Is mijn kat opgegeven?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Is mijn kat opgegeven?

Bericht door Koolmees »

Mijn kat Binkie is 15,5 jaar oud. Hij woog altijd 5,5 kilo. In juni was dit 5,0 en nu nog 4,3 kilo. Afgezien van het steeds magerder worden viel de eetlust erg op. Binkie lustte nooit iets anders dan zijn brokjes, maar begint nu te bedelen en lust ineens alles: aardappelen, groente, vlees, echt alles. Binkie mankeerde nooit wat, afgezien van een nierdieet. Maar de nierwaarden waren goed onder controle.

Afgelopen week ben ik naar de dierenarts gegaan. Men dacht aan schildklierproblemen. Gisteren bleek uit bloedonderzoek, dat dat niet het geval was. De arts heeft het sterke vermoeden, dat het kanker is en zegt, dat er niets aan te doen is. Het schijnt, dat kanker nauwelijks vastgesteld kan worden bij katten.

Hoewel Binkie een redelijke leeftijd heeft wil ik me niet te snel neerleggen bij het reddeloos verloren zijn. Ik wil 'm domweg nog niet kwijt!

Heeft iemand advies voor mij? Of heeft de dierenarts gelijk en kan ik maar beter die laatste maanden heel goed voor hem (blijven) zorgen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een verdrietig nieuws voor jou en je kat!

Persoonlijk zou ik zelf mijn kat niet door een heel behandeltraject halen als hij er niet beter van kan worden, maar je dierenarts kan je hopelijk goed adviseren wat zijn mogelijkheden nog zijn. Verder kan het natuurlijk nooit kwaad je kat extra te verwennen! Ik wens je heel veel sterkte toe!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar is Binkie de laatste tijd wel ontwormd?
Hij valt wel heel sterk af, he? Dit kan natuurlijk door ziekte komen, maar ook door zoiets simpels als wormen, vandaar mijn vraag ;-) .

Kanker is natuurlijk wel heel moeilijk te behandelen, maar persoonlijk zou ik zeker willen weten wat er aan de hand is en dan toch een stukje verder het traject bewandelen om duidelijkheid te krijgen in het hoe, wat en waar. Desnoods met een second opinion bij een andere arts. Maar wat ik al zei: dit is heel erg persoonlijk, natuurlijk ;-) .

Heel veel sterkte!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Yvonne1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2006 23:54
Locatie: Overijssel

Bericht door Yvonne1 »

Waren de nierwaarden momenteel goed onder controle?
Onze witte kat vertoonde nl. hetzelfde patroon (invallen, extreme "honger", zo erg dat ie op het laatst bijna het vlees uit de hete pan haalde) en bij hem bleek het puur nierfalen te zijn.
Op 15,5 jarige leeftijd is het altijd lastig. Je kunt ook alleen zelf de afweging maken of je hem nog allerlei trajecten door wilt laten gaan. Sterkte in ieder geval, dit zijn zulke nare situaties!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heeft je dierenarts bloedwaarden en nierwaarden onderzocht inderdaad. Kanker kan alleen maar via een bloedonderzoek vastgesteld worden en de nierwaarden ook. Wel om vragen hoor!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Bedankt voor jullie aardige antwoorden!

Binkie heeft al een jaar of vijf wat nierproblemen, dus ik heb elk jaar het bloed laten onderzoeken. De waarden waren aardig onder controle. Ik heb een paar maanden geleden wel twee keer een wormpje gevonden op de plaats waar Binkie had gelegen, maar verder vind ik nooit iets; elke drie maanden krijgt hij ook z'n wormenkuurtje. Afgelopen week is het bloed uitsluitend onderzocht op schildklierproblemen.
Ik heb de knoop maar doorgehakt en een second opinion aangevraagd bij een andere dierenarts. Ik vertrouw mijn eigen dierenarts volkomen, maar wil wel het idee hebben, dat ik er alles aan heb gedaan. Ik hoop dus maar, dat het een foute diagnose is van mijn eigen dierenarts.

Hoewel er dus niets veranderd is met Binkie lijkt het wel of hij voelt, dat er iets aan de hand is, want hij is niet meer bij me weg te slaan. Hij komt zelfs naast m'n toetsenbord liggen, iets wat die nooit heeft gedaan.

