Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Dali kreeg dus geen nierfalen door Meloxicam, maar had al nierfalen voor zover ik het begrijp en had daarom NOOIT Meloxicam mogen hebben.
Nuancering: een jaartje eerder had Dali ook al Meloxicam gekregen. Hoewel afdoende is bewezen dat NSAID's zowel acute als chronische nierproblemen kunnen veroorzaken, is achteraf onmogelijk te bewijzen dat Dali daardoor nierfalen heeft gekregen.

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Een poging om de discussie een wat minder anekdotisch tintje te geven ;-)

Het is meer dan voldoende wetenschappelijk bewijs dat NSAID's zowel chronische als acute nierproblemen kunnen veroorzaken. Met name langdurige toediening is daarom af te raden. Uit wetenschappelijk onderzoek is bovendien gebleken dat het toedienen van NSAID's in combinatie met bloeddrukverlagers de kans op nierfalen significant verhoogt. Hoe komt dit?

NSAID's laten de vaten naar de nieren samenknijpen, en de verminderde doorbloeding is slecht voor de nieren. Daarom gaat het lichaam de nieren beschermen met behulp van een compensatiemechanisme (renine-angiotensine-systeem, RAS), waarbij de vaten die het bloed weer uit de nieren afvoeren ook samenknijpen. Hierdoor blijft de druk in de nieren gehandhaafd. Ga je dan ook nog een ACE-remmer (Fortekor) of een AT1-antagonist (Semintra) geven, dan wordt dit mechanisme geblokkeerd en zo ontstaat een sterk verhoogd risico op nierproblemen. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit effect nog versterkt door het toedienen van een calciumblokker zoals Amlodipine (maar daar heb ik geen bewijs voor gevonden).

Conclusie: wees terughoudend bij het geven van NSAID's (zoals anderen ook al terecht hebben aangegeven); voor een kat met slechte nieren (maar hoe weet je dat....) is Meloxicam zowiezo geen juiste keuze, en als je Fortekor of Semintra geeft (eventueel in combinatie met Amlodipine), dan is Meloxicam helemaal uit den boze!

Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 11 mei 2016 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Bij Noa ligt dat bewijs er wel omdat er vlak voordat haar tanden en kiezen verwijderd werden, bloed is geprikt en toen was alles prima (mag ook wel bij een kat van drie) en nog geen vier weken na de operatie had ze creatinine van 495. Dan ligt er dus een duidelijk bewijs.
Maar de "schuld" ligt ook bij Noa niet bij Metacam, maar bij het injecteren. Wij kregen een flesje mee en mochten zelf doseren, ook daar kan het mis gegaan zijn al is mijn man erg precies. Maar je mag nooit zolang (4,5 week) injecties geven. Dat weet ik nu, maar toen niet, maar de dierenarts had dat wel moeten weten.

Bij Milka hebben we ook eerst bloed laten prikken en ook haar nieren waren prima en omdat ik inmiddels wijzer was geworden, durfde ik het aan want nu ging het via het bekje en een lagere dosis dan voorgeschreven werd (je kunt altijd nog bijgeven wanneer je merkt dat het dier pijn heeft). Ik had eerst Buprecare, maar Milka werd hier superonrustig van terwijl de narcose nog niet helemaal uitgewerkt was waardoor ze bijna van de bank afviel en dat met die grote wond aan haar buikje.

Ik pleit er dan ook voor om altijd eerst bloed te laten prikken wanneer je voor een operatie staat en wanneer de nieren dan prima zijn, dan zou ik rustig Metacam of een andere cam durven geven. Maar niet injecteren, nooit injecteren! En niet bij katten met nierfalen.
Maar zelfs Cerná zou ik het durven geven want Cerná's nieren zijn prima in orde dankzij preventief nierbrokjes.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Bij Milka hebben we ook eerst bloed laten prikken en ook haar nieren waren prima
Kanttekening hierbij: Als Ureum en Creatinine binnen de referentie zitten, dan weet je alleen dat er nog minstens 30% nierfunctie beschikbaar is. Derhalve kan je aan die waarden niet aflezen of de nieren volledig gezond zijn of niet.

Die nieuwe marker SDMA zou een mogelijkheid bieden om de actuele conditie van de nieren beter te bepalen. Er wordt beweerd dat SDMA nierfalen veel eerder (tot wel 4 jaar) kan signaleren. Echter, ik heb eergisteren een lange discussie gehad met mijn DA over SDMA. Bij Dali was die waarde begin dit jaar 35, de laatste keer 18. (Bij Ginger was het overigens 15). De referentie is voor SDMA is <14. Rara hoe kan dat? Dat door alle acties de nieren van Dali beter zijn gaan functioneren, dat zal best - maar dat die marker zowat halveert in een paar maanden tijd, daar snapt ook mijn DA niks van. Want je kan doen wat je wilt, maar nierfalen is onomkeerbaar, en Dali is nog steeds een ernstige nier-patient. Dus overleg gevoerd met IDEXX, en ook die konden geen verklaring geven voor de spectaculaire daling van SDMA bij Dali. Dus ik heb zo mijn vraagtekens bij die marker....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik ga even inbreken op de Metacam "discussie" :oops: .

Dank je Ennakee en Erik voor jullie uitleg voor wat betreft Mirtazapine. Ik heb Koetje dus op 29 april een Mirtazapine gegeven. Hier heeft zij het een dag of 9 goed op gedaan en lekker van haar nierdieet gesmuld. Na die 9 dagen brak er een dag aan dat zij ineens heel erg slecht ging eten. Met veel pijn en moeite heb ik er toen toch nog wat in kunnen krijgen, maar het was een hoop duw en trekwerk. Op dat moment moest ik van de DA toch nog een keer een Mirtazapine geven, wat ik ook gedaan heb.
Totdat ik de volgende dag constateerde dat zij telkens naar haar bak liep om haar behoefte te doen, alleen die behoefte bleef uit (even een vies praatje). Kreeg het er zelf benauwd van.....totdat zij na poging 6 begon over te geven. Gelukkig kon ik meteen terecht bij de dierenarts. Die constateerde dat haar buik wel goed aanvoelde, maar dat zij waarschijnlijk last had van een verstopping. De DA heeft haar Microlax gegeven en ik heb nog een tubetje meegekregen voor die avond, mocht een herhaling nodig zijn.
Toen ik eenmaal op de terugweg was naar huis, ging Koetje ineens erg raar doen. Zij bleef overgeven en pompend ademen met haar bekje constant geopend, waarbij zij steeds bleef staan in de vervoersmand. Ik heb toen maar linksomkeer gemaakt en ben terug gereden naar de dierenarts. Moet eerlijk bekennen, dat de schrik er toen flink in zat bij mij. Eenmaal de vervoersmand opengemaakt, haalde de DA er een behoorlijk grote keutel uit die heel erg hard was. De DA wijdde haar gedrag dan ook aan het moeite hebben om die keutel eruit te krijgen. Koetje heeft toen nog wel een antimisselijkheidsinjectie gekregen. En op de terugweg naar huis gedroeg zij zich weer normaal. Het 2e tubertje Microlax heb ik alleen wel 's avonds nog een keer moeten geven, gezien zij wel aandrang had, maar er niets kwam. Wat een gedoe was dat zeg, om dat in te brengen :oops: . Maar het was wel duidelijk dat haar nog wat dwars zat toen dat er eenmaal uit kwam.

Ondanks dat Koetje de dag ervoor een Mirtazapine gekregen heeft, bleef het eten na dit avontuur uit. Zij at wel iets van haar nierdieet, maar dit was echt bitter weinig. Volgens de dierenarts was dit normaal en moest ik dat even tijd geven, ondanks de Mirtazapine van de dag ervoor. De dag erna ging Koetje weer eten, zoals zij altijd eet gelukkig :smile: .

De DA had dus ook het vermoeden dat zij al wat langer last had van die harde ontlasting en dat dat de reden zou kunnen zijn dat zij ineens slechter ging eten. Die conclusie trok zij eigenlijk uit het feit dat Koetje bijna 4 weken op nierdieet zat en dat zij na die 1e Mirtazapine toch 9 dagen goed gegeten heeft. Dit terwijl de Mirtazapine normaal gezien na 3 dagen wel uitgewerkt is.

Wat mij alleen wel verbaasd, is dat Koetje dit op haar oude voer nog nooit gehad heeft. En dat haar ontlasting altijd erg mooi was. Nu met het nierdieet zie ik ook echt dat het telkens keutels zijn. Wat ik ook merk, is dat Koetje echt niet veel drinkt voor een nierfalertje. Voor de diagnose dronk zij al niet overmatig veel, maar sinds zij op nierdieet staat is dit nog minder geworden. Ondanks dat er in huis inmiddels 6 drinkfonteinen staan en nog de nodige andere drinkbakjes, krijg ik het niet voor elkaar om haar meer te laten drinken.
Heeft iemand hier misschien nog tips voor, waardoor zij toch meer vocht binnen krijgt? Of misschien een andere manier om haar ontlasting zachter te maken?

Buiten dit avontuur met Koetje, loopt Kreukeltje overigens gelukkig nog steeds vrolijk rond :smile: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Weet niet meer of Koetje ook natvoer eet? Want dan zou ik extra water toevoegen aan het natvoer.
Andere optie kan zijn om met een spuitje water toe te dienen (dus spuitjevoeren maar dan met alleen water).

Wanneer de ontlasting zo enorm hard is zou je misschien iets van een maltpasta/laxeerpasta kunnen overleggen met de DA?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Het is bekend dat nierfalers vaak last hebben van verstopping en daarom gaf ik Noa 2x daags met een spuitje 1,5 ml. lactulose (verkrijgbaar bij de apotheek en een stuk voordeliger dan het spul van de dierenarts). Noa had altijd keurige hoopjes.

Een spuitje van 2,5 ml. kun je bij de dierenarts krijgen.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Koetje eet helaas geen natvoer Mirjam ;-) . Wou dat zij dat wel te pruimen vond, maar helaas heeft zij dat nooit gegeten.

Met een spuitje water geven, kan ik altijd proberen. Het geven van Semintra is alleen altijd al een gevecht met het nodige geblaas en gegrom. Al lijkt het wel alsof zij het op bepaalde momenten ineens wel accepteert. Ik ga het gewoon met een spuitje water proberen.

Bij haar bezoek aan de DA heb ik ook gevraagd of het een mogelijkheid is om haar laxeerpasta of Lactulose te geven. De dierenarts vond dat geen goed idee, gezien dat ook weer via haar nieren gaat. Daarom had de dierenarts ook gekozen voor Microlax. Dat kon namelijk helemaal geen kwaad voor haar niertjes, gezien dat ook via de achterkant er in gaat (klysma). Alleen dit kan en mag ik natuurlijk niet dagelijks geven. Maar alleen wanneer zij al niet meer naar de bak kan helaas.

Hoe vaak per dag zou ik haar dan eigenlijk een spuitje water moeten geven? En hoeveel ml kan ik haar per keer het beste geven?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ErikPhilippus schreef:Bij Dali was die waarde begin dit jaar 35, de laatste keer 18. (Bij Ginger was het overigens 15). De referentie is voor SDMA is <14. Rara hoe kan dat? Dat door alle acties de nieren van Dali beter zijn gaan functioneren, dat zal best - maar dat die marker zowat halveert in een paar maanden tijd, daar snapt ook mijn DA niks van.
Want je kan doen wat je wilt, maar nierfalen is onomkeerbaar, en Dali is nog steeds een ernstige nier-patient. Dus overleg gevoerd met IDEXX, en ook die konden geen verklaring geven voor de spectaculaire daling van SDMA bij Dali. Dus ik heb zo mijn vraagtekens bij die marker....
wat ik hier kan bedenken is dat Dali last had van voornamelijk acuut nierfalen en niet van chronisch. en acuut nierfalen wordt veroorzaak door onder meer vergiftiging, meloxicam is daarbij een vette kanshebber.
het is onomkeerbaar maar kan behoorlijk bijtrekken en ik denk bij Dali dat jouw acties en verzorging de eerste 6 weken heel erg belangrijk zijn geweest.

acuut en chronisch nierfalen zijn twee verschillende takken van sport met ander verloop. mijn ervaring is dat de meeste artsen het meestal gelijk over chronisch nierfalen hebben maar bij Dali was de fosfor ip binnen de referentie dus was de vergiftiging (= schade) nog maar heel kort geleden veroorzaakt want de fosfor ip ijlt enige tijd na.
dus had hij zeer behoorlijke nierwaardes en binnen de referentie, anders kon hij die fosforwaarde nooit hebben!

nee, nierschade herstelt niet maar het kan aardig bijtrekken, hier hebben wij twee acuut nierfalers rondlopen die intussen geen chronisch nierfalen hebben ontwikkeld (andere discussie maar ik meld het maar even) en waarbij de nierwaardes de afgelopen 6+half jaar zo zijn bijgetrokken dat ze beide weer binnen de referentie zitten.
intussen zorgen we ervoor dat ze zo min mogelijk tot geen nierbeschadigende behandelingen krijgen en ze krijgen beide extra vocht door spuitjedrinken en nierdieet.

ik heb op het forum meer katten gezien waarbij de nierwaardes over verloop van tijd bijtrokken en helaas gingen die baasjes dus weer normaal voer (zonder ipa) geven.
maar het blijven brekebenen met consequente nierfaalzorg en 'liever koekjes bakken wij niet..'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

@kim

Zover het hier bekend is, kun je Lactulose of laxatract (zonder smaakje) veilig aan een nierpatiënt geven, veel dierenartsen nemen het ook op binnen het behandel plan van een kat met nierfalen, omdat lactulose ook het ureum gehalte kan doen dalen. Verder blijft de ontlasting zachter waardoor er geen tot minder problemen ontstaan door constipatie of obstipatie. Het wordt via de darmen afgevoerd en wordt niet opgenomen in het lichaam, dus niet via de nieren afgebroken...

