Overmatig wassen, kale plekken

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Anne »

Wat spannend wat daar uitkomt! Ze kijken toch heel anders dan een regulier.
Ik heb er wel eens aan gedacht om met Tim te gaan, toen hij zoveel last had van allergie.
maar goed, dat is ondertussen onder controle en hier in drenthe zit er geen een.

Een dikke knuffel voor Teun ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Nou, Teun is boos en verdrietig maar we zijn weer thuis :)

Lichamelijk is er weinig te bespeuren aan m'n GVR.
De huid onder de kaallik plekken is ook rustig en het allergie feit bestaat niet.
Het kan zijn dat Teun de kokosmat relateert aan een vroegere gebeurtenis of hij vindt het gewoon praktisch om het daar te doen (niet wegglijden).
Het kaallikken is eigenlijk het kort afbijten van z'n haar. Hij knabbelt het er eigenlijk vanaf.
De da vergeleek het met nagelbijten.
Hij heeft wel (het is een holistisch he) wat reactie gekregen bij de wervels onder in z'n rug.
Teun heeft er schijnbaar weinig last van, maar heeft daar wel een zeurderige pijn.
En dat kan stress geven. En ook dat kan het kaallikken/bijten veroorzaken.
Voor de rest neemt Teun schijnbaar mijn emotie over.
En daarom kan de da ook daar een reactie hebben gehad, ik heb namelijk gigantische pijn in m'n rug de laatste tijd.
En ook als ik niet lekker in m'n vel zit (druk op het werk oid) dan voelt Teun dat.
En zoals ik al vermoedde, hij doet daar niets mee hij absorbeert.
Maar hij moet toch die energie kwijt en doet dat door te knabbelen.
Voor de rest omschreef de da hem als een kat met een hondenkarakter.
Specifiek; een herdershond.
Teun kijkt je aan en lijkt alles te begrijpen (en doet dat volgens de da ook).

Ik heb voor hem wat druppels meegekregen die z'n stress helpen te kanaliseren.
Ik kan hem op de kokosmat laten, want dat zou niet het probleem verergeren.
Het zou zelfs zijn stress kunnen verminderen juist omdat hij zich daar dan even kan uitleven op z'n vacht.
Na drie a vier weken moet die behoefte verminderd zijn.
En ik moet m'n negatieve energie ook kwijt raken, daar is Teun zeer gevoelig voor.
Nah, daar ga ik dan maar aan werken :)

Teun is volgens de da een bijzonder beest (volmondig beaamd door mij zelf natuurlijk).
En hij vond ons samen een eenheid.
Ik moet wel zeggen dat ik daar echt blij van werd toen ik dat hoorde.
Ik begrijp Teun soms niet (en dat is overigens onderdeel van Teun zijn bijzonder zijn), maar Teun begrijpt mij wel. :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Anne »

Ach gos wat een lieverd is die Teun toch.
Ik heb weleens vaker die theorie gehoord, dat katten spiegelen wat je mankeert.
Dat ze aandoeningen krijgen om jou er op te wijzen waar jij eigelijk last van hebt.
Maar ja, of dat altijd opgaat, weet ik niet. De meest voorkomende kwaal die ze hier hebben gehad, waren blaasproblemen en ik mankeer niets aan mijn blaas!!!
Maar leuk en speciaal om te horen, dat je zo;n goede sterke band met Teun hebt.
Katten weten altijd meer dan we denken, dus misschien een goed idee om je toestanden op het werk proberen daar te laten....maar moeilijk hoor ;-) Het is wel je thuis he en daar moet je kunnen zijn wie je bent, met al je ups en downs ;-)
heel veel sterkte voor jullie, voel je niet schuldig Marjan dat je je soms rot voelt!!
Misschien bedoelt de dokter gewoon dat je thuis aan wat meer positiefere dingen moet denken
maar ja...dat is makkelijker gezegd dan gedaan!!!
Ik duim voor jullie ;-)
Dikke knuffel voor Teun en voor jou!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Bedankt voor je lieve berichtje, Anne :)
Ik heb de stress van m'n werk op een of andere manier een plekje kunnen geven op een gegeven moment. ;)

Het is na het bezoek een week nóg erger geworden met het kaal likken.
Ik was er al bang voor en rekende er ook op, de banen kaal werden dagelijks breder.
Tja, zo'n bezoekje aan een dierenarts gaat niet in de kouwe vacht zitten bij Teuntje.
Maar de laatste paar dagen zie ik geen kaal meer, het haar begint te groeien :edance:
Hij lijkt ook beter in z'n vel te zitten, hij ligt niet aldoor meer op z'n "troon" achter de stoel.
HIj ligt lekker op bed of op de bank. Doet weer dagelijks mee met Saar en d'r dol kwartiertje.
En laat zich niet meer op z'n kop zitten door Moos.

De druppels die ik kreeg doen z'n werk.
Ik kreeg wel 2 druppels, maar dat ene druppeltje weigerde hij pertinent.
Dus heb ik 1 soort druppels aan hem gegeven (die voor evenwicht en spiritualiteit).
En ik zie dat hij z'n balans langzaamaan weer terug krijgt.
Dus het is goed zo.
Nog 6 weken druppels geven en dan weer terug bij de da.
Dan gaat Saar ook mee, dan gaan we een titterbepaling laten doen :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door nellebel »

goh marjan, wat een goed nieuws. Bij deze sturen we allemaal positieve relaxte energie naar teun.
Fijn dat jij hierdoor ook er alrt op bent gemaakt dat er spanning in je werk zit, kun je er zelf tenminste ook op letten en wat mee. Wat een speciaal ventje is die teun toch. heilzaam voor zichzelf en vrouwtje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Peet »

Die Teun... Ik heb ook zeker vertrouwen in zo'n holistische da. Zelf ook hele goede ervaringen bij een homeopatische da. (hond met steeds terugkerende hotspot... niet prettig)

Ik herken de kale plekken op het moment bij Dodge. Die is giga aan het verharen geweest. Tot hij op z'n kont een kale plek kreeg. Huid zag er super mooi uit, dus ik maakte me niet zo druk. Zag hem wel soms trekken aan zijn vacht. Gelukkig was hij prima af te leiden.
Nu, een week verder, ziet het steeds beter uit. Heb wel gelijk iets voor de vlooien gegeven, want je weet nooit natuurlijk. (het was ook weer tijd daarvoor)

Bij hem is het volgens mij van de rui geweest. Zie hem nu niet meer overdreven wassen.
Ik hou het natuurlijk wel in de gaten.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Lucas en zijn katten
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2011 09:56

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door Lucas en zijn katten »

hallo mensen,

mijn kater floris heeft al een tijdje een kale plek rechts naast zijn staart.
De kale plek word groter door veel likken en er ontstaat een wondje..
ik maak me zorgen
is het iets met het gewricht bij de staart?
stress kan ik me niet voor stellen bij floris want hij is altijd rustig op het likken van die plek na.
wat doe ik hier aan?

groet lucas en floris
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door MarjanR »

Je kunt naar een dierenarts gaan en inderdaad de heupgewrichten eens goed laten nakijken.
Hij kan last hebben van z'n heup en daarom die plek zo likken.
Verder zegt het niet zoveel wanneer een kat rustig is; dat is Teun (mijn likkerd) ook.
Maar juist daarom is het dus een stress likker, omdat hij verder geen uiting geeft aan zijn innerlijke onrust.
(terwijl m'n andere katten dan juist de trap op en af sjeeeeeeeeeeeeeesen).

Daar komt het stress likken juist vandaan, om toch op een of andere manier uiting te geven aan die innerlijke onrust ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
WYvanduuren
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2011 15:24

Re: Overmatig wassen, kale plekken

Bericht door WYvanduuren »

Beste MarjanR,

Ik heb de 4 pagina's allemaal door gelezen en ook ik denk dat het mogelijk iets te maken heeft met stress of gevoelens overnemen. Mijn gecastreerde ventje is een redelijk gevoelig type. Plast al snel op mijn plekje van t bed als ik er een paar dagen niet ben ivm werk of vakantie. En ook hij is sinds een maand begonnen met extreem likken en het uittrekken van zijn haar bij staart wortel, onderrug en flanken. Heb jij misschien de naam van de druppels die jij gebruikte?
Feliway heb ik al in t stopcontact, maar lijkt tot nu toe niet echt te werken voor hem. En valeriaan is zijn zus doller op dan t probleemventje zelf.
Ik heb hem overigens laten checken bij de DA, huid en haar waren perfect, alleen bij t katerstaart gedeelte trekt hij dus zijn haren kapot.
Ik heb zelf...zover ik weet...geen stress. Maar mogelijk komt t van buiten. Wij hebben aan de straatkant ruiten tot aan de grond. Dus elke kat of hond kan hij gewoon zien. We hebben even te maken gehad van een terroriserende buurpoes, maar die was te logeren en gelukkig weer uit de straat verdwenen. Verder vind hij mannen met zware stemmen ook niks, en tsja die kan ik moeilijk wegsturen voor me deur. Anyway, graag heb ik tips voor mijn ventje.
Plaats reactie