Mijn meisje heeft CNI....

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor jouw reactie Rik.

Zij lust wel gekookte koolvis. Maar heb begrepen dat nierpatiëntjes dat eigenlijk niet mogen hebben. Gisteren at zij overigens nog wel goed en heeft eigenlijk gegeten wat zij moet eten. Weet ook niet of ik er op dit moment zo enorm mee bezig ben of zo op gefocused ben dat ik om t minste of geringste al aan de bel trek.
Heb net ook weer mijn eigen dierenarts alsmede ook t dierenhospitaal aan de telefoon gehad. Ze zullen inmiddels wel een beetje zot van mij worden.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Rik »

Ja, koolvis is natuurlijk niet zo goed (veel eiwit en weinig voedingswaarden). Maar ik geef dan ook maar 2x2cm blokjes. Was wel even moeilijk doorzagen want het lag al in de diepvries maar het is gelukt :) En als Bowy op die manier haar medicijnen binnenkrijgt ben ik al blij. Vandaar ook de Felix 's-ochtends (voor de Semintra). Dat is natuurlijk ook niet best maar ik gooi er Ipakitine overheen wat het weer wat minder erg maakt. Samen met toch wat dieet-natvoer doe ik het nu al 2 jaar zo en daar ben ik dan met een bijna 20 jarige toch wel tevreden over. Ik had in het begin ook een paar weken dat ik dacht... het einde is nabij.

Maak je maar geen zorgen dat ze zot van je worden bij de DA. Daar zijn ze wel wat gewend (en anders hebben ze pech :)). Het is toch een beetje een kwestie van leren omgaan met de situatie en daaraan wennen. Ik heb ook heel wat dieetvoer-merken gehad voordat ik nu een paar merken heb die Bowy "eetbaar" vindt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Ik weet wanneer ik haar koolvis geeft, zij dit echt op eet. Zij vind het namelijk ook heerlijk. Haar medicijnen (Semintra) spuit ik in haar bekje (weliswaar met veel pijn en moeite). Ipakitine heb ik helemaal niet gekregen. Dat is volgens mij een fosfaatbinder als ik het goed begrepen heb. Haar fosfaat waarde was goed. Ik heb van de dierenarts begrepen dat er in Semintra ook een licht fosfaat-bind-effect zit. Hij vond het niet nodig om te geven, gezien haar fosfaat waarde goed is.

Ik vind inderdaad ook wel dat je niet alles kan ontzeggen. Dat het uiteraard maar kleine beetjes bevat, is natuurlijk logisch. Maar enige kwaliteit van leven moet wel behouden blijven. En als dat inhoud dat zij (net als bij jouw Bowy) zo nu en dan een klein stukje koolvis krijgt, so be it.

Precies dat gevoel heb ik nu ook. En ik kan het nog steeds niet goed rijmen, gezien zij er echt nog goed uitziet en nog lekker speelt. Zij is inmiddels nog 100 gram aangekomen sinds de diagnose. En toch hè wanneer zij een dag niet goed eet (zoals gisteren en vandaag heeft zij ook nog niet echt veel gegeten), terwijl zij nu nog steeds 5,7kg weegt, slaat de paniek alweer toe.

Begon mijn telefoongesprek er ook mee. Hij moest er wel om lachen haha. Geloof ook dat je inderdaad aan dat idee moet wennen, maar de eerste reactie bij mij was echt "mijn meisje is er binnenkort niet meer".

Mag ik vragen welke merken Bowy wel een beetje eetbaar vind? Misschien zit er nog een merk bij die ik nog niet tegengekomen ben.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Rik »

Het voordeel bij Bowy is dat ze altijd natvoer gegeten heeft. Vroeger altijd Felix blik van 400gram tot ongeveer 6 jaar geleden dit nét wat teveel werd (ze ging er dan meer dan twee dagen over doen). Toen ben ik overgestapt op Felix Gelei Senior (zakjes van 100 gram). Brokjes heeft ze eigenlijk alleen maar erbij gegeten. Maar nadat ze 2 jaar geleden een tia/attack gekregen heeft wegens te hoge bloeddruk en nierfalen heeft ze eigenlijk bijna geen brokjes meer gegeten. Heel af en toe als ze echt honger heeft dan knabbelt ze er nog wel aan. Maar dat komt misschien ook omdat ik haar dan meestal weer wat natvoer voorschotel. Voordeel van natvoer is ook dat ze genoeg vocht binnenkrijgt. Ze drinkt uit zichzelf al voldoende maar een nierpatientje kan geen vocht genoeg binnenkrijgen.

Bij mijn zoektocht naar eetbaar nierdieet voor haar heb ik een Google-documentje bijgehouden:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Momenteel eet ze dus Felix met ipakitine (de ipakitine zorgt ervoor dat je dus gewoon voer kunt geven maar het is poeder dus dat werkt alleen bij natvoer). Verder eet ze nu ook Royal Canin Renal, Integra protect en Beaphar. Maar het is wel zo dat ik het niet wekenlang achter elkaar moet geven anders laat ze het weer staan. Afwisseling is dus belangrijk. Laatst had ik bij Medpets de Sanimed en ik moet zeggen dat ze die ook wel redelijk eet.

Voor de brokjes heb ik Hills k/d (ik bewaar dat in het groentevak van de ijskast want ze doet erg lang over een zak van 1,5kg). Dat zijn hele kleine brokjes. RC brokjes heb ik geprobeerd en daarvan at ze de proefzakjes wel maar eenmaal een grote zak... liet ze ze links liggen :-( De Kattovit is een wat grotere (vettere) brok. Laatst had ik ook bij Medpets de Forza10 Renal genomen (voordeel is dat het kleine portie zakjes zijn 7x150gram). Die at ze wel smakelijk maar ze kotste dat uit. Ik moet nog eens kijken of dat komt door de combinatie met natvoer of dat ze er misschien aan moet wennen want ik had wel het idee dat ze die smakelijk vond. Er zijn ook een aantal merken waar je gelijk een zak van 2 of 3 kilo hebt en dat was eigenlijk te groot om uit te testen voor Bowy omdat zij hoofdzakelijk natvoer eet.

Zo zie je... je hebt heel veel mogelijkheden met dieetvoer. En eigenlijk zou je ze dus allemaal moeten proberen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Semintra heeft geen invloed op fosfaatbinding in de voeding.
Het beperkt het eiwitverlies via de nieren en heeft een lichte bloeddruk verlagende werking.

Wat de fosfaatbinder betreft, op het moment dat je koetje nog niet volledig op nierdieet heb staan, en dus ook andere voeding geeft, zou ik toch deze fosfaatbinder over/tijdens de "slechte" voeding erbij geven. De fosfaten zijn verantwoordelijk voor de verbindweefseling van de nieren met een schrompelnier tot gevolg.

Hoe langer je dit proces kunt uitstellen, hoe langer Koetje leeft. Rik geeft ook Ipakitine over de Felix en koolvis.

Even een toevoeging op de merken.
Bij mij at Freddy ook goed van de Kattovit blikjes Lam van 85 gr. En seefisch 175 gr
ook het merk Clinic zowel brok als natvoer at hij goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Rik »

Kun je Ipakitine over brokjes doen? Doet iemand dat hier? Er is geloof ik wel weer een andere vorm van fosfaatbinder die je niet tegelijk hoeft te geven met eten (weet zo even niet welke).

O, ik lees hier al dat je de brokken dan wat nat kunt maken zodat het poeder goed wordt opgenomen. Maar nierdieet-brokken is natuurlijk wel handiger/beter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

volgens mij bedoel je Pronefra, die kun je ook achteraf geven.
Freddy vond het wel lekker, want hij likte het zo op van de lepel.
Alleen werd hij er volgens mij ook misselijk van, en daarom ben ik
later weer teruggegaan naar het gebruik van de Ipakitine.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Rik »

Yep, dat was ie.
Pronefra kun je via een spuitje geven als bijvoorbeeld Ipakitine niet geaccepteerd wordt over/door het eten.

