Katten en vuurwerk

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anzjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004 23:02

Bericht door Anzjie »

claudia schreef:Het kan ook helpen om niets te doen. Gewoon, zoals altijd. Niet zelf reageren op het vuurwerk, want dan reageert je kat ook.
Onze Bo schrok laatst ook en je hebt direkt de neiging om te zeggen: "Och ventje toch, je hoeft niet zo te schrikken!" en hem aan te halen, maar voordat ik dat kon doen bedacht ik me. Als je dat wel doet, dan maak je ze ook bang.
Als 'gewoon' doen niet helpt, bij onze dierenspeciaalzaak zag ik die pilletjes ook hoor!
Heb je het nu over een hond?? Bij katten werkt het volgens mij zo niet hoor..Die schrikken of die schrikken niet..En ik denk niet dat het "belonen" op dit gedrag effect heeft op katten..Of te beïnvloeden is.

Gewoon de kat de ruimte (BINNEN HOUDEN) geven in het hele huis, gordijnen dicht in sommige vertekken en de radio of tv aan is ook niet altijd geschikt omdat op elke zender zowat het geknal uitgezonden wordt :evil:

Pilletjes ben ik helemaal geen voorstander van...Geef ze wat later eten dan gewoonlijk en zoals al eerder voorgesteld is. afleiden, koop desnoods een nieuw speeltje (laserlampje) .

Als je niet thuis bent zorg er dan ook voor dat ze niet beperkt zijn tot een ruimte, zet eventueel een cd op die zich steeds herhaald.
Indien mogelijk gordijnen sluiten, desnoods een noodgordijn creëren met dekbed/dekens of wat je maar kan bedenken. En hier en daar wat verlichting aanlaten...
Stekker uit de telefoon (als je die nog hebt)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het gaat niet om de flitsen, maar om de knallen waar sommige dieren nerveus van worden. Ik had vorig jaar Bach rescue-druppels gekregen maar heb ze niet nodig gehad; de katten vonden het niet eng.

De pilletjes van de dierenarts zijn vaak of valiumpillen of pillen die sufmaken (die gebruik ik incidenteel om een erg vervilte kat te ontklitten), maar ik ben er geen voorstander van. Geef ze gewoon de ruimte om zich te verstoppen als ze dat willen en doe verder zo normaal mogelijk.
Ikzelf ben bang voor knallen, maar laat dat niet aan de katten merken want die pikken dat geheid op (honden nog erger).
Gebruikersavatar
Anzjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004 23:02

Bericht door Anzjie »

Emma Boom schreef:Het gaat niet om de flitsen, maar om de knallen waar sommige dieren nerveus van worden. Ikzelf ben bang voor knallen, maar laat dat niet aan de katten merken want die pikken dat geheid op (honden nog erger).
:razz: Yep dat bedoel ik eigenlijk...Ze schrikken niet zozeer van het knallen...Maar van je eigen reactie :boeh:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Beste mensen,

Bij deze wil ik jullie vriendelijk verzoeken eerst even te kijken of er al een topic is over dit onderwerp, alvorens er een nieuw topic voor te openen. Dit is namelijk al het 3e topic over Oud en Nieuw en het vuurwerk. De andere staan nota bene op deze zelfde pagina:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7131

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6837

Gebruik de zoekfunctie bovenaan de pagina (deze staat er namelijk niet voor de sier :wink: )

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Niet ontploffen, Roland, daar schrikken de katjes zo van :grin:
Maar je hebt gelijk, sorry :oops:

(nu nog een slotje :wink: )
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Relax pilletjes

Bericht door cindy »

Hoi allemaal,
Ik geef mijn kat sinds vorig jaar een pilletje. Het heet Relax en is bij de dierenwinkel te koop. Vorig jaar was de kat de hele avond vrij rustig, ondanks de knallen. Ik denk dat ik hem het pilletje dit jaar ook weer geef (of een halve). Mijn jongere (nieuwe) kat is denk ik nog wat te jong voor een pilletje en ik weet ook niet of hij bang is. Dus ik wacht het dit jaar maar eerst even af. Ik ben geen voorstander van pilletje, maar Relax schijnt het lichtste te zijn en helemaal natuurlijk.
Groeten,
Cindy
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Iets dat bij homeopatische dierenartsen verkrijgbaar is en goed helpt is Sedatil. Dit is een zoete siroop die je gewoon over het voer doet en waar de meeste katten dol op zijn.

