Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door jojo »

Ik volg dit topic maar had niets te melden waar je misschien wat aan zou kunnen hebben. Wat naar allemaal, ik kan me goed voorstellen dat je (zacht uitgedrukt) erg ongerust bent.

Je verslag van de dag in de faculteit Utrecht daar zie ik iets in waar een lampje ging branden, nl. de lichte afwijking op zijn alvleesklier. Een orgaan wijkt niet zo maar een beetje af t.o. het normale, daar is altijd een reden voor. Ik moest meteen aan EPI denken, alleen dat klopt niet qua symptomen. Toch liet/laat het me nog even niet los want ik vermoed toch dat er gezocht moet worden rondom die pancreas, pancreatitis misschien?, dus vriend Google nog maar eens geraadpleegd.
Ik vond een artikel: http://www.idexx.nl/diergezondheid/educ ... f/0209.pdf. Feiten op een rijtje waar je misschien iets aan hebt. In ieder geval kun je met dit artikel in de hand eens kijken op de uitdraai(en) van bloedonderzoek(en) of er al in deze richting is gezocht, etc.

Grote kans dat ik helemaal mis zit want ik ben maar leek en de knappe koppen die je kat al onderzocht hebben zijn ook (nog) niet tot een concrete diagnose gekomen, maar ik kan me je frustratie zo goed voorstellen dus ik kon het niet laten om te proberen mee te denken.

Zit je nog wel met de angst die je arme dier laat zien. Wat nog een mogelijkheid is, is dat je kat door heeft dat er iets mis is met hem, omdat hij zich niet lekker voelt, misselijk is, iets in ieder geval. Er zijn katten die om die reden een soort vluchtgedrag hebben om in hun eentje ziek te zijn, los van de groep waarin ze leven. Toen mijn eigen kattengroepje wat groter was heb ik dit vluchtgedrag een keer meegemaakt met een kat die naar was gevallen, hij liet zich niet pakken, stoof weg, wilde eigenlijk totaal niets meer van zijn omgeving weten en verstopte zich voor alles en iedereen. Hij schrok van de kleinste dingetjes en had een week of wat totaal geen aansluiting met zijn soortgenoten. In die weken was het net of ik een totaal andere kat had. Pas toen hij goed begon te herstellen kwam hij gaandeweg ook meer in zijn gewone doen.

Ik ben weer even uitgespeculeerd. Mijn duimen draaien dat er iets gevonden wordt zodat Elvis weer heel snel lekker in zijn velletje zit en jij weer opgelucht kunt zijn.
Gebruikersavatar
krissy121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2011 21:11

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door krissy121 »

Bedankt weer voor het meedenken, als het is wat je schrijft dan heb ik daar volgens mij al medicijnen voor gekregen en die moest ik alvast gaan geven. Er moet nog 1 resultaat van het bloedonderzoek binnen komen en dat is dat van de alvleesklier, dat schijnt 3 weken te duren. Als dat het niet is kunnen de medicijen geen kwaad, volgens het UMC en dat is beter dan 3 weken wachten op het resultaat en dan alsnog die medicijnen gaan geven.
Ik geloof ook wat je zegt dat als een kat zich niet lekker voelt dat hij vlucht en alleen wil zijn, dat is de aard van een kat denk ik dan.
Tommy en Elvis (broers 2001) en Kira (2004)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar leef wel met je mee!
Hopen dat hij zich op wonderbaarlijke wijze ineens weer beter voelt of dat de alvleeskliertest iets uitwijst.. ik kan me alleen maar voorstellen hoe ongerust en machteloos je je voelt!
Wel fijn dat hij in ieder geval weer iets eet.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
krissy121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2011 21:11

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door krissy121 »

Hallo,
Ik heb net Elvis bij de dierenarts achtergelaten, moest toch weer terugkomen omdat ik aangaf dat er iets met zijn voorpoten was, en heb toen gelijk besproken dat hij aan het infuus zo gaan.
Bij de dierenarts deed Elvis niets Ik heb hem op de tafel neer moeten leggen en hij bleef zo stijf liggen
Dierenarts boog zijn voorpoot en die bleef zo staan, voor haar een teken dat er iets neurologisch aan de hand is..... Ze zij ook gelijk dat hij er veel slechter uitzag dan de vorige keer en dat dat toen niet opviel, en ik wil graag iemand de schuld geven maar daar had ze gelijk in.
Ze weet nog steeds niet wat het is Straks gaat ze met een andere dierenarts nog een keer naar hem kijken, kan van alles zijn. Maar ik heb er een heeel slecht gevoel bij. En hem achterlaten een nog slechter gevoel. Zit hier nu thuis een beetje doelloos te zitten, dus ik dacht ik zet dit er toch even op misschien heeft iemand er nog wat aan. Het is nu 2 weken geleden dat dit begon en ik ben vanaf het begin af aan bezig geweest met Elvis maar zo zie je maar weer dat eigelijk denk ik hoor al die voorgaande onderzoeken dus voor niets zijn geweest. Moet er niet teveel over nadenken wat dat beessie allemaal heeft meegemaakt, maar kan het toch niet helpen.
Ik blijf het beste hopen maar zie het op het ogenblik somber in ....
Tommy en Elvis (broers 2001) en Kira (2004)
Gebruikersavatar
krissy121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2011 21:11

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door krissy121 »

Net door de dierenarts gebeld. Ze hadden toch nog even met het UMC gebeld en die hadden de uitslag van de alvleesklier binnen. Het is dus wel een ontsteking of wat dan ook aan zijn alvleesklier
Jojo had het juist zie hierboven.
In eerste instantie was ik opgelucht. Dierenarts zei ook dat zijn pootje wel weer terug boog, kon er maar 1 controleren want in die andere zat het infuus. Maar na de opluchting kwam ze wel met het nieuws dat hij in kritieke toestand lag en het erop of eronder wordt de komende dagen. Hij moet namelijk wel eten. Nu heeft hij dat thuis nog steeds een beetje gedaan dus ik heb wel een sprankje hoop. Hij moet de komende dagen opknappen, dat worden hele lange dagen. Maar dierenarts zei ook dat als het neurologisch was geweest (ze sluit het nog niet helemaal uit, maar de alvleesklier wordt nu als eerste behandeld) zijn kansen nog kleiner waren geweest.
Nou maar hopen dat hij er doorheen komt, weer wachten wordt er gek van .
Ps: Op zich wel vreemd dat het UMC de uitslag had terwijl die er pas over 2 weken zou zijn?!?!?!
Tommy en Elvis (broers 2001) en Kira (2004)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je hem gaan bezoeken? Waarschijnlijk gaat hij vlugger eten als je dagelijks langsgaat, dan als hij zich verlaten voelt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me een goed tip van Valerie bij hem langs gaan.

Sterkte met Elvis, ik hoop dat de dierenarts hem erdoor heen weet te trekken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, vergeet ik dat nog!

Ik hoop natuurlijk ook dat hij erdoor komt. Ik duim voor hem!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door jojo »

Oeioeioei wat spannend allemaal, naar hoor.

Weet jij of zijn fructosaminewaarde is nagekeken in zijn bloed?
Dit vraag ik omdat de combinatie diabetes & pancreatitis redelijk vaak voorkomt, en de combi diabetes & neuropatische verschijnselen schiet me dan toch wel door het hoofd als ik lees dat je DA denkt aan iets neurologisch.

Hoe dan ook, sterkte voor jou en Elvis! De duimen draaien hier.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door Ilone »

Dat wordt nog even spannend dus!
Hier draaien de duimen ook!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
krissy121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2011 21:11

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door krissy121 »

Allemaal bedankt ik hoop echt dat ie het gaat redden, huis is nu al leeg
Ik vraag morgen aan de DA hoe het staat met dir fructosaminewaarde in zijn bloed
Mag pas rond 11en bellen wordt een lange nacht/dag
Tommy en Elvis (broers 2001) en Kira (2004)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte!! Mijn duimen draaien voor Elvis!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door nicolej »

Heel veel sterkte. Gelukkig weten ze nu wel ( deels ) wat Elvis mankeert dus hij krijgt in geen geval goeie medicijnen!
Ik duim voor je dat hij er weer boven op komt!
Gebruikersavatar
krissy121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2011 21:11

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door krissy121 »

Goeieavond, nou goed kan ik hem eigelijk niet noemen en dat geld voor heel de dag
Vanmorgen gebeld met de DA Elvis was de nacht doorgekomen, maar de dierenarts vroeg zich af waarom hij alleen nog zijn nek en hoofd bewoog en de rest van zijn lichaam zo stijf was?!!?!?!? En daarom gingen ze weer bloed bij hem afnemen, de uitslag zou ik smiddags krijgen
Nou dat was dus weer schrikken, maar moest toch wachten tot 15.00 tot ik weer bij hem kon zijn.
Dus om 5 voor 3 stond ik bij zijn kooitje en inderdaad hij bewoog alleen nog zijn hoofdje, gaf me nog wel kopjes en likt mijn hand af. Heb even een goed potje staan janken, me toen geprobeerd een beetje te vermannen en hem nog wat te eten aangeboden wat hij wonderbaarlijk nog wel heeft opgegeten. Na een uur moest ik weer weg , de dierenarts was druk bezig en moest Elvis nogmaals bekijken, dat is het nadeel van een grote dierenartspraktijk, er liep weer een nieuwe dierenarts. Ze beloofde direkt te bellen, dus toch maar naar huis gegaan. Daar over Elvis gepraat en wat we moesten doen, want ik zag het echt helemaal niet meer zitten zoals hij erbij lag en ik wil niet dat mijn Elvisje onnodig lijdt hoe moeilijk die beslissing ook is. Na 2 uur wachten belde de DA eindelijk met haar excuses dat het zolang duurde.. Ja daar heb je wat aan maar ja. Ze had hem helemaal onderzocht en zei dat hij wel alert was en ook op prikkels reageerde, dat zou betekenen dat hij niet verlamd is. Ze had er over na zitten denken en vroeg me of El de afgelopen tijd een wondje had gehad. Nou ik kon me het niet herinneren maar de katten vechten wel eens onderling dus ik kan het ook niet helemaal uitsluiten. Volgens haar had hij namelijk de verschijnselen van tetanus...... Moet ik hier nu opgelucht van zijn of niet. BIj Tetenus hoort o.a. als verschijnsel dat alle spieren verstijven.. Maar om een lang verhaal kort te maken Ik denk dat hij meer kans maakt als hij dit heeft dan wanneer hij echt verlamd zou zijn. OPgelucht ben ik niet want die Tetanus is ook ernstig omdat de longen ook een spier is en als die verstijven... meer hoef ik niet te vertellen denk ik
In ieder geval gaan ze hem nu ook voor dat behandelen en dan nog de ontstoken alvleersklier Ik vind het zo zielig, maar ik moet hem nog wel een kans geven.. Kan nog wel een week duren, maar mag morgen wel langskomen....
Het lijkt wel een horror verhaal als ik mijn berichten allemaal zit te lezen, maar ik hoop echt dat hij het gaat halen want ik mis mijn Elly echt ontzettend!!
Tommy en Elvis (broers 2001) en Kira (2004)
Gebruikersavatar
krissy121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2011 21:11

Re: Kat is suf, bang en kruipt weg. Oorzaak onbekend

Bericht door krissy121 »

Oja bloed onderzoek was niets uitgekomen
Tommy en Elvis (broers 2001) en Kira (2004)
Plaats reactie