# Moederpoes geeft kittens geen aandacht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

# Moederpoes geeft kittens geen aandacht

Bericht door sarahhaesendonckx »

hoi, onze siamees is maandagnacht bevallen van vier witte kittens, spijtig genoeg is er eentje doodgeboren en het vierde hebben we in leven moeten wrijven eigenlijk.

De drie poesjes wegen ongeveer 60 gram, nu wil Luna (mama) niet in haar nest blijven en de poesjes laten zogen, haar tepeltjes zijn precies ook niet goed want de kleintjes kunnen ze precies niet goed vastzuigen, buiten eentje, de sterkste die zuigt goed. Telkens als een van de kleintjes wilt zoeken naar een tepel staat ze op en begint ze zichzelf te wassen en kijkt ze niet om naar de kleintjes.
We hebben er een lamp boven gehangen voor ze op temperatuur te houden en een flesje gehaald om ze bij te voeden.

Voelen kittens dat? dat hun moeder hun geen aandacht geeft?
We mogen ook niet weggaan van de nest, ik en ons mama, ze wil dat we er constant bij zijn, we mogen de poesjes ook vastpakken, temp meten, wegen,... en ze wilt dat we haar veel aaien en knuffelen.

Wat moeten we nu doen? de kleintjes met een fles groot trekken? Komt de moedermelk pas op gang na een paar dagen? Want er komt maar uit twee van de zes tepeltjes een beetje melk.

Help! Heeft iemand hier raad of ervaring mee?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

mijn ouders hebben dit vroeger ook een keer gehad met een abbesijn. Ik dacht dat ze de kittens (waar moederpoes er ook een van had dood laten gaan) met de hand gevoed hebben toen.
Ik zal vanmiddag even voor je naar huis bellen.

Misschien is het wel verstandig dat je de dierenarts even opbelt. Die kan je vast meer vertellen over hoe je moet handelen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja, helaas, dat wordt met de hand flessen. Om de moederpoes toich zoveel mogelijk moedergevoelens te geven, kun je het beste een krom flesje bestellen, waarmee je de kittens over de rug van mamapoes heen flest. Zo houden ze de tepelreflex wel voor als zij alsnog bijdraait.
Je da kan haar trouwens een injectie geven waardoor ze meer melk aanmaakt, maar als ze zelf de moederreflex niet heeft, helpt dat weinig.

Als ze ze ook niet wast, moet je ook de ontlasting en plas 'ophalen'. Wrijf met een wattenschijfje met de klok mee over het buikje, langzaam naar de plasser toe. Het katje gaat dan plassen, en als je naar de staart toe doorwrijft, ook poepen. Deze massage moet je na elke flesbeurt geven en gezien het gewicht, praat je over elke 2 uur, 24 uur per dag.

Ik wens je veel sterkte en veel succes. Het kan zijn dat er iets mis is met het nest, waardoor de moeder de reflex mist. Zodra zij ze uit het nest gaat gooien, terugleggen en er rekening mee houden dat er iets mis is met dat katje.

Sterkte!
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

Bericht door sarahhaesendonckx »

bedankt voor de reacties,

ondertussen geven we het flesje en ze komen nu goed bij, de moederpas likt ze dan nadat wij het flesje gegeven hebben, dus dat is goed, ze blijft nu ook meer in de nest liggen en laat de kleintjes over haar klimmen.

ik denk wel dat ze het goed doen nu want ze zijn heel levendig en houden hun hoofdje al goed recht of proberen het toch en ze maken veel lawaai en dan komt de moederpoes toch kijken, en als er eentje uit het nest kruipt dan legt ze ze der ook terug in, dus ik denk dat alles oke is, de twee oudste zijn goeie drinkers en het kleintje doet het ook goed, het maakt toch al heel veel kabaal.
Alleen het zogen lukt nog niet zo goed, de dikste heeft het goed te pakken maar de andere krijgen de tepel niet tegoei te pakken!
Hopelijk blijft alles zo goed gaan, alleen spijtig van de slapeloze nachten, tis juist dat we met een baby thuiskomen. maar ze zijn ook zo schattig dat het wel de moeite waard is!

bedankt en groetjes
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is inderdaad erg veel werk, maar dat de moeder wel geïnteresseerd is, is hoopgevend!
Je kunt bij je da een prik laten geven waardoor de melkgift meer op gang komt; als je poes stuwing krijgt, worden de tepels ook groter en kunnen de kittens zich er makkelijker aan vastzuigen.

