Veel te groot hart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
sylena
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2006 21:59

Veel te groot hart

Bericht door sylena »

Mijn kat van 6 jaar begon afgelopen weekend opeens te kuchen en daarom ben ik s,nachts naar de spoedkliniek met haar gereden.
Ik was al enkele malen met haar naar de dierenarts geweest vanwege kale plekken,maar volgens de dierenarts was dat stress en toen is er verder niets opgevallen aan haar hartslag.
Nu blijkt opeens dat haar hartslag veel te hoog is en dat ze vocht op haar longetjes had en daarom kreeg ik vocht afdrijvende pilletjes mee.
We zijn nu rontgenfoto's, een bloedonderzoek en een hartecho verder en ze blijkt een veel te groot hartje te hebben.
Ik ga zo weer terug naar de dierenarts omdat de echo weer in de spoedkliniek is gemaakt(alleen daar hebben ze zo'n apparaat)en de arts daar zei dat een vergroot hart niet meer goed komt.
Nu las ik wat oude berichten op de site dat er wel medicijnen zijn,maar helaas zijn deze berichten al enkele jaren oud. Ik hou heel veel van haar en wil er alles aan doen om haar zolang mogelijk bij me te houden, kan iemand mij adviseren? Ik heb namelijk een beetje het gevoel dat ze zomaar wordt opgegeven en dat ben ik toch echt niet van plan.Ik hoop dat jullie kunnen helpen.Alvast heel erg bedankt.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Mijn Max krijgt nog steeds Amlodipine. Dit is eiegenlijk een mediicijn voor mensen, maar de apotheker hier maakt het speciaal voor katten. Max leeft nog steeds hoewel dat niet voorspeld was.
Ik weet natuurlijk niet of dit middel geschikt is voor jullie kat. ik zal eens meer vragen stellen aan mijn eigen dierenartsen hierover.
Wat zegt jouw dierenarts over eventuele medicatie. Ik geloof dat Fortekor ook nog weleens gebruikt wordt bij hartaandoeningen, maar er zijn zoveel verschillen dat je je echt zal moeten wenden tot je dierenarts. Heel veel sterkte en laat je ons weten hoe alles gaat? Wij leren ook weer van jouw ervaringen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sylena
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2006 21:59

Bericht door sylena »

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad net fortekor gehad,maar maakte me een beetje zorgen vanwege de tekst in de bijsluiter.Na jouw reactie is dat minder omdat het dus blijkbaar ook voor katten werkt(in de bijsluiter stond dat het voor honden met hartproblemen was en voor katten werd toegepast bij nierproblemen vandaar).Ik heb ook plaspillen gehad voor het vocht in haar longetjes.De plaspillen zijn tijdelijk,want als de fortekor aanslaat zal haar hart beter werken en zal er met een beetje geluk geen vocht meer in haar longetjes komen. Ik zal nog laten weten of het aanslaat,dan kan ik misschien nog een andere bezorgd baasje/bazinnetje helpen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Bedankt voor je antwoord. Mooie avatar heb je trouwens.
Je kan op het internet trouwens wel info vinden over Amlodipine en katten. Het schijnt nogal experimenteel te zijn. Max reageert er goed op.
Ik weet niet of het oficieel al voor dieren gemaakt wordt. Fortekor is een even zo goed middel, maar ik geloof duurder. Dat is het enige verschil.
Ik duim voor je dat het allemaal goed gaat en je weet he, in de bijsluiters staan de ergste risico's beschreven.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sylena
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2006 21:59

vocht uit longetjes wil maar niet weggaan

Bericht door sylena »

