Huidschilfers (roos of vachtmijt) bij de kat

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ze kan een droge huid hebben of irritatie. Ik denk dat een bezoekje aan je dierenarts alle zekerheid geeft. Je kan dan eventuele allergieen en dergelijke uitsluiten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

huidaandoening

Bericht door Gast »

Sandra W schreef:Je poes heeft waarschijnlijk roos, dat is verder niet schadelijk, maar het staat niet zo fraai.

Heel vaak ontstaat roos door stress, dus misschien heeft je poes problemen met één van de andere katten of is er iets veranderd in huis
(verhuizing, verplaatsing meubels, baby enz) ?

Je kunt je kat wassen als het echt veel erger wordt met katten- of babyshampoo, maar anders gewoon steeds goed borstelen en als het stress is de bron van de stress proberen weg te nemen.

groetjes,
Sandra
Hoi Sandra, je kunt wel gelijk hebben, want we hebben sinds een tijdje een jong katje er bij. Daar is zij niet zo blij mee. Dank je voor je tip.
Gast

huidaandoening

Bericht door Gast »

Kattenbella schreef:Ze kan een droge huid hebben of irritatie. Ik denk dat een bezoekje aan je dierenarts alle zekerheid geeft. Je kan dan eventuele allergieen en dergelijke uitsluiten.
Hallo Kattenbella, bedankt voor je tip. Groet, Jennie.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Hoi

Ook kreeg ik deze tip laatst en ik strooi nu een theelepel door het blikvoer wat ze krijgen met als gevolg dat ze het blikvoer nu laten staan :-|
Ik ga het vanavond tegen etenstijd proberen om wat minder te strooien, hopelijk eten ze dan weer als vanouds van hun voer.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Missy weigerde in het begin ook haar eten op te eten toen ik pas edelgist ging gebruiken Anne.
Maar ik heb volgehouden en na een tijdje gaf ze haar verzet wel op, de aanhouder wint ;-)

Het is trouwens ook een heel goed middel om je katten vlovrij te houden, ik heb mn katten al ruim 2 jaar niet meer hoeven ontvlooien.
Scheelt weer een hoop rotzooi in hun lichaam en geld :-P
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Okee Sandy, dan hou ik gewoon vol.
Ik dacht dat ik misschien teveel deed en dat de smaak verpeste voor ze.
En daarbij kijken ze me ook zo leuk aan als ze erop af lopen en er dan weer net zo hard van weglopen.
Nog bedankt voor de tip overigens ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ivonne

roos

Bericht door Ivonne »

Als ik mijn main coon kam,dan komen er allemaal witte vlokjes op de vacht te liggen en het valt ook op de tafel,het lijkt op roos wat kun je hier aan doen?
Als je de haren opzij doet zie je die schilfertjes ook op de huid.
Ik heb hem nog nooit gewassen,want dat doet ie zelf.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou even je dierenarts om advies vragen. Het kan van alles zijn. Een wat mindere conditie of luizen. Hoef allemaal niet zo erg te zijn, maar je weet het dan zeker!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, de dierenarts weet meestal precies wat het is.

Het kan inderdaad ook gewoon roos zijn en dat kan verschillende oorzaken hebben: stress (andere katten, een verhuizing, een baby, te veel drukte enz.), maar het kan ook zijn dat je kat even lichamelijk niet lekker in zijn vel zit en dat zie je dan terug in de vacht (bijvoorbeeld dof, pluizig, vilterig, huidschilfers/roos of veel haaruitval).

Als de dierenarts niets ernstigs heeft ontdekt en het gewoon roos is kun je Edelgist kopen voor een betere vacht. Dit koop je in een natuurwinkel zoals De Tuinen. Het is een poeder dat je over het eten strooit.

Als het een psychische oorzaak heeft dan zal de roos pas weg gaan als de oorzaak van de stress weg is. Dat kan dus heel snel zijn, maar sommige katten doen er wat langer over om aan een nieuwe situatie te wennen. Hopelijk is het bij jullie kat niets ernstigs en is de roos weer snel weg.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik ga het ook echt volgende week halen. Dit jaar al twee keer moeten ontvlooien :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het hoeft niet een vol theelepeltje te zijn per kat dat vind ik zelf ook wat veel, maar een half theelepeltje zeker wel.
Ik zit me ook af te vragen of konijnen het ook mogen hebben gezien dat die ook gevoelig zijn voor vlooien.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik ga het nemen tegen de muggen, die mogen mij mijden :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ivonne

Bericht door Ivonne »

Alvast bedankt voor jullie advies,ik ga wel even bij de dierenarts langs,ik heb in het verleden een Hondje gehad die het ook had,toen had ik heel veel jeuk en toen moest ik mijn hondje 3 x onderdompelen in een bad met blauw spul,want het waren volgens die arts een soort mijten,maar mijn kat krabt niet en ik zie mezelf mijn kat niet onderdompelen(dit snappen jullie wel he)het had toen bij mijn hondje wel geholpen.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Het kan ook zijn dat er helemaal niks aan de hand is. Eén van m'n katten heeft het met periodes en volgens de dierenarts heeft dat niks voor te stellen :geenidee:

Vraag het gewoon even als je er nog eens langsgaat ;)
Ga natuurlijk wel meteen zodra er andere dingen opduiken zoals kale plekjes of als het gedrag van je kat verandert.
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Hoi Ivonne,
Het klinkt alsof de talgkliertjes wat stimulatie nodig hebben. Kam je ze wel regelmatig (Main Coon, elke dag dus)? Niet alleen het zelfwassen zorgt voor talgproductie, daar hebben wij ook een handje in. Vraag het maar eens bij je DA wanneer je er bent of hem belt :)
Soms wil een beetje natvoer (niet overdadig, maar als extraatje) ook meehelpen :)
Groetjes, Fram
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gesloten