Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Ik zie het al in een PB. Net wat geblancheerde kip gegeven, hij vindt het heerlijk. Als het aan hem ligt, eet hij het hele filetstuk op. Enig idee hoeveel hij mag hebben?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

hihi, snackje was het geloof ik..
liever paar kleine stukjes een paar keer per dag dan een hele smak hoor...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Net een andere DA gebeld of ik onsior bij hen kan kopen. Volgens hen is de onsior dezelfde groep als de metacam, en heeft geen verschil qua bijwerkingen als de metacam. Pfff, ik weet het ook niet meer.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Ms Maaike »

Dat is niet waar. Onsior wordt afgebroken door de lever, metacam (deels ook) door de nieren. Dát is het verschil. Ik denk dat je dierenarts bedoelt dat het ook een NSAID is, wat overigens waar is. Maar het gaat hier om welk orgaan de werkzame stoffen afbreekt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

het verschil is dat meloxicam 100% door de nieren wordt afgebroken en onsior voor 70% niet door de nieren afgebroken hoeft te worden.
http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 067759.pdf
in de bijsluiter staat bij meloxicam 'niet toepassen bij nierfalen' en verdere uitleg zie boven.

de achtergrond is waarschijnlijk dat de inkoop goedkoper is en de marge veel groter en hondenmiddel.
en waarschijnlijk heeft het bedrijf waar ze inkopen het niet.. dus lastig..

en het is maar wat je onder groep verstaat, ja inderdaad pijnstillers/ontstekingsremmers of NSAID's maar we hebben hier op het forum geen ongelukken met onsior en talloze vaak heel slecht aflopende ongelukken met meloxicam.
ik weet dat da's er niet van te overtuigen zijn en dat je sterk in je schoenen moet staan (ook ik) om het tegen te houden.
laatste bezoek met hoestende Bolle: zonder metacam-injectie duurt het een halve week langer voor hersteld..
ik: nou dat moet dan maar en we gaan het zien. .....nou, mooi niet en deze da kreeg een oranje stip want ik ben ook niet zo dol op dit soort chantage.
en Bolle? paar daagjes en beetje respire en wat kinderbisolvon en na anderhalve dag hing hij weer de beest uit..

p.s Maaike is me net vóór..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Oke, second opinion gevraagd bij de DA van Cari. Blaaspunctie en urine op kweek zetten is zijn antwoord. Er is toch een kans dat het gaat om de bacteriële blaasontsteking. Nadat Chester een penisamputatie heeft gehad, heeft de DA hem alleen metacam gegeven en geen AB. Volgens DA van Cari zou dat wel goed zijn geweest om dus bacteriën te doden.
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Oke, mijn eigen DA (assistent) ziet het nut niet in van een blaaspunctie. Chester is een FlutDkat en de kans op een bacteriele infectie is zeer klein. Dat Chester na de operatie geen AB heeft gehad zou niets uit moeten maken want tijdens de operatie krijgt hij AB. Als hij een bacterie had moest dat na de operatie binnen 1 week al zichtbaar zijn. Volgens haar is ook Metacam hetzelfde als onsior (ik uiteraard het tegenargument gegeven wat jullie hierboven noemen). Vervolgens werd ze ontzettend geïrriteerd waarop zij antwoordde: Onsior mag maar 5 dagen gegeven worden, dat is voor chester geen optie. En dan moet je maar ergens anders je onsior gaan halen, want wij hebben het niet, daag. Ow ja en de brokken hebben geen aanslag op de blaaswand. Aldus dierenarts assistent Broerdijk in Nijmegen.

Ja ja, we gaan lekker..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Pfff wat een enorm gedonder weer :-(
Wanneer je iets uit wilt sluiten (in dit geval bacterie ja/nee) moet je het wel onderzoeken......Vervelend dat ze totaal niet mee willen werken....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Maar weet je Mirjam. Ik ben het met mijn eigen DA eens dat het zeer stressvol is voor Chester om met hem naar een DA te gaan voor een blaaspunctie. Ik ga nog 1 keer met pijnstilling aan de slag en cystease, zoveel mogelijk stress wegnemen door destress te geven en het geblaf van de hond aan te pakken (de hond slaat aan als er iemand voor het huis loopt). Als het daarna nog niet over is, dan ga ik voor de blaaspunctie.
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Alleen werd ik niet zo aardig behandeld. Het is zo jammer dat veel DA's en assistentes niet met me mee willen denken, hun eigen medicijnen is de enige oplossing.

Maar mensen lezen veel op internet, worden daardoor veel slimmer als het gaat om de medische dierenwereld en pikken niet alles meer zomaar.. Jammer dat dus veel DA's niet mee veranderen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Cari »

Ik denk dat het als da ook niet meevalt, al die lastige baasjes ;-) Was Michel niet aardig :shock: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

Vanes schreef:Maar weet je Mirjam. Ik ben het met mijn eigen DA eens dat het zeer stressvol is voor Chester om met hem naar een DA te gaan voor een blaaspunctie.
Ik ga nog 1 keer met pijnstilling aan de slag en cystease, zoveel mogelijk stress wegnemen door destress te geven en het geblaf van de hond aan te pakken (de hond slaat aan als er iemand voor het huis loopt).
Als het daarna nog niet over is, dan ga ik voor de blaaspunctie.
en verandering van voer, dus alleen nog normaal natvoer en geen blaasgruisvarianten en/of droge brokjes

en zelf kopje valeriaanthee?

voorzover ik weet heeft Chester de afgelopen weken een paar dierenartsen gezien en geen van twee hebben het woord koorts laten vallen. en voorzover ik weet is Chester nog altijd levendig en hij eet en drinkt goed.
alleen plassen is een ramp en iedereen die ervaring heeft met een beetje blaasonsteking weet hoe ongelofelijk pijnlijk dat is..

een dier met hoge koorts is echt behoorlijk ziek hoor..
geen gruis ook, geen van de keren dat urine is onderzocht..

er is iets dat die blaaswand permanent irriteert en het is (missch via eliminatie) de kunst om uit te vinden wat dat is.
en dat kan stress zijn en ook in het voedsel zitten..

weet je al wat er precies in de zalmolie zit..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Michel was zeker wel aardig Cari, en dacht ook met mij mee! Maar, ik sprak over mijn eigen DA(s)

Ja, klopt ook al die lastige baasjes.. :)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door artemis »

Vanes schreef:Oke, mijn eigen DA (assistent) ziet het nut niet in van een blaaspunctie. Chester is een FlutDkat en de kans op een bacteriele infectie is zeer klein.
Nu is het nadeel van een penisamputatie net dat de kat in feite vatbaarder wordt voor bacteriële blaasontstekingen.
Anders dan een poes is een kater geschapen met een langere en smallere plasbuis. Door een penisamputatie wordt die verkort en het is het smalste deel van de plasbuis die weggenomen wordt. Het uitplassen van eventueel gruis wordt dan inderdaad bevorderd maar vanaf dan kunnen er makkelijker bacteriën van buitenaf binnendringen. En katers met geamputeerde penis missen de natuurlijke weerstand wat dat betreft die poezen wel hebben...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Cari »

Bovendien is "een zeer kleine kans" iets anders dan onmogelijk.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie