kitten met zwemmende achterpootjes

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
chiara

kitten met zwemmende achterpootjes

Bericht door chiara »

Hoi allemaal,
Mijn poes heeft 2 pikzwarte jonge katertjes, nu ruim 3 weken oud.
Omdat ze gaan kruipen en lopen, zie ik nu pas dat eentje zijn achterpootjes niet kan belasten. Ze zwemmen achter hem aan, terwijl zijn voorpootjes goed staan, onder het lijfje.
Kan zoiets goedkomen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan zo'n kitten zindelijk worden?
Hij kan de achterpootjes wel bewegen, maar er niet op staan, ze zijn zijwaarts gericht.
Verder is het kitten gezond, geen achterblijver, goed op gewicht en begint, net als zijn broertje, belangstelling voor eten te krijgen.
Alleen, hij sleept zijn pootjes en buikje over de grond.
Ik zou graag de prognose willen weten, als hij uitgroeit en of ik er wat aan kan doen.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik zou het niet weten maar het is misschien verstandig om je dierenarts te raadplegen
Desire
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het klinkt alsof het een vergroeiing is of dat zn achterpootjes niet genoeg ontwikkeld zijn :???:
Ik durf niet te zeggen of dat nog goedkomt eigenlijk.. zou in ieder geval wel een dierenarts raadplegen erover. Wel zielig hoor :-(
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Wanneer je zoekt op zwemmertje en kitten in google zul je al een heleboel vinden.

http://home.wanadoo.nl/h.van.aalsburg/zwemmertjes.html bijvoorbeeld.

Laat het ajb even door de dierenarts nakijken als er niet snel geen enkele verbetering in komt. Waar je ook op moet letten of de borstkast niet te veel belast wordt door de druk van het lichaam waardoor het kan afplatten.

Toch kan het ook zijn dat sommige kittens gewoon wat later zijn. Hier was het voorste kitten ruim 3 weken en met name op een gladde ondergrond kon hij zijn achterpootjes toen nog niet gebruiken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Kittens gebruiken inderdaad in het begin hun achterpoten wat meer naar achter, vooral op gladde ondergrond, maar als het met een week of 3 niet verbeterd dan is er iets niet goed.

Ik zou zoiezo even je dierenarts raadplegen, om te zien of dit kitten wat mankeert of niet.
Kun je een foto maken en plaatsen?


Wij zelf hebben vroeger eens een nestje gehad, waarbij dus van de 4 kitten 2 kittens niet zwemmerspootjes hadden, die lagen niet zijwaarts, maar hadden hun pootjes naar achter, met de voetzooltjes omhoog naar het plafond zeg maar. Nog weer anders dan zwemmerspootjes, en dit was gewoon een aangeboren afwijking. Wij hebben het toen op aanraden afgewacht, maar er kwam geen verbetering in.
Deze konden dus ook niet lopen of niks, en deze zijn toen op aanraden van de DA ingeslapen.

Ik zou het als ik jou was laten nakijken, en ook een afspraak maken je poes te steriliseren.
Als ik thuis de keuze had gehad ze te laten helpen ipv mijn ouders, waren de poezen gelijk al geholpen, maar mn ouders vonden dat niet...

Mijn eigen katten nu zijn allen wel geholpen, en dat is veel beter voor ze.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Poezebal schreef:
Ik zou het als ik jou was laten nakijken, en ook een afspraak maken je poes te steriliseren.
Als ik thuis de keuze had gehad ze te laten helpen ipv mijn ouders, waren de poezen gelijk al geholpen, maar mn ouders vonden dat niet...

Mijn eigen katten nu zijn allen wel geholpen, en dat is veel beter voor ze.
Waarom draait het toch altijd hier op uit? De vraag ging over evt. zwemmersachterpootjes.... :???:
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Omdat je kans hebt dat het weer gebeurt misschien???
En het draait niet altijd weer daar op uit, maar mochten haar kittens hebben wat onze kittens hadden, dan is het geen pretje, en het kan bij een volgende nest weer gebeuren...

En daarbij, mocht deze dame een gewone htk hebben, er zijn nog zoveel die een plekje zoeken die in asiels zitten, of in opvangen of waar dan ook.... Geef dan zo'n schat een thuis..

Als je met raskatten fokt zoals jij ala, dat is om een ras in stand te houden, maar ik vind het niet eerlijk dat mensen met gewone katten nestjes laten komen, terwijl ze dan net zo goed een kitten of een kat kunnen halen uit een asiel of opvang die harder plek nodig hebben, dan een huis tuin keuken kat zwanger te laten worden terwijl het niet nodig is...

Niet dat ik zeg dat dit in deze dame haar geval zou zijn, want ze kan ook heel best een raskat houden, dat weet ik niet, en daar ga ik verder ook niet over oordelen, maar daarom mag ik dit wel aanraden lijkt mij voor het geval ze wel een HTK heeft?? Ik vind van wel...

Ik zie liever dat zij, mocht ze een gewone HTK hebben, en ze wil een kitten, dat ze dan een katje uit het asiel haalt die wacht op een thuis, ipv een nest te laten komen.

Tuurlijk is dit ieders eigen keuze, en heeft een ieder daar zijn eigen mening over, maar ik zou er zelf niet voor kiezen een kat een nest te laten krijgen, tenzij ze een raskat zou zijn, of deels raskat.
Maar ik zou niet weten waar dit iets op uitdraait. Stel ze heeft wel een htk en ze wil bv eind dit jaar of volgend jaar weer een nest, zou ik het jammer vinden, maar daarom raad ik iets aan, ik draag niets op :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

IloJeM schreef:Waarom draait het toch altijd hier op uit? De vraag ging over evt. zwemmersachterpootjes.... :???:
Dat vroeg ik me ook af. De situatie van deze kat is immers onbekend en de vraag gaat inderdaad over zwemmersachterpootjes en niet over wel of niet steriliseren ;-)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Nou Miranda, ik dacht dat ik toch duidelijkheid genoeg had gegeven, lijkt mij.
Als je even leest :wink:.

Maar omdat het kennelijk niet gesnapt word,....:
Ik heb zelf dit meegemaakt.
De kittens bij ons waren dus mis.
De DA heeft toen gezegd inslapen, en er bestaat kans dat het weer gebeurd.



Daarop zeg ik tegen deze dame:
Laat ze nakijken. En houd ze goed in de gaten. Het kan weer gebeuren als het is wat ik denk, en mocht ze besluiten weer een nest te nemen, wat overigens haar eigen keuze is. Want zoals ik al aangaf kan ze net zo goed een raskat hebben. En ook al is het niet zo, dan moet ze het nog zelf weten..
En ook een afspraak voor steriliseren, omdat als het een gewone HTK is, dat er al zoveel zijn en dan als ze dan een kitten wil, ze beter een asieldiertje een plek kan geven.
Ik raad haar vanuit mijn denken aan dat als het is wat ik denk, en gezien het kattenoverschot, om haar kat te steriliseren.

Het is een tip, geen must, maar kennelijk is dat wat moeilijk te snappen :wink:?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ik moet hier het wel met malou eens zijn.
als je eerst even na laten kijken wat er is als het iets in de genen zit dan laat je ze toch niet nog een keer een nestje krijgen terwijl je weet dat er mischien een "foutje " in zit.
het kan zijn dat het eenmalig is maar daarvoor wordt er ook geadviseerdt naar de DA te gaan.
in ieder geval veel succes ermee ik hoop dat het niet te ernsig zal zijn.
groetjes
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
cloudnine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2006 15:16

Splayleg bij Kitten

Bericht door cloudnine »

Hi,
Per toeval kwam ik op deze site en ik hoop dat iemand me kan helpen. We hebben 4 kittens van drie weken oud en 1 ervan is niet helemaal in orde, hij is levendig en speelt alleen hij heeft een abnormale stand van zijn achterpoten waardoor hij soort van op een kikker lijkt. Volgens de dierenarts is dit een Splayleg. Maandag gaan we er met het kitten heen, tot die tijd moeten we het bij elkaar houden (zijn achterpootjes) met tape, wat op zich een vrij onmogelijke opgave is.

Hoewel we maandag naar de dierenarts gaan met het kitten ben ik toch benieuwd of een van de forumlezers misschien hier iets over weet.

Ik hoor het echt heel graag van jullie. Het breekt mijn hart om dat kleine monstertje met die maffe beentjes zo in zijn mandje te zien kruipen, terwijl zijn broertjes en zusjes al naar hartelust rondlopen.

Thanx!

Maria
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

eh over welke tape heb jet het hier toch niet over gewonen plakband hoop ik want dat lijkt me van een DA wel een erg vreemde , dat is toch ontsettend pijnlijk voor het poesje als die tape weer verwijderd wordt?

In dit topic staat een link van Ilo, misschien vindt je daar wat info, succes!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst van harte welkom op ons forum. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven en dat we je met adviezen en tips ter zijde kunnen staan!

Ik heb mij wat verdiept in kattenziekten en dus ook wat gelezen over zwemmerspootjes of ook wel froglegs genoemd. Het is mij daarbij opgevallen dat men tegenwoordig veel positiever over de genezing daarvan is dan vroeger.

Ik wil je dan ook adviseren niet te snel tot inslapen van de kitten over te gaan, ook al raadt je dierenarts dit aan (sommige dierenartsen doen dit eerder dan anderen). Er zijn namelijk meerdere gevallen bekend, waarbij de kittens (met extra toediening van calcium) "er overheen groeiden" en weer gewoon kunnen lopen. Het intapen van de pootjes is inderdaad een goed hulpmiddel daarbij.

Sterkte en laat je ons weten hoe het verder loopt?

groetjes,
Sandra
cloudnine
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2006 15:16

Bericht door cloudnine »

Inslapen?? Nee never!! Alleen als een kat dusdanig ziek is of pijn heeft zal ik daar mee instemmen. Moest laatst ook een kat laten inslapen, had een gezwel in zijn maag en was zo vreselijk ziek, pffff ben dr nu nog verdrietig van.

Ik heb inmiddels al best veel kunnen vinden op internet over de term zwemmertjes, had handiger geweest als de dierenarts die term ook had gebruikt. Ik heb er best veel info over kunnen vinden en het ziet er dan dus naar uit dat dit nog best goed gaat komen. Ingetaped, eerst een reepje oud t-shirt stof en daarna medisch tape, maar helaas kleintje is zo beweegelijk dat het er steeds afgaat. Nee zeg ik wilde die klein haarbal geen tape op zijn haartjes plakken, brrrrr. Borstkastje ziet er wel goed uit, maar met zijn voorpootjes is dan ook niets mis. In de achterpootjes zit ook wel kracht alleen het lukt het kitten schijnbaar niet om de achterpootjes netjes onder zijn lijfje te zetten.

In ieder geval alvast bedankt voor de info, ik zal maandag even posten hoe het bij de dierenarts was!

Greetz Maria
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik heb ook al gezien dat ze in een soort karton een vormpje uitknippen en dat vasttapen aan het beentje. Zo komt de tape minder snel los en worden de beentjes wat meer gevormd. Elke dag goed mee bewegen raden ze ook wel aan. Ik heb al gezien dat het helemaal goedkwam met zulke kittens, dus er is zeker hoop! Succes ermee alvast en hou ons maar op de hoogte ;)
Gesloten