Sedatil maakt ze minder angstig.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

vuurwerk.....

Bericht door berg »

Dag mensen,

Vanaf vandaag mag er vuurwerk verkocht worden en prompt wordt er dus ook behoorlijk geknald. :evil:
Ik heb drie katten (2 poezen en een kater, allemaal 'geholpen'). En die sluipen inmiddels weer door het huis en weten niet waar ze het moeten zoeken. Tijdens oudejaarsnacht zitten ze meestal boven onder bedden en stoelen te bibberen. Ze komen/mogen nu uiteraard ook niet buiten (willen ze ook niet echt).

Hoe zit dat met jullie katten? Mijn twee eerste poezen (17 en 18 geworden....) waren verschillend: de één zat onder het bed, de ander zat op de vensterbank te kijken naar het vuurwerk, die werd er niet anders van.

Groeten,
Jolanda.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hi Jolanda,

Hier ook zo'n duo. De ene zit met zijn neus tegen het raam gedrukt en de andere duikt regelmatig onder het bed. Hem geven we wat Bach Rescue druppels gemengd met wat valeriaan. Ik geloof dat hij er nogal high van wordt, maar het helpt wel. :lol:

Maar ik zal erg blij zijn als het allemaal weer voorbij is hoor. :???:
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik heb vorig jaar geprobeerd samen met hen te kijken maar katten kijken ook nóóit als je wijst he :lol:
Hier doen ze niet anders dan anders, ze merken er niks van :geenidee:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier reageren ze er ook niet echt op. De hond heeft zelfs vorig jaar op het balkon naar het vuurwerk staan te kijken.

Ik zou niet zo snel een pilletje geven. Je kat kan dan helemaal versuft raken en begrijpt er helemaal niets meer van. Ze horen de knallen dan wel, en zijn er nog steeds bang voor, maar omdat ze zo versuft zijn, kunnen ze eigenlijk niets meer met die angst. Zo op het oog zijn ze dan wel "rustig" maar dat zijn ze dan eigenlijk niet.. Hmmm lastig uitleggen hoor! Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :lol:
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dap heeft gisteravond al aandachtig gekeken, maar hij vond het geluid nog niet echt top. Schrok wel steeds, was de hele avond alert. Omdat wij zelf weggaan, heb ik van Sanal de Relax tabletjes gehaald. Wil niet dat ie de hele avond gespitst is op het vuurwerkt, maar dat ie gewoon net als anders lekker kan slapen. En de DA zei dat het helemaal geen kwaad kan, ze worden juist gestresst als ze niet kunnen slapen, dus het zal wel goed zijn.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Miepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 sep 2006 21:32
Locatie: Kampen (Overijssel)

Bericht door Miepje »

Hier in de straat zijn ze flink melkbussen aan het schieten. Miepje is er (nog) niet bang voor. Maar ze wil zo graag naar buiten en dat durf ik niet meer.
Gebruikersavatar
Jeanneke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2006 16:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Jeanneke »

Ons viertal zit altijd al binnen en ze zijn er gelukkig niet bank voor.
De 2 kleintjes keken vorig jaar wel even wat de 2 groten deden, maar toen ze zagen dat die gewoon lekker bleven liggen toen vonden zij het ook prima.
Groetjes,
Jeanneke

Mijn kattenfoto's
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

In ieder geval natuurlijk wel binnen houden lijkt mij.
Ik doe de ventilatieroosters ook dicht, dat scheelt enorm in het geluid en het is maar voor even. Het is even afzien :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie