Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Beste mensen,

Mijn eerste bericht op dit forum, daarom ook tevens een kennismaking. Mijn naam is Vanessa (34 jaar) en woon in Nijmegen met mijn partner, hond en kat.

Ik ben nu op een punt dat ik even niet meer weet wat te doen, inmiddels ben ik al bijna 2 maanden aan het sukkelen met de gezondheid van mijn kater Chester (5 jaar). In augustus is blaasgruis geconstateerd (struviet), na 2 keer gekatheteriseerd te zijn, is zijn penis geamputeerd. Deze beslissing heb ik met een doodzieke kat in mijn hand en een dierenarts die dit als enige oplossing zag gemaakt. Deze ingreep zou alles oplossen. Achteraf gezien, vraag ik me dit af.. Maar goed, helaas kan ik het niet meer terugdraaien.

Van de ingreep is hij heel goed genezen, maar na 4 weken begint het weer opnieuw. Meneer kan niet plassen. Ik ben vervolgens overgestapt naar een andere dierenarts omdat ik niet meer tevreden was over mijn huidige. Deze DA heeft Chester gecheckt en urine afgenomen. Chester blijkt een fikse blaasontsteking te hebben. Daarnaast heeft de DA uitgelegd wat een FLUTD kat is en stelde mij een aantal vragen die ik kon beantwoorden met ja. Een grote kans dus dat ik een FLUTD kater thuis heb en ook nog met een blaasontsteking die niet over lijkt te gaan. Ik heb hem 9 dagen op de novacam gezet en op de tabletten voor zijn buikwand. Ik ben nu 1 dag gestopt met de novacam en het lijkt weer mis te gaan, hij gaat weer vaak naar de bak. Blijft weer likken aan "zijn penis".

Omdat ik nu radeloos ben en heel graag advies en tips zou krijgen, heb ik mijn verhaal hier neer gezet. Heeft iemand ervaring met maxSamuel Blaas Tonicum? Of met solidago van Dr. Vogel? Ik heb gelezen dat dit ook gegeven wordt? Alle tips en hulp welkom.

Groet,
Vanessa
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

welkom op het forum
lees je hier even in, daar staan vast nog tips en missch middelen die je nog niet kent..
kijk met name even naar het middel eurologist en onze ervaringen
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =56&t=293t 55

en stop met novacam, geeft risico op nierschade en dan ben je echt nog verder van huis..
zie via zoekfunctie rechtsboven teksten over meloxicam
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Hoi Adriana,

Bedankt voor de tips. Ik ga er meteen mee aan de slag. En stoppen met novacam vanwege nierschade.. Ik heb nog wel een extra groot flesje meegekregen, ik kon dit gewoon geven als het nodig is. Zucht, over nierschade heeft hij niets gezegd.

Groet, Vanessa
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Adriana, als ik op jouw linkje klik krijg ik te zien: het opgevraagde onderwerp bestaat niet meer. Verkeerde linkje doorgegeven misschien?

Maar jij hebt zelf ook een flutd kater thuis?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Dinky »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
Dit is volgens mij de link die Adriana bedoelde ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Dank je Mirjam!

Eurologist kan ook gebruikt worden als de kater geen last meer heeft van gruis? Volgens de DA had Chester vorige week alleen last van een blaasontsteking, hij had geen blaasgruis meer gevonden in zijn urine.
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Ik lees het al: De Chinese kruidenformule Eurologist kan uitstekend worden ingezet bij een blaasontsteking of blaasgruis.

Ik ga het meteen bestellen, klinkt hoopvol!
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Hoi hoi, kan iemand mij advies geven? Mijn kater is bij normaal gewicht 5,5 kilo, maar is de afgelopen weken een halve kilo afgevallen. Welke tabletten kan ik dan het beste bestellen van eurologist, de 300 mg of de 1200mg? Ik heb de huisdierendokter gisteren al gemaild, maar ik krijg geen reactie. :-(

Groetjes, Vanessa
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5290
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Synemios »

Wat bij ons goed hielp was spasmaglucinol, dat ontspant de blaas.
Ook aanhoudende blaasontstekingen, na verstopping en we kregen onsior ipv metacam, novacam.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

ik heb de 1200 bonken en die knip ik twee keer door voor 300 mg en dat soms nog een keer omdat mijn ervaring is dat vaker een kleine hoeveelheid beter werkt.
kan je er wel een paar opsturen, adres via pb zodat je snel aan de slag kunt..
huisdierendokter is wat ontregeld na het overlijden van de oprichter en ik heb het gevoel dat ze nog niet op orde zijn..
bij non bacteriële blaasontsteking werkt cystease (medpets) erg goed, het versterkt en ondersteunt de blaaswand die door die ontstekingen en urine erg te lijden heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Adriana, ik heb je een pb gestuurd.

Chester krijgt nu tabletten ter ondersteuning van de blaaswand (van de DA) omdat hij een fikse blaasontsteking heeft. Maar er zat geen gruis in zijn urine. Volgens de DA als oorzaak waarschijnlijk stress omdat de DA denkt dat hij een FLUTD kat is (dit vermoeden heb ik ook, het is een behoorlijke stresskat). Zou cystease dan beter zijn als eurologist? De DA heeft wel gezegd gezien de fikse verstopping met blaasgruis die hij in augustus had en vervolgens deze blaasontsteking in oktober erachter aan dat we Chester goed in de gaten moeten houden, er is een reële kans aanwezig dat hij opnieuw blaasgruis zou kunnen ontwikkelen.

Lastig allemaal hoor, maar in ieder geval fijn om te weten dat er ook andere middelen verkrijgbaar zijn behalve medicijnen van de DA.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

je zou cystease kunnen combineren met eurologist, ze liggen vandaag in je brievenbus.
cystease zou je dan iets langer kunnen geven dan eurologist in een lage dosis.
cystease ondersteunt en 'repareert' de blaaswand die ernstig te lijden heeft van de inwerking van urine in de blaas. mijn ervaring is dat dit wat meer tijd (paar weken zeker) vergt.

bij dit soort blaasontsteking moet je ook kijken naar voer en eventueel snoepjes. naast stress natuurlijk..
geen snoepjes of haarbalpasta's met vits+mins meer want ik heb het vermoeden dat een (over)dosis aan bepaalde vits (met name a) dit soort blaasontstekingen in de hand werkt.

en stress kun je niet altijd vermijden.. rond de jaarwisseling zal mijn Maks ook wel weer aan de blaasontsteking gaan.. dit jaar ga ik hem destress geven om wat rustiger te worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door mittenslief »

mijn kater had ook constant blaasontsteking....dit doordat hij blaastenen had...is hij daar al op gecheckt via echo?.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Adriana schreef: je zou cystease kunnen combineren met eurologist, ze liggen vandaag in je brievenbus.
cystease zou je dan iets langer kunnen geven dan eurologist in een lage dosis.
cystease krijgt hij inderdaad al van de DA. Misschien toch een aantal tabletten bijbestellen.

Chester, krijgt nu alleen het onderhoudsvoer urinary van Hill's. Alle snoepjes en ander voer krijgt hij niet meer. Al moet ik eerlijk bekennen dat hij allerlei voer en snoep kreeg voordat hij deze aandoening had. En dus ook haarbalpasta's en vits + mins :oops: :oops:. Ik gooi het heel snel weg. Ik wist gewoon niet dat vooral katers gevoelig zijn voor blaasgruis en blaasontsteking.

Ik heb een vermoeden dat hij de laatste blaasontsteking heeft gekregen van alle stress die hij had van de operatie (penis amputatie) en de katheterisatie.
mittenslief schreef:mijn kater had ook constant blaasontsteking....dit doordat hij blaastenen had...is hij daar al op gecheckt via echo?.
Jep, hij heeft een echo gehad niks geks te zien. En hij heeft 2 weken geleden een urineonderzoek gehad, fikse blaasontsteking maar geen stenen of gruis gezien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

dit is een typisch geval van idiopatische cystititis. veel dierenartsen tobben daarmee, huisartsen ook trouwens...... :-( :roll:
hoop dat chester zich nu snel beter gaat voelen en valt me mee dat je dierenarts al wel cystease (medpets) heeft gegeven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie