Grommen en blazen, boos?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
racekees.nl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2007 21:48

Grommen en blazen, boos?

Bericht door racekees.nl »

Hoi,

Laat ik mij eerst maar even voorstellen, ik ben Kees en heb samen met mijn vriendin Evelien 5 katten.
Ik was al ooit lid hier maar mijn account is inactief geworden dus heb ik maar een nieuwe aangemaakt.

We zitten sinds kort met een heel groot probleem.

We zijn vorig jaar december verhuist van een flat naar een 1 gezinswoning.
Het punt is dat 2 katten niet helemaal zindelijk zijn en daarom laten we de katten als we weg zijn in een slaapkamer. We hebben een hele grote kattenren gebouwd waar de katten vanuit het slaapkamerraam zelf naar beneden kunnen klimmen de kattenren in. Nu is het zo dat sinds een half jaar 1 kat van 5 jaar op de meest vreemde plekken loopt te grommen, blazen en slaan. Ook als de kat gewoon in de huiskamer is. Soms zit ze te kijken en dan gaat ze in 1x in het niets slaan en blazen en grommen naar een plek waar niks zit. Als voorbeeld ligt ze op de bank en gaat ze in 1x vooruit slaan terwijl er helemaal geen andere kat of beestjes in de buurt zijn. Deze kat heeft ooit problemen gehad met de nieren waardoor ze niet meer at maar eten doet ze nu verder nog goed. Echter durven we zelf de kat haast niet meer te aaien omdat deze in 90% van de gevallen nogal aggressief overkomt. Dit is eerder nooit zo geweest. Toen we haar kregen had ze ook dit soort gedrag maar niet zo erg als nu. Ze heeft een tijd op straat gelopen en is toen in het asiel beland. Wij hebben haar daar toen uitgehaald. Er is een periode geweest dat de kat enorm lief was en dat ze alles toe liet. Sinds een half jaar is dat dus heel erg omgeslagen. Wij weten niet zo goed wat we hiermee aan moeten. Ik weet dat er al veel topics zijn met dit soort problemen maar ik kom er toch nog niet helemaal uit.

Heeft iemand nog tips of ideeen hoe wij de poes weer iets beter krijgen want dit is zowel voor de poes als ons niet zo leuk. En we willen haar voor geen goud kwijt!

Gr. Kees.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb wel eens meer gehoord dat katten in het niets staren en daarbij naar iets blazen en grommen zonder dat wij iets vreemds zien. Sommige mensen die spiritueel zijn zeggen dat dit komt omdat ze dan geesten zien. Zelf geloof ik daar niet zo in, maar het is natuurlijk wel zo dat katten (net als veel andere dieren) veel beter ontwikkelde zintuigen hebben, dus wie weet wat ze hoort, ziet of ruikt als wij dat niet doen en reageert ze daarop.

Verder hebben ook katten die dement worden hier last van, aangezien ze de weg een beetje kwijt zijn, maar daar is jouw kat nog veel te jong voor, dus dat kan het in dit geval niet zijn.

Ik denk dat jouw kat eerder gefrustreerd of angstig is dan boos als ze agressief reageert. Misschien is 4 andere katten om haar heen te veel van het goede en houdt ze meer van haar rust, misschien gaat ze graag naar buiten en voelt ze zich opgesloten of misschien is er wel totaal iets anders veranderd waardoor ze zich nu opeens niet meer zo happy voelt.

Ze kan ook oogproblemen hebben (bijvoorbeeld blind of slechtziend worden) en daarom in het niets staren en erg agressief reageren op dingen die plotseling in haar beeld komen en waar ze dan enorm van schrikt, zoals bijvoorbeeld je hand als je haar wilt aaien.

Tenslotte kan ze ook ergens pijn hebben en wil ze daarom niet meer aangehaald worden. Ze kan bijvoorbeeld een oorontsteking hebben of inwendige pijn en daar ontzettend narrig van worden en dan wil ze natuurlijk liever niet aangeraakt worden.

Hoe dan ook lijkt het me een goed idee om haar door de dierenarts te laten checken, dan weet je in ieder geval zeker dat het niets lichamelijks is en verder na te denken over eventuele vervelende veranderingen in haar leventje.

In ieder geval veel sterkte met deze nare situatie en ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden.

groeten,
Sandra
racekees.nl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2007 21:48

Bericht door racekees.nl »

Sandra W schreef:Sommige mensen die spiritueel zijn zeggen dat dit komt omdat ze dan geesten zien. Verder hebben ook katten die dement worden hier last van, aangezien ze de weg een beetje kwijt zijn.
Ze kan ook oogproblemen hebben (bijvoorbeeld blind of slechtziend worden).
Tenslotte kan ze ook ergens pijn hebben.

groeten,
Sandra
Zow hey, bedankt voor je enorme uitgebreide reactie!

Ik heb even een paar dingen gequote.

Dit zijn namelijk precies de dingen die ik (en dan duid ik vooral op dat geesten gebeuren) al vermoeden.
Kun je zelf op een of andere manier zien als de kat slecht ziet? Ik heb zelf niet het idee dat ze slecht ziet omdat ze soms aan de andere kant van de kamer zit. Je hoeft maar even met je hand te zwaaien en ze komt vrolijk huppelend naar je toe. Ze is vanavond heel lang rustig gebleven maar in 1x is het dan weer zover. Ik ben normaal heel nuchter in dit soort dingen maar het lijkt net of ze in 1x wat ziet wat ze eng vind. Zo kijkt ze ook. Ik zou haar zo graag willen helpen maar ik heb geen idee hoe. Ik vraag me zelfs af of ik haar op dit moment normaal mee kan nemen naar de dierenarts. Heb wel het idee als je haar negeert (nouja dan is het slaapuurtje aangebroken) dat ze dan lekker gaat liggen en slapen. Spelen vind ze ook leuk maar tussen door kijkt ze dan in 1x om en begint ze weer te grommen en blazen alsof ze wat ziet. Ik vind dit zo'n vreemde situatie. De overige katten hebben overigens nergens last van en de kat heeft ruim genoeg de ruimte in een groot stuk alleen te zitten. Ik denk dat het wel verstandig is de dierenarts eens te vragen wat je kunt doen. Alvast enorm bedankt voor je reactie!