Wanneer je de ontlasting op natuurlijk wijze zachter wil krijgen, dan kun je ook appelstroop of suikerstroop geven, wanneer ze dat lekker vindt en accepteert. Wel de gewone dus zonder de kunstmatige zoetstoffen. Ook hiermee kun je de ontlasting soepel houden.

Wanneer je de zoekfunctie gebruikt zul je veel info over lactulose tegenkomen bij nierfaal problemen.

Zie onderstaande site voor extra info

http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_nierdieetkat.php

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor de reactie....

Heb vandaag nog even overleg gehad met mijn eigen dierenarts gezien hij weer terug is van vakantie.
Ik heb van hem Laxatract meegekregen en moet Koetje 1 keer per dag 3ml geven.

Is er trouwens een verschil tussen Lactulose en Laxatract?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Het verschil tussen Lactulose en Laxatract is ± €11, verder is het hetzelfde spul. Als je de volgende keer bij je drogist of apotheek een flesje Lactulose koopt, ben je veel goedkoper uit. Ik goot het altijd over in het Laxatractflesje vanwege de opening voor het spuitje.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Adriana schreef:wat ik hier kan bedenken is dat Dali last had van voornamelijk acuut nierfalen en niet van chronisch. en acuut nierfalen wordt veroorzaak door onder meer vergiftiging, meloxicam is daarbij een vette kanshebber.
Blijft natuurlijk wel het gegeven dat Dali al zeker een jaar voorafgaand aan de diagnose, aan het afvallen was. Toen hij vorig jaar oktober minstens een kilo lichter was geworden, heb ik z'n bloed laten controleren in de veronderstelling dat hij een te snel werkende schildklier zou hebben. Toen kwam tot m'n verrassing nierfalen eruit, en nog behoorlijk ernstig ook blijkens het ureum/creatinine gehalte. Vreemd genoeg is het fosfaatgehalte altijd opmerkelijk laag geweest, en desgevraagd zei de DA laatst dat ze dat wel vaker ziet.

Dus als het acuut nierfalen is geweest, blijft natuurlijk de vraag waar Dali dan zo van is afgevallen verleden jaar. Pancreatitis wellicht? Een hoge dosis Meloxicam kan inderdaad acuut nierfalen veroorzaken, maar Dali kreeg pas Meloxicam voor een ontstoken kies, toen de diagnose nierfalen al was gesteld.

We zullen het niet weten. Belangrijk is dat Dali het nu goed doet. Hij krijgt nu Semintra i.p.v. Fortekor, en de hele dosis van 0,9 ml gaat er prima in. Lekker makkelijk: 's ochtends spuitje Amlodipine, 's middags spuitje Semintra, dieetvoer in etappes en als daar aanleiding toe is, een kabouterdosis Mirtazipine, of een klein infuus. That's all.

Groetjes,
Erik + Bengalen (alive and kicking)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij toch echt chronisch nierfalen o.a. gezien zijn leeftijd. Is vooral een natuurlijke aftakeling om het maar zo te stellen. Maar in die staat had hij uiteraard geen Metacam mogen krijgen. Dat is echt een fout van de dierenarts.

Acuut nierfalen hoeft niet door gif van buitenaf te komen, het lichaam kan ook zichzelf vergiftigen. B.v. door blaasgruis. Als de boel echt goed verstopt zit stroomt de urine terug van de blaas naar de nieren. En zo vergiftigt de kat zichzelf.

Belangrijkste is dat hij het relatief goed doet met wat hulp.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

En om 17.00u maar weer naar de dierenarts met Koetje :-( . Gelukkig dit keer wel mijn eigen dierenarts en geen vervanger tijdens de spoeduurjes, die je alleen telefonisch te woord staan en het advies geven om toch te proberen weer een Microlax te geven. Die poging heb ik gisteravond weer moeten ondernemen, gezien Koetje wel tekens naar haar bak ging, flink aan het persen was, maar de ontlasting vervolgens uitbleef. Uiteindelijk heeft zij met de Microlax er 1 keuteltje uit weten te persen. En vanmorgen weer een keuteltje. Hierna is zij met enige regelmaat op haar bak beland, maar er komt gewoon niets verder. De Laxatract had ik gistermiddag al opgehaald, maar daar mocht ik pas vanochtend mee beginnen. Jammer genoeg werkt dat dus niet zo snel.

Zie er eerlijk gezegd op dit moment als een berg tegenop. Weer de stress voor haar, wetende dat zij zich erg druk kan maken, wat ook overgeven tot gevolg heeft :-( . En ben op dit moment ook vooral erg moe. Ben vannacht maar opgebleven, omdat ik haar toch niet alleen wilde laten. Het idee dat zij misschien continue naar haar bak zou moeten, zoals afgelopen maandag, gaf mij geen gerust gevoel. En dan hoef ik slapen jammer genoeg al helemaal niet te proberen :-| .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Plaats reactie