Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hi allemaal,

Heb de dierenarts gesproken en dit was zijn reactie;

De Cerenia doet wel zijn werk, aangezien ze nu ook stappen vooruit maakt en zelfstandig eet (vandaag ging dat weer heel goed, zelfs toen ik de hele middag weg was voor werk). Dus daar zien we nog geen noodzaak in om te veranderen.

Dan over de maagzuurremmer stuurde hij dit:

Inderdaad kunnen maagzuur remmers soms helpen bij misselijkheid, al is dit effect meestal niet heel snel. Daarvoor zijn 2 mogelijkheden: de zantac (dat is ranitidine)die je zelf al noemt, of omeprazole die we eerder gebruikt hebben.

In principe is omeprazole de beste maagzuur remmer, beter dan zantac. Maar zantac heeft ook nog wat andere werkingen op het maagdarm kanaal waardoor dit soms toch een goed effect kan hebben.

De orale vorm die wij hebben is zitac (of cimetidine).

Je kan overwegen om toch nog eens de omeprazole (1/2 tabl per dag, of max 2 maal daags 1/2 tabl) kunnen geven.

Ook zitac zou natuurlijk kunnen, eerlijk gezegd zou ik niet heel goed weten wat in dit geval de beste keuze is, en of het niet beter is er even niets nieuws bij te doen.

Hij vraagt zich dus af of het niet beter is om even niets nieuws toe te voegen. Maar we hadden email contact vandaag en weet dus niet of hij bedoeld dat ik er niets bij zou moeten geven of die zantac nog niet uitproberen..
Naar aanleiding van jullie adviezen en een hoop gegoogle, heb ik er toch voor gekozen om iets minder dan een half tabletje Omeprazole te geven. Al eet ze nu dus wel..dus nu sta ik hier als een twijfelkont..had ik die maagzuurremmer wel moeten geven? wat vinden jullie? Ze krijgt nu wel erg veel tegelijk binnen, terwijl het sinds gisterenavond met flinke stappen vooruit gaat.. Maar de maagzuurremmer werkt niet direct dus ik moet wel even volhouden. Direct weer angst dat haar lijfje al die medicatie tegelijk niet trekt..pff maak me zorgen.. sorry voor de zorgen, vind het zo lastig om al die beslissingen te maken over haar gezondheid..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Ik lees nog steeds mee hoor. Ik heb alleen geen (praktische) ervaring met pancreatitis dus kan niet zoveel bijdragen. Maar ik denk dat je het perfect doet. Het is ook zo'n vreselijke ziekte. Hopelijk dat de opgaande lijn nu doorzet. Knuffels voor jullie :pdthug:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Ik zou het wel doen, enerzijds om het maagzuur voor te zijn (als het optreedt en de kat stopt weer met eten, ben je weer een stap terug aan het doen) en anderzijds: baat het niet, schaadt het niet. En aangezien de kat eet, is het de bedoeling ook dat voort te zetten.

Ik heb het destijds aan mijn da voorgelegd, maar zij zei dat ze het effect nu niet ziet aangezien mijn kat niet overgaf. Maar ik ben het toch gaan geven, evenals dat pancreas poeder.

Het is veel wat de kat krijgt, maar je doet het juist in het belang van de kat. Mijn kat krijgt ook zoveel (Emeprid, buprecare, Zantac en pancreaspoeder). Zantac en pancreaspoeder hebben geen negatieve effecten op het lichaam, voor zover ik weet. Dus dat kan geen kwaad. De overige medicatie natuurlijk wel en wil je juist afbouwen
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 12 mar 2019 19:17 Ik zou het wel doen, enerzijds om het maagzuur voor te zijn (als het optreedt en de kat stopt weer met eten, ben je weer een stap terug aan het doen) en anderzijds: baat het niet, schaadt het niet. En aangezien de kat eet, is het de bedoeling ook dat voort te zetten.

Ik heb het destijds aan mijn da voorgelegd, maar zij zei dat ze het effect nu niet ziet aangezien mijn kat niet overgaf. Maar ik ben het toch gaan geven, evenals dat pancreas poeder.