Gr. Kees.
racekees.nl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2007 21:48

Bericht door racekees.nl »

Even een update... net de dierenarts gebelt.. die stond voor een raadsel zoals ik het vertelde. Vooral gezien de leeftijd. Hij zou graag de kat willen zien en ik ga dan ook proberen haar vanavond mee te krijgen. Dit gedrag deed de dierenarts denken aan een hersentumor maar het leek hem heel erg onwaarschijnlijk dat op deze leeftijd dit voorkomt.

Wordt vervolgt...

Gr. Kees.
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Mijn eerste gedachte was ook een tumor of dementie

kanker is helaas niet leeftijdgebonden

ik duim voor je dat alles goed is vanavond
True love is the love from an animal
racekees.nl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2007 21:48

Bericht door racekees.nl »

Zo, hier weer even een update!

Leuk om te zien trouwens dat er zo meegeleeft wordt...

We wouden haar meenemen naar de dierenarts en daarom de overige katten even in een andere ruimte plaatsen. Zo gezegt zo gedaan. En gelijk was er een wereld van verschil. Ze wou geaait worden en heeft geen seconde meer gegromd... dit was een heel raar moment voor ons. Omdat het ons toch niet lekker zat zijn we gewoon naar de dierenarts gegaan (we hebben haar gelukkig meegekregen). Doen we daar waren was ze heel rustig en lief. Ze liet alles toe. Er is heel veel getest door de dierenarts. Hele aardige dierenarts overigens. Hij heeft haar onderzocht en alles was eigenlijk goed. Hij heeft de nieren nagekeken, het hart, de ogen, en op vlooien. Verder liet de kat alles toe en had de dierenarts helemaal geen problemen met haar. Volgens de dierenarts is het vrijwel zeker dat er een situatie in huis is die haar niet bevalt. De dierenarts heeft feliway meegegeven om te kijken of ze daar rustiger van wordt. Ook is ons aangeraden haar wat avonden alleen te hebben en kijken hoe dat gaat. Wij zijn al heel erg blij natuurlijk dat ze gezond is zoals het er nu naar uit ziet. We gaan dus de komende tijd het een en ander uitproberen met haar. Ik laat het resultaat uiteraard hier nog even weten.

Gr. Kees.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat heerlijk dat ze in ieder geval helemaal gezond is, want het zou natuurlijk vreselijk zijn geweest als ze wel een tumor had gehad.

Maar ja, daar is jullie probleem natuurlijk niet mee verholpen, aangezien jullie 5 katten hebben. Ik heb goede verhalen gehoord over Feliway, maar het helpt helaas niet bij alle katten. Hou er verder ook rekening mee dat het soms 2 weken kan duren voordat je een echte verandering in haar gedrag bemerkt. Ook is een eigen leefruimte of in ieder geval wat tijd voor zichzelf inderdaad een goed idee, want dan kan ze wat tot zichzelf komen.

Mocht dit toch niet helpen dan kun je ook denken aan homeopatische kalmeringsdruppels (bach remedie) of als het echt nodig blijkt te zijn aan Clomicalm, dit is een anti-depressivum voor katten (en honden). Dit werkt ook goed, maar de dosering moet wel precies goed zijn anders is ze erg versuft en sloom en dat is natuurlijk ook geen goede oplossing.

Tenslotte kan het ook zo zijn dat ze uiteindelijk beter geschikt blijkt te zijn voor een 1-kat huishouden, want sommige katten hebben dat nu eenmaal veel liever, maar ik hoop en duim natuurlijk dat het niet zo ver hoeft te komen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Ik heb zelf goede resultaten met bach

zou zelf geen clomicalm geven, daar dit niet de oorzaak weghaalt, in de bijsluiten staat ook dat dit alleen gegeven kan worden in combinatie met een gedragstherapie
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het klopt wat je zegt over Comicalm dat het de oorzaak niet wegneemt, maar dat doet Bach Remedie ook niet. Het zijn alletwee kalmerende middeltjes, waarvan het eerste natuurlijk veel zwaarder is dan het tweede en niet zomaar gegeven wordt. Zelf heb ik het wel aan mijn poes gegeven gedurende 3 maanden (het was nog de enige oplossing) zonder gedragstherapie en daar had ik hele goede resultaten mee.

Maar zo'n vaart zal het met de kat van Kees hopelijk niet lopen, hopelijk slaan de andere middelen goed aan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Ik weet dat Bach ook de oorzaak niet wegneemt, maar omdat Clomicalm toch een zwaarder middel is, vind ik het belangrijk dat mensen dat niet zonder dat ze weten wat het doet en hoe het gebruikt moet worden, toch in hun kat gaan stoppen
True love is the love from an animal
Cess
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2007 10:17

Bericht door Cess »

Kees, kan je al enige verandering merken bij je kat? Ik lees dit topic nu voor het eerst en ben erg benieuwd.

Ik hoop dat het beter gaat met haar.
Gesloten