Ik hoop dat jullie me nog wat advies kunnen geven, want ik weet het zo ondertussen echt niet meer en maak me grote zorgen.
We zijn nu gemiddeld twee keer per week bij de dierenarts geweest en haar hartslag is nu goed dankzij de fortekor,maar het vocht in haar longetjes wil maar niet verdwijnen.
We hebben de dosering alverhoogd weer verlaagd en nu weer drastisch verhoogd,maar haar ademhaling gaat nog steeds niet goed.
Ze krijgt momenteel al anderhalve week i.p.v. 1/4 deel lasiletten pilletjes
drie keer daags een halve en dat is voor zo'n klein formaat poes volgens mij best veel. Plassen doet ze goed en het is zelfs zo dat ze het niet meer op kan houden en toch blijft ze enigzins benauwd(wel minder als in het begin).De ene dag denk ik dat het beter gaat,dan zit ze zelfs een beetje met haar muis te spelen en de andere dag is ze weer heel sloom.
Ze eet wel en drinkt ook en is absoluut niet uitgedroogd dat laten we steeds controleren. Ik heb echt een hele lieve en goede dierenarts we hoeven zelfs niet eens voor het consult te betalen dat is heel bijzonder, ik ben wel anders tegengekomen. Ik wil hier maar mee zeggen dat we echt niet aan het lijntje worden gehouden of zo, ze is echt heel begaan met onze Daisy.De laatste dagen begint ze te hoesten vlak na het innemen van de plaspil en nou ben ik bang dat de pillen misschien in haar longetjes terecht komen ,kan dit?Soms als ze op de kattenbak gaat hoest ze ook, heel vreemd en verontrustend. Heeft iemand een idee/tip wat we nog kunnen doen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Sylena,

Wat een nare situatie, ik ken het, wij hebben een nierkatje waarvan de nieren nog maar 20% werken, dus ik ken je ongerustheid.
Fijn dat je dierenarts zo begaan is met Daisy, dat scheelt al een hoop.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat de pil in het verkeerde keelgat komt. Hoe geven jullie de pil precies? Hoe wij het doen is dat ik Linus' bekje openhou (vingers in zijn 'mondhoeken'), mijn vriend legt de pil dan zo ver mogelijk achter in de keel. Dan klappen we snel zijn mond dicht en wrijf ik op zijn keel, zodat de slikreflex komt. We geven ook water of een beetje eten uit een spuit, zodat het makkelijker doorslikt daarna. Maar wij leggen hem echt heel ver in de keel, en hij is nog nooit verkeerd erin gegaan..

Zou het niet door het vocht in de longen kunnen komen dat ze hoest? Ik zou anders gewoon even de dierenarts bellen erover.

Kan ze door de medicijnen ook sloom worden? Wij zien dat ook bij Linus. Hij heeft ook goede en wat mindere dagen. Lijkt me wel heel naar om je katje zo benauwd te zien. Ik zou ook vragen aan de dierenarts of het vocht uiteindelijk wel weg kan gaan, of hoe 'goed' dat kan worden.

Zo doen wij het ook hoor, de dag na de dierenarts zit je toch weer met vragen. Wij schrijven ze op, en dan bel ik gewoon ;-).

In ieder geval heel veel sterkte met jullie Daisy!

Liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
sylena
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2006 21:59

Bericht door sylena »

Hoi Wendy,

Bedankt voor je lieve reactie.
Ik geef de pilletjes precies zoals jullie zover mogelijk achter in haar keeltje en dan onder haar kinnetje strelen,dus dat is een hele geruststelling. Vandaag gaat het weer iets beter met haar, maar dat is helaas steeds maar tijdelijk. Ik ben in elk geval heel blij dat je vertelde dat het ook door de medicijnen kan komen dat ze af en toe zo suf is.
Ik hoop er maar het beste van en doe mijn uiterste best om haar hier doorheen te slepen. Zit jouw katje door haar niertjes ook op de plaspillen, of heeft ze andere medicijnen?
Ik vraag me namelijk ook af of het wel normaal is dat ze haar urine soms zomaar laat lopen als ze opstaat. Ik heb mijn hele leven al katten en omdat die pas gezondheidsproblemen kregen toen ze heel oud waren heb ik er nooit bij stilgestaan dat hartkwalen enz. ook jonge katten kunnen treffen, echt heel zielig.
Ik wens jou ook veel sterkte met je katje.

liefs,

Sylvia
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Die ups en downs zijn zo zwaar he? Dat hebben we ook met Linus, en dan is het maar de vraag wanneer het afgelopen is, dus wanneer een down écht een down is :-(. Wij gingen er ook vanuit dat Lynx en Linus 20 zouden worden. Ze zijn nu pas vier, en ik denk niet dat Linus de 5 haalt. Dat is echt heel moeilijk te verteren, zo'n jong katje.

Linus krijgt geen plaspillen, hij krijgt fortekor voor zijn nieren (helpt met de doorbloeding) en antibiotica. En als hij misselijk is krijgt hij Primperan. En hij krijgt Vitamine B.

