Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
HenT
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd

Bericht door HenT »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 De purizon brokjes bevat vrij veel DL-methionine, wat niet echt goed schijnt te zijn. Vandaar dat ik liever de PoN zou willen geven.

Ik zet in de ochtend en avond voor beide 40gr maatvoer neer en in de ochtend vul ik 2 bakjes met 60gram brokjes per bakje. Het katertje eet de 40gr natvoer zo op, maar poesje eet in fases.
De brokjes vul ik voordat wij naar bed gaan ‘s avonds nog bij. Dan is er meestal 1 bakje helemaal leeg en de ander voor de helft. Maar de volgende ochtend is er niet heel veel van gegeten.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar KVV, maar ik weet niet of 3 maaltijden per dag voldoende zijn.
Zou ik dat vanaf morgen kunnen proberen en dan tussen de maaltijden door nog een klein bakje brokjes laten staan, voor de zekerheid.
Ah okej. Dat wist ik niet. ( ben ook nog lerende ;-) )
Wat heb je voor KVV in huis? Ik zou de brokken gewoon stoppen, eerlijk gezegd :eshifty:
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 Het katertje eet de 40gr natvoer zo op, maar poesje eet in fases.
Daar kun je in de toekomst nog wel problemen mee krijgen (kan, hoeft niet). Dat was hier ook zo... tot ongeveer 5 maanden Bono (katertje) echt alles op begon te vreten. Hier kan Yuna nu dus niets laten staan of 'stofzuiger' Bono komt eroverheen :lol:
Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar KVV, maar ik weet niet of 3 maaltijden per dag voldoende zijn.
Zolang (kwalitatief) goed brokjes nog gaat is dat geen probleem. Kan wel zijn dat je op een gegeven moment wel over moet op maaltijden (als één van de twee alles gaat eten).

Overigens... 3 maaltijden zou met full-time werken wel mogelijk moeten zijn. 8:00 (bij opstaan), 18:00 bij avondeten en om 23:00 bij naar bed gaan zouden de standaard momenten kunnen zijn.
Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 Want zit er dan ook gelijk weer mee, wat als we op vakantie gaan.? Eind volgende maand gaan we een weekje weg. Buren komen wel, maar die kan ik niet 3x per dag langs laten komen.. daarom zou het fijn zijn dat ze ook wat brokjes gewend zijn zodat ze in zulke gevallen wat meer brokjes kunnen eten.
Bij vakantie gaan ze hier tijdelijk terug naar 2x per dag KVV ((of natvoer uit blik, Animonda Carny, MAC´s Cat, Feringa Duo en Wild Freedom).

Brokjes zou ik sowieso niet kunnen laten staan wegens Bono. Maar ook heb ik het niet zo op met brokjes. Zelf de kwalitatief goede brok bevat mij teveel koolhydraten (en die zijn nodig om een 'brok' te vormen). Als je kijkt wat een brok is... dat is gewoon smakeloos meel (ook dierlijk gemalen poeder). Als er eenmaal een brokje van gebakken is, is die nog steeds smaakloos. Ze spuiten er dan smaakstoffen op om er een smaak aan te geven (waaraan katten ook meestal verslaafd raken waardoor ze op latere leeftijd moeilijk over kunnen op natvoer of zelfs maar een ander merk brokjes).

Brokjes lijkt mij prima om in de kittentijd (tot 4 of 5 mnd) even een periode van hoge energie door te komen. Maar daarna... (maar goed... dat is mijn persoonlijke mening ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 De purizon brokjes bevat vrij veel DL-methionine, wat niet echt goed schijnt te zijn. Vandaar dat ik liever de PoN zou willen geven.

Ik zet in de ochtend en avond voor beide 40gr maatvoer neer en in de ochtend vul ik 2 bakjes met 60gram brokjes per bakje. Het katertje eet de 40gr natvoer zo op, maar poesje eet in fases.
De brokjes vul ik voordat wij naar bed gaan ‘s avonds nog bij. Dan is er meestal 1 bakje helemaal leeg en de ander voor de helft. Maar de volgende ochtend is er niet heel veel van gegeten.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar KVV, maar ik weet niet of 3 maaltijden per dag voldoende zijn.
Zou ik dat vanaf morgen kunnen proberen en dan tussen de maaltijden door nog een klein bakje brokjes laten staan, voor de zekerheid.
Want zit er dan ook gelijk weer mee, wat als we op vakantie gaan.? Eind volgende maand gaan we een weekje weg. Buren komen wel, maar die kan ik niet 3x per dag langs laten komen.. daarom zou het fijn zijn dat ze ook wat brokjes gewend zijn zodat ze in zulke gevallen wat meer brokjes kunnen eten.
hoeveel KVV geef je per keer en hoe lang laat je het staan?
Ja, ik zeg gewoon doen. Je hebt ook al KVV in huis?
Ik zou de brokken gewoon weglaten en eens kijken of ze dan meer KVV gaan eten en of de ontlasting dan beter wordt.

In brokken zitten heerlijke geur & smaakversterkers dus ik ben er niet bang voor dat ze de brokken niet meer eten als je op vakantie gaat.

Ik geef sochtends 7.00 uur: 50 gram
Tussen 10.00 - 12.00 uur: 25 gram
17.00 uur: 25 gram
22.00 uur: 50-75 gram.

Soms eten ze ook gewoon niet tussen 10-17.00 uur. Of juist wel om 10.00 en niet om 17.00 uur.
Ik ben dus ook nog een beetje zoekende naar wat en wanneer. Vandaag kotste mijn ene katertje de voeding van 7.00 uur er volledig uit. At vervolgens pas om 17.00 uur weer..

Mijn katertjes zijn over de 2 kg, dus ik vind dat ze zeker nog meer mogen hebben maar als ze het laten staan, tja.. dan kan je het weggooien. Ik laat het maximaal 1,5 uur staan. (Onverkoeld)

Omdat ik dus vind dat ze meer mogen eten, en ik zie dat ze niet heel gretig zijn op dit voer ( wonen in Zweden ) ga ik tijdelijk even over op MACS.
Vanuit daar weer verder puzzelen
Plaats reactie