Kitten gaat niet zelf op de bak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Kitten gaat niet zelf op de bak

Bericht door Elles »

We hebben nu sinds een week een kitten erbij in huis, maar ze doet alleen haar behoefte op de bak als wij haar erop zetten. De bak is niet te hoog want ik heb gezien dat ze er zelf ook in kwam.

Iedere ochtend ligt er sowieso een plasje naast de bak, en ze heeft ook al elke dag gepoept op een andere plek in het thuis. Ze deed het eerst steeds op dezelfde plek, dus daar hebben we toen de kattenbak neergezet, maar nu doet ze het er dus nog steeds naast.

Iemand ideeën? Of duurt het gewoon wat langer voor een kitten het helemaal door heeft?
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als het niet zo lukken wil met het zindelijk worden dan kun je haar beter even tijdelijk in 1 ruimte doen met alles dicht in de buurt tot het kwartje valt, want waarschijnlijk is haar leefwereld nu nog te groot en overweldigend.

Tenzij je in de gelegenheid bent haar steeds even na het eten, drinken en slapen op de bak te tillen, maar ik vrees dat je er niet altijd op tijd bij bent (zoals 's-nachts ;-)). De ene kitten is hier sneller mee dan de andere, maar uiteindelijk snappen ze het wel.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Heb je een kap op de bak? Want misschien vind ze dat wel eng. In dat geval zou ik (tijdelijk) de kap eraf halen.
En misschien kan ze er wel in, maar vind ze het teveel moeite omdat de bak toch nog aan de hoge kant is. In dat geval zou ik een telefoonboek (of 2) voor de bak leggen als opstapje. Dat heb ik in het begin ook bij mijn kittens gedaan.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Kan het ook zijn dat daar waar jij je kitten weg hebt meerdere kattenbakken stonden?
Of komt ze uit een schuur dat ze niet gewend is om er op te gaan? Kan ook nog...


In het eerste geval kun je eerst meerdere bakken neerzetten en dit afbouwen. Dit heb ik ook met mijn kitten gedaan en dat heeft perfekt geholpen.
Ik heb de afgelopen 4 jaar standaard 2 bakken staan, nu op t moment 1, en dat gaat super.

Het laatste geval zou je aarde in de bak kunnen doen, misschien dat dat wat van doen heeft..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Elles »

Nou inmiddels gaat het al wel iets beter, al vind ik helaas nog wel af en toe ergens een plasje.

Waar ze vandaan komt, zat ze in een bench en daar stond alleen een doos met kranten erin. Dus misschien moest ze ook gewoon even wennen aan het kattengrid?
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gesloten