Komt het misschien komen door de plaspillen dat ze haar plas niet op kan houden? Ik denk dat de dierenarts dat wel weet waarschijnlijk.

Ik hoop het beste voor Daisy,

Liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het komt inderdaad door de plaspillen dat ze soms alles laat lopen, de aandrang is dan gewoon te groot om de kattenbak te halen. Neem het je katje maar niet kwalijk....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sylena
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2006 21:59

Bericht door sylena »

Nee hoor natuurlijk neem ik het haar niet kwalijk, ik was braaf alles en leg haar weer op een droog dekentje.
Het gaat inmiddels weer slechter met haar en ik zit te wachten op een telefoontje van de dierendokter om advies te krijgen wat ik nu voor haar kan doen.
Ik maak me wel zorgen over het feit dat Daisy net zoals de kat van Wendy Fortekor krijgt en vraag me nu af of ze wel de juiste medicijnen krijgt :cry:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fortekor is voor meerdere doeleinden geschikt, dus maak je maar geen zorgen, de dierenarts weet in dit geval wat hij/zij doet.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe, want de onzekerheid van het afwachten is het allerergste wat er is....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Oh jeetje, sorry dat ik je ongerust heb gemaakt, Fortekor wordt inderdaad ook gebruikt bij hartproblemen. Volgens mij zorgt het voor een goede doorbloeding, en dat helpt de organen.

Wat jammer om te horen dat het weer wat minder gaat met Daisy :-(. Waar wij wel een beetje troost uit halen, is dat Linus bij ons woont, omdat wij alles voor hem doen. Ik denk dat dat voor Daisy ook geldt, bij jou krijgt ze alles wat ze nodig heeft. En als ze het toch niet redt, dan kan je wel zeggen dat je alles voor haar uit de kast hebt getrokken. Maar het blijft moeilijk, vooral de onzekerheid, dat vinden wij ook.

Heel veel sterkte,

Wendy
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerdy »

Mijn kat krijgt voor deze aandoening atanolol. Ik verkruimel het pilletje en dan meng ik het met wat maltpasta, misschien dat dat voor jou ook werkt? Scheelt een heel stuk stress, want het gaat er in als een snoepje.
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
sylena
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2006 21:59

Bericht door sylena »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie lieve reacties het geeft me heel veel steun dat iedereen zo mee leeft met ons.
En Wendy jij hebt me niet ongerust gemaakt hoor, integendeel ik heb juist heel veel aan je/jullie berichtjes.
Helaas heb ik net gehoord dat mijn ongerustheid juist was, Daisy blijkt nog veel meer te hebben.
Ik ben vanavond weer bij de dokter geweest omdat we dachten dat ze misschien baat zou hebben bij nog een vochtafdrijvende injectie, omdat de pilletjes gewoon niet genoeg deden.
Omdat haar buikje ook wat opgezet leek heb ik daar ook naar laten kijken en de dokter constateerde dat daar ook iets zit wat er niet hoort.
Waarschijnlijk heeft ze bovenop alles ook nog een gezwel en dat zou wel verklaren waarom het vocht maar niet verdwijnt.
Morgenmiddag kan ik terecht voor een echo en dan weten we meer,maar aan het gezicht van de dokter te zien voorspelt het niet veel goeds.
Mijn zoon is ook heel overstuur en we bereiden ons eigenlijk wel voor op het ergste nu. Mocht het zo zijn dat we niets meer voor haar kunnen doen dan neem ik haar toch nog een dagje mee naar huis zodat we op een goede manier afscheid van haar kunnen nemen en dit is misschien wel egoistisch(dit voor mocht iemand hier boos op reageren),maar we hebben 6 jaar(bijna 7) lang lief en leed gedeeld en ze is een deel van ons gezin. Ik heb haar en haar zusje in ons huis opgenomen toen mijn zoon 7 was, ze waren achtergelaten en hadden het erg slecht gehad. Onze enige troost is nu dat ze het bij ons heel leuk heeft gehad ook al is het altijd een klein en tenger schuw poesje gebleven. Onze enoge hoop is een klein of groot wonder, zodat we haar misschien toch nog wat langer bij ons kunnen houden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He bah, dit klinkt niet goed he :-( Jullie hebben echt alles gedaan en het is extra moeilijk je kind hierop voor te moeten bereiden.
Ik hoop op een wondertje voor jullie.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten