Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 13 mar 2019 10:48 Als je geen patiënt bent van Barendrecht, beantwoorden ze heel basaal je vragen. Je kunt beter, als je de financiële middelen hebt, een doorverwijzing vragen naar Barendrecht.

3x daags 2 ml is wel heel veel, daar worden ze inderdaad stoned van worden. Misschien is een is dan juist een lagere dosering icm Cerenia en een eetlustopwekker beter.

En op een A4 alles noteren is altijd goed, heb ik ook gedaan.

En zoals Rik zegt, pancreatitis is qua medicatie per kat verschillend. Mijn da heeft twee gevallen in haar praktijk waar prednison heeft geholpen, waarbij een kat volledig verlost is van pancreatitis en de andere op een onderhoudsdosering staat. Je moet goed naar de kat kijken, een balans vinden in medicatie (dat is ook heel naar in het begin) en later kun je gaan afbouwen. Maar eerst de kat stabiel krijgen, dan verder kijken.

Zo hebben wij dat ook gedaan, het heeft enige tijd geduur voordat mijn kat stabiel was. Zeker omdat de Cerenia zijn werk niet meer deed. Maar we hebben sinds eind januari ong. een balans gevonden en zijn we sinds enkele weken aan het afbouwen. Nu zit ik op een minimum grens qua medicatie, lager stopt ze met eten. Dus nu gaan we hertesten en daarna een plan van aanpak verzinnen (in overleg met Barendrecht)
net gesproken met de assistente, de da neemt na zijn operatie vanmiddag direct contact op over die verwijzing. zij begreep het ook en zij dat het helemaal geen gek idee is voor Simba, even wat frisse ogen op de situatie. ik ga ook alles uitprinten en opsommen zoals Rik al zei.
Hopelijk kan ik ze betalen voor het kijken in het dossier want ze heeft zo'n flinke klap gehad van de opname dat ik niet zo goed weet of nog een rit naar een vreemde kliniek wel ok is voor haar geestelijke gesteldheid..

Ben vandaag al begonnen met 1,5 ml ipv 2 ml buprecare in overleg. thanks voor de tip. en uiteraard hou ik al rijden een dagboekje bij met wat ze eet, drinkt, toiletgedrag en levenskwaliteit. zodat ik daarover niet in de war raak. Toevallig is de zus van een goede vriendin van me vermist, mn schoonvader gaat heel slecht met Alzheimer op jonge leeftijd, dus we staan meer op scherp momenteel.

Ben heel benieuwd wat er uit de seconde opinion komt rollen, goed om te horen dat zij best wat ervaring met pancreatitis heeft. wel eng die prednison, daar ging alles mis met Tijgertje.. maar goed bij deze katten is het wel goed gegaan.

Fijn dat jullie zo meedenken, schept meer rust en overzicht.. hou jullie op de hoogte!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Rik schreef: 13 mar 2019 09:50 Bellen kan natuurlijk altijd.

Wat ik me wel afvroeg is of je de hele geschiedenis chronologisch op papier hebt staan? Dat kan sowieso voor je eigen overzicht zijn maar zeker ook als je een tweede en misschien derde mening zou vragen. Je hebt het misschien zelf nog goed in je hoofd maar een dingetje is snel vergeten. Gewoon datum/tijd met observatie van klachten/symptomen en toediening van medicijnen. Op een A4'tje (of inmiddels 2 :eshifty: ). Facturen en uitslagen bewaar ik ook altijd op papier zodat ik ook op die manier in mijn archief terug kan kijken hoe, wat en wanneer iets gedaan is.

Wanneer het echt 'genoeg' is kun jij alleen maar beoordelen. Maar pancreatitis is wel dusdanig vervelend dat er niet gewoon één medicijn voor is en een behandelplan vele verschillende vormen aan kan nemen. Dat is ook de reden van de omeprazole. Bij de een pakt dat goed uit en bij de ander niet. Daar kun je niets aan doen. Je moest toch wat proberen. Kon je haar maar gewoon een maandje in coma een leggen zonder consequenties en dat die alvleesklier gewoon herstelt. Maar helaas kan dat niet en je moet dan een evenwicht vinden tussen wel eten maar zorgen dat ze er niet teveel last van heeft. En dat is heel moeilijk. Maar als ze hier doorheen raakt heeft ze nog wel wat goede jaartjes te gaan.
Ik ga zo snel mogelijk beginnen met een mapje op papier maken, had tot nu toe alles digitaal. dankjewel voor de tip!

En ook bedankt voor de steun en geruststelling. ik klink vrij labiel hier haha maar hou echt zoveel van haar, dat ik echt alles zo goed mogelijk voor haar wil regelen en ben hier gewoon niet ervaren in en dat is soms ook stressvol omdat je zulke belangrijke beslissingen moet maken over het leven van je kleine kindje, zoals ze voor mij voelt, ik heb geen kinderen.
Ik hou jullie op de hoogte, fijne dag rik!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Qua prijzen vond ik Barendrecht meevallen, was voor een consult, echo, injectie Cerenia en infuus 145 euro kwijt. Maar als ze moeten worden opgenomen, dan gaat het in de papieren lopen heb ik begrepen.

Ik ben benieuwd wat eruit de second opinion komt.

Prednison moet je ook eigenlijk niet willen met pancreatitis. De kans op suikerziekte is al aanwezig, als je daaroverheen ook nog prednison gooit heb je dubbele kans. Maar soms heb je geen andere keuze. Ik doe dat pas, na overleg met Barendrecht en als haar glucose waardes laag zijn
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 13 mar 2019 12:21 Qua prijzen vond ik Barendrecht meevallen, was voor een consult, echo, injectie Cerenia en infuus 145 euro kwijt. Maar als ze moeten worden opgenomen, dan gaat het in de papieren lopen heb ik begrepen.

Ik ben benieuwd wat eruit de second opinion komt.

Prednison moet je ook eigenlijk niet willen met pancreatitis. De kans op suikerziekte is al aanwezig, als je daaroverheen ook nog prednison gooit heb je dubbele kans. Maar soms heb je geen andere keuze. Ik doe dat pas, na overleg met Barendrecht en als haar glucose waardes laag zijn
Ja de opname tikt flink aan, maar straks komt het vakantiegeld weer aan, dus voor haar let ik niet eens op de kosten, als het maar goed is voor haar. maar eerlijk gezegd zijn de da en ik het eens dat we een opname echt geen 2e keer kunnen doen, ze gaat echt achteruit in vertrouwen en dat is niet ok..
Tijgertje en ik hadden een enorme band, totdat hij mij aan het einde zo wantrouwde dat hij na de euthanasie injectie zelfs wegrende, nooit zal ik vergeten wat ik dat beestje heb aangedaan..dat moet ik Simba besparen na die ervaring, denken jullie niet?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Esmeray1983 schreef: 13 mar 2019 12:28 Tijgertje en ik hadden een enorme band, totdat hij mij aan het einde zo wantrouwde dat hij na de euthanasie injectie zelfs wegrende, nooit zal ik vergeten wat ik dat beestje heb aangedaan..dat moet ik Simba besparen na die ervaring, denken jullie niet?
Dat lijkt me een vreselijke ervaring.

Ja, het is ook heel moeilijk die afweging te maken. Komt ze erdoor dan kan dat vertrouwen met tijd weer goed komen. Komt ze er niet doorheen dan sla je jezelf voor de kop dat je haar dat door hebt laten maken. Heel moeilijk. Maar er ligt natuurlijk wel ergens een grens. Sowieso zal niemand jou beoordelen over waar jij die grens legt want je hebt al zoveel voor haar gedaan.

Ik hoop ook dat ze in Barendrecht voldoende hebben aan wat jij op papier zet en dat een opname niet nodig is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, dat lijkt me inderdaad vreselijk...... Je hebt zo'n vertrouwensband met je beestje, die dan door de dagelijkse toediening van medicijnen wordt aangetast. Dat is heel pijnlijk om mee te maken (weet ik uit ervaring), maar dit is nog even een graadje triester, voor allebei een nare ervaring. Ben het helemaal met Rik eens...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Dat lijkt me een vreselijke situatie :( dikke knuffel.

Misschien kunnen we je ook helpen in je methodes van pillen? Infusen gaat goed zeg je? Dat is mooi. Met zijn tweeën doen jullle dat denk ik? Je pilt dus met easy pil, gaat dat goed?

Hier gaat dat klote, easy pil is vies en kruimelt. Wij zijn erg snel overgestapt op lege capsules.
A: geen smaak aan
B: makkelijk tussen de pillenschieter
C: lekker glad, zeker met even kort nat maken, in een splitsecond doorgeslikt
D: mooi te vullen

Wij geven dus met een pillenschieter, alles, altijd. Zonder is een ramp. Je wilt namelijk niet falen. Dat veroorzaakt hier stres. Terwijl in 1 keer goed pillen, en ook twee of drie capsules achter elkaar geen stres geeft. Dat komt denk ik hier omdat de capsule geen onaangenaam gevoel geeft (smaakt nergens naar en hangt ook niet stroef in de keel).

Wij ervaren zo geen stres, behalve die 5 seconden dat ik mijn kat tussen mijn benen zittend de pil in zijn keel geef met de pillenschieter. Daarna strijkt hij alweer kopjes en gaan we knuffelen. Zonder pillenschieter krijgt hij nog wel eens de kans pillen uit te spugen enzo, en dan wordt het vervelend. Heel vervelend.

Hoe gaat dat bij jullie?

Je doet het hartstikke goed!
Heb je niet het idee dat je kat knetterstoned is van zoveel buprecare? Hier is dus 2 x 0,1 en soms 2 x 0,05 genoeg.
Onze kater gaat spacen van tramadol. Zelfs van 0,01 ml zie je mauwend mirtazapine gedrag met de tramadol. Kijk dus altijd naar je kat. Soms is het gewoon uitproberen, mirtazapine of ondansetron etc. Cerenia zou ik er wel echt in houden aangezien cerenia ook kwa alvleesklier pijnstillend schijnt te werken. Geef je nu 12 Mg per dag (halve?)?

Hoe gaat het vandaag?
Diarree?
Overgeven?
Hoe zijn de nierwaarden op dit moment?
Wat en hoeveel eet ie?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Wat Sansan zegt inderdaad qua pillen. Ik ben vorige week in mijn topic door Sansan aangeraden om lege capsules te geven met Zantac en pancreaspoeder. En dit levert zoveel minder stress op. Ik gooi het achter in haar keel, ze slikt en eigenlijk zeer weinig stress

Ik moet overigens een correctie aanbrengen op de hoeveelheid buprecare dat ik geef. Mijn krkat staat nu op 2x daags 0,1 ml. Daaronder stopt ze met eten. Qua medicatie blijft het een uitzoek werk op welke hoeveelheid ze het goed doen

Ik ben ook benieuwd hoe het vandaag is gegaan?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi lieve allemaal,

Sorry ik was gisteren echt te moe om nog te denken en te schrijven na het gesprek met de da..
Ze wordt in mei 16..we hebben besloten dat ze niet meer heen en weer gaat, het vertrouwen is al minder sinds de laatste 4 keren en de opname was echt een klap voor haar. Geloof me, niets liever dan haar redden..maar ik voel dat ik echt aan haar moet denken..
Ik heb nu besproken met de da: buprecare verlagen, dit was 0,2 Sansan, sorry verkeerd getypt. maar dat wordt nu 1,0. want ze is duidelijk misselijk en heeft niet echt pijn denken we. dus meer richten op misselijkheid, heb een hogere dosis Cerenia nu 24 ipv 16 en daar mag ik mee spelen. hen de zantac nu ook maar de da zegt; ik zou nu even niets toevoegen om te kijken of die Cerenia al voldoende helpt. Dus even focus op Cerenia en daarna evt zantac toevoegen als het niet voldoende is. infuus naar 1 x per 2 dagen en dan buprecare als het lukt helemaal afbouwen en weg. en dan die enzymen in de capsules met felimazole.
stress moet namelijk ook verminderen, ze is plots bang voor me..en omdat we met pijn in ons hart hebben besloten dat we het nog 2 weken aankijken met haar, wil ik dat ze weer geniet. Ergens heb ik nog hoop dat dit het wordt.. maar ik bereid me nu ook voor. moet niet weer dezelfde fout maken, zij verdient het Beste, zoals ze mij altijd gegeven heeft..
Die andere da krijgt het dossier nog, maar geen bezoekjes meer.. Hoop dat ik het beste doe, maar denk het wel. het duurt te lang voor zo'n lief oudje..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 13 mar 2019 19:40 Dat lijkt me een vreselijke situatie :( dikke knuffel.

Misschien kunnen we je ook helpen in je methodes van pillen? Infusen gaat goed zeg je? Dat is mooi. Met zijn tweeën doen jullle dat denk ik? Je pilt dus met easy pil, gaat dat goed?

Hier gaat dat klote, easy pil is vies en kruimelt. Wij zijn erg snel overgestapt op lege capsules.
A: geen smaak aan
B: makkelijk tussen de pillenschieter
C: lekker glad, zeker met even kort nat maken, in een splitsecond doorgeslikt
D: mooi te vullen

Wij geven dus met een pillenschieter, alles, altijd. Zonder is een ramp. Je wilt namelijk niet falen. Dat veroorzaakt hier stres. Terwijl in 1 keer goed pillen, en ook twee of drie capsules achter elkaar geen stres geeft. Dat komt denk ik hier omdat de capsule geen onaangenaam gevoel geeft (smaakt nergens naar en hangt ook niet stroef in de keel).

Wij ervaren zo geen stres, behalve die 5 seconden dat ik mijn kat tussen mijn benen zittend de pil in zijn keel geef met de pillenschieter. Daarna strijkt hij alweer kopjes en gaan we knuffelen. Zonder pillenschieter krijgt hij nog wel eens de kans pillen uit te spugen enzo, en dan wordt het vervelend. Heel vervelend.

Hoe gaat dat bij jullie?

Je doet het hartstikke goed!
Heb je niet het idee dat je kat knetterstoned is van zoveel buprecare? Hier is dus 2 x 0,1 en soms 2 x 0,05 genoeg.
Onze kater gaat spacen van tramadol. Zelfs van 0,01 ml zie je mauwend mirtazapine gedrag met de tramadol. Kijk dus altijd naar je kat. Soms is het gewoon uitproberen, mirtazapine of ondansetron etc. Cerenia zou ik er wel echt in houden aangezien cerenia ook kwa alvleesklier pijnstillend schijnt te werken. Geef je nu 12 Mg per dag (halve?)?

Hoe gaat het vandaag?
Diarree?
Overgeven?
Hoe zijn de nierwaarden op dit moment?
Wat en hoeveel eet ie?
Dankjewel die knuffel konden we goed gebruiken :).

Heel lief dat je zo wilt helpen met de pilletjes. Maar pillen geven haar hier wel heel fijn en zonder stress, ik aai haar en zeg lief tegen haar; ok schatje, 1, 2, en dan gaat het kinnetje omhoog, pilletje in de keel en knuffeltje erna..De buprecare 3 x per dag nu 0.1 ml is de grote ellende en het infuus 3 x pd vindt ze nu ook niet tof meer. Cerenia en straks zantac gaat met de easypil ook op dezelfde manier..

dus nu gaan we zien of dit wat ik boven schreef het gaat doen..hoop hoop hoop..

Sansan, waar halen jullie die capsules? mijn da wilde ze ook graag, die heeft ze ook niet..

diarree heeft ze al 2 dagen niet meer, lijkt wel of ze nu plots ietsje beter begint te eten, gisteren na de dwangvoeding om 18h zit ze tot nu op 100 gram zelfstandig eten, wel verschillende smaken gourmet en wat almo nature en Shesir. Overgeven doet ze al sinds de opname niet meer dus dat is top. vandaar dat de da even wilt kijken of die hogere dosis Cerenia al kan helpen.. zweertje op haar lip leek wel een puistje met zwarte korst en is nu bijna weg.
Nierwaarden tijdens de opname (2 weken geleden) waren:
crea 170
urea 7.7
bun/crea 12

eigenlijk alles wel in de normaalwaarde behalve de alvleesklier
spec flp gedaald naar 5.4

De Cerenia werkt niet lang genoeg merk ik, dus de da zei dat ik het ook mocht verdelen, en dat Cerenia niet zo veel kwaad kan en ook pijnstillende werkt. hebben jullie die dosis weleens verdeeld in 2 x pd? ga het vandaag proberen met die hogere dosis.. ik blijf nog even op Cerenia omdat die in het verleden met hogere dosis wel werkte maar had op 1 of andere manier dit keer een lagere dosis mee :(. Mirtazapine passen wel heel even mee op, tenzij ze straks echt staakt, aangezien de eetlust wat terugkeert, lijkt het me verstandig om nu echt op die misselijkheid te richten stap voor stap..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ze had trouwens sinds gisterenavond al minder buprecare 0.15 gisteren en vanaf vandaag proberen we voorzichtig 0.1 Douraque
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Ook vanuit het Kattenpaleis alle sterkte toegewenst, met ook een dikke knuffel!
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ErikPhilippus schreef: 14 mar 2019 10:26 Ook vanuit het Kattenpaleis alle sterkte toegewenst, met ook een dikke knuffel!
Lief dankjewel! Alle knuffels zijn meer dan welkom, doet ons allemaal goed! Toch voel ik ergens een sprankje hoop, stom he?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

ok, net 1/4 zantac toegevoegd na lang twijfelen, vind het toch de moeite waard om te proberen en de extra toevoeging van Cerenia zie ik helaas nog geen effect van of duurt dit even?
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

trouwens hoe snel werkt de zantac weten jullie dat toevallig? dan bied ik haar dan pas eten aan
Plaats reactie