Mystic heeft blaasgruis en is geopereerd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Hij is thuis!! :edance:

Geweldig gezicht! ik kwam aan bij de dierenkliniek en mocht meelopen naar de hokjes waar hij zat, hij lag wat te suffen. Ik riep zijn naam en meneer sprong overeind, tegen het hekwerk aan, miauwen, knorren, kopjes geven .. Dat is mijn schatje! :grin:

Op zijn kaart stond met stift "vlooien" geschreven. Daar schrok ik wel even van, ik heb ze laatst allemaal nog ontvlooid namelijk! Maar volgens de assistente daar werkt Frontline niet erg goed meer bij vlooien en kregen ze het idee dat de vlooien er resistant voor werken (?)
Ze raadde me een ander, iets onbekender merk maar ook al lang op de markt, aan.. maar ik weet de naam niet meer...handig.

Mystic wilde absoluut het reismandje niet meer in, uiteindelijk hebben we hem er toch in gekregen maar hij blééf maar draaien en doen en klaaglijk miauwen.

In de auto heb ik hem er dan ook uitgehaald en op schoot genomen, dit vond hij stukken beter en het gespin en gekneed begon alweer ^^

Ik mag de rekening in 2x betalen, gelukkig maar! Ze leken er niet echt blij mee, maar ja het is even niet anders. Totaal rekening van de kliniek: 699,75 ! plus nog de 175 euro die ik nog open heb staan bij mijn dierenarts in vaassen.. Dat is 3 kwart van mijn maandloon. yikes! Dus ik ben blij dat ik het in 2x mag betalen.

En plassen doet Mystic erg goed ja! In de wachtkamer van de kliniek :oops: en bovenop mijn broek toen hij in de auto op schoot zat :roll: Fijn dat je weer plast ventje!
(nu hoop ik alleen dat ie nu wel nog steeds netjes op de bak gaat.. even in de gaten houden)

Toen we bijna thuis waren heb ik hem toch nog even in het reismandje gedaan. Bij thuiskomst vlóóg hij letterlijk het mandje uit en is een rondje in het huis gaan lopen. Momenteel zit hij zich vooral veel te wassen en probeert hij bij het wondje te komen, wat niet lukt vanwege de kraag.

Dat bedenk ik me net wel...ze hebben me niets gezegd over de hechtingen of over de kraag... ze hebben niet verteld of de hechtingen verwijderd moeten worden, of dat die er vanzelf uitgaan. Ze hebben niet verteld wanneer de kraag af mocht.. en ik was zo blij dat ie mee mocht dat ik het ben vergeten te vragen :oops: morgen nog maar even over bellen dan.

Mystic heeft Diazepam meegekregen (nog meer, he fijn) en clomicalm.
Mij werd verteld dat hij de Clomicalm zo lang mogelijk moet gebruiken. Ik vroeg dus hoe lang 'zo lang mogelijk is' . Dit doosje is voor zo'n 2 maand en als het dan nog niet goed ging, moest hij nog een doosje. Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd, want Clomicalm wordt toch gebruikt bij stress enzo? het lijkt me toch sterk dat hij na 2 maanden nog stijf staat van de stress.. Wel merk ik dat hij geirriteerd raakt van het wondje, hij loopt onrustig rond en gaat dan op alle manieren lomp liggen/zitten om maar bij dat wondje te kunnen komen.

En waar Mystic volgens mijn DA in vaassen 1 tablet Diazepam per dag moest, mag hij van de kliniek slecht een half tabletje en als het goed gaat (of als hij sloom wordt, staat er zo mooi op het doosje) dan mag ik over naar een kwart tabletje per dag.

allemaal dingen die ik dáár had moeten vragen, maar die me nu pas te binnen schieten. :oops:

Mij werd easypill aangeraden, maar ze zouden me ook nog wel een pillenschieter meegeven... wat ze dus zijn vergeten bedenk ik me net.. :roll:

Hij ziet er wel erg raar uit nu. Zijn kont is geschoren, zijn 2 voorpootjes zijn geschoren, ik denk voor het infuus. En het wondje ziet er gewoon raar uit. Zijn buikje is nog wat rood omdat hij nog wat heel iets bloed plaste, maar dit bleek normaal zeiden ze.

