blazen visite

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
jessica

blazen visite

Bericht door jessica »

Hoi Iedereen,
ik heb 2 kittens van bijna 9 maanden oud. 1 van hen die blaast en gromt wanneer er mensen over de vloer komen die hij niet kent. Hij vlucht niet en vecht ook niet op dat moment, maar hij blijft maar blazen. Zelfs als hij met anderen speelt. Graag zou ik willen weten of anderen mensen hier ook ervaring mee hebben en of het misschien iets te maken kan hebben met de leeftijd, ik hoop namelijk dat hij er misschien overheen groeit.

Ik hoop dat mensen tips hebben of hier ook ervaring mee hebben.

Groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het kan in het karakter van de kat zitten om te blazen en brommen als reactie op vreemden zonder dat hij verder aanvalt.

Wij hebben sinds kort zo'n "brompot" in het asiel zitten en die is ruim 10 jaar oud. Toen hij er pas was was deed hij niets anders dan blazen en brommen tegen mensen én katten.

Nu ongeveer drie weken later is het al een stuk minder. Hij bromt nog af en toe nog naar mensen, maar is verder heel goed aan te halen. Tegen andere katten bromt hij nog wel, maar valt ze verder niet aan.

Wij negeren het brommen gewoon een beetje en zijn gewoon lief tegen hem, zodat hij begrijpt dat hij niet bang voor vreemden hoeft te zijn en hopen zo dat het brommen steeds minder wordt.

Jouw katje is nog jong, dus ik denk zelf dat hij nog flexibel genoeg is om er snel achter te komen dat vreemden niet eng hoeven te zijn, maar het is dus ook goed mogelijk dat hij altijd een beetje een brommer zal blijven.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wat ik merk aan onze katten, wij hebben er 4, is dat het lijkt of ze steeds verschillende fases doormaken tot een bepaalde leeftijd.
Missy nu 4 was altijd heel angstig, heeft nu maling aan alles wat er over de vloer komt.
Redney, 3 en half, allemansvriendje werd ineens voor iedereen bang en nu de laatste tijd gaat het weer stukken beter.
Hij is voorzichtig erst maar gaat dan ook zn eigen gang en is gewoon vriendelijk naar iedereen toe.
Buffy nu anderhalf is voor iedereen doodsbang, verstopt zich tot de visite weg is en komt dan pas voorzichtig tevoorschijn, heeft ze ook nooit gedaan en ik moet dus ook afwachten of zij daar ook weer overheen groeit want zo bang is ze nog nooit geweest.
En Jessie de jongste net 1 geweest is ook vanaf we haar hadden heel angstig geweest voor iedereen maar van lieverlee komt ze al aardig bij al blijft zij wat schrikachtig maar dat komt door haar achtergrond.
Dus het kan nog makkelijk veranderen maar dat gebeurt niet van een op andere dag ;-)
jessica

Bericht door jessica »

Bedankt voor jullie antwoorden, deze stellen mij erg gerust. Omdat er namelijk al mensen waren die vertelden dat gedragstherapie de enige oplossing was. Ik blijf het wel proberen en aangezien hij nog erg jong is hoop ik dat hij eroverheen groeit. Ik hoop dat er nog meer mensen zijn met vergelijkbare verhalen of tips.

Groetjes Jessica :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Jessica,
Ik denk dat het ook belangrijk is dat je visite je katje met rust laat. Laat hem maar even gaan. Hij heeft zijn tijd nodig om aan alles te wennen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
elisa

Bericht door elisa »

hoi jessica

ik heb ook z'n katje hij is nu een 1 en doet het al vanaf het begin ook als er een kind in huis is gaat hij met zijn kop plat op de grond en oren naar achter en dan blazen en grommen dit doet hij ook als hij aan het eten is en je komt te dicht bij en ook als hij iets fout heeft gedaan en ik loop achter hem aan ik wijs dan met me vinger en zeg dan dat mag niet he simba dan gaat hij op zijn zij liggen met zijn oren naar achter en dan blazen terwijl ik hem nooit een tik of iets heb gegeven

ik denk dat het komt waar hij vandaan komt hij was 8 weken toen ik hem kreeg en toen deed hij dit al..misschien komt het bij jou kat ook van waar hij uit het nest komt???

ik weet wel dat veel aandacht tot vermindering leid en hem aaien als je langs hem loopt en misschien wat vaker op tillen bij simba is het wel al een stukje minder geworden

succes nog;)

groetjes elisa
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wat Bella zegt is echt heel belangrijk. Hij vindt het blijkbaar eng, dan moet de visite hem ook gewoon met rust laten. Niet toch naar hem toe willen en al helemaal niet aan hem zitten.

Wat ook belangrijk is, is dat jij zijn gedrag niet gaat bevestigen. Op het moment dat hij zit te grommen en jij gaat hem "troosten" (aanhalen, lief praten, iedere vorm van aandacht die je er aan geeft) bevestig je dat er een reden is om bang te zijn.
Het beste kun je gewoon verder gaan waar je mee bezig was als of er niks aan de hand is (want er is immers ook niks aan de hand).

Vaak werkt dat wel met dingen waar ze bang voor zijn (onweer, vuurwerk, precies het zelfde verhaal, er is niks aan de hand tot dat jij gaat bevestigen dat er inderdaad een reden is om bang te zijn).

Succes!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Inderdaad Elize, gewoon laten gaan!
Elisa (verwarrend ;-) ) zeker niet bestraffen en achter je kat aanlopen. Als je kat dreigt aan te vallen zet hem dan even rustig apart in een andere ruimte. Als hij eet, laat hem daarmee ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
VT698332

blazen naar jonge katjes

Bericht door VT698332 »

Wat wil dat zeggen dat oudere katten blazen naar
vreemte jonge katjes ( jongkes)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat ze ze als indringer op hun terrein beschouwen en ze die vreemde indringer dus eigenlijk willen wegjagen. Je hoeft hier niet van te schrikken hoor, want het is maar tijdelijk. De volwassen kat moet gewoon even wennen aan de nieuwkomer, maar kittens worden meestal al snel geaccepteerd. Geen zorgen dus!

groetjes,
Sandra
Sas

blazen

Bericht door Sas »

Hoi ik heb bijna het zelfde probleem mijn katje blaast naar iedereen kinderen volwassenen. Ze is pas 17 weken oud. Vind dat zo jammer. want het schrikt mensen wel af. Wat is de beste oplossing??
sas

Bericht door sas »

O,ja miauw heb ik met 4 weken oud gekregen. Ze at al pap zeiden die mensen maar dat was die ochtend pas 1x gegeven s'middags heeft ze voor het eerst bij moeders gedronken. En daarna heb ik haar opgehaald. Heeft dit er ook iets mee te maken??
gr sas
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Sas, lees de antwoorden hierboven eens, jouw vraag is namelijk al door de topicstarter gesteld. ;-)

Haak ik hier even op in: zoals ik in mijn topic over mijn grote vriendinnen Luna en Siepie vertel, blaast Luna nog altijd naar de (jongere) Siep. Ik heb Siep nu al een aantal maanden, weet iemand of dit nog over kan gaan of zal ik het langzamerhand maar gaan accepteren?
8-)
Mauw
Gesloten