wat kan het zijn??? moedervlek?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Inna

wat kan het zijn??? moedervlek?

Bericht door Inna »

Mijn kat van 1,5 jaar oud krijgt steeds meer donkere puntjes op zijn neus,in zijn mond en huid rondom ogen. Het lijkt op moedervlkejes van eerste gezicht. Vroeger dacht ik dat het gewoon moder was maar toch niet. Is mijn kat ziek ? W :?: at voor verschijnsel is dit?

alvast veel dank
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Even naar de DA gaan met je katje, want katten hebben geen sproetjes of moedervlekjes op hun koppie (voor zover ik weet).

Het kan bijvoorbeeld een huidaandoening zijn of vlooieneitjes of oormijt of een huidallergie of iets anders, een DA kan hier een goed antwoord op geven.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Een van onze poezen heeft dit ook, vooral in haar bekkie en op haar neus. Bij haar zijn het echt moedervlekjes of sproetjes. Op deze foto kun je die op haar neus zien: (en als je heel goed kijkt, ook 1 op haar onderlip)

Afbeelding

Lijkt het hier een beetje op?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

O trouwens, op mijn avatar is het nog beter te zien. ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Weer wat geleerd, ik wist niet dat katten moedervlekjes kunnen hebben!

Toch vind ik het vreemd dat er steeds meer bij komen, dat lijkt mij niet goed. Bij mensen is het ook nooit goed dat er zomaar moedervlekjes bij komen.

Daarom lijkt het me toch een goed idee als je even naar je DA gaat voor de zekerheid.

groetjes,
Sandra
Inna

moedervlek?

Bericht door Inna »

Ja, mijn kat heeft precies dezelefde soort spotjes! Maar zelf meer. Morgen maak ik foto daarvan. En hij is ook rood! Verder eet hij goed, heel actief, lijkt niet op zeike. Maar toch .... wat is dat?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ben benieuwd naar je foto, het lijkt me een schattig gezicht die sproetjes!

Maar nu ik weet dat het een rode kat is wordt het me gelijk een stuk duidelijker. Rode en witte katten hebben namelijk een hele gevoelige huid wat betreft de zon. Ze kunnen zelfs verbranden aan hun oortjes of op hun rug als de haren daar dun zijn. Ze lijken wat hun huid betreft op witte en/of roodharige mensen die ook makkelijk verbranden en vaak veel sproetjes en moedervlekken hebben.

Sproetjes lijken me onschuldig, maar moedervlekjes zou ik even in de gaten houden. Als er steeds meer komen of als ze steeds groter worden dan kan (ik zeg echt KAN!) dat huidkanker worden. Maar het zal meestal niet zo'n vaart lopen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Sandra W schreef:Maar nu ik weet dat het een rode kat is wordt het me gelijk een stuk duidelijker. Rode en witte katten hebben namelijk een hele gevoelige huid wat betreft de zon. Ze kunnen zelfs verbranden aan hun oortjes of op hun rug als de haren daar dun zijn. Ze lijken wat hun huid betreft op witte en/of roodharige mensen die ook makkelijk verbranden en vaak veel sproetjes en moedervlekken hebben.
Hee, wat grappig, dat wist ik niet.
Flanna heeft haar sproetjes pas gekregen vanaf het moment dat ze naar buiten ging, dus dat zou wel kunnen kloppen. Ze heeft het alleen ook in haar bekkie en op haar tandvlees en dat komt natuurlijk niet in de zon. Flanna heeft trouwens ook geregeld een zwarte snorhaar of wat zwarte haren in haar vacht. Het zou dus ook kunnen dat ze rood met een klein beetje zwart is. Dat zwarte is dan af en toe een haar en hier en daar een vlekje.

Ik ben benieuwd naar jouw foto Inna!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

vele rosse poezen hebben zo een paar zwarte haartjes hoor! onze vorige katten hadden dat, en ook bij sumi zie ik er hier en daar eentje tussen steken ;)
Inna

sroetjes?

Bericht door Inna »

Hoi!
Ik heb wel foto's van mijn Sancho gemaakt, maar ik zie geen optie om een foto te plaatsen :?: Ik heb via Lezerpost ingeloggd.
Wat is mij ook opgevallen is dat zijn bekje nog steeds vol met spotjes is terwijl op zijn neus is er minder van geworden. Ik zit bijna te denken dat het inderdaad aan zon ligt.

groetjes,

Inna ;-)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Caddy heeft dat ook hier.
Zomers als de zon heel fel is, dan krijgt hij wat bruinige vlekjes op zn oren, omdat het wat verbrand is.

Volgens mij kun je het best ff met een diervriendelijke zonnecreme insmeren, of zonnecreme voor kinderen.

Volgens mij kunnen katten best sproeten/vlekjes krijgen, wij krijgen ze ook.. Al zijn ze bij katten inderdaad vaak zichtbaar, maar even naar de DA om te checken is helemaal niet verkeerd, want wij kunnen niet zeggen wat t is he :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gesloten