Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstaking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Adriana »

wij vervoeren onze katzels in tuig op een dikke handdoek op schoot maar dat kan alleen als je met twee bent. tenzij ze helemaal zijn gewend en rustig blijven zoals poes Mies. die zit aangelijnd en in tuig op achterbank en hoedenplank bij een autorit naar de boot van ongeveer drie kwartier.
of lieve Mo, deze maand al weer drie jaar geleden, snuf - die lag met zijn kop op mijn onderbeen op een handdoek op de bijrijdersstoel.. (k weet het, het mag niet...)

je zou hem een matatabi stokje kunnen geven maar ben bang dat je dat op zo korte termijn niet kunt bemachtigen...
wattenschijfje met wat valeriaandruppels door de auto wapperen, maar dat moet je eerst thuis uittesten hoe hij daarop reageert.
vervoermand aan drie kanten afdekken als dat open is wil ook nog wel helpen. en leg er lekkere fleece in met een door jou gedragen t shirt voor de rustgevende luchtjes..

echo is buik kaalscheren, gel erop (soms beetje koud.. en in het donker in een lekker bedje stil op je rug liggen. gaat doorgaans met beetje ervaren dierenarts/radioloog zonder roesje.
vraag of je mee mag kijken en of hij wil uitleggen..

en als het op opereren aankomt, kies dan ervaren dierenarts, die zeer regelmatig ingewikkelde operaties uitvoert en gasnarcose toepast. (en niet eentje die af en toe castreert..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Dankjewel voor je tips, Adriana!

Uiteindelijk was de rit volgens mij nog het meest stressvol voor Pieter, toch gewoon in zijn bakkie, wel met de tip van jou om hem af te dekken, dat hielp iets. De echo ging verder goed, Pieter gedroeg zich werkelijk voorbeeldig. Oh en zijn buikje hoefde niet kaal, want de radioloog gebruikte één of ander speciaal spulletje, dus dat was fijn!

En het nieuws..... Het is hoogstwaarschijnlijk een nierbekkenontsteking. Omdat er geen bacterieën in zijn urine zaten is het waarschijnlijk al aan de beterende hand. We hebben antibiotica en pijnstiller meegekregen. Daarmee zou het beter moeten gaan; zo niet moet er geloof ik een punctie worden gedaan omdat er wat verkalkingen zaten, maar dat wilden ze nu niet doen ivm de risico's. Zijn nieren (of één ervan, weet ik niet zeker) waren wat onregelmatig, maar niet verkleind, dus dat was goed nieuws!

Moet eerlijk zeggen dat ik vooral heel erg blij ben, ondanks dat dit heel vervelend is, want volgens de radioloog zijn ernstige dingen als tumoren uitgesloten, dus dat is heel fijn, en ook de kans op fip (waar mijn vorige kat 1,5 jaar geleden aan is overleden...) is volgens hem verwaarloosbaar klein omdat er geen vocht (van de natte vorm) of knobbels/zwellingen (van de droge vorm) te zien waren. En ik was schijnbaar bij de beste radioloog van Nederland, dus die vertrouw ik wel ;)

Oh en Pietertje krijgt inmiddels Hill's S/D voer.
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Adriana »

heerlijk en wat een opluchting. maar komen die verschijnselen voor bij een nierbekkenontsteking?
je kunt nu wel een heleboel uitsluiten en als je hebt meegekeken dan heb je gezien dat er bij een echo heel wat te zien valt. ik vond het destijds bij de bengels een fascinerende reis door hun lichaampjes met hier en daar uitstapjes want daar lag de milt en hier zie je dat en dat bloedvat en jeempie.. t was erg spannend..
en nu maar hopen dat pietertje snel aan de beterende hand is en dat zijn nierwaardes rapido een eind dalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Ik ben je verhaal een beetje blijven volgen. Gefeliciteerd dat de echo goed gegaan is. Nierbekkenonsteking hoeft lang niet altijd verschijnselen te laten zien, dat is het verraderlijke. Hopen dat het met de meds nu snel weer goed gaat.

Even een vraag want ik snap iets niet: de urine was schoon, dus waarom dan op de Hill's S/D ?
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Deze verschijnselen schijnen voor te kúnnen komen bij nierbekkenontsteking. Ze zijn natuurlijk vrij vaag, en het braken schijnt van de pijn te kunnen zijn (aaah zoooo sneu......). En ze zeiden wel dat Pieter echt een binnenvetter is: hij laat niet veel zien van hoe ziek hij is.

Adriana, ja ik vond het interessant, maar snapte er eigenlijk geen donder van! Verbaasde me dat die vent zoveel zag, voor mij was het één zwart-grijze blob... En ik vond de radioloog ook een beetje arrogant, hij was niet zo van goh ik leg het je wel uit ofzo. Ik vroeg wel veel, maar hij gaf me een beetje het idee dat ik dom was, niet zo fijn :P

Heb jij ervaring met nierbekkenontsteking, Margali? Hoe verliep dat bij jouw katten? Ik weet eigenlijk niet waarom ie Hill's S/D heeft. DA zei dat dat het enige voer is dat hem kan genezen. Is het gek dan? Waar is dat normaal voor dan?
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Bij een nierbekkenontsteking zie je vaak vage verschijnselen. Ik heb een keer nierbekkenonsteking bij een kat gehad. Basis voor de diagnose was urineonderzoek. Antibiotica hielp uitstekend.
Maar Hill's s/d is een dieetvoer om struviet (blaasgruis) op te lossen. En ik zou dat juist niet bij een kat met een nierbekkenonsteking geven .... ik zou daar eerder een nierdieet geven en dat is dan bijvoorbeeld Hill's K/D
Ik zou daar morgen over gaan bellen. Vraag eens of je wel het goeie dieetvoer hebt en waarom dan wel? Misschien heb ik iets in je eerdere berichten gemist? Is er sprake van verhoogde nierwaarden in de bloedtest?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Adriana »

zoals margali ook al schrijft: bij fase 1 nierfalen hoort k/d en zeker weten geen s/d!!
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide

k snap niks van jouw dierenarts.... eerst a/d terwijl hij weet dat de crea redelijk boven de referentie zit en nu s/d....
k zou teruggeven en geld terugvragen want hoezo blaasgruisoplossend voer?