Ik houd jullie op de hoogte!
Yvonne1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2006 23:54
Locatie: Overijssel

Bericht door Yvonne1 »

Second opinion is nooit verkeerd toch? Je d.a. kan hardstikke goed zijn maar iedere arts kijkt weer vanuit zijn/haar eigen invalshoek (dus niet beter of slechter, gewoon andere benadering).
Ben benieuwd wat er uit komt. In ieder geval heel veel sterkte, dit zijn zulke nare machteloze dingen :-(
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Koolmees schreef:
Ik heb de knoop maar doorgehakt en een second opinion aangevraagd bij een andere dierenarts.
Ik ben heel benieuwd hoe het gegaan is ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Ik ga er vrijdagmiddag heen, dan heb ik uitsluitsel.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heel veel sterkte en kijk naar Binkie, hoe gaat het en wat denk je ervan. Hij eet, hij geniet van jou en je gezelschap? Geniet zoveel mogelijk van de tijd die je hebt van hem, kanker of niet. Mijn Madonna heeft ook de diagnose kanker gekregen en heeft er nog een tijd gelukkig mee geleefd.
Kijk naar je mannetje.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Weet je, dat jouw avatar/plaatje heel veel op Binkie lijkt, Kattenbella?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Volgens mij kan kanker goed worden vastgesteld door middel van een rontgenfoto. Althans, bij ons wel. Je kon heel goed het gezwel erop waarnemen.

Als ik jou was zou ik ook voor een second opinion gaan, omdat je toch wilt weten waar je aan toe bent, ondanks de hoge leeftijd, wil je hem niet zomaar opgeven, zoals je al zegt.

Heel veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Veel succes met je poezenschat. Ik heb ook een knuffel rondlopen van +- 17 jaar. Ze begint ook tekenen van ouderdom te vertonen, is ook vermagerd en heeft nu te kampen hebben met nierproblemen sinds het laatste bloedonderzoek van twee weken terug. Ik geef haar nu dagelijks een pilletje hiervoor. Je ziet dat ze zich een beetje terug beter voelt, maar ze moet nu speciaal nierdieet-voedsel eten, en dat wil nog niet echt lukken. Ze is kieskeurig wat haar eten betreft en het is nog zo belangrijk dat ze voldoende voedsel binnenkrijgt, anders kan het heel snel gaan, zegt de DA. Welk voedsel geef jij jou Binkie? Die heeft toch al een tijdje nierproblemen, lees ik? Misschien dat jij enkele tips of trucs of ideetjes hebt om poes toch te laten eten?
Ik duim in elk geval ook nog voor Binkie. Onze tweede poes had ook kanker, maar dit hebben we pas vastgesteld toen het eigenlijk al te laat was. Ze heeft echter tot op het einde een schitterend leven gehad, we hebben nooit iets aan haar gemerkt en ze had er zeker geen last van. Spijtig was wel dat het afscheid dan heel plots komt. Maar ik hoop daarom ook voor jou dat een tweede opinie wat uitkomst brengt en dat je dan weet waaraan je ben met je knuffel. Hopelijk komt het allemaal nog in orde. Ik duim voor jullie :thup:
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Ik ben destijds overgegaan op speciaal dieetvoedsel. Het zijn gewone brokjes, wel prijzig, maar hij eet ze. Zijn uitsluitend bij de dierenarts verkrijgbaar. Binkie was ook een slechte eter. Nooit "nat" voedsel, alleen maar brokjes. Hij is eigenlijk zonder slag of stoot overgegaan op die dieet-brokjes.

Ook Binkie heeft periodes gehad, dat hij niet of heel weinig at. Maar op den duur ging hij toch altijd weer eten, hij hield z'n protest toch niet vol.

Tabletjes zijn aan Binkie niet besteed. Zo lief als die altijd is, zo'n tijger wordt het als die een pilletje moet slikken.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Ik heb weer hoop! De second opinion heeft uitgewezen, dat het voor 90% een schildklierprobleem is. De arts constateerde al direct een bobbeltje in de strot en de leverwaarde is anderhalf keer hoger dan normaal. Dat kan wijzen op suiker (maar dan moet die heel veel drinken, doet die niet, ook ontlasting normaal) en het kan wijzen op de schildklier. Kanker ook wel, maar Binkie is onder een lichte narcose geweest en is uitgebreid onderzocht en er zijn geen voelbare sporen te ontdekken. De nierwaarden waren ook uitstekend!

Woensdag hoor ik de definitieve uitslag en als het schildklier is, dan is dat goed te behandelen. En dan kan Binkie nog best een paar jaar mee. Als ik het bij de eerste diagnose had gehouden was het inderdaad een aflopende zaak geweest.

Tjonge jonge, wat ben ik blij. Maar hoe de eigen dierenarts er nu zo naast kan zitten? :icon_shifty:
Gesloten