Nieuwe poes: wat is er aan de hand!! help!!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Pepita
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2007 23:33

Nieuwe poes: wat is er aan de hand!! help!!

Bericht door Pepita »

Ik heb een kater van 7 maanden in huis. Ik werk en wilde graag een kat erbij als vriendje. Daarom heb ik op Internet gezocht naar een wat oudere kat. Ik heb geen tijd om een kitten op te voeden. Uiteindelijk ben ik bij mensen terecht gekomen die een kind hebben die waarschijnlijk allergisch is voor katten. Tweede kind was al op komst en ze zaten midden in een verbouwing. De poes die ze 'aanboden' is andere katten gewend (maand daarvor hebben ze een andere kat weg gedaan) en lijkt erg op mij kat, daarom viel ze mij op. We zijn gaan kijken en troffen een leuke nieuwsgierige kat aan die we gelijk mochten aaien. De mensen vertelde dingen over de poes die mij erg aan mijn kat deed denken en daarom heb ik besloten het te doen. Je weet nooit wat je in huis haalt en het blijft altijd een gok. De mensen komen mij betrouwbaar over en geven echt om het dier.
Ik heb dus sinds gisteren avond een nieuwe kat in huis. Toen ze uit haar reismand kwam (reis is best goed verlopen; ze ging liggen en miauwde alleen) zag ik dat haar voorpoten kaal zijn. Ze was onder de indruk en blies. Ik heb haar in een kleine kamer gelaten, zodat ze aan de geur van mijn kat kan wennen en mijn kat heb ik haar reismand 'gegeven'. Ik heb de mensen opgebeld en ze vertelde mij dat ze haar voorpoten kaal likt door de stress (da had dat verteld). Ze was jaloers op het kind en er zat weer een baby aan te komen. Daarnaast is ze verhuist en zat ze in een verbouwing.
Vanavond heb ik de deur open gezet. Ze kan nu in de gang en via een raam mijn kat in de woonkamer zien. De rest van de deuren zijn dicht. Tot nu toe is ze twee keer zielig miauwend uit de kamer gekomen en dan glipt ze weer terug.
Ik merk ik dat ze 'raar' uit haar ogen kijkt en dat ze stinkt: een beetje gekookte-eieren-lucht (licht rottend voor de duidelijkheid). Ze moet 2,5 jaar zijn, maar ik twijfel eraan. Mijn kat gaat vaak op de bak en is levendig, maar ze ligt alleen in de vensterbank. Je mag bij haar komen en aaien, wat dat betreft is ze heel mak en zelfs best druk en loopt ze langs je heen en weer. Maar als je te lang aait, valt ze opeens aan (nu 1 keer gebeurd). Misschien is het helpzame info; ze eet alleen brokjes. Ik heb vanavond ook gesmst of ze een paspoort heeft, want ze zou gewoon ge-ent zijn (stom dat ik er nu pas aan denk!).

Ik weet wel dat ze uit een stressvolle sfeer kwam, stress van de reis, stress door nieuw huis enz. Daarom heb ik geduld met haar, maar ik merk iets vreemds aan haar.

Misschien zegt het jullie iets wat ik hierboven (zo kort mogelijk) beschreven heb. Ik geef veel om dieren en ben niet naief, maar weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Ik heb die mensen ook verteld dat ik absoluut niet wil dat ze ongelukkig werd, want dan wilde ik haar niet. Ik heb het beste met haar voor en wil tijd in haar steken, maar mijn pagina is nog zo blank qua informatie.

Hebben jullie please tips om mij te helpen? Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wat lief van je dat je deze kant een nieuwe kans geeft!

Ik denk dat je kat nog moet wennen. Het is natuurlijk ook wel een hele verandering. Ik zou maandag gewoon even langs de dierenarts gaan voor een algehele check-up. Zolang ze wat eet, drinkt en naar de bak gaat, zou ik haar nog even rustig haar nieuwe stekje laten verkennen.

Veel succes in ieder geval en ik wens jullie het allerbeste!
a3ana
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2007 09:03

Wennen en controleren

Bericht door a3ana »

Wij hebben 3 weken terug een verwaarloosde kat een tweede kans gegeven. En ook dan weet je niet wat je in huis haalt. Fijn dat deze kat bij jou ook weer een plekje heeft gevonden! Je kunt nu denk ik niet meer doen dan wat je al doet, rustig laten wennen, eten en drinken aanbieden. Wacht tot de kat naar jou komt. Ons "tweedehansje" heeft na een paar dagen angstig doen zijn terrein inmiddels helemaal eigen gemaakt.

Wat kan helpen (hier wel om 2 katten aan elkaar te laten wennen): wat valeriaandruppels op de vacht van de katten. Ze werden hier meteen liever naar elkaar en onze Bommel kwam meteen tot rust. Voor een paar euro te koop bij de drogist.

En ik zou ook maandag even voor een controle gaan. Ook wij dachten een gezond beest in huis te halen, maar hij had koorts, nies en nu nog een lintworm :-(

Succes met je nieuwe huisgenoot!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou inderdaad ook maandag meteen een afspraak maken bij je eigen dierenarts om te kijken of ze helemaal gezond is. Tot die tijd zou ik de katten uit elkaar houden zodat je niet nog met een extra probleem zit als ze niet gezond blijkt te zien.
Dat likken kan heel goed, ik herken heel veel van je verhaal. Xandor is net zo. In de stress van de verhuizing heeft hij het puntje van zijn staart kaal gelikt, wij hebben het meteen door de dierenarts laten controleren om er zeker van te zijn dat het geen schimmel was en dat was het niet.
Nu wonen we hier inmiddels een week of 6 en Xandor is hier eindelijk op zijn gemak, dat zie je meteen aan zijn staart want de kale plek is inmiddels al bijna helemaal weg.
Dat ze (nog) niet zo druk is kan ook goed door de stress komen, Xandor is ook alleen uitgelaten en speelt alleen als hij zich op zijn gemak voelt.
Dat stinken kan ik niet verklaren en ik ben dus ook wel heel benieuwd wat je dierenarts ervan zegt.
Ik denk dat je met het gedrag al een heel eind komt als je het contact vooral van haaruit laat komen, veel geduld hebt en de tijd neemt om er lekker bij te gaan zitten (ben je niet zo bedreigend).
Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Pepita
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2007 23:33

Bericht door Pepita »

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Het is een hele geruststelling. Ik ga zeker even langs de da, want ik wilde haar inderdaad voor die tijd nog niet bij mijn kat laten. Vanochtend kwam ik bij haar. Ze was vrolijk en ging gelijk eten en drinken. Ze is vannacht op de bak geweest en liep toen ik weg liep met me mee. Ze ging gelijk de wc in! Vervolgens kwam mijn kat kijken en toen was het weer blazen en terug de kamer in. Ze zit nu weer te mauwen, dus ik ga even kijken wat er is! Het lijkt trouwens wel dat ze meer durft als ik bij haar ben.

Nogmaals bedankt allemaal, ik ben blij dat deze site er is! Tot gauw.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi!

Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om haar even te laten nakijken bij de DA. Met name die vieze geur zou ik niet vergeten te vermelden. De omschrijving van de geur doet niet 1-2-3 een belletje rinkelen maar een kat kan sterk ruiken bij bepaalde ziekten zoals bv. diabetes/suikerziekte (acetongeur) - Nierfalen (ammoniakgeur) - volle/ontstoken anaalklieren (beetje vissig).

Veel succes met haar!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat fijn dat je dit katje een nieuw huis biedt!
Bij een "rottende" geur denk ik onmiddellijk aan een ontsteking, bijvoorbeeld in het oor of aan het tandvlees. Laat je ons weten wat de dierenarts er van vond? Verder veel plezier met je nieuwe huisgenoot!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ben je al naar de dierenarts geweest en zo ja, wat was de uitslag?
En hoe gaat het inmiddels met je nieuwe kat? En hoe heet ze?
Mauw
Gesloten