En ik vroeg naar welk voer hij voortaan moet, om blaasgruis te voorkomen.
Maar dit hoefde niet (?) werd mij verteld. Dieetvoer was niet meer nodig.

Ik ben héél blij dat hij weer thuis is, ik ga hem nog wel heel goed in de gaten houden en morgen toch maar even bellen nog over die vragen :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door tacuma »

Heerlijk om te lezen dat jouw ventje weer thuis is. En die plas op je broek is hem
vergeven: je zal maar al te blij zijn dát hij gewoon weer plast.

Inderdaad even een lijstje maken met de vragen die je hebt, en dan naar de da
bellen. In de hectiek vergeet iedereen dat soort dingen te vragen.

Hier wat mindere ervaringen met Clomicalm: zelfs in een heel lage dosering leek
onze Koenda wel gedrogeerd. Zou die Diazepam niet voldoende zijn? En speciaal
voer geven: de urinebuis is nu wel wijder natuurlijk, maar als een kat aanleg heeft
voor blaasgruis, is voorkomen beter (en goedkoper!) dan genezen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door castratenkoor »

Wat heerlijk dat hij thuis is!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Rocis »

Tjeetje wat fijn dat hij weer thuis is en dat het goed gaat, plassen op je broek :edance:

Alles wat in je hoofd opkomt dat je vragen wil opschrijven. Zo kan je niets vergeten. En na zo'n vette rekening mag je nog best ze het hemd van het lijf vragen ;-)
Ik herken dat wel hoor, dat je thuis komt en opeens aan allerlei dingen denkt die je vergeten hebt, je bent dan zelf ook een beetje van alles ondersteboven.

Lekker rustig aan en kijk hoe het gaat, misschien kan de dosering inderdaad wat lager mettertijd ;-)
Geef hem een flinke knuf van me, dat heeft die kanjer wel verdiend.

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Queen »

Sunnetje geniet weer van Mystic! :kissykissy: :kissykissy: voor allebei!
Op de broek plassen? Heerlijk toch! Je hebt weer veel geleerd meis en de vragen gewoon nog stellen morgen!
Fijne en rustige avond/nacht met je binkie.
Het komt allemaal goed dat weet ik zeker!

Groetjes Carla
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Cari »

Wat heerlijk dat ie weer thuis is! Wees voorzichtig met alle 'verdovende middelen' en geniet lekker van hem. Niets is beter tegen stress dan knuffels bij mama op schoot :pdtma: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

^ Met dat laatste is hij het duidelijk helemaal eens :) hij wil niets anders dan bij me op schoot komen liggen... alleen beetje jammer dat hij nu al 3 broeken heeft onder gepiest/gelekt :roll:

Ik ga voor de komende dagen maar een kattenbak in de woonkamer zetten. Dan hoeft ie niet zo ver te lopen.

Hij ligt nu heerlijk te slapen op het dekentje bij mijn voeteneind :)

Hij rolde (letterlijk) toenstraks wel de hele kamer door, om maar bij dat wondje te kunnen komen. Ik hoop dat de medicijnen daar morgen een beetje tegen gaan helpen :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Cari »

Voelt ie wel wanneer hij moet plassen :???: ? Ik bedoel, gaat hij ervoor zitten of loopt het gewoon uit hem?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Dat weet ik niet. Gisteren had ik het idee dat ie het misschien liet lopen door stress. (wéér in dat mandje, wéér in de auto.. ) Hij zat in de auto dus even op schoot maar heeft niet echt in de plashouding gezeten toen, dus hij liet het toen gewoon lopen. Gisteravond laat zag ik hem wel in de plashouding zitten dus toen heb ik hem gauw op de bak gezet.

Vandaag heb ik hem al netjes naar de bak zien gaan, alleen zit hij nog steeds erg veel in de buurt van het wondje te likken. Vanmorgen lag hij lekker aan mijn voeteneind te slapen, en toen ik keek zag ik dat hij zijn kraag af had! Dus die heb ik gauw maar weer omgedaan.

Hij heeft wel brokjes gegeten vanmorgen, ik heb hem nog niet zien drinken dus dat hou ik even in de gaten.
Ik heb hem al een half pilletje Clomicalm gegeven (ik dacht dat het 1 pil moest, maar moet dus een halve per dag) . de Diazepam kreeg ik echt niet bij hem naar binnen, dus ik ga donderdag langs de dierenarts voor easypill of een pillenschieter.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door MarjanR »

Jeetje wat een vervelend verhaal Sunnetje!

Ik hoop dat jij het voor elkaar krijgt met de pillenschieter, ik bakte er namelijk helemaal niets van.
En ja, ik hoop dat hij naar de bak gaat en niet de boel laat lopen.
Mja, het mocht ook gewoon bij de dierenarts. Hij moet misschien weer even doorkrijgen dat het een speciale gelegenheid was.

Sterkte!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door enna »

ach jee wat een verhaal zeg en wat fijn dat die nu weer thuis is !
Miauwwww
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Vanmorgen werd ik wakker en had mystic zijn kraag wéér afgekregen..

Toen ik hem om wilde doen, dook hij meteen weer in elkaar en keek zó zielig!
Ik heb dus besloten de kraag af te laten. Hij drinkt en eet nu erg goed en gaat gewoon naar de bak.

Wel likt hij dus regelmatig aan het wondje, maar ik probeer hem zoveel mogelijk te corrigeren zodat hij hopelijk snel snapt dat het niet mag. Het halve pilletje clomicalm per dag gaat wel naar binnen, maar de Diazepam is me dus nog niet gelukt.

Ik heb ook nog een vloeibare pijnstiller/antibiotica staan, ik ga morgen aan de dierenarts vragen of ik die anders kan geven in combinatie met de clomicalm. Diazepam is toch vooral om de kat rustig te krijgen, toch? maar dat doet de clomicalm ook al, dus ik zag het nu er al niet zo van in.

Ik weet niet of het verstandig is om de kraag af te laten, maar hij werd er echt diep ongelukkig door, kroop maar in een hoekje weg enzo. Plus dat hij zich in zoveel bochten zat de wringen, hij rolde de hele kamer door! om maar dat stukje te kunnen likken. De haartjes die terug groeien jeuken natuurlijk ook enorm.

edit: weet iemand trouwens hoe ik de topic titel kan aanpassen?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Cari »

Ja, die kragen.... ze háten 't. Een beetje aan likken kan denk ik geen kwaad toch? Als het wondje er goed uitblijft zien, zou ik hem lekker zonder kraag laten.
Diazepam is valium en inderdaad een rustgever, maar wordt ook welgebruikt als eetlustopwekker. Als Mystic rustig genoeg is en eet, zou ik persoonlijk die troep niet geven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Ilone »

Wat Cari zegt.
Als de kat er zo ongelukkig van wordt, waarvoor dan de kap omlaten?
Dan maar zonder de kap, en in de gaten houden dat Mystic er niet te veel aan zit.

Voor verandering topictitel zou je even Admin moeten mailen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Mystic wil niet eten

Bericht door Sunnetje »

Vanmorgen Mystic even goed in de gaten gehouden. Hij eet en drinkt nog steeds prima, kwam lekker bij me kroelen en kwam ook nog even bij me liggen dutten.

Hij is nog even op de bak geweest, maar dat was maar een klein plasje, daarna begon hij meteen weer aan het wondje te likken. Na een kleine 3 minuten ging hij wéér naar de bak, wéér een klein plasje en wéér likken. Dit heeft hij tot 3x toe gedaan.

Ik ga de kap toch maar weer omdoen, kijken of hij er toch aan kan wennen. Ik had maandag een foto gemaakt van het wondje en zojuist weer, en ik heb toch het idee dat hij een (paar) hechting(en) heeft losgelikt.

De linkerfoto is van maandag (buikje nog verkleurd door bloed in de urine)
En de rechterfoto is van zojuist... ik heb het gevoel dat er onderaan (op de foto is dat in het midden) toch wat hechtingen los zitten...

Afbeelding

de rechterfoto is ook van dichterbij genomen dus het wondje lijkt daar sowieso groter...


edit 2: Net toch maar even de kliniek gebeld en het verhaal uitgelegd. Die gaven aan dat ik beter even met Mystic naar de dierenarts in vaassen kon voor controle, om het wondje na te laten kijken. En hij moét de kap om. Ik gaf al aan of de mooncollar niet een idee was, maar dit werd niet aangeraden omdat hij met die mooncollar waarschijnlijk toch nog bij dit wondje zou kunnen komen.

Dus de kraag is weer om en ik kan (helaas pas) om 18:10 bij de dierenarts terecht.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Plaats reactie