Kat likt aan stenen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Sandra W

Kat likt aan stenen

Bericht door Sandra W »

Ik werk als vrijwilliger bij een asiel en nu heb ik een vraagje over een van de zwerfkatten die bij ons is binnengebracht:

Deze kat zit nu ongeveer twee weken bij ons in de quarantaine en gaat altijd onmiddelijk de stenen likken als hij even buiten zijn hok in de buitenren is. Hij stopt er pas mee als ik hem optil en weer in zijn hok zet.

Het is dus een zwerkkatje. Hij was erg mager, maar eet bij ons goed en begint ook aan te komen. Urine en ontslasting zijn goed en regelmatig.

Ik zie dit gedrag nooit bij de andere katten en weet dus ook niet waar het vandaan komt. Ook de andere medewerkers weten het niet.

Wellicht heeft hij bloedarmoede of zout-tekort? Weet iemand hier iets meer van?

Alvast bedankt.
groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Onze kat Chuckie ging dit doen toen ze ziek was (natte fip).
Tijgertje van Monique deed dit ook en ook Tijgertje had (droge) fip.

Dit wil natuurlijk absoluut niets zeggen en dat hoop ik ook van harte maar ik denk ik meld het toch maar even.

Groetjes
Sandra W

Kat die likt aan stenen

Bericht door Sandra W »

Bedankt voor je snelle reactie! Kun je me uitleggen wat dit is?
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Bij het forum hersenvliesontsteking staat het verhaal van Monique met haar tijgertje van het begin dat er iets met Tijgertje was tot helaas het eind verleden week.

Verder kun je via google ook vast het een en ander vinden.

Nogmaals dit hoeft niet de reden te zijn maar is het kijken altijd waard.
Sandra W

kat die stenen likt

Bericht door Sandra W »

Nogmaals heel erg bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb net even op het internet gekeken en ik moet zeggen dat ik nogal schrok van de verhalen over fip.

Ik heb daarom gelijk de dierenambulance gebeld en het verhaal uitgelegd. Deze heeft mij vervolgens het telefoonnummer van een spoed-dierenarts gegeven en ook die heb ik gebeld.

De dame aan de telefoon heeft mij na mijn uitleg gerustgesteld door te melden dat het zeer waarschijnlijk geen fip is, omdat de kat verder niet ziek is. Zij denkt dat het eerder een soort aangeleerde reactie is die verder niets betekent.

Ik vertrouw haar natuurlijk want zij is tenslotte dierenarts, maar dat wil niet zeggen dat ik de kat niet verder zeer scherp in de gaten ga houden, want "better safe than sorry".

Ik zal morgen ook naar zijn tandvlees en tong kijken voor het geval het bloedarmoede is (dan wordt zijn tandvlees namelijk bleek).

Ik hou jullie op de hoogte. Tips over wat er aan de hand kan zijn zijn nog steeds zeer dringend gewensd (ook over fip).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

hi sandra,

lees mijn topic hersenvlies ontsteking daar staat veel over fip
dit is een link waar je veel kunt lezen:

http://www.dr-addie.com/Dutch/indexdutch.htm

succes, monique
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Sandra W

Kat die likt aan stenen

Bericht door Sandra W »

Beste Monique,

Bedankt voor je reactie. Ik heb uiteraard gelijk gekeken op je website. Bij de symptomen staat echter niets over likken aan stenen. Hoort dat er ook bij?

Wat gek hè dat de dierenarts gelijk zei dat het geen fip is en dat ik me geen zorgen moest maken. Denk jij nog wel aan fip?

Ik zag in ieder geval dat je bij fip naar de ogen moet kijken (voor verkleuringen en bloeduitstortingen), dus daar zal ik morgen gelijk even naar kijken. Ook zal ik de neus even bekijken om te zien of die geel is.

Ik hoop natuurlijk niets te vinden, want ik las dat fip dodelijk is, dus duimen maar!!!

groetjes,
Sandra

PS: heeft iemand dit likken ooit gezien bij een kat en wat zeiden ze daar dan van?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Zou het geen uiting van stress kunnen zijn?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Sandra W

Kat die likt aan stenen

Bericht door Sandra W »

Stress zou heel goed kunnen, want een quarantainehokje is natuurlijk geen pretje, maar hij komt niet erg gestresst op mij over.

Hij wil namelijk graag aangehaald worden, hij komt vanzelf naar je toe, hij is speels, hij is niet bang en hij eet en drinkt ook prima.

Ik heb vandaag verder even grondig naar hem gekeken en zag het volgende:

hij is erg mager (maar zo kwam hij ook twee weken geleden binnen), hij verhaart heel erg (misschien in de rui?) en zijn neus, tandvlees en tong zijn wit (niet roze). Ik denk dus aan bloedarmoede.

Zou dit kunnen kloppen? En zo ja, wat kun je er aan doen?

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ik denk ook niet dat het likken aan steen of iets dergelijks perse een symtoon hoeft te zijn.
Maar (toevallig?) deden en Chuckie en Tijgertje dit wel in een stadium dat ze al verergerd ziek waren.

Het kan ook zijn dat dit katje gewoon een rare gewoonte heeft.
Welke kat heeft dit eigenlijk niet :roll:
Fristi pikt elke loslopende sok, loopt daar al mauwend het huis mee rond en verstopt hem dan.

Maar dat een da al aan de buitenkant kan zien of een kat wel of geen fip heeft? Ben ik het niet zo mee eens.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Sandra,

dat zijn neus, tong en tandvlees wit zijn, beloofd absoluut niet veel goeds.

Ik zou er een dierenarts bijhalen. Want dat arme beestje heeft zeker in onder zijn leden :-(
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Sandra W

Kat die likt aan stenen

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik ben "slechts" een vrijwilliger, dus ik moet de mensen van het asiel er nog van zien te overtuigen dat het beestje ziek is....... hopelijk lukt dat snel.

Ik laat snel weer weten hoe het verder afloopt.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

hoi sandra ik zou zeker proberen hem naar de dierenarts te krijgen,
al zou je het zelf moeten doen...
dat likken hoeft niet te betekenen dat ze fip heeft , maar tijgertje en chuckie deden dit wel het zegt niets.
toen tijger bij mij ziek werd ging ze aan het raam een betonnen boedha beeldje en aan de muur likken, soms likte ze ook aan de kattenbak en ze ging opeens kattengrit knabbelen, ze werd mager en sliep heeeeeel veel.
blijf op hem letten en probeer hem zo snel mogelijk naar een dierenarts te krijgen...

veel succes liefs monique
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Sandra W

Kat die likt aan stenen

Bericht door Sandra W »

Heel erg bedankt voor je steun, ik ga mijn uiterste best doen. Ik weet nog niet hoe, maar ik zal blijven aandringen....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

mag je niet zelf met hem naar de dierenarts op je eigen kosten of moet je toestemming hebben, anders gewoon aandringen hoe langer je zeurt des te sneller ze ja zeggen ;-) ;-) ;-)

succes
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Gesloten