Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FrodoSammie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door FrodoSammie »

Rik schreef:Ik dacht dat je Sammie thuis infuusjes zou gaan geven? Ik weet niet hoe hij er onder is maar ik kan me voorstellen dat het thuis wel relaxer is. Verder kun jij natuurlijk het beste beoordelen hoe de kwaliteit van leven is maar zoals ik het hoor is Sammie nog niet echt op het "einde". En wat is dan precies "belastend"? Voor het lichaam? Dit was dezelfde DA die je zonder medicijnen naar huis stuurde? (Krijg je inmiddels wel medicijnen van hem?) Een goed gevoel bij je DA is heel belangrijk (zagen we onlang ook in een ander topic). En een "preek" van hem krijgen... nee, dat zou de mijne ook niet zijn. Kijk, hij mag wel meedenken en zijn bezwaren uiten, maar een preek.... Je kunt natuurlijk altijd voor een second opinion naar een andere gaan.
ErikPhilippus schreef:Net als Rik krijg ik hier geen goed gevoel bij. Je wil toch met wederzijds respect en vertrouwen samen kunnen kijken naar de situatie, waarbij een objectieve visie van de dierenarts in balans is met jouw emoties en gevoelens voor Sammie?

Ik heb met mijn dierenarts al een tijdje geleden een afspraak gemaakt: "ik wil graag dat jij me een spiegel voorhoudt als jij vind dat ik de realiteit uit het oog verlies, en doorschiet met Dali, en dat je mij dan de vraag stelt, 'mag Dali afscheid nemen als zijn leven klaar is?'". En dan hoop ik dat ik ondanks mijn verdriet in staat ben om de juiste beslissing te nemen. Dat is iets heel anders dan een preek, laat staan dat mij een schuldgevoel zou worden aangepraat.

Dus ik zou inderdaad maar eens op bezoek gaan bij een andere dierenarts, die je eerlijk en respectvol zijn/haar mening kan geven - en dan kan je altijd nog je eigen afweging maken. Want schuldgevoelens kan je missen als kiespijn als je je eigen hart wil laten spreken.

Afgezien daarvan: Specific is volgens mij prima dieetvoer, Ipa eroverheen is geen must, maar kan zeker geen kwaad. En denk er maar eens over om Sammie zelf die onderhuidse infusen te geven - ik heb verleden week in een bericht in detail beschreven hoe ik dat doe.

Geniet van het weekend met Sammie!
Groetjes,
Erik + Dali & Gaudi
kansarmedieren schreef:Ik begrijp de dierenarts van sammie wel ik denk er net zo over als hij al in zo'n ver stadium is dat hij elke dag een infuus nodig heeft dan moet je goed na gaan denken of je dit wel wil. Het geneest niets dat is het vervelende van deze ziekte. En het is inderdaad erg belastend voor het lichaam de infusen. Ik begrijp jouw ook je wil je kat zolang mogelijk bij je houden maar, persoonlijk is het zelf geven van infusen bij nierfalen iets wat ik nooit zou doen. Daar ligt voor mij de grens ik heb zelf op dit moment mij eigen kat van 18 jaar die nierfalen heeft en nu ook schildklier problemen. Het gaat nu nog erg goed maar mocht hij stoppen met eten en misselijk en naar wordt dan is het voor mij en mijn kat mooi geweest. Maar dat is mij mening maar denk er eens goed over na en kijk goed naar de kat, je moet eerlijk zijn tegen jezelf en tegen de kat hoe moeilijk dat ook is.
Bedankt voor jullie reacties! Ja zeker weten dat ik hem goed observeer of het niet allemaal teveel wordt voor hem. Maar vooralsnog zie ik hem elke dag genieten en vrolijk zijn gelukkig. We zijn nu sinds twee dagen zelf thuis infuusjes aan het geven en nu gaat het goed! De eerste paar keren was ik zo aan het klungelen en werd ik zo onzeker dat ik daarna toch steeds met hem naar de DA ging, wat hem natuurlijk ook stress opleverde. Nu twee dagen thuis gedaan en hij blijft rustig zitten. Heb de infuusvloeistof ook wat opgewarmd en dat maakt een wereld van verschil merk ik. Gisteren wandelde hij na het infuus rustig naar de slaapkamer en wilde gelijk alweer knuffelen. Dus op deze manier een stuk fijner voor hem. Donderdag een afspraak voor Frodo en Sammie allebei om de bloedwaardes te laten checken. Maak me wel zenuwachtig ervoor...
Heel veel sterkte allemaal met jullie lieverds! <3

