Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Lang gezocht in het forum, dit leek me de beste plek om mijn ervaringen met schildklier-Kasper te plaatsen. Ook omdat ik dit topic vele malen heb doorgenomen voordat ik de Lingehoeve belde voor een afspraak.

Kasper is 13/14, leeftijd weet ik dus niet precies. Het afgelopen jaar werd hij magerder, begon wat vaker en harder te miauwen, werd wel erg actief voor zijn leeftijd, knorde harder en at meer dan voorheen. Ook zijn vacht werd minder dicht en wat schubbig. Dat laatste heb ik een tijdlang gezien als 'rimpels bij katten'. Niet zo gek gezien zijn leeftijd :grin: .

Het zat me niet lekker. Geen zieke kat maar toch was er iets mis. Naar da voor onderzoek en bloedprik. Nier-, lever-, en suikerwaarden waren goed. Schildklier dus. Zijn T4 waarde was 103. Met tegenzin aan de felimazole vanwege de bijwerkingen op lange termijn.

Na een paar dagen kreeg hij een zoveelste kleine aanvaring met een buurkat. Niets bijzonders maar nu bleek hij onder het waterige bloed te zitten: bekje, borst, voorpoten. Liet een ijselijke krijs horen en ging op zijn zijtje liggen. Geen auto dus rond middernacht de dierenambulance gebeld en de dienstdoende da. Na uitgebreid onderzoek kon hij niets anders vinden dan een los ondertandje en bloedprop in zijn bekje. Zijn diagnose: waarschijnlijk een bijwerking van de felimazole. Het medicijn zou bij sommige katten zelfs spontane bloedneuzen kunnen veroorzaken. Zijn advies: onmiddellijk stoppen met de medicatie en speciaal voedsel of radioactief jood overwegen. Die laatste optie had mijn eigen da niet genoemd.

Gezien de conditie van Kasper en het feit dat de spoed-da hem een sterke kat vond, besloten tot de behandeling met radioactief jood. Voor Lienden gekozen vanwege de reisafstand. Heb (nog) een vaste baan. Geen partner, geen kinderen. Ook dat scheelt.

Nog vier nachtjes slapen voor de tocht naar Lienden. Lieve mensen, met lood in mijn schoenen en stenen in mijn maag als ik eraan denk. Als troost en steun het complete verslag van Enzo (Lienden) en Pappie (Gent) een paar keer gelezen. Ik breng Kasper dinsdag 4 juni, als alles goed gaat kan ik hem vrijdag alweer ophalen. Dinsdag krijg ik een eerste verslag uit Lienden, donderdag nemen ze weer contact met me op.

Afgelopen weekend een mail gestuurd naar Lienden met een lijst vragen. Een daarvan was of ze complicaties verwachten n.a.v. zijn eerdere bloedonderzoek. Nee. Dat is weleens waar geen zekerheid maar wel een kleine geruststelling.

Nog even flink zijn, laat jullie dinsdag weten hoe het met hem is en andere bijzonderheden die voor ieder interessant kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 31 mei 2013 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Go Kasper! Sterkte voor komende week ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Dank je!
Ha, ha, het personeel is er mentaal erger aan toe dan Kasper op dit moment.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Het sterkte gedeelte was ook voor jou bedoeld hoor Nancy ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Ik ben het baasje van Pappie en ik heb nog geen moment spijt gehad van de radiojood behandeling!
Wel kan ik me perfect voorstellen hoe je je nu voelt. Kasper daar naartoe moeten brengen en hem daar laten voor meerdere dagen, het was voor ons ook vreselijk. Daarna 2 weken afstand houden wegens de straling.... Maar ach wat zijn die paar weken op een kattenleven als hij daarna hoogstwaarschijnlijk helemaal genezen is! Als ik daar nu op terugblik is die moeilijke periode snel vergeten.

Heeft Kasper lang Felimazole genomen en was hij goed ingesteld?
Ik vraag het me af omdat Pappie kort voor de diagnose 2x toegetakeld id door de jonge sterke dominante kater van de nieuwe buren. Achteraf beschouwd begreep ik dat hij zich niet goed kon verdedigen, een te hoog T4 laat de spieren verslappen en zou in verdere fase zelfs botontkalking geven. Pappie kon zijn mannetje niet meer staan en dat straalde hij af, terwijl we nu zijn zelfzekerheid nog verder zien groeien.

Ik nu geen tijd maar wens je veel succes en vooral moed voor volgende week. En een dikke knuf voor Kasper!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Artemis, erg bedankt. Ook voor je eerdere verslag over Pappie.

Spierzwakte daar heeft Kas ook last van, vooral magere achterbenen. Ik zie het aan zijn spring-hoogte en de (on)zekerheid waarmee hij neerkomt. Hij woog ooit ruim vijf kilo, nu een kilo minder. Voel ieder botje, vooral schouders en heupen. De stevige katerkop is hij kwijt. Hij heeft nog geen week felimazole gehad toen we ermee stopten. Volgens Lienden was dat geen probleem. Afwachten wat zijn nierwaarden gaan doen na de behandeling. Het is druk bij de Lingehoeve, de wachttijd was voor ons zes weken.

Sprongen worden door de spierzwakte waarschijnlijk meer door botten en kraakbeen zelf dan door de spieren opgevangen. Realiseer me dat nu pas, na je berichtje. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom hij - ondanks zijn lagere gewicht - met een grotere bons neerkomt. Verdorie, niet aan gedacht, aan botontkalking. Dus voorlopig niet op het aanrecht en niet op tafel. En voor als ik niet thuis ben, zorgen voor op- en afstapjes.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

!! ;-) Go Nancy en joepie voor Kasper!

als je alle teksten over Enzo, mijn weerzin tegen de ra jodiumbehandeling en mijn tot op de dag van vandaag durende blijdschap en dankbaarheid hebt gelezen, dan weet je dat ik me toen zo ongeveer voelde zoals jij nu..

met Enzo het hele traject af: operatie, felimazole, carbimazol en uiteindelijk Lienden/Lingehoeve.
voor ons was de Betuwe ook niet naast de deur maar Enzo is autorijden gewend en zit/soest in tuig op dikke handdoek op mijn schoot.
AH van De Lingehoeve is kort van stof maar weet waar-ie het over heeft en bij ophalen zat Enzo op de schouders van zijn nieuwe mensenvriendje en waren ze dikke maatjes..
ik heb Enzo tot en met zijn kattenbak met paar dagen oude kattenkorrels en nog een pak verse meegegeven en zijn eigen fleece, eetschoteltjes, potje met pol tarwegras en een paar knuffels.
dat krijg je niet terug maar ik vond het belangrijk dat hij zijn eigen spullen meekreeg.

en nu, geloof ik drie jaar later, ken je Enzo bijna niet meer terug. de kleur van zijn ogen wordt de laatste maanden groener, zijn vacht is totaal veranderd naar pluche met zilveren puntjes en veel dichter en hij kijkt anders uit zijn ogen. zijn nieren (acuut nierfalen) waren aandachtspunt na de behandeling maar met wat medicatie en deels nierdieet zit hij intussen binnen de referentie.
zijn t-4 is stabiel en zit iets onder het midden binnen de referentie.. we checken het jaarlijks en dan is er nog even contact met de Lingehoeve ;-) ;-) .
hij speelt tikkertje met zijn nieuwe vriendjes BoMaks en sjeest net zo behendig door het huis als de bengels en dat betekent ook springen naar de middelste plank (1.50 m) van de krabpaalconstructie. en af en toe leest hij ze de les en wordt vooral Maks op de grond gezwiept en even bij zijn kippennek vastgehouden. want mentaal is ie rustiger en heeft overwicht. dat is gezien zijn verleden niet altijd zo en dan krijgt hij kuurtje destress, maar op dit moment gaat het heel erg goed met hem.

nog een tip: tarwegras helpt om radio activiteit af te voeren en als je nu wat eko tarwekorrels (markt of bv Ekoplaza winkel) in een pot zaait dan heb je een grasveldje voor als Kasper terugkomt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Enzo heeft al heel wat meegemaakt in zijn leventje. Bedankt Adriana, voor je berichtje en je eerdere verslag over Enzo. In je berichtje van gisteren heb je precies verteld wat ik niet heb kunnen vragen of vergeten was te vragen bij de Lingehoeve :eangel:.
Enzo is een hele mooie kater, heb je album grijstijgers natuurlijk helemaal doorgenomen. Geweldig al dat grijs. Maar ook de foto's met de vos.

Demeter tarwekorrels aangeschaft. Ga ik vandaag zaaien. Leuk om te doen, goed voor Kasper en ik ben dan in stilte al aan zijn terugkomst bezig. Goed voor de baas.

Geen valeriaandruppels voor onderweg kunnen bemachtigen. Wel aromatherapie van Volatile. Dat zijn van die 'problemen' die je tegenkomt als je in het zuiden van het land precies tussen twee grote steden in woont :shock:. Maar wel een bijna dertig meter lange (heel smalle) tuin met een joekel van een oude kersenboom. Dat is ook wel wat waard. Morgen op zoek naar de gedroogde variant van valeriaan. Kas kennende zal hij daar waarschijnlijk beter op reageren dan op druppels. Vandaag voor de laatste keer tuigtraining en alvast wat spulletjes voor zijn verblijf in Lienden klaarleggen.

De stress is enigzins omgeslagen in berusting. Kasper is echt aan een behandeling toe. Geen digitale weegschaal maar zo te zien is hij de laatste zes weken weer afgevallen. En daarna de dagen aftellen dat ik hem weer kan ophalen. Dinsdag wordt spannend. Reis en uitslag Lienden.
Krijg net een kopje....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

ja, gelukkig dagen aftellen. t is zoveel beter voor Kasper, ook veel beter voor zijn hartje.
dan raakt-ie eindelijk dat opgejaagde gevoel kwijt en kan hij nog heerlijk genieten van zijn senior-periode. en je moet heel gelukkig zijn dat je dit voor hem kunt doen..
de periode bij jou is korter! wij hebben maandagmidd gebracht en vrijdagmidd opgehaald, bij jou is er al een dagje afgesnoept, bofkont.. als je nog andere vragen hebt....

vraag na de scintigrafie even of en hoeveel zwerfweefsel (ectopisch weefsel) Kasper heeft..
en je weet natuurlijk al lang dat hij de eerste weken heel langzaam moet herstellen hè..?
verwacht op korte termijn geen wonderen maar het systeem zal al wel veel rustiger worden..
hij zal moe zijn en veel/lang slapen maar het zal bijkomen.. en het wordt vast en zeker weer een bijna jonge god.. knuffels voor Kasper en vooruit ook voor jou, ben je zelf al aan de valeriaanthee..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Schrijf dit berichtje in etappes.

16.30 uur. Alweer twee uur thuis na Kasper weggebracht te hebben. Reis verliep matig. Geen files en netjes op tijd maar Kas was ondanks de Telizen en het tuigje flink overstuur. Vlak voor vertrek had hij feilloos in de gaten dat er iets ingrijpends ging gebeuren. Wilde tuigje ineens niet om en sloeg op de vlucht. Onderweg miauwen, kwijlen en heeft zelfs zowat onder mijn oksel in zijn open reismand zitten poepen (als er veel ingaat, moet er ook veel uit.... :???:) . Met een hand tuigje vast, andere hand voor opruimwerk en plaatsen van schone handdoek. Met open reismand en tuigje had ik contact met hem, dat was goed. Aromatherapie valeriaan leek even te werken maar hartje en ademhaling gingen als een gek tekeer.

We zijn maar kort bij da AH binnen geweest. Ik suggereerde een webcam in de kattenverblijven te plaatsen maar vrees dat het er niet inzit ha, ha, snap ook wel waarom. Ik zou de hele avond achter mijn laptop gaan zitten en kijken, kijken, kijken.

Vanavond vanaf 17.00 uur bellen ze me om verslag uit te brengen. Het is nu: dinsdag brengen en dezelfde dag nog scintigrafie en toedienen jodium. Alleen een roesje als de kat de behandeling echt niet toelaat. Ik liet Kas met een goed gevoel achter. AH was de enige da tot nu toe die kon voelen dat hij een verdikte schildklier had. Benieuwd of Kas misschien ook ectopisch weefsel heeft. Zit de komende uren naast de telefoon.

20.15 uur Telefoon van da AH. Het gaat waarschijnlijk om een goedaardige tumor. Schildklier was aan beide zijden vergroot, ene kant een stuk groter dan de andere kant. Geen ectopisch weefsel, geen gekke of rare dingen verder. Kas heeft de behandeling (prik + scan + toedienen jodium) zonder roesje ondergaan. Hoeveelheid toegediend jodium 120 mb (mili-en-nog-wat?, zoek ik nog op). Ze hadden hem net in zijn verblijf teruggelegd, hij heeft nog niet gegeten of gedronken. Volgens AH nog niets om me zorgen over te maken. Morgen en overmorgen kan hij wat bijkomen, hopelijk vrijdag ophalen.

Moet inderdaad zelf nodig aan de valeriaanthee :eangel: Raar idee, het ventje zo ver weg etc. etc.
Dank je Adriana!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

je zult zien, die week is zo om en de behandeling is al achter de rug..
gelukkig geen roesjes nodig gehad en dat soort schildkliertumoren zijn vrijwel altijd goedaardig.
en jij zit nu naast een pot valeriaanthee in een leeg huis en kunt je knuffels niet kwijt..
;-) overmorgen kun je hem (hoogstwaarsch) al weer ophalen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Heb gisteren ook aan Kasper gedacht!
Ik ben mee blij dat de behandeling zelf al achter de rug is! Toen voelde ik mezelf ook zo opgelucht.
Dat de schildklier aan beide zijden vergroot was is eigenlijk positief naar de behandeling toe weet je! Blijkbaar is de kans op herval dan nog kleiner omdat beide zijden nu zullen inkrimpen. Als er een vergroting is aan één zijde, dan heb je eerder risico dat er later een vergroting aan de andere zijde komt. Pappie had het ook aan 2 zijden.

Wat eet Kasper normaal? Droog of nat?
Pappie wou net na de behandeling in Gent niet van zijn brokjes eten. Toen hebben ze hem natvoer gegeven en toen at hij wel. Ik denk dat het keeltje enkele dagen wat stroefjes kan aanvoelen na de joodbehandeling en dan is natvoer wss wat comfortabeler.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Ik mag Kasper morgen ophalen :grin:

AH belde vanavond rond 21.30 uur, lange dagen maken ze daar bij de Lingehoeve. Kas maakte het goed, was alert, had van de kattenbak gebruik gemaakt en dronk goed. Alleen het eten wilde niet zo. AH verwachtte dat het wel weer op gang zou komen als hij eenmaal weer thuis is maar dat ik het wel in de gaten moest houden. Artemis, het is alsof je het hebt aangevoeld....

Normaal eet Kas zowel droog- als natvoer. Is eigenlijk een gemakkelijke eter. Maar als hij zich niet lekker voelt merk ik dat meteen aan zijn eetlust. Ik zal morgen vragen wat ze hem te eten hebben gegeven.
Verwacht dat ik morgen met een heel moe ventje thuiskom die meteen naar boven gaat om te slapen. Zal in de loop van de avond een lekker bakje natvoer voor hem klaarzetten!

Tjonge, inderdaad blij dat de behandeling achter de rug is. Blij dat ik het toch heb doorgezet. Nu kon het nog, gezien de conditie van Kas. Maar zal pas echt blij zijn en goed slapen na morgen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

vanmiddag Kasper ophalen en dan heb je hem weer thuis en is alles achter de rug.
hij zal zeker moe zijn, ook van de autorit maar je kunt hem weer voorzichtig knuffelen..
waren zijn nieren eigenlijk in orde? is het gelukt met je grasveldje?
hoop dat je intussen de goeie valeriaan hebt gevonden en ben heel blij voor je.
nu lekker bijkomen en aansterken en heel langzaam weer helemaal genezen ;-) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Adriana en Artemis: hoe katten je kunnen verbazen. De terugreis verliep vlekkeloos. Even miauwen, druppeltje kwijl en wat hijgen. Voor de rest stilte. Kasper heeft zelfs in zijn reismand liggen doezelen. Kopje plat of verstopt in relaxte ruststandjes met een af en toe bewegend staartpuntje.
Zo heb ik hem nog nooit in de auto meegemaakt.

Bloeddruk was 150, schijnt goed te zijn. Uitslag van de bloedtest volgt komende week. Kasper was wel weer afgevallen vanwege het niet of nauwelijks eten. Ze hadden alles geprobeerd maar hij wilde niet.

Eenmaal thuis weer onrust. Miauwen, lopen, liggen, drinken, onderzoeken, miauwen, naar buiten willen (sorry, zit er even niet in en de baas vindt het best zo :eshifty:) . Vooral veel drinken. Bakje natvoer eerst voor 1/3 op, daarna 2/3, nu bijna leeg. Kleine stukjes kipfilet als snack gaan erin als koek, goed teken. Hopen dat AH gelijk had en zo te zien is dat ook zo.

Even off-topic: lees heel af en toe vreemde berichten in de topics. Er is wel degelijk deskundigheid op het forum. Zonder de discussies op dit forum had ik nooit de stap (kat vier dagen achterlaten) durven zetten voor radiotherapie. De meeste kattenliefhebbers in mijn omgeving komen niet verder dan 'het beestje was op', of 'een en al ellende' als ik vraag naar de oorzaak van overlijden van een kat. Vragen over schildklierkatten of nierfalen kan ik beter helemaal achterwege laten. Mijn eigen da had in eerste instantie de optie radiotherapie niet genoemd. Daar is dit forum voor. Om in te lezen en zelf kundiger te worden zodat je - naar omstandigheden - een weloverwogen beslissing kunt nemen. Moest ik fff kwijt ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie