Kasper is 13/14, leeftijd weet ik dus niet precies. Het afgelopen jaar werd hij magerder, begon wat vaker en harder te miauwen, werd wel erg actief voor zijn leeftijd, knorde harder en at meer dan voorheen. Ook zijn vacht werd minder dicht en wat schubbig. Dat laatste heb ik een tijdlang gezien als 'rimpels bij katten'. Niet zo gek gezien zijn leeftijd

Het zat me niet lekker. Geen zieke kat maar toch was er iets mis. Naar da voor onderzoek en bloedprik. Nier-, lever-, en suikerwaarden waren goed. Schildklier dus. Zijn T4 waarde was 103. Met tegenzin aan de felimazole vanwege de bijwerkingen op lange termijn.
Na een paar dagen kreeg hij een zoveelste kleine aanvaring met een buurkat. Niets bijzonders maar nu bleek hij onder het waterige bloed te zitten: bekje, borst, voorpoten. Liet een ijselijke krijs horen en ging op zijn zijtje liggen. Geen auto dus rond middernacht de dierenambulance gebeld en de dienstdoende da. Na uitgebreid onderzoek kon hij niets anders vinden dan een los ondertandje en bloedprop in zijn bekje. Zijn diagnose: waarschijnlijk een bijwerking van de felimazole. Het medicijn zou bij sommige katten zelfs spontane bloedneuzen kunnen veroorzaken. Zijn advies: onmiddellijk stoppen met de medicatie en speciaal voedsel of radioactief jood overwegen. Die laatste optie had mijn eigen da niet genoemd.
Gezien de conditie van Kasper en het feit dat de spoed-da hem een sterke kat vond, besloten tot de behandeling met radioactief jood. Voor Lienden gekozen vanwege de reisafstand. Heb (nog) een vaste baan. Geen partner, geen kinderen. Ook dat scheelt.
Nog vier nachtjes slapen voor de tocht naar Lienden. Lieve mensen, met lood in mijn schoenen en stenen in mijn maag als ik eraan denk. Als troost en steun het complete verslag van Enzo (Lienden) en Pappie (Gent) een paar keer gelezen. Ik breng Kasper dinsdag 4 juni, als alles goed gaat kan ik hem vrijdag alweer ophalen. Dinsdag krijg ik een eerste verslag uit Lienden, donderdag nemen ze weer contact met me op.
Afgelopen weekend een mail gestuurd naar Lienden met een lijst vragen. Een daarvan was of ze complicaties verwachten n.a.v. zijn eerdere bloedonderzoek. Nee. Dat is weleens waar geen zekerheid maar wel een kleine geruststelling.
Nog even flink zijn, laat jullie dinsdag weten hoe het met hem is en andere bijzonderheden die voor ieder interessant kunnen zijn.