P.s. De dierenarts van afgelopen december kom ik inderdaad niet meer met ze.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

De lettertjes maken ze soms wel erg klein Annet :lol: .

Ik heb vanmorgen de RC Ageing geprobeerd en Koetje haalt er gewoon weer haar neus voor op :???: Overstappen op ander voer is bij haar altijd al een drama geweest. Maar ik weet op dit moment echt even niet meer wat ik hiermee moet :-( .

Ik had ergens in dit topic iets gelezen over inenten, weet nou alleen niet meer waar dat over ging of op welke pagina dat stond :oops: . Maar Koe is in december geënt, omdat er een nieuwe bewoner (Mazzel) bijgekomen was. Overigens is Koe in 2014 tot 2 keer toe (kort achter elkaar) onder narcose geweest voor haar gebitje.
Weet toevallig iemand nog wat enten en nierfalen met elkaar te maken heeft?

@ FrodoSammie
Gelukkig voelt jouw lieverd zich beter na het thuis geven van het infuus.
Vreselijk hoor die spanning voor de uitslag van de bloedwaardes. Koetje is maandagavond geprikt en ik krijg vanavond op zijn vroegst en anders morgenavond pas de uitslag. Ik zenuw dus met jou mee.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

FrodoSammie schreef:Op 21-12 was het ureum 34,6 en de crea 694 en op 24-12 na drie dagen spoelen was de ureum 26,3 en de crea 546.

Maar vooralsnog zie ik hem elke dag genieten en vrolijk zijn.

We zijn nu sinds twee dagen zelf thuis infuusjes aan het geven en nu gaat het goed!

Heb de infuusvloeistof ook wat opgewarmd en dat maakt een wereld van verschil merk ik.
Gisteren wandelde hij na het infuus rustig naar de slaapkamer en wilde gelijk alweer knuffelen. Dus op deze manier een stuk fijner voor hem.

Maak me wel zenuwachtig ervoor...
heb je waardes van december er even bijgezocht en zag ook blaasontsteking in het verleden. en vrees voor nierbekkenontsteking...

met deze waardes, die zo uit de lucht kwamen vallen is het eerder acuut nierfalen dan chronisch. en dat kan behoorlijk bijtrekken en een paar katzels op het forum, waaronder Kasper van Nancy/Sifra zijn nog steeds onder ons en hebben hun leven daaraan te danken..

kan me goed voorstellen dat je hem een beetje knijpt voor het bloedonderzoek maar volgens het gezegde 'treat the cat, not the numbers' zou ik gezien zijn reactie op de thuisinfuusjes toch hoopvol zijn. door jouw niet aflatende zorg heb je hem nog steeds om je heen en beetje eigenwijs zijn tov dierenartsen is soms ook niet verkeerd.....
we duimen intussen ..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mon Chou schreef: Ik heb vanmorgen de RC Ageing geprobeerd en Koetje haalt er gewoon weer haar neus voor op :???: Overstappen op ander voer is bij haar altijd al een drama geweest. Maar ik weet op dit moment echt even niet meer wat ik hiermee moet :-( .
Ik had ergens in dit topic iets gelezen over inenten, weet nou alleen niet meer waar dat over ging of op welke pagina dat stond :oops: . Maar Koe is in december geënt, omdat er een nieuwe bewoner (Mazzel) bijgekomen was. Overigens is Koe in 2014 tot 2 keer toe (kort achter elkaar) onder narcose geweest voor haar gebitje.
Weet toevallig iemand nog wat enten en nierfalen met elkaar te maken heeft?
Hè bah, wat jammer! Maar ze MOET eten dus dan maar wat ze lekker vindt en een spuitje Ipakitine er achteraan (Ipakitine geef je wanneer de kat "fout" voer eet) of dan toch maar Mirtazapine. Misschien dat Koetje wel anders reageert dan Noa?

Waarschijnlijk heb ik dat ooit een keer gepost (kan me nog vaag iets herinneren) en dat ging er volgens mij over dat iedere keer wanneer je de kat laat inenten en deze dus "vergif" binnenkrijgt, de nieren een optater krijgen.
En aangezien katten tegenwoordig wel 16+ kunnen worden en op advies van de dierenarts ieder jaar worden ingeënt, hebben de nieren het zwaar te verduren en dat zou een reden zijn dat zoveel katten op latere leeftijd nierfalen krijgen.

Toen ik dit las heb ik het mijn dierenarts voorgelegd en die vond het een Broodje Aap. Hij had er ook nog nooit iets over gelezen in officiële publicaties.
Dit was voor mij destijds genoeg antwoord.

Frodo-Sammie: veel sterkte voor morgen! Ik weet hoe zenuwslopend het kan zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

zoek even op internet en ook in het Engelse taalgebied.
het kan bijna niet anders dat, afhankelijk van type entstof en soort, het systeem en dus ook de nieren, daar een oplazer van krijgt.
niet voor niets worden entingen bij kittens die om wat voor reden niet gezond eruit zien, uitgesteld.
zullen dierenartsen het jaarlijkse inenten afraden....? :roll: :icon_shifty:
nee, natuurlijk niet!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Adriana schreef:zoek even op internet en ook in het Engelse taalgebied.
het kan bijna niet anders dat, afhankelijk van type entstof en soort, het systeem en dus ook de nieren, daar een oplazer van krijgt.
niet voor niets worden entingen bij kittens die om wat voor reden niet gezond eruit zien, uitgesteld.
zullen dierenartsen het jaarlijkse inenten afraden....? :roll: :icon_shifty:
nee, natuurlijk niet!
Toch wel hoor. De mijne geeft eerlijk toe dat het eens in de 3 jaar moet. Dat is meer dan voldoende.
Dat wil niet zeggen dat ik geen brief krijg ieder jaar. Dat wel. Maar we doen nu ook titeren en dat kreeg ik ook als optie. Heb ik ook gedaan bij Yin en die had nog genoeg entstoffen in haar lijf :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Koetje haar bloeduitslagen zijn binnen. Aangezien het 2 pagina's zijn, heb ik deze maar even gescand.
Na 2 weken Semintra zijn de crea en ureum wel wat gedaald gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Gelukkig niet hoger geworden, maar ook niet om over te juichen. Heeft de dierenarts niets gezegd over Totaal eiwit? Dat is nog steeds te hoog en dat betekent dat Koetje te weinig vocht binnenkrijgt. Ik zou een paar keer per dag met een spuitje wat extra water gaan geven anders hebben de nieren het nog zwaarder of toch gaan spuitjevoeren met natvoer, dat is nog beter.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Het is inderdaad geen hele grote daling, maar we zijn ook pas 2 weken onderweg.
De dierenarts heeft niets gezegd over t totaal eiwit.

Ik vind het volgende over totaal eiwit:

Totaal Eiwit
Het bloed van een dier bevat een grote hoeveelheid eiwitten. Uitslagen buiten de referentiewaarden hebben dan ook niet altijd te maken met een bepaalde afwijking. Het kan het gevolg zijn van uitdroging, een leverafwijking, een nierafwijking, bepaalde infecties of een aantal immunologische problemen. Hier wordt dan een specifiek eiwit in grote hoeveelheid aangemaakt of gaat verloren. Verder onderzoek moet dan uitsluitsel geven. Een verlaagd totaal eiwit kan een indicatie zijn voor een bloeding.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Tot voor een jaar of twee geleden liet ik Dali en Gaudi ieder jaar inenten, heb ik nooit zo bij stilgestaan. Toen de fokker mij vertelde dat de moeder van Dali en Gaudi was overleden aan tumoren op de entplek, heb ik erover gesproken met de DA, en het entschema aangepast. Maar eigenlijk ben ik het daarna glad vergeten.... Dali en Gaudi komen nooit buiten - is het eigenlijk nodig en wenselijk (met name voor nierpatient Dali) om ze nog te vaccineren?

Groetjes,
Erik + Dali & Gaudi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

we hebben boeiende topics over enten/niet enten en het is altijd een persoonlijke afweging.
hangt ook af van omgeving, omstandigheden en soort van kwaal waartegen.
hier wordt sinds de kittentijd niet meer ge-ent.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik heb Bowy ook haar eerste paar entingen meegegeven (tot ze 2 was). Daarna ook nooit meer. Afgezien van een bijna fatale haarbal heeft ze de DA in geen 16 jaar meer gezien (tot haar aanval 2 jaar geleden). Bij de volgende ga ik wel senior-checkups inlassen.

(Bowy is ook hoofdzakelijk een binnenkat op mijn afgesloten achtertuin na)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik kan mij nog heel goed het gesprek met mijn voormalige veearts (deed toen ook gezelschapsdieren) herinneren. Hij vond het inenten alleen maar de portemonnee vullen van de dierenarts en totaal overbodig om dat elk jaar te doen. Bij mijn oudere katten heb ik hen alleen de eerste 2 jaar laten enten en daarna alleen wanneer er een nieuwkomertje (2012 en 2015) bij kwam. Flo (2012) daarentegen laat ik wel elk jaar enten tegen niesziekte, maar dat komt alleen omdat zij daar gevoelig voor is. Mazzel (2015) heeft gisteren zijn eerste entingen gehad en hij krijgt nog wel de herhaling. Maar verder ent ik eigenlijk niet. Weet natuurlijk ook niet of dat nou zo goed is, maar dat gesprek met mijn voormalige veearts is mij altijd bijgebleven.

Bloeduitslagen van Kreukeltje zijn inmiddels ook binnen en ik heb er een nierfaalkatje bij :-( .
Crea: 202,4 Ref.waarden: 44,2-141.4 umol/L
Ureum: 13.65 Ref.waarden: 6,16-10,82 mmol/L

Voor Koetje zit ik op dit moment te wachten op een telefoontje van de nieuwe dierenarts. De bloeduitslagen van haar heeft hij al en ik wil graag even overleggen over hoe nu verder. En eind van de middag ook even langs met de bloeduitslagen van Kreukeltje.....ik moet toch nog Semintra halen.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

ErikPhilippus schreef:Tot voor een jaar of twee geleden liet ik Dali en Gaudi ieder jaar inenten, heb ik nooit zo bij stilgestaan. Toen de fokker mij vertelde dat de moeder van Dali en Gaudi was overleden aan tumoren op de entplek, heb ik erover gesproken met de DA, en het entschema aangepast. Maar eigenlijk ben ik het daarna glad vergeten.... Dali en Gaudi komen nooit buiten - is het eigenlijk nodig en wenselijk (met name voor nierpatient Dali) om ze nog te vaccineren?

Groetjes,
Erik + Dali & Gaudi
Bij mijn dierenarts staat sinds kort het volgende op de website over vaccineren:
http://www.huisdierenkliniek.nl/index.p ... s-maatwerk
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Mon Chou schreef:Bloeduitslagen van Kreukeltje zijn inmiddels ook binnen en ik heb er een nierfaalkatje bij :-( .
Achjee. Nu is Kreukeltje 15 jaar en kan ze met wat verzorging (nierondersteuning) nog wel wat jaartjes mee maar ik kan me voorstellen dat het voor jou weer een extra zorg erbij is. Je bent er gelukkig wel op tijd bij. Waren er bij haar helemaal geen signalen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie