vader is vader?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Emma

vader is vader?

Bericht door Emma »

Hallo,
ik heb een vraagje, misschien dat ik hier op een antwoord kom.
maar onze poes is zwanger, en we denken dat de vader ook al de vader van onze zwangere poes is. Want we hebben verder helemaal geen katers in de buurt gezien. Maar ik vraag me dus af , als dat het geval is, of dit veel kwaad kan, hoge kans op 'misvormde' kittens..?
groetjes Emma
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Jeetje, hoe heb je dat nou kunnen laten gebeuren? :shock:

Je hoort weleens dat een broer en zus samen kittens krijgen. Dit kan goed gaan, maar je hebt wel grotere kans op zwakke of misvormde kittens. Ik vrees dat dit in het geval van jouw kat en haar vader ook geldt. :???:

Als ze nog maar net zwanger is, zou je eraan kunnen denken om haar te laten aborteren en gelijk steriliseren. Als het daar al te laat voor is, moet je er maar het beste van hopen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Mijn Kleinje en Wiesje zijn/waren ook kinderen van moeder en vader. Ze zijn inderdaad wat zwakker.
Kleintje heeft een misvormd bekje en Wiesje is al overleden. Ze is wel elf jaar geworden ondanks haar altijd zwakke gezondheid. Een katje van het nest heeft het niet gehaald :-(
ps, vader en moeder waren niet mijn katten ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier kan een hoop ellende uit voortkomen, maar gelukkig hoeft dat niet. het is ook heel moeilijk te voorspellen.

Maar het beste is voorkomen; laat de kater castreren en de poes sterriliseren!
Emma

Bericht door Emma »

Heey,
ik wilde nog even laten weten dat onze poes vandaag bevallen is van 4 gezonde kittens! :) ze zien er echt super uit. en alles is goed gegaan gelukkig!
Twee ervan zijn al gereserveerd voor de zus van mijn vriend, dus komt allemaal goed:)
Groetjes Emma
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Gefeliciteerd met de kittens!
Laat je je poes en kater nu wel castreren?? Vooral met de kater zou ik dat zsm doen!!! Anders is je poes binnen no-time weer zwanger en dat kunnen ze echt niet aan hoor!!
Gast

Bericht door Gast »

de poes gaat weer aan de pil. dat hadden we altijd al gedaan eigenlijk.. (maar toen dus ff niet..:S)
mag dat eigenlijk, zo na de bevalling weer de pil geven?
en de kater, we weten niet van wie die is.. die kunnen we denk ik niet uit de buurt houden.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik weet niet wat de reden van de pil niet geven was, maar a is de pil niet echt goed voor poezen. Kan nare gevolgen hebben, plus dat je telkens een bedrag betaalt daarvoor.

De sterilisatie is een eenmalige kostenmaker, bij de meesten zit dit rond 50 euro, en daarna heb je nergens geen last meer van. De kat is geholpen, geen nestjes meer, geen extra katten die in asiels blijven zitten, etc etc etc..

Ik zou er dus gewoon voor kiezen haar te laten steriliseren, dit is gewoon het beste voor haar.


Wel fijn dat alles ondanks vader dochter, toch heel goed is gegaan en fijn dat er voor 2 al een plek is gevonden!
Gefeliciteerd!
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Om nog even verder in te gaan op het verhaal van Poezebal;

Ik ben het helemaal met haar eens!

Daarnaast, de pil is echt niet goed voor poezen en is beter alleen te gebruiken als tijdelijke oplossing! Daarnaast biedt het geen zekerheid.

Door de pil vergroot je alleen maar de kans op baarmoederontstekingen en melkklierkanker.

Zoals je hebt gemerkt, is de pil makkelijk te vergeten. een zwangerschap, bevalling en het zogen van kittens kost een poes ontzettend veel energie! Sterriliseren dus!
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

En dan moet je ook altijd maar zeker weten dat de kat de pil binnenhoudt. Spugen maakt ook dat een pil niet honderd procent betrouwbaar is.

En natuurlijk is het hartstikke leuk dat je al twee van je katjes kwijt bent, maar dit betekent misschien wel dat er twee andere katjes nog steeds in het asiel zitten te wachten op een baasje.

Mara
Gesloten