Tapijt in huis met 2 katten > problemen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Tapijt in huis met 2 katten > problemen?

Bericht door kaatjuh »

Ik heb een bovenwoning waar ik samen leef met mijn 2 katten. Ik heb in de keuken zeil liggen en de rest van de woonruimte tapijt. Helaas kon ik geen laminaat nemen vanwege te veel geluidoverlast met de onder buurman! Ik heb nu een kleintje van 8 weken bij en omdat ik de hele dag moet werken zie ik niet of zij op het tapijt plast. Sinds ik haar in huis heb ruik het echt naar urine. Ik heb al een paar plasjes gevonden in de keuken, ze doet verder haar behoefte wel op de kattenbak maar soms gaat het dus nog mis. Ik wil graag van die urine lucht in mijn huis af. Nu vraag ik me af > als ik mijn tapijt laat reinigen zou dit dan kunnen helpen? heeft iemand hier ervaring mee? Of heb je zo bij de supermarkt ook spul staan voor het reinigen van je tapijt. het betreft een woonkamer van 20m2, een klein gang en de trap. en wat zijn de kosten hiervan?
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Bericht door Kiyari »

Tapijt en dieren is natuurlijk altijd vervelend...

Ik heb me laten vertellen dat de enige oplossing stomen is. Dit kan je zelf doen met zo'n klein spulletje of professioneel laten doen (wat uiteraard veeeeeeeel beter zal zijn, maar der hangt -hoe kan het ook anders- wel een prijskaartje aan).
Poezen ruiken veel beter dan ons, dus ook al vind je in de supermarkt een middeltje waardoor jij de urine niet meer ruikt, wees maar zeker dat de poes het wel nog zal ruiken.
Wat je ondertussen wel al kan proberen (zonder succesgarantie echter) is het gebruik van soda (da's wit poeder dat je op de plasplekken dient te strooien en er even moet op laten liggen -poes wel uit de buurt houden!!!- daarna met de stofzuiger het poeder opzuigen en de geur zou moeten weg zijn). Soda zal dus wel enkel helpen als je weet welke plekken het zijn. Het is wel een goedkoop middel en is gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Persoonlijk zou ik dit eerst proberen.

Verder weet ik dat er ook enkele sprays op de markt zijn op urinegeuren te verwijderen (bv. van beaphar, in de dierenwinkel verkrijgbaar). Kan je niet zeggen of deze efficiënt zijn.

Tot slot: als je dan toch zou overwegen om het hele tapijt (professioneel) te laten reinigen, moet je er wel zeker van zijn dat de poes naderhand niet meer zal plassen. Dus eerst volledig zindelijk krijgen is wel een must.

Let eens of het kleintje wel op de bak gaat. Misschien is dit het probleem (grotere poes die de bak al opgeeist heeft en het kleintje dat niet meer durft). In dat geval is een eventuele extra bak (eerst even nagaan of het echt niet lukt) en een zindelijkheidstraining meestal voldoende. Sluit het kleintje een poosje op in een kleinere ruimte met een kattenbak en ze zal zeer snel leren erop te gaan (ze houden er niet van in het vuil te leven).

alleszins heel veel succes!

Kiyari
Gesloten