Het is veel wat de kat krijgt, maar je doet het juist in het belang van de kat. Mijn kat krijgt ook zoveel (Emeprid, buprecare, Zantac en pancreaspoeder). Zantac en pancreaspoeder hebben geen negatieve effecten op het lichaam, voor zover ik weet. Dus dat kan geen kwaad. De overige medicatie natuurlijk wel en wil je juist afbouwen
hoi Douraque,

Die poeder in die capsules is echt een goed idee, dankje. Die poeder kreeg ik er anders echt niet in, vond ze heel vies.
Maar over die maagzuurremmer..ik schrik me net rot door die bijsluiter, stom genoeg nu pas gelezen :(. Heb je dit gezien?

https://www.mcvoordieren.nl/omeprazol-hond

best eng allemaal..en de bijwerkingen zijn misselijkheid en diarree en ze is net van een hele heftige diarree af, droogde daardoor erg uit en ze gaf al die tijd niet over.. Het enge vindt ik dat ik dit heel langdurig moet geven en daarna voorzichtig afbouwen omdat het afbouwen weer meer maagzuur veroorzaakt.
verder tast het ook de darmflora aan. ook lees ik op verschillende sites dat je dit middel absoluut niet 1 of meerdere dagen moet geven, omdat je dan juist meer aanmaak van maagzuur krijgt. Ik ga morgen toch maar de dierenarts even bellen want ze eet nu ook weer minder en is teruggetrokken en slaapt meer :( . duim duim dat ik geen stomme dingen heb gedaan, weet soms echt niet meer wat ik moet doen met al die medicijnen, kennen jullie dat? Nou ik ga maar eens slapen, bedankt voor alle support weer 😊
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Rik schreef: 12 mar 2019 19:05 Ik lees nog steeds mee hoor. Ik heb alleen geen (praktische) ervaring met pancreatitis dus kan niet zoveel bijdragen. Maar ik denk dat je het perfect doet. Het is ook zo'n vreselijke ziekte. Hopelijk dat de opgaande lijn nu doorzet. Knuffels voor jullie :pdthug:
heel lief, dankje. het is ook zo lastig.. baal vaak van beslissingen die ik bij deze twee kleintjes heb genomen maar pijnlijk genoeg heb ik veel geleerd en wordt ik steeds beter in de zorg van deze oudjes.. heb nog steeds de grootste moeite om te accepteren dat ik veel dingen nog niet wist en herkende bij haar broer, mn beste vriendje. daardoor een hoop stomme beslissingen genomen en nu is hij niet meer, voelt nog steeds als gisteren :(
veel mensen denken vaak dat ik teveel doe en teveel geld uitgeef aan de beestjes terwijl wij ook niet veel hebben..dus fijn om hier begrepen te worden :)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

En daarom geef ik nu juist geen Omeaprazol, maar Zantac. Daar zit een andere werkzame stof in die juist geen bijwerkingen heeft.

https://www.diergeneeskunde.nl/media/fi ... a120f0.pdf

Ik zou dus overstappen op ranitidine ofwel Zantac.

Dat terugtrekken en veel slapen komt denk ik niet van de omeraprazol. Denk eerder de pijn. Hoeveel buprecare gaf je ook al weer? En ik zou toch overwegen om 1/8 eetlustopwekker te geven
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 13 mar 2019 06:46 En daarom geef ik nu juist geen Omeaprazol, maar Zantac. Daar zit een andere werkzame stof in die juist geen bijwerkingen heeft.

https://www.diergeneeskunde.nl/media/fi ... a120f0.pdf

Ik zou dus overstappen op ranitidine ofwel Zantac.

Dat terugtrekken en veel slapen komt denk ik niet van de omeraprazol. Denk eerder de pijn. Hoeveel buprecare gaf je ook al weer? En ik zou toch overwegen om 1/8 eetlustopwekker te geven
Hoi Douraque,

Jeetje wat stom van me.. Dat die twee zo konden verschillen van elkaar.. vraag me alleen af of een maagzuurremmer echt nodig is, dit zeg ik omdat ze langzamerhand echt gestresst wordt van mij met al die pillen en andere troep. ze eet nu plots echt weer mondjesmaat terwijl er niets veranderd is in haar buprecare dosis, nog steeds 2,0 ml.

pff ben eerlijk gezegd even de draad kwijt en snap niet waarom ze weer achteruit gaat nu. die arme schat is 15, hoe lang doe ik dit haar nog aan? Is dit niet erg egoïstisch van me?
En wat nu? weer eetlustopwekker en vervolgens daarna weer misselijk en diarree? de da weet het ook soort van niet meer..hij gaf ook aan dat we goed in de gaten moesten houden dat we niet wennen aan haar zieke gedrag, zodat haar levenskwaliteit nog wel goed blijft..
Vandaag weet ik het simpelweg niet meer, is dit stress? pijn? meer medicatie? minder? 😥😣
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Goedemorgen! Ik heb sorry pas later vandaag tijd.
Ik vind omeprazole niet gepast in deze situatie, ik heb daarom altijd zantac/zitac genoemd (deze twee hebben vergelijkbare werking). Twee x daags een kwart tabletje, van de Kruidvat ranitidine. Graag in capsule gestopt vanwege de zeer bittere inhoud.

Stress zou je zo min mogelijk kunnen maken door zoveel mogelijk de combineren in capsules. Hier is dat zeer kort. 2 capsules achter elkaar met de pillenschieter, buprecare erbij, en dat 2 x daags. Daarin zit wat gecombineerd kan worden.

Dipjes horen ook bij beterschap en genezing, zie het over een paar dagen. En houd moed, de dierenarts en jij doen wat jullie kunnen.

Waar komt je medicatie angst vandaan?
Welke medicatie krijgt ze vandaag orecies (is de metronidazol al klaar?)
Welke medicatie kreeg je vorige kat. Misschien kunnen we je wat geruststellen.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Ik durf het ook niet te zeggen.

Wat ik in het begin gaf was: 3 x daags 1ml buprecare, 2x daags Emeprid en om de drie dagen eetlustopwekker. Daarna ben ik de maagzuurremmer toe gaan voegen.

Het verstoppen ed. kan te maken hebben met pijnklachten. Het is misschien goed om te overleggen of 3x daags 1 ml buprecare niet beter is. Je moet nl een eerst een dosering vinden waar de kat het goed op doet, daarna afbouwen.

Dat de eetlustopwekker misselijkheid en braken heeft veroorzaakt geloof ik niet echt. Het gaat dit juist tegen: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Ik denk dat jouw kat misselijk en ging braken als gevolg van het eten icm dat de medicatie nog niet op de juiste dosering zat. Dan gaat die pancreas overijverig aan het werk en zorgt dan weer voor pijn, misselijkheid waardoor de kat gaat braken.

De medicatie kan je, als je lege capsules hebt, combineren. Maat 3 of 4 en alles in de capsule doen, dan betekent dat je de kat slechts 2x per dag een pil hoeft te geven. En ik zou dat woe doen, alles tezamen geven.

En als de da het niet meer weet, zou ik naar een internist gaan. Ik ben bijvoorbeeld bij de spoed- en verwijskliniek in Barendrecht geweest (hebben locatie door hee Nederland). Mijn da vertelde mij dat vee internisten vanuit de Universiteit Utrecht naar dit soort klinieken gaan.

Edit; zoals Sansan zegt, dipjes horen erbij. Zie mijn topic en het gaat nog steeds met ups and downs.
Laatst gewijzigd door Douraque op 13 mar 2019 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Sansan »

Ps, je hebt geen kwaad gedaan met de omeprazole! En het kan geen kwaad over te stappen.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 13 mar 2019 08:40 Goedemorgen! Ik heb sorry pas later vandaag tijd.
Ik vind omeprazole niet gepast in deze situatie, ik heb daarom altijd zantac/zitac genoemd (deze twee hebben vergelijkbare werking). Twee x daags een kwart tabletje, van de Kruidvat ranitidine. Graag in capsule gestopt vanwege de zeer bittere inhoud.

Stress zou je zo min mogelijk kunnen maken door zoveel mogelijk de combineren in capsules. Hier is dat zeer kort. 2 capsules achter elkaar met de pillenschieter, buprecare erbij, en dat 2 x daags. Daarin zit wat gecombineerd kan worden.

Dipjes horen ook bij beterschap en genezing, zie het over een paar dagen. En houd moed, de dierenarts en jij doen wat jullie kunnen.

Waar komt je medicatie angst vandaan?
Welke medicatie krijgt ze vandaag orecies (is de metronidazol al klaar?)
Welke medicatie kreeg je vorige kat. Misschien kunnen we je wat geruststellen.
Echt bedankt allebei, klinkt stom maar de steun hier doet me echt goed.. ben echt een in de war over wat goed is om te doen. Stom stom van me dat ik voor omeprazole ben gegaan, voel me hier echt rot over. en heb het gisteren al gegeven, nu maar moed verzamelen om de da te vragen hoe ik nu overstap..
De angst komt van het verlies van Tijgertje. Die kleine man had een flinke lap onsteking/tumor op zn tandvlees. Toen eerst operatief verwijderd, de narcose kwam hij al vreemd uit. Toen hij daar eindelijk van herstelde gaven we atopica, dit werkte niet, toen moesten we over op prednison, ging weer even een paar maandjes goed, en toen weer metacam lage dosering, en ja hoor ineens was het enorm teruggegroeid. met spoed naar de kliniek, injectie prednison en metacam en toen was het plots klaar.. beestje at niet meer en moesten hem laten inslapen. inslapen duurde meer dan een half uur want die lieverd wilde niet weg.. heb het er haast nooit over omdat het zo diep ligt.. kom moeilijk van het schuldgevoel af, klinkt stom maar heb zelfs therapeutische hulp gezocht na die ervaring.. had hem nooit een infuus gegeven.. zn nierwaarden waren top, en we wisten helaas echt niet beter, kan me nu wel voor mn kop slaan.. Medicatie ging bij tijgertje ook heel moeilijk, hij was heel angstig voor alles na al die da bezoekjes, daarom wilde ik niet meer doorzetten, hij rende altijd weg voor medicatie en verstopte, dat terwijl me voorheen zo enorm vertrouwde..

Die capsules..kan buprecare daar ook in? dat zou wel wat ellende schelen namelijk.. nu doe ik Cerenia en de maagzuurremmer al samen in een easypil bolletje en laat dat in de keel vallen zonder pillenschieter, nog nooit gehad dat ding, is dat fijn? Het infuus begint ze ook stom te vinden, terwijl dat eerst gezellig op schoot ging..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Sansan schreef: 13 mar 2019 08:44 Ps, je hebt geen kwaad gedaan met de omeprazole! En het kan geen kwaad over te stappen.
pff dankje..lief..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Douraque schreef: 13 mar 2019 08:43 Ik durf het ook niet te zeggen.

Wat ik in het begin gaf was: 3 x daags 1ml buprecare, 2x daags Emeprid en om de drie dagen eetlustopwekker. Daarna ben ik de maagzuurremmer toe gaan voegen.

Het verstoppen ed. kan te maken hebben met pijnklachten. Het is misschien goed om te overleggen of 3x daags 1 ml buprecare niet beter is. Je moet nl een eerst een dosering vinden waar de kat het goed op doet, daarna afbouwen.

Dat de eetlustopwekker misselijkheid en braken heeft veroorzaakt geloof ik niet echt. Het gaat dit juist tegen: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Ik denk dat jouw kat misselijk en ging braken als gevolg van het eten icm dat de medicatie nog niet op de juiste dosering zat. Dan gaat die pancreas overijverig aan het werk en zorgt dan weer voor pijn, misselijkheid waardoor de kat gaat braken.

De medicatie kan je, als je lege capsules hebt, combineren. Maat 3 of 4 en alles in de capsule doen, dan betekent dat je de kat slechts 2x per dag een pil hoeft te geven. En ik zou dat woe doen, alles tezamen geven.

En als de da het niet meer weet, zou ik naar een internist gaan. Ik ben bijvoorbeeld bij de spoed- en verwijskliniek in Barendrecht geweest (hebben locatie door hee Nederland). Mijn da vertelde mij dat vee internisten vanuit de Universiteit Utrecht naar dit soort klinieken gaan.

Edit; zoals Sansan zegt, dipjes horen erbij. Zie mijn topic en het gaat nog steeds met ups and downs.
Bedankt voor alle moeite om steeds te reageren, wordt enorm gewaardeerd hier :).
Ze krijgt nu 3 x daags 2,0 maar daar wordt ze super stoned van en loopt vaag rond.
wat je zegt over die mirtazapine kan helemaal kloppen, dat denkt de da namelijk ook. ze heeft daardoor te enthousiast gegeten waardoor haar pancreas juist weer last had. Ik ga die capsules halen en even overleggen voor nog minder dan 1/8 mirtazapine en de overstap naar zantac..

Onze da werkt trouwens nauw samen met die kliniek in Barendrecht, daar wonen wij ook. We gaan altijd naar Dierenziekenhuis rotterdam op de pascalweg want dat is exact 2 minuten van ons huis.. Moet ik misschien bellen voor advies of zal ik gewoon de behandeling doorzetten en dan overstappen naar zantac en Mirtazapine erbij? Sorry dat ik zoveel vraag, maar jullie advies doet me echt goed..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Esmeray1983 schreef: 13 mar 2019 09:12 Onze da werkt trouwens nauw samen met die kliniek in Barendrecht, daar wonen wij ook. We gaan altijd naar Dierenziekenhuis rotterdam op de pascalweg want dat is exact 2 minuten van ons huis.. Moet ik misschien bellen voor advies of zal ik gewoon de behandeling doorzetten en dan overstappen naar zantac en Mirtazapine erbij? Sorry dat ik zoveel vraag, maar jullie advies doet me echt goed..
Bellen kan natuurlijk altijd.

Wat ik me wel afvroeg is of je de hele geschiedenis chronologisch op papier hebt staan? Dat kan sowieso voor je eigen overzicht zijn maar zeker ook als je een tweede en misschien derde mening zou vragen. Je hebt het misschien zelf nog goed in je hoofd maar een dingetje is snel vergeten. Gewoon datum/tijd met observatie van klachten/symptomen en toediening van medicijnen. Op een A4'tje (of inmiddels 2 :eshifty: ). Facturen en uitslagen bewaar ik ook altijd op papier zodat ik ook op die manier in mijn archief terug kan kijken hoe, wat en wanneer iets gedaan is.

Wanneer het echt 'genoeg' is kun jij alleen maar beoordelen. Maar pancreatitis is wel dusdanig vervelend dat er niet gewoon één medicijn voor is en een behandelplan vele verschillende vormen aan kan nemen. Dat is ook de reden van de omeprazole. Bij de een pakt dat goed uit en bij de ander niet. Daar kun je niets aan doen. Je moest toch wat proberen. Kon je haar maar gewoon een maandje in coma een leggen zonder consequenties en dat die alvleesklier gewoon herstelt. Maar helaas kan dat niet en je moet dan een evenwicht vinden tussen wel eten maar zorgen dat ze er niet teveel last van heeft. En dat is heel moeilijk. Maar als ze hier doorheen raakt heeft ze nog wel wat goede jaartjes te gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Douraque »

Als je geen patiënt bent van Barendrecht, beantwoorden ze heel basaal je vragen. Je kunt beter, als je de financiële middelen hebt, een doorverwijzing vragen naar Barendrecht.

3x daags 2 ml is wel heel veel, daar worden ze inderdaad stoned van worden. Misschien is een is dan juist een lagere dosering icm Cerenia en een eetlustopwekker beter.

En op een A4 alles noteren is altijd goed, heb ik ook gedaan.

En zoals Rik zegt, pancreatitis is qua medicatie per kat verschillend. Mijn da heeft twee gevallen in haar praktijk waar prednison heeft geholpen, waarbij een kat volledig verlost is van pancreatitis en de andere op een onderhoudsdosering staat. Je moet goed naar de kat kijken, een balans vinden in medicatie (dat is ook heel naar in het begin) en later kun je gaan afbouwen. Maar eerst de kat stabiel krijgen, dan verder kijken.

Zo hebben wij dat ook gedaan, het heeft enige tijd geduur voordat mijn kat stabiel was. Zeker omdat de Cerenia zijn werk niet meer deed. Maar we hebben sinds eind januari ong. een balans gevonden en zijn we sinds enkele weken aan het afbouwen. Nu zit ik op een minimum grens qua medicatie, lager stopt ze met eten. Dus nu gaan we hertesten en daarna een plan van aanpak verzinnen (in overleg met Barendrecht)
Plaats reactie