Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
HenT
Huiskat
Huiskat

Re: Kitten overgang nieuwe brokken - advies gevraagd

Bericht door HenT »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 De purizon brokjes bevat vrij veel DL-methionine, wat niet echt goed schijnt te zijn. Vandaar dat ik liever de PoN zou willen geven.

Ik zet in de ochtend en avond voor beide 40gr maatvoer neer en in de ochtend vul ik 2 bakjes met 60gram brokjes per bakje. Het katertje eet de 40gr natvoer zo op, maar poesje eet in fases.
De brokjes vul ik voordat wij naar bed gaan ‘s avonds nog bij. Dan is er meestal 1 bakje helemaal leeg en de ander voor de helft. Maar de volgende ochtend is er niet heel veel van gegeten.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar KVV, maar ik weet niet of 3 maaltijden per dag voldoende zijn.
Zou ik dat vanaf morgen kunnen proberen en dan tussen de maaltijden door nog een klein bakje brokjes laten staan, voor de zekerheid.
Ah okej. Dat wist ik niet. ( ben ook nog lerende ;-) )
Wat heb je voor KVV in huis? Ik zou de brokken gewoon stoppen, eerlijk gezegd :eshifty:
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 Het katertje eet de 40gr natvoer zo op, maar poesje eet in fases.
Daar kun je in de toekomst nog wel problemen mee krijgen (kan, hoeft niet). Dat was hier ook zo... tot ongeveer 5 maanden Bono (katertje) echt alles op begon te vreten. Hier kan Yuna nu dus niets laten staan of 'stofzuiger' Bono komt eroverheen :lol:
Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar KVV, maar ik weet niet of 3 maaltijden per dag voldoende zijn.
Zolang (kwalitatief) goed brokjes nog gaat is dat geen probleem. Kan wel zijn dat je op een gegeven moment wel over moet op maaltijden (als één van de twee alles gaat eten).

Overigens... 3 maaltijden zou met full-time werken wel mogelijk moeten zijn. 8:00 (bij opstaan), 18:00 bij avondeten en om 23:00 bij naar bed gaan zouden de standaard momenten kunnen zijn.
Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 Want zit er dan ook gelijk weer mee, wat als we op vakantie gaan.? Eind volgende maand gaan we een weekje weg. Buren komen wel, maar die kan ik niet 3x per dag langs laten komen.. daarom zou het fijn zijn dat ze ook wat brokjes gewend zijn zodat ze in zulke gevallen wat meer brokjes kunnen eten.
Bij vakantie gaan ze hier tijdelijk terug naar 2x per dag KVV ((of natvoer uit blik, Animonda Carny, MAC´s Cat, Feringa Duo en Wild Freedom).

Brokjes zou ik sowieso niet kunnen laten staan wegens Bono. Maar ook heb ik het niet zo op met brokjes. Zelf de kwalitatief goede brok bevat mij teveel koolhydraten (en die zijn nodig om een 'brok' te vormen). Als je kijkt wat een brok is... dat is gewoon smakeloos meel (ook dierlijk gemalen poeder). Als er eenmaal een brokje van gebakken is, is die nog steeds smaakloos. Ze spuiten er dan smaakstoffen op om er een smaak aan te geven (waaraan katten ook meestal verslaafd raken waardoor ze op latere leeftijd moeilijk over kunnen op natvoer of zelfs maar een ander merk brokjes).

Brokjes lijkt mij prima om in de kittentijd (tot 4 of 5 mnd) even een periode van hoge energie door te komen. Maar daarna... (maar goed... dat is mijn persoonlijke mening ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 15:59 De purizon brokjes bevat vrij veel DL-methionine, wat niet echt goed schijnt te zijn. Vandaar dat ik liever de PoN zou willen geven.

Ik zet in de ochtend en avond voor beide 40gr maatvoer neer en in de ochtend vul ik 2 bakjes met 60gram brokjes per bakje. Het katertje eet de 40gr natvoer zo op, maar poesje eet in fases.
De brokjes vul ik voordat wij naar bed gaan ‘s avonds nog bij. Dan is er meestal 1 bakje helemaal leeg en de ander voor de helft. Maar de volgende ochtend is er niet heel veel van gegeten.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar KVV, maar ik weet niet of 3 maaltijden per dag voldoende zijn.
Zou ik dat vanaf morgen kunnen proberen en dan tussen de maaltijden door nog een klein bakje brokjes laten staan, voor de zekerheid.
Want zit er dan ook gelijk weer mee, wat als we op vakantie gaan.? Eind volgende maand gaan we een weekje weg. Buren komen wel, maar die kan ik niet 3x per dag langs laten komen.. daarom zou het fijn zijn dat ze ook wat brokjes gewend zijn zodat ze in zulke gevallen wat meer brokjes kunnen eten.
hoeveel KVV geef je per keer en hoe lang laat je het staan?
Ja, ik zeg gewoon doen. Je hebt ook al KVV in huis?
Ik zou de brokken gewoon weglaten en eens kijken of ze dan meer KVV gaan eten en of de ontlasting dan beter wordt.

In brokken zitten heerlijke geur & smaakversterkers dus ik ben er niet bang voor dat ze de brokken niet meer eten als je op vakantie gaat.

Ik geef sochtends 7.00 uur: 50 gram
Tussen 10.00 - 12.00 uur: 25 gram
17.00 uur: 25 gram
22.00 uur: 50-75 gram.

Soms eten ze ook gewoon niet tussen 10-17.00 uur. Of juist wel om 10.00 en niet om 17.00 uur.
Ik ben dus ook nog een beetje zoekende naar wat en wanneer. Vandaag kotste mijn ene katertje de voeding van 7.00 uur er volledig uit. At vervolgens pas om 17.00 uur weer..

Mijn katertjes zijn over de 2 kg, dus ik vind dat ze zeker nog meer mogen hebben maar als ze het laten staan, tja.. dan kan je het weggooien. Ik laat het maximaal 1,5 uur staan. (Onverkoeld)

Omdat ik dus vind dat ze meer mogen eten, en ik zie dat ze niet heel gretig zijn op dit voer ( wonen in Zweden ) ga ik tijdelijk even over op MACS.
Vanuit daar weer verder puzzelen
Ammie1984
Huiskat
Huiskat

Bericht door Ammie1984 »

Rik schreef: 16 sep 2025 16:40 Daar kun je in de toekomst nog wel problemen mee krijgen (kan, hoeft niet). Dat was hier ook zo... tot ongeveer 5 maanden Bono (katertje) echt alles op begon te vreten. Hier kan Yuna nu dus niets laten staan of 'stofzuiger' Bono komt eroverheen :lol:

Zolang (kwalitatief) goed brokjes nog gaat is dat geen probleem. Kan wel zijn dat je op een gegeven moment wel over moet op maaltijden (als één van de twee alles gaat eten).

Overigens... 3 maaltijden zou met full-time werken wel mogelijk moeten zijn. 8:00 (bij opstaan), 18:00 bij avondeten en om 23:00 bij naar bed gaan zouden de standaard momenten kunnen zijn.

Bij vakantie gaan ze hier tijdelijk terug naar 2x per dag KVV ((of natvoer uit blik, Animonda Carny, MAC´s Cat, Feringa Duo en Wild Freedom).

Brokjes zou ik sowieso niet kunnen laten staan wegens Bono. Maar ook heb ik het niet zo op met brokjes. Zelf de kwalitatief goede brok bevat mij teveel koolhydraten (en die zijn nodig om een 'brok' te vormen). Als je kijkt wat een brok is... dat is gewoon smakeloos meel (ook dierlijk gemalen poeder). Als er eenmaal een brokje van gebakken is, is die nog steeds smaakloos. Ze spuiten er dan smaakstoffen op om er een smaak aan te geven (waaraan katten ook meestal verslaafd raken waardoor ze op latere leeftijd moeilijk over kunnen op natvoer of zelfs maar een ander merk brokjes).

Brokjes lijkt mij prima om in de kittentijd (tot 4 of 5 mnd) even een periode van hoge energie door te komen. Maar daarna... (maar goed... dat is mijn persoonlijke mening ;) )
Drie maaltijden per dag moet ook wel lukken, maar het lijkt me dat ze dan zo’n lange tijd moeten overbruggen zonder eten. Als ik krijg wat er vandaag tot nu toe op is gegaan:

07.00: 80 gram natvoer
07.00 - 17.00: 120 gram brokjes
18.00: 80 gram natvoer

Denk dat de kater meer eet dan het poesje of misschien eet het poesje wel iets meer brokjes, dat weet ik niet precies…
Maar als ik dan ineens moet terugschakelen, naar 3 vaste maaltijden per dag lijkt me dat de weinig krijgen..
Ik heb bv BIbi gehaald en daar staat het volgende voedingsadvies: 35 gram per kg lichaamsgewicht. Verdeeld over 2-3 keer per dag.

Ze zijn tussen de 2 en 2,5 kilo.. dus dan zouden ze maar 87,5gram mogen op een hele dag verdeeld over 3 maaltijden? Terwijl ze nu al op 140gram voer totaal zitten en de dag is nog niet voorbij..
Ammie1984
Huiskat
Huiskat

Bericht door Ammie1984 »

HenT schreef: 16 sep 2025 18:36 Ja, ik zeg gewoon doen. Je hebt ook al KVV in huis?
Ik zou de brokken gewoon weglaten en eens kijken of ze dan meer KVV gaan eten en of de ontlasting dan beter wordt.

In brokken zitten heerlijke geur & smaakversterkers dus ik ben er niet bang voor dat ze de brokken niet meer eten als je op vakantie gaat.

Ik geef sochtends 7.00 uur: 50 gram
Tussen 10.00 - 12.00 uur: 25 gram
17.00 uur: 25 gram
22.00 uur: 50-75 gram.

Soms eten ze ook gewoon niet tussen 10-17.00 uur. Of juist wel om 10.00 en niet om 17.00 uur.
Ik ben dus ook nog een beetje zoekende naar wat en wanneer. Vandaag kotste mijn ene katertje de voeding van 7.00 uur er volledig uit. At vervolgens pas om 17.00 uur weer..

Mijn katertjes zijn over de 2 kg, dus ik vind dat ze zeker nog meer mogen hebben maar als ze het laten staan, tja.. dan kan je het weggooien. Ik laat het maximaal 1,5 uur staan. (Onverkoeld)

Omdat ik dus vind dat ze meer mogen eten, en ik zie dat ze niet heel gretig zijn op dit voer ( wonen in Zweden ) ga ik tijdelijk even over op MACS.
Vanuit daar weer verder puzzelen
Ja ik heb vanmiddag wat KVV gehaald; van Bibi en barfmenu.
Ik ga het morgenochtend geven, maar twijfel nog of ik tussendoor wat brokjes laat staan..
om 07.00 eten en daarna tot 17u niet meer vind ik echt wel lang..
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 19:34 Drie maaltijden per dag moet ook wel lukken, maar het lijkt me dat ze dan zo’n lange tijd moeten overbruggen zonder eten.
Voor kittens tot 16 weken (4 mnd) klopt dat. Daarna kunnen ze langzaam over naar langere tijd. Meest ideale is wel 4 of 5 maaltijden maar dat is inderdaad voor veel mensen niet te doen.
Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 19:34 Ik heb bv BIbi gehaald en daar staat het volgende voedingsadvies: 35 gram per kg lichaamsgewicht. Verdeeld over 2-3 keer per dag.
Standaard staat er voor KVV 30-40gr per kg lichaamsgewicht per dag voor volwassen katten. Dus die 35gr kan wel kloppen. Maar dat is voor volwassen katten. Kittens mogen meer (80-100gr/kg).
Zie https://voerwijzer.com/hoeveel-kvv-of-b ... nd-voeren/

Vergeet ook niet dat KVV puur is. Geen koolhydraten (waar een kat niets aan heeft) en allerlei andere toevoegingen. Dat is ook de reden waarom de ontlasting van katten op KVV zo veel compacter is. Bijna al het eten wordt door het lichaam opgenomen (anders dan bij natvoer en al helemaal anders dan bij brokken).

Als ze de KVV wel goed eten (en dus niet laten staan) kun je nog wel wat brokjes laten staan (steeds minder). Wel zolang hun maag-darm stelsel dit goed kan verwerken. Wanneer de ontlasting niet goed wordt moet je KVV en brok maaltijden wel beter gaan scheiden (tijd ertussen)
Grtz, Rik
Ammie1984
Huiskat
Huiskat

Bericht door Ammie1984 »

Rik schreef: 16 sep 2025 19:43 Voor kittens tot 16 weken (4 mnd) klopt dat. Daarna kunnen ze langzaam over naar langere tijd. Meest ideale is wel 4 of 5 maaltijden maar dat is inderdaad voor veel mensen niet te doen.

Standaard staat er voor KVV 30-40gr per kg lichaamsgewicht per dag voor volwassen katten. Dus die 35gr kan wel kloppen. Maar dat is voor volwassen katten. Kittens mogen meer (80-100gr/kg).
Zie https://voerwijzer.com/hoeveel-kvv-of-b ... nd-voeren/

Vergeet ook niet dat KVV puur is. Geen koolhydraten (waar een kat niets aan heeft) en allerlei andere toevoegingen. Dat is ook de reden waarom de ontlasting van katten op KVV zo veel compacter is. Bijna al het eten wordt door het lichaam opgenomen (anders dan bij natvoer en al helemaal anders dan bij brokken).

Als ze de KVV wel goed eten (en dus niet laten staan) kun je nog wel wat brokjes laten staan (steeds minder). Wel zolang hun maag-darm stelsel dit goed kan verwerken. Wanneer de ontlasting niet goed wordt moet je KVV en brok maaltijden wel beter gaan scheiden (tijd ertussen)
Bij Bibi staat die 35 gram bij kittens tussen 4-6 maanden..
maar als ik dus uit zou gaan van 80gr per kilo dan zou ik uitkomen op 200gr op een dag. Verdeeld over 3 maaltijden komt dat op ongeveer 65gr per maaltijd.. Als ik zie dat poesje nu maar 15gr van haar natvoer eet en half uurtje later nog eens 20 gram.. dan krijgt ze dat niet op. En KVV kan je ook niet zo lang laten staan natuurlijk..
pfff, ik vind het maar lastig..
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 19:52 Bij Bibi staat die 35 gram bij kittens tussen 4-6 maanden..
Hoeveel staat er dan voor volwassen katten?
Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 19:52 Als ik zie dat poesje nu maar 15gr van haar natvoer eet en half uurtje later nog eens 20 gram.. dan krijgt ze dat niet op.
Ja, dat is ook het probleem als je brokjes laat staan. Als ze die lekkerder vinden (weet nog... Smaakmakers... veel verslavende smaakmakers) zullen ze ook minder KVV eten.

Vandaar dat ik ook zo snel mogelijk van de brokjes af wilde. Ik ben bij 4 a 5 mnd overgegaan naar volledig natvoer en daarna vrij snel naar KVV.
Grtz, Rik
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 19:52 Bij Bibi staat die 35 gram bij kittens tussen 4-6 maanden..
maar als ik dus uit zou gaan van 80gr per kilo dan zou ik uitkomen op 200gr op een dag. Verdeeld over 3 maaltijden komt dat op ongeveer 65gr per maaltijd.. Als ik zie dat poesje nu maar 15gr van haar natvoer eet en half uurtje later nog eens 20 gram.. dan krijgt ze dat niet op. En KVV kan je ook niet zo lang laten staan natuurlijk..
pfff, ik vind het maar lastig..
Ik zie het inderdaad staan op de site maar er staat ook tot 4 maand 80% van het gewicht. Tevens staat er onderaan dat de hoeveelheid met 15% vermeerderd mag worden. Dus, ik zou gewoon wat meer geven als ze het daar goed op gaan doen.
Normaal gesproken mogen kittens 8-10% van hun lichaamsgewicht. Het kan dus ook best, dat je kater daar wel om gaat vragen.
Ammie1984
Huiskat
Huiskat

Bericht door Ammie1984 »

Oke, ik ga morgenochtend de KVV geven en dan kijken hoe dat gaat. Als ik om 7u een maaltijd geef. Hoe lang mag dat blijven staan? En dan zouden ze het dus in principe kunnen redden tot 17u?? Ik vind dat echt wel heel erg lang..
Ze hebben nu om 18u de laatste maaltijd gehad (natvoer; ongeveer 40gr).. de bakjes met brokken waren toen al leeg en heb ik weg gehaald. Ik zie dat het poesje nu af en toe al weer naar de plek loopt van de brokjes.. wat is wijsheid? Paar brokjes voor vannacht of straks rond 22/23u nog wat natvoer en verder niks meer tot 7u?
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Ammie1984 schreef: 16 sep 2025 20:35 Oke, ik ga morgenochtend de KVV geven en dan kijken hoe dat gaat. Als ik om 7u een maaltijd geef. Hoe lang mag dat blijven staan? En dan zouden ze het dus in principe kunnen redden tot 17u?? Ik vind dat echt wel heel erg lang..
Ze hebben nu om 18u de laatste maaltijd gehad (natvoer; ongeveer 40gr).. de bakjes met brokken waren toen al leeg en heb ik weg gehaald. Ik zie dat het poesje nu af en toe al weer naar de plek loopt van de brokjes.. wat is wijsheid? Paar brokjes voor vannacht of straks rond 22/23u nog wat natvoer en verder niks meer tot 7u?
Even denken.. ze wegen 2 kg toch?
Dus 2 opties: 8% van lichaamsgewicht = 160 gr. : 3= 50 gram per maaltijd. OF 200 gram ( 10% vh lichaamsgewicht ): 3= 65 gram per maaltijd.

Ik zou het maximaal 1.5 uur laten staan.
Voor vannacht zou ik zeker natvoer geven. Brokjes echt staken!

Succes! Uiteraard horen we graag hoe ze de eerste KVV maaltijd vinden :grin: ;-)
Plaats reactie