Overigens is de Ipakitine niet alleen voor het binden van de fosfaten. Het absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat. (Idem voor de Pronefra)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Tot op heden heb ik geprobeerd: RC Renal Special, Hills en Specific. Daar haalt zij dus nu echt haar neus voor op. Ben dus weer alle dierenartsen en dierenspeciaalzaken in de verdere omgeving aan het afbellen voor wat zij verkopen. Trovet (via een DA), Clinic, Happy Cat, Consult en Integra (via dierenspeciaalzaken) heb ik al gevonden en ga ik straks even halen. Maar wanneer ik een dierenarts aan de telefoon heb en ik vertel van de nierdiëten die verkocht worden via een dierenspeciaalzaak, dan word ik eigenlijk een beetje gewezen op het feit dat echte nierdiëten alleen bij de dierenarts te koop zijn. Wat moet ik hier nu weer mee pfff.

@ Ennakee: Met betrekking tot het Semintra en een licht fosfaatbindend effect. Dit is wat de dierenarts van het dierenhospitaal mij vertelde. Ik weet het uiteraard ook niet. Dat is alleen hetgeen mij gezegd is door die dierenarts. Dat samen met dat Koetje haar fosfaatwaarde in het bloed niet te hoog was, vond hij het op dit moment niet zinnig om te geven. Ik heb er namelijk wel specifiek naar gevraagd.

Die Pronefra is inderdaad ook een fosfaatbinder. Deze moet je voor of na de maaltijd geven (dat staat op de bijsluiter. Ik heb Koetje Fortekor i.c.m. Pronefra maar 1 dag gegeven. Daarna wilde zij afgelopen zaterdag niet meer eten en drinken, waardoor ik dus bij dat dierenhospitaal terecht ben gekomen. Die Pronefra heb ik overigens direct in haar bekje gespoten, maar volgens mij kon dit ook over de voeding gegeven worden.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Dat klopt Pronefra kun je op beide wijzen geven.

wat betreft het voer de ervaring op dit forum wijst uit dat ook de renaldieten uit de speciaalzaken werken.
En het is altijd goed om vooraf de analyses van de voeding onderling te vergelijken.
Zelf heb ik altijd geprobeerd een combi te maken tussen DA en speciaalzaak gecombineerd met fosfaatbinder.

Bij Freddy was in het begin de fofaatwaarde ook normaal. Maar omdat het.snel kan veranderen ben ik hem al vrij snel toch dit gaan geven, om het risico van nog grotere beschadiging aan de nieren uit te sluiten.
En hierdoor kon ik hem ook veilig het dieetvoer geven van de speciaalzaak, waardoor ik een grotere variatie qua voer aan kon bieden. Hij heeft over het algemeen altijd prima gegeten dankzij de nodige afwisseling.

Hij is uiteindelijk 18 jaar en 6 maanden geworden.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Dank je Ennakee voor jouw reactie.

Ik heb gisteren nog Happy Cat gehaald (heeft ze maar 7 gram van gegeten), Integra (8 gram van gegeten) en Cunsult, maar ook Trovet liet zij staan.

Gezien Koetje eergisteren al weer iets minder ging eten, heb ik toen de dierenarts van het dierenhospitaal hierover nog gesproken. Hij adviseerde toen om haar nogmaals mirtazapine te geven om haar daar toch doorheen te trekken. Zijn verklaring hiervoor was: Aangezien er met Semintra gestart is en het ureum omlaag moet (ureum zorgt voor een slechte eetlust), kan je beter een eetlustopwekker geven om die tussenliggende periode te overbruggen. Gezien je dan niet het risico loopt om in een vicieuze cirkel qua eetgedrag terecht te komen. Gisteravond heb ik dat maar gedaan en zij heeft over de nacht gezien best wat gegeten. Ik heb wel de combinatie Royal Canin Sebsible33 en Royal Canin Renal Special gegeven. Nu wel in de verhouding 50%-50%, in de hoop dat vanaf hier toch uiteindelijk verder kan gaan met het nierdieet.

Ik heb gisteren, voor de zekerheid nog een arts van UGent gesproken over o.a. Semintra en een fosfaatbinder.
Zij verhaal over de werking van Semintra was als volgt: Het eiwitgehalte gaat omlaag en dat de fosfaten (wel via een andere werking dan een fosfaatbinder) ook omlaag gaan in het bloed. Het valt dus niet te vergelijken met een fosfaatbinder, maar Semintra heeft wel een licht fosfaat verlagende functie.
Ik heb de resultaten (bloed, urine) nog met deze arts besproken en hij zegt dat ik op dit moment nog niet moet beginnen met een fosfaatbinder, gezien haar fosfaatwaarde erg netjes is. Volgens hem moet je nu ook niet het risico gaan lopen dat de fosfaatwaarde te laag gaat worden. Dat is volgens hem ook niet goed.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Cerna »

Vreemd die redenatie van de arts die Mirtazapine voorschrijft en daar dan tegelijk bij zegt dat het ureum omlaag moet.
Ik heb Noa twee maanden Periactin gegeven (wat dezelfde bijwerkingen heeft dan Mirtazapine) en dit waren haar ureumwaardes:
december 2010 (voordat ik met Periactin begon): 14.2
februari 2011 (na 1 maand Periactin en uitsluitend nierdieet): 21.1
maart 2011 (nog steeds Periactin en nierdieet): 24

Na de laatste uitslag gestopt met Periactin en uitsluitend nog met spuitjes nierdieet gegeven:
mei 2011: 18.1
september 2011: 16.9
juli 2012: 16.3

Dat het ureum niet verder naar beneden ging kwam doordat Noa vanaf april 2011 hom. korreltjes kreeg en hierdoor weer zelf ging eten. Alleen waren dit geen nierdieetbrokjes. Maar ik gunde haar die kwaliteit van leven omdat (toen nog) vier keer per dag spuitjevoeren al genoeg belasting voor haar was.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Zijn beredening, van hetgeen ik er uit begrijp, is dat bij t opstarten van de medicatie eetproblemen kunnen ontstaan. Om te zorgen dat de kat tijdens deze "overbruggingsperiode" blijft eten, wordt die eetlustopwekker gegeven zodat de kat niet in een vicieuze cirkel terecht komt.
Ik heb afgelopen zondagochtend ook Mirtazapine moeten geven (nadat zij die zaterdag helemaal gestopt was met eten en drinken). Gezien zij eergisteren weer minder is gaan eten (heeft nog wel de helft van haar dagelijkse voeding binnengekregen) , gaf die arts t advies om nog een keer die Mirtazapine te geven. Volgens hem is t soms weleens nodig dat dit een paar keer gebeurd om de kat er door heen te trekken. Gisteravond heb ik Koetje dus nog een keer Mirtazapine gegeven.
Koetje eet op dit moment prima. Weliswaar in de verhouding 50%-50% (RC). Probeer op dit moment toch ook zo snel mogelijk op steeds meer nierdieetvoer te komen. Hoop alleen dat zij die flow doorzet met t nierdieet ook wanneer die Mirtazapine is uitgewerkt. Ze is zo eigenwijs en kieskeurig.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Mon Chou »

Toch nog even een adviesvraagje aan jullie allen.....

Sinds vannacht heb ik Koetje op RC Sensible33 en RC Renal Special, dit in de verhouding 50-50 (na de gegeven Mirtazapine) gezet. Zij eet op dit moment best goed en heeft al meer dan de helft van haar voeding voor vandaag binnen. Ik heb net, toch weer om te proberen, een 5-tal brokjes Happy Cat (nierdieet) gegeven. Deze heeft zij meteen opgegeten.

Wat zouden jullie doen?: Enkel en alleen doorgaan met de RC en zo snel mogelijk proberen op dat dieetvoer te zitten? Of nu meteen alleen die Happy Cat geven? Of afwisselen (RC opbouwen tot 100% dieetvoer en daarnaast alleen Happy Cat geven)?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Mijn meisje heeft CNI....

Bericht door Ennakee »

Freddy kreeg een keuze menu, en daarmee bedoel ik dat ik hem twee tot drie verschillende merken brokjes per dag aanbood. Hij kreeg per merk 20gr op een ondiep schaaltje op borsthoogte aangeboden. Zo kon hij zelf kiezen, wat hij wilde eten, en dat werkte goed. Wanneer ik hem maar 1 merk aanbood was de kans groot dat aan het einde van de dag bijna alles er nog stond. Met hem de keus te bieden, ging hij meer en beter eten. Per dag werd 1 merk omgeruild voor een ander. Dat waren de brokjes waarvan het minst van gegeten werd. Dus bij Freddy was variatie echt het tovermiddel.

Ik kan je ook nog de Royal Canin Renal Select aanbevelen, dit voer is speciaal voor zeer moeilijke eters.
Het is verkrijgbaar v.a. 500 grams zakjes.
Plaats reactie