes met korstjes erop dat is in korte tijd gekomen

ik hou haar zeker inde gaten.. de open wonden gaan toch vanzelf dicht?
gr. elsbeth
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Sorry als dit eventueel vijandig overkomt Elsbeth, maar waarom ga je niet onmiddellijk met je kat naar de dierenarts? Als je mensenkind open wonden had zocht je toch ook medische assistentie?!?

Ik weet natuurlijk niet hoe de wonden eruit zien, maar je schrijft zelf dat ze open zijn en dat de kat eraan blijft likken.

Open wonden, zeker niet als ze groot zijn, gaan bijna nooit zomaar vanzelf dicht. Het feit dat je kat eraan likt is niet goed. Het is een instinct van haar om haar wonden te verzorgen, maar het is helaas geen goede manier. Met het likken verhindert zij dat er nieuw weefsel kan vormen en likt zij het korstje wat erop komt direct stuk.

Bovendien brengt ze met het likken bacteriën in de wond. Als de wond geïnfecteerd raakt en je laat dat op zijn beloop (want erg happig op de dierenarts ben je schijnbaar niet) kan het voor bloedvergiftiging zorgen. Dat kan je kat haar leven kosten!

Om nog maar niet te zwijgen van vliegen e.d. die eitjes in de open wond kunnen leggen als ze buiten is....gebeurd niet snel, maar kan dus wel!!
Onmiddellijk naar de dierenarts ermee!

Overigens kan een open wond van vanalles komen; ze kan stress hebben (ze heeft immers pijn) en zich daardoor openkrabben, ze kan gevochten hebben, zich buiten opengehaald hebben aan een boomtak, spijker, whatever....

De wondjes met korstjes kunnen ook van vanalles komen...zelfs door teken! Ontworm en ontvlooi je je kat regelmatig? Kijk je haar regelmatig na?

Ik ben verpleegkundige in opleiding en heb dus wel enig inzicht in wonden, infecties en dergelijke; en ik adviseer je echt je kat hier niet verder mee rond te laten lopen!

Overigens; welkom op het forum, excuus voor mijn felheid. Blijf je lekker meelezen en meetypen hier?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Er is verschil in wonden. Zo heb je diepe open wonden maar ook grote open schaafwonden. Beide moeten onderzocht worden door een DA. Als het lijkt op grote schaafwonden kan dit ook duiden op allergie wat de open gebeten / gekrabt is. Dan zal je toch de oorzaak moeten wegnemen. Een Da kan dan een zalfje of injectie geven tegen de jeuk. En eventueel speciale voeding.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gesloten