en dat moet dan het enige voer zijn dat hem kan genezen en hoezo dat dan wel?

jammer dat je radioloog soort van prima donna neigingen had...
wij zijn in noordwijkerhout geweest met de broertjes bij warmerdam, in één woord: geweldig!
hij heeft alles uitgelegd wat we konden zien en niks donkere blobs en veel grijs maar geweldig contrast en bloedvaten en alles bubbelde en borrelde..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Ja, zijn creatinine was verhoogd (229, max was geloof ik 174) maar zijn ureum niet. In urine zaten geen bacteriën en eiwitten. Ze hadden het wel over zijn blad, maar volgens mij was daar niks aan te zien... Zal het morgen eens vragen! Waarom zou je dit voer nu dan júíst niet geven?

Adriana, ja, zijn attitude was een beetje vervelend, maar die blobs kwam volgens mij omdat ik vanaf de zijkant op het scherm keek ;) hij liet me ook niet meekijken ofzo, want ik moest Pieter vasthouden. Ik ga morgen bellen over het vier!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Adriana »

alles moet er nu op gericht zijn om de nieren zo min mogelijk te belasten.
nierdieetvoer is zo bewerkt dat de energie voornamelijk uit vet of kh's of beide komt, dat gaat dus niet via de nieren. fosforgehalte is zo laag mogelijk en er zijn stofjes aan toegevoegd om de nieren te ondersteunen bij het filteren.

aan blaasgruisoplossend voer zijn bepaalde mineralen extra toegevoegd om struviet op te lossen en dat is dus extra en onnodige belasting voor de nieren..
je mag het ook maar een korte periode aan blaasgruiskatten geven.....

acuut nierfalen kan in de loop van de komende maanden bijtrekken maar dan moet de belasting minimaal zijn! dus heel goed drinken en alleen nieren ontziend voer, dus nier dieetvoer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

?? ze hadden het wel over z'n blad? bedoel je z'n bloed? maar dat gaf een verhoogde creatinine aan toch?

De Hill's S/D mag juist niet gebruikt worden met kiatten met een nieraandoening. Zie hier: http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... m#FelineSD
is een goed overzicht van dieetvoeders, en zie bij S/D onderaan bij "Niet gebruiken bij:"

Als je dierenarts zegt dat hij dit dieetvoer geeft om z'n nieren te sparen dan zit hij hartstikke fout, sorry dat ik dat zo zeg.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Ik snap het, dank voor je uitleg. Ik bel morgen en laat jullie weten wat ze zeggen!

Ooh, ik bedoelde zijn blaas, sorry, ik type dit op mijn telefoon ;) wat gek dat hij dat voorschrijft snap eet niks van! :(
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Het zal niet de eerste keer zijn dat er een vergissing gemaakt wordt. Veel dierenartsen weten niet zovele van dieten, en halen die lettertjes nog wel eens door elkaar ....
Hill's heeft overigens een "niet goed- geld terug" garantie. Te verrekenen bij de dierenarts waar je het gekocht hebt. Gratis tel.nr van Hills: 0800-0222466 kun je ook nog info vragen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Dinky »

Wat betreft nierbekkenontsteking zou je ook bij kunnen lezen in het album van Thea, zij heeft het meegemaakt met haar kitten Bruno: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=870

Die is er weer goed bovenop gekomen maar inderdaad nu wel nierdieetvoer geven om de nieren te ontzien ;-) beterschap Pietertje!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Dank voor de link Dinky, fijn om te horen dat Bruno er bovenop is gekomen, dat gaat Pietertje ook lukken hoor! ;)

Ik heb nog even geïnformeerd hoe het nou zit met dat voer. Had gebeld om te zeggen dat ze volgens mij het verkeerde voer hadden gegeven en heb doorgegeven wat jullie hebben gezegd. Ze zeggen dat dit voer inderdaad absoluut niet gegeven mag worden bij nierfalen, maar wat Pieter heeft is geen nierfalen maar een nierbekkenontsteking. Er waren schijnbaar in zijn nierbekken kleine stukjes te zien, volgens mij kalk. Beetje stom, ik weet niet meer precies hoe ze het nou noemde, mijn hoofd zit zo vol met alle DAinfo die ik de afgelopen weken heb gekregen... Maar goed, omdat dit voer urineverzurend werkt, zou het die brokjes oplossen en hem zo van het probleem afhelpen. Dus moet ik dit geven. Volgens de DA is dat helemaal veilig omdat zijn urine ook vrij was van eiwitten en bloed, de buitenste twee lagen van zijn nieren prima in orde zijn en hij geen problemen heeft met het filter in zijn nieren. Klinkt dit logisch vinden jullie? Voor mij wel, maar ja, ik ben natuurlijk niet zo ervaren...
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Ben bang dat ik hier geen zinnig antwoord op heb. Ik snap dat het moeilijk is om alles te onthouden ;-) maar dan zeg ik verder liever niks omdat ik anders verkeerde dingen zeg. Onthou in iedere geval wel dat de S/D maar gedurende een beperkte tijd gegeven mag worden (hou maar 6 weken aan).
Is er bij de bloedtest ook toevallig een calcium-test gedaan? dat is een aparte test die niet standaard bij de niercheck gedaan wordt.
Plaats reactie