Veel succes en ik hoop dat het allemaal goed komt! Fijn dat jullie zo goed voor ze zorgen :grin:
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

Bericht door sarahhaesendonckx »

hoi,

we zijn vandaag met Luna naar de dierenarts geweest en nu is ze ziek! Als ze niet in de nest wil gaan liggen, mogen we haar er ook niet in leggen, ze komt wel kijken als we met de poesjes bezig zijn en als ze beginnen te mieuwen, ze heeft iets gekregen van onze straatkat,die ook buiten zit! Nu moet ze zeven dagen antibiotica krijgen, ze heeft geen moedermelk en de DA vondt het beter dat we de poesjes met fles verder voeden. Luna is ook veel afgevallen en ze is een kleine poes dus voor haar was het een zware bevalling!

De poesjes doen het heel goed en kennen onze handen al heel goed, zodra je met je hand over de nest gaan worden ze wakker en beginnen ze in je hand te zoeken, ze drinken flink, vooral de dikke, ze gaan allemaal naar de 100 gram dus is zeker goed! Op het moment draait thuis alles rond de drie babytjes, is ook normaal denk ik ze zijn zo lief, ik zou er nog niet aan denken om ze te laten verkommeren, ze krijgen al zo weinig "moederliefde", ik hoop dat het heel aanhankelijke poesjes worden als ze zo gevoed worden door ons!


Alleen het kleinste poesje heeft een beetje moeite, als het te gulzig drinkt komt de melk langst z'n neusje eruit. Is dat normaal?

We hebben twee jaar geleden een siamees in spanje gekocht, hij was nog maar drie weken toen ze die uit de nest gehaald hadden en hebben hem ook met de fles groot getrokken en is een prachtig beest, volgt ons overal en hij wil ook overal mee, naar boven, de badkamer, de wc, overal en babbelt echt, komt zo vertellen als we in de keuken zitten!

bedankt en groetjes
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als de melk er via het neusje uitkomt, moet je oppassen voor verslikkingslongontsteking. Hou het poesje iets rechterop, zodat het zich minder snel verslikt, een geef eventueel de melk met een speen met een kleiner gaatje.

Jullie doen het geweldig, ik heb respect voor je!
Jammer dat mamapoes nu ziek geworden is; hopeljk knapt ze snel weer op. Misschien dat ze haar kleintjes al aangestoken heeft; in dat geval moeten die ook antibiotica maar pas op met wat ze voorschrijven i.v.m. de opslag van de schadelijke stoffen in de lever.

Veel sterkte en succes!
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

Bericht door sarahhaesendonckx »

hoi,

Het kleinste poesje gaat het waarschijnlijk niet halen, sinds deze namiddag ademt het heel zwaar en wilt niet meer drinken of toch 1 ml en het komt ook niet zo goed bij gelijk de ander twee.

Hebben juist naar de DA gebeld en ze zegt dat het moeilijk gaat worden en dat het poesje het niet gaat halen en dat ze voor antibioticakuur nog te klein is en het waarschijnlijk niet veel gaat uithalen, met andere woorden, moeten we het poesje laten sterven. Echt zielig, het kreunt, en zeurt en mieuwt, ik denk dat het echt pijn heeft.

pffff, hebben het hier ff moeilijk mee, je mag je niet hechten aan de poesjes omdat we ze niet kunnen houden, ik mag er eentje hebben en de rest wordt wss verkocht omdat ons mama al vijf poezen heeft, maar toch hecht je je aan ze. Er hangt nu zo een rare sfeer in huis, ik hoop, klinkt heel cru, als het poesje echt ziek is en het niet gaat halen, dat het niet meer te lang gaat duren, het heeft er ook last van en dat het dan zo vredig mogelijk naar de broer of zus mag gaan naar de kattenhemel! hehe ja sorry, tis heel emotioneel vind ik, maar dat is de natuur denk ik.

Maar toch, uit de grond van mijn hart hoop ik dat het er toch bovenop gaat komen en een levendig mooi poesje gaat worden.

Met de andere twee gaat het heel goed, uitstekend zelf, drinken heel goed, heel actief en komen ferm bij, mama poes komt soms in de nest liggen en likt de poesjes dan zo hard dat ze bijna uit de nest vliegen, als ze klaar is, is ze terug weg en gaat ze in de zetel liggen dat ze op haar kindjes kan neerkijken en zien dat het goed is!

merci, voor de steun en de antwoorden op al mijn vragen

groetjes
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt zulke jonge diertjes ook voeden met een sonde. Je zou er je da naar kunnen vragen, en bij een sonde kun je vloeibare antibiotica aan de melk toevoegen.
Sondevoeding is niet moeilijk; als je weet hoe het moet, voel je vanzelf hoe het werkt.
Hopelijk helpt het nog voor het kleintje, maar als de melk gisteren via de neus naar buiten kwam, redden ze het meestal niet :-(

Sterkte en succes!
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

Bericht door sarahhaesendonckx »

hoi,

goed nieuws, zijn gisteren naar een andere dierenarts geweest en zij heeft vloeibare antibiotica voorgeschreven. Er was een kans dat het poesje het ging halen anders moesten we hem een spuitje laten geven.

Nu zijn we al van gisterenavond zijn medicijnen aan het geven en met goed resultaat, het poesje eet goed, 4 ml per voeding, is heel beweeglijk, komt goed bij en ademt niet meer zo zwaar, eigenlijk alleen nog maar als een van de andere kittens op hem gaat liggen, dus ik denk wel dat hij er bovenop gaat komen met veel liefde en zorg! En als het toch moest dood gaan, hebben we toch alles gedaan wat we konden doen. Kregen het niet over ons hart om het geen eten meer te geven en stilletjes laten doodgaan, zoals onze vorige dierenarts zei.
De andere twee doen het nog altijd supergoed, de oogjes zijn precies al aan het opengaan. En ze beginnen alle drie te spinnen dus wil wel zeggen dat ze content zijn denk ik!

Alleen de mamapoes, ze reageert heel jaloers sinds vorige nacht, wil constant de kittens uit de nest halen, ze heeft de dikste kitten uit de nest gevist met een klauw denk denken we en nu heeft het een klein sneetje op zijn buikje, hebben het al verzorgd maar als we ze eten aan het geven zijn wil ze die afpakken. Als ze er toch in slaagt om er toch eentje uit te halen laat ze het gewoon op de koude vloer liggen en gaat samen met de papa er hene kijken. We denken dat ze jaloers is. Luna is een heel eigenwijze poes, heeft altijd veel aandacht gekregen en is eigenlijk rot verwend. Nu heeft onze papa een kader gemaakt van kippengaas en dat ligt nu op de nest dat ze ze er niet meer kan uithalen, hebben bang dat ze ze dood gaat bijten.

Hopelijk blijft alles goed gaan.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Jullie hebben het er maar druk mee! Maar zoals je zelf al zegt: jullie doen er echt alles aan wat jullie kunnen,
en je laatste berichtje is heel hoopvol, dus is de kans groot dat ook het zorgenkindje het wel zal halen.
Moeilijk hoor, dat de moeder zo tegenwerkt, maar ook daar hebben jullie al een goede oplossing voor gevonden.
Ga zo door!

Groetjes van Laura.
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

Bericht door sarahhaesendonckx »

Luna is 3 jaar
Yaro is 2 jaar
en Frodo is van de zomer 1 jaar geworden.

Luna en Frodo zijn de ouders van de poesjes,

De drie komen allemaal uit Spanje. En elk met hun karakter, Luna is een eigewijze kattin, echt een dame.
Yaro is ne lome, dikke kater die rond dartelt en heel gek doet, laat zijn eigen vallen ipv te gaan liggen en doet al de mogelijkste domme dingen, heel grappig, maar kan ook heel achterbaks uit de hoek komen en Frodo is onze papa zijne lieveling, die twee zijn de dikste vrienden, Frodo loopt hem overal achterna, springt in uwe nek als ge het niet verwacht en kan heel hard miaauwen en speelt graag met mijn dochtertje (ze is nu 21 maand) terwijl de andere twee het liefst zo ver mogelijk uit haar buurt zijn. Frodo speelt ook met zijn kussentjes, nooit mijn zijn klauwen, ale tot nu toe nog niet. Ja, allemaal een heel ander karakter.

De drie poesjes hebben precies nu al trekjes van hun ouders.

ik ga verder, poesjes moeten eten.

Groetjes
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

veel leven in huis, als ik dat zo lees, leuk hoor !
Hoe gaat het nu met de jonkies ? En met het kleinste van de bende, gaat het erdoor komen ?

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

Bericht door sarahhaesendonckx »

Jaja, tis een drukke bedoening bij ons mama, ja ik woon samen met mijn vriend, pas huis gekocht.

De twee dikke, eentje is van mij en heeft de naam Smeagel gekregen, gekke naam maar tis echt een klein monstertje, als hem mama haar hand ruikt valt hem aan, klapt met zijn ietsiepietsie klauwtjes rond haar hand en zoekt heel hard naar de fles. Ik denk dat ze de geur nu wel kennen van ons mama.

het kleinste is nog altijd aan het vechten voor zijn leven. Ze zijn nu bijna drie weken oud, twee dikke gaan goed vooruit maar het kleinste weegt nog altijd maar 81 gram, niet goed dus. De antibiotica werkte precies in het begin wel maar nu zien we geen effect meer. Het drinkt maar beetjes daarna is het vollledig uitgeput en het vermagert zienderogen. Eigenlijk zou het een spuitje moeten krijgen, maar is zo moeilijk, echt een vechtertje, het reageert goed, kruipt rond en zijn behoefte gaat ook goed en ziet er mooi uit. Dus ik weet het niet. Ons mama verwacht dat het elke keer dood in de nest gaan liggen, maar het geeft niet op. Ze heeft er wel veel verdriet om, is haar poesje, ze geeft ook elke kitten na het eten en plas/poep beurt, ook een "babypoesmassage" (zo noemt ze het toch) dan legt ze het poesje op zijn rugje tussen haar handen en wrijft zo heel zachtjes, dat het zo op en neer gaat, de kittens vinden da zalig, beginnen dan direct te spinnen en met een zo een genietend kopje met de hun teentjes zo open en dicht te gaan. Ook de kleinste reageert hier heel goed op.

Nu hebben we een knuffelhondje (van mijn dochtertje) in de nest gelegd en dit vinden ze ook interressant, gaan ze zo echt met hun neusje in liggen. Ik denk dat het ook meer het gevoel geeft dat hun mama bij hun ligt en dat ze ergens tegenaan kunnen gaan liggen en knuffelen.

Nu is de mamapoes terug krols en kijkt ze helemaal niet meer naar haar kittens, eerst kwam ze ze nog proper lekken en laten plassen/poepen, maar nu niet meer. heeft meer oog voor al die katers thuis, maar die kunnen gelukkig niets meer.

Jaro, de middelste kater, is verliefd op de kittens, als mama ze eten geeft komt hij langst haar zitten kijken en dan lekt hij ze ene keer op hun hoofdje. Hij heeft namelijk ook heel goed gezorgd voor Frodo, hij is op drie weken bij ons thuis terechtgekomen, Luna moest niets van hem hebben en Jaro heeft hem onder zijn vleugels genomen, hele lief en nu gaat hem hetzelfde doen met deze poesjes denk ik. Hij mag er alleen aan komen als wij erbij zijn, hebben bang dat hij er toch iets aangaat doen als hij er alleen bij is.

Hopelijk blijft alles goed gaan en het is nu afwachten met het kleinste (ons mama heeft hem gedoopt als Piet Piraat, 1 oogje gaat altijd dicht), als het erdoor komt en als we hem al dan niet een spuitje moeten laten geven. Ergens denk ik dat hij er wel door gaat komen maar als we realistisch zijn, moeten we het een spuitje geven, het eet niet zo heel goed, komt niet bij en is heel moe na zijn eten. Alleen spijtig dat onze DA er weinig aan wil doen, omdat het de wet van de natuur is, Alleen de sterkste overleven.

groetjes
sarahhaesendonckx
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:38
Locatie: koersel

Bericht door sarahhaesendonckx »

Gisteren om 23.05 is het kleinste poesje in ons mama haar handen gestorven. Het lag nog maar net bij haar op een warm kersenpitkussentje, toen het heel hard begon te mieuwen en in ene keer het hartje stopte met kloppen.

Ons mama natuurlijk heel veel verdriet maar het is beter zo, het zou zowiezo als het er door zou gekomen zijn een probleempoes blijven.

Nu al onze hoop op de andere. die doen het nog altijd heel goed.

Bedankt allesinds voor de goede raad die ik hier mocht lezen en ik hou jullie zeker op de hoogte, met foto's als het kan.

Groetjes
Gesloten