Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat
- Kattenbella
- Tijger
huidaandoening
Hoi Sandra, je kunt wel gelijk hebben, want we hebben sinds een tijdje een jong katje er bij. Daar is zij niet zo blij mee. Dank je voor je tip.Sandra W schreef:Je poes heeft waarschijnlijk roos, dat is verder niet schadelijk, maar het staat niet zo fraai.
Heel vaak ontstaat roos door stress, dus misschien heeft je poes problemen met één van de andere katten of is er iets veranderd in huis
(verhuizing, verplaatsing meubels, baby enz) ?
Je kunt je kat wassen als het echt veel erger wordt met katten- of babyshampoo, maar anders gewoon steeds goed borstelen en als het stress is de bron van de stress proberen weg te nemen.
groetjes,
Sandra
huidaandoening
Hallo Kattenbella, bedankt voor je tip. Groet, Jennie.Kattenbella schreef:Ze kan een droge huid hebben of irritatie. Ik denk dat een bezoekje aan je dierenarts alle zekerheid geeft. Je kan dan eventuele allergieen en dergelijke uitsluiten.
Hoi
Ook kreeg ik deze tip laatst en ik strooi nu een theelepel door het blikvoer wat ze krijgen met als gevolg dat ze het blikvoer nu laten staan
Ik ga het vanavond tegen etenstijd proberen om wat minder te strooien, hopelijk eten ze dan weer als vanouds van hun voer.
Ook kreeg ik deze tip laatst en ik strooi nu een theelepel door het blikvoer wat ze krijgen met als gevolg dat ze het blikvoer nu laten staan

Ik ga het vanavond tegen etenstijd proberen om wat minder te strooien, hopelijk eten ze dan weer als vanouds van hun voer.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
Missy weigerde in het begin ook haar eten op te eten toen ik pas edelgist ging gebruiken Anne.
Maar ik heb volgehouden en na een tijdje gaf ze haar verzet wel op, de aanhouder wint
Het is trouwens ook een heel goed middel om je katten vlovrij te houden, ik heb mn katten al ruim 2 jaar niet meer hoeven ontvlooien.
Scheelt weer een hoop rotzooi in hun lichaam en geld
Maar ik heb volgehouden en na een tijdje gaf ze haar verzet wel op, de aanhouder wint

Het is trouwens ook een heel goed middel om je katten vlovrij te houden, ik heb mn katten al ruim 2 jaar niet meer hoeven ontvlooien.
Scheelt weer een hoop rotzooi in hun lichaam en geld

The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Okee Sandy, dan hou ik gewoon vol.
Ik dacht dat ik misschien teveel deed en dat de smaak verpeste voor ze.
En daarbij kijken ze me ook zo leuk aan als ze erop af lopen en er dan weer net zo hard van weglopen.
Nog bedankt voor de tip overigens
Ik dacht dat ik misschien teveel deed en dat de smaak verpeste voor ze.
En daarbij kijken ze me ook zo leuk aan als ze erop af lopen en er dan weer net zo hard van weglopen.
Nog bedankt voor de tip overigens

grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
en kipjes Kayla en Lucy
- Kattenbella
- Tijger
Helemaal mee eens, de dierenarts weet meestal precies wat het is.
Het kan inderdaad ook gewoon roos zijn en dat kan verschillende oorzaken hebben: stress (andere katten, een verhuizing, een baby, te veel drukte enz.), maar het kan ook zijn dat je kat even lichamelijk niet lekker in zijn vel zit en dat zie je dan terug in de vacht (bijvoorbeeld dof, pluizig, vilterig, huidschilfers/roos of veel haaruitval).
Als de dierenarts niets ernstigs heeft ontdekt en het gewoon roos is kun je Edelgist kopen voor een betere vacht. Dit koop je in een natuurwinkel zoals De Tuinen. Het is een poeder dat je over het eten strooit.
Als het een psychische oorzaak heeft dan zal de roos pas weg gaan als de oorzaak van de stress weg is. Dat kan dus heel snel zijn, maar sommige katten doen er wat langer over om aan een nieuwe situatie te wennen. Hopelijk is het bij jullie kat niets ernstigs en is de roos weer snel weg.
groetjes,
Sandra
Het kan inderdaad ook gewoon roos zijn en dat kan verschillende oorzaken hebben: stress (andere katten, een verhuizing, een baby, te veel drukte enz.), maar het kan ook zijn dat je kat even lichamelijk niet lekker in zijn vel zit en dat zie je dan terug in de vacht (bijvoorbeeld dof, pluizig, vilterig, huidschilfers/roos of veel haaruitval).
Als de dierenarts niets ernstigs heeft ontdekt en het gewoon roos is kun je Edelgist kopen voor een betere vacht. Dit koop je in een natuurwinkel zoals De Tuinen. Het is een poeder dat je over het eten strooit.
Als het een psychische oorzaak heeft dan zal de roos pas weg gaan als de oorzaak van de stress weg is. Dat kan dus heel snel zijn, maar sommige katten doen er wat langer over om aan een nieuwe situatie te wennen. Hopelijk is het bij jullie kat niets ernstigs en is de roos weer snel weg.
groetjes,
Sandra
- Kattenbella
- Tijger
- Kattenbella
- Tijger
Alvast bedankt voor jullie advies,ik ga wel even bij de dierenarts langs,ik heb in het verleden een Hondje gehad die het ook had,toen had ik heel veel jeuk en toen moest ik mijn hondje 3 x onderdompelen in een bad met blauw spul,want het waren volgens die arts een soort mijten,maar mijn kat krabt niet en ik zie mezelf mijn kat niet onderdompelen(dit snappen jullie wel he)het had toen bij mijn hondje wel geholpen.
Het kan ook zijn dat er helemaal niks aan de hand is. Eén van m'n katten heeft het met periodes en volgens de dierenarts heeft dat niks voor te stellen 
Vraag het gewoon even als je er nog eens langsgaat
Ga natuurlijk wel meteen zodra er andere dingen opduiken zoals kale plekjes of als het gedrag van je kat verandert.

Vraag het gewoon even als je er nog eens langsgaat

Ga natuurlijk wel meteen zodra er andere dingen opduiken zoals kale plekjes of als het gedrag van je kat verandert.
Hoi Ivonne,
Het klinkt alsof de talgkliertjes wat stimulatie nodig hebben. Kam je ze wel regelmatig (Main Coon, elke dag dus)? Niet alleen het zelfwassen zorgt voor talgproductie, daar hebben wij ook een handje in. Vraag het maar eens bij je DA wanneer je er bent of hem belt
Soms wil een beetje natvoer (niet overdadig, maar als extraatje) ook meehelpen
Groetjes, Fram
Het klinkt alsof de talgkliertjes wat stimulatie nodig hebben. Kam je ze wel regelmatig (Main Coon, elke dag dus)? Niet alleen het zelfwassen zorgt voor talgproductie, daar hebben wij ook een handje in. Vraag het maar eens bij je DA wanneer je er bent of hem belt

Soms wil een beetje natvoer (niet overdadig, maar als extraatje) ook meehelpen

Groetjes, Fram
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Aldus mijn katten.