Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Adriana »

hoop dat met tweede kattenbak dat probleem, is opgelost. ik denk dat hij ook ontlasting heeft opgehouden en als hij gewoon plast, dan valt het gruis erg mee..
heb hier nooit wat gemerkt van krampjes, met lactulose kunnen nierwaardes trouwens ook omlaag gaan!

je schrikbeeld van kattenchemo is niet terecht, katten verdragen chemo vele malen beter zonder al te veel bijwerkingen en bij KA staat de kwalitkeit van dierleven hoog in het vaandel, ze zullen zeker niet behandelen om te behandelen..

ik zag in het overzicht dat er goeie behandelresultaten mogelijk zijn bij lymfeklierkanker, bij tumoren in een nier wordt het verwijderen als die andere nog capaciteit genoeg heeft.

dus naast acuut nierfalen zijn de andere opties waarschijnlijk niet helemaal hopeloos.
sneuvelt wel een spaarvarken en ik weet daar alles van, binnenkort tweede radio actief jodiumbehandeling voor Enzo (schilkdliertumoren) voor euro rond 1200, dus hier ook droog brood en voorlopig geen nieuwe speeltjes, bij wijze van spreken..

duim dat je vanavond nog wordt gebeld met uitslag...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Cerna »

Wanneer je niet teveel lactulose geeft (2x daags 1,5 ml) krijgt hij geen krampjes en mooie hoopjes.

En je kunt gerust beide katten nierdieet geven. Alleen bij kittens is dit niet zo verstandig, maar het is volledig voer en kan absoluut geen kwaad om dit aan volwassen katten te geven.
Mijn Noa heeft nu bijna 4 jaar nierfalen en krijgt naast natvoer (Trovet) Hills-KD waar ook de andere katten van eten en zij zijn prima gezond en hebben geen tekorten. Onze oudste kat (15,5) heeft zelfs nog prima nierwaardes doordat ze dit preventief eet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Adriana »

heb je intussen meer informatie en duidelijkheid over de diagnose?
gisteren bij mcd geweest voor infuus? gaat het een beetje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Francis78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2014 14:37

Re: Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Francis78 »

Sorry voor mijn late antwoord. Erg drukke dagen gehad.
Jessy eet en drinkt nog steeds goed en plast nog steeds netjes op de bak die bij de voordeur staat. Ik heb hem nog geen lactulose gegeven omdat ik zag dat zijn ontlasting al wat zachter werd?? Zou dat kunnen komen van het nierdieet?

Ik heb maandagavond bericht gehad dat er geen kankercellen zijn gevonden in de biopt :grin: We kunnen het niet helemaal wegstrepen, maar gaan er nu even vanuit dat hij dat niet heeft.

Omdat hij goed eet, drinkt, piest en poept nog even geen infuus. Hij voelt zich niet ziek, dus ze vind het nog niet nodig. Tenzij ik erop sta natuurlijk of er bij Jes iets verandert, dan mag ik elk moment van elke dag bellen en wordt zij zelf ook direct ingelicht. (verbaas me over de persoonlijke benadering in toch een best grote kliniek, blij mee :grin: )

Donderdag willen ze hem terug zien om de kalkmeting te herhalen en een bloeddrukmeting te doen. Met AB wil ze wachten tot we donderdag gerichter de medicatie kunnen bepalen. Ze is bang dat hij anders onnodig misselijk wordt en dat willen we nu net even niet hebben. Eerst precies weten wat plan van aanpak gaat worden.

Hier een stukje uit het verslag:

Bacteriologie: urine via cystocentesis: geen bacteriën gekweekt
Cytologie: DNAB rechter nier: normaal uitziende nierepitheelcellen

Conclusie: nierinsufficiëntie, hypercalcemie, actieve incontinentie
De veranderingen in de linker nier zijn minder specifiek, maar kunnen ook bij maligne
lymfoom worden gezien. Met cytologie hebben we geen bewijs hiervoor gevonden.
Voorlopig gaan we uit van chronische nierinsufficiëntie.

Plan en advies:
- omdat geen aanwijzing voor een niertumor: calcium-meting herhalen en aanvullen met
een bloeddrukmeting en eiwit/creat ratio meten
- na 1 maand herevaluatie grootte rechternier en ev. herhalen DNAB
- de eigenaresse heeft gevraagd over functietesten. We zullen eerst de basisinfomatie
verzamelen en dan overleggen of we een functietest gaan doen
- vanwege harde keutels lactulose starten

Met de eigenaresse is besloten om Jessy nu niet op te nemen omdat hij nog attent is,
niet gedehydreerd en goed eet. Mocht daar verandering in komen, dan neemt mevrouw
contact met ons op.

Opvolging patiënt: 29/9: gaat klinisch goed met Jessy

Afspraken over nazorg:
donderdag 2 oktober zien we Jessy terug.


Morgenochtend een plasje zien op te vangen, want dat wil ze ook nog even hebben en hoeft deze keer niet de blaas voor te worden aangeprikt.

@ Cerna: Goed om te lezen dat bij jou je andere katten het goed doen op het nierdieet en je zieke Noa hier ook al 4 jaar goed op gaat. Ik ga Shadow er ook echt preventief op zetten.

Is het raar om bij hem ook een bloedtest te laten doen? Gewoon even weten hoe hij er qua gezondheid voor staat. Hij is zo dik, dat ik het bij hem pas laat zal merken als er wat aan scheelt....vandaar.

Ik heb mijn dochter een klein beetje gerust durven te stellen dat zolang wij maar goed voor Jessy zorgen en erop letten dat hij gezond eet, hij hier best oud mee kan worden.

Oja....ik heb ook nog gevraagd in hoeverre zijn nieren zijn aangetast. Die vlekken op zijn ene nier is waarschijnlijk littekenweefsel. De andere nier is waarschijnlijk ook aangetast anders waren zijn waardes niet zo verhoogd, maar is nog niet goed te zien op de echo. Ze kunnen een functietest doen, maar ze raadde dit nu nog af omdat het geen invloed heeft op het behandelplan. Of ze nou 50 of 80% zijn aangetast, de behandeling en preventie van nog meer schade blijft hetzelfde. Het mag wel, maar heeft geen toegevoegde waarde. En aangezien hij daarvoor moet worden opgenomen en er de hele dag aan hem gerommeld wordt zie ik hier op dit moment ook nog niet het nut van in. Eerst donderdag weer afwachten en kijken hoe we verder gaan.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Adriana »

was al een beetje ongerust.. maar relatief goed nieuws.
heb zelf nog wel een paar vragen..
chronisch nierfalen bij zo'n jong dier? heeft ze je verteld waar ze dat op baseert?

en overleg even met je mcd-da over het gezamenlijk voeren van nierdieet aan beide vrij jonge katten. voor Jessy is het absoluut noodzakelijk maar beetje afhankelijk van merk/soort nierdieet (ik bedoel vrij verkrijgbaar of via da) zijn er aandachtspunten.
de laatste categorie zou ik zeker niet aan beide katzels geven, de eerste en bv Happy Cat en Beaphar en zo kan wel gegeven worden, maar dan toch ook in combi met een kwalitatief goed voer zoals bv Hills' nature's best voor breder aanbod van voedingsstoffen. die kun je dan aan Shadow aan snoepje geven.

ontlasting wordt waarschijnlijk zachter omdat hij het niet meer ophoudt....
hij heeft dus geen blaasontsteking. nog iets over het gruis gezegd?

als Shadow zoveel overwicht heeft dan zou ik bij hem zeker algemeen bloedonderzoek plus fructosaminewaarde (diabetes) laten doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Francis78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2014 14:37

Re: Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Francis78 »

Dat is inderdaad ook 1 van mijn vragen. Hoe kan hij dit zo jong hebben en gaat het niet om acuut nierfalen door bv vergiftiging o.i.d. En liefst geef ik voer voor hen beiden, even vragen wat het beste is voor ze.

Ik zal bespreken of het inderdaad niet verstandig is Shadow en ook een diabetes onderzoek.

Blaasgruis wil ze de urinetest afwachten, daar krijg ik donderdag de uitslag van en dan hoor ik wat we daarvoor moeten geven. Dacht mss leuk een paar foto's van mijn katjes hier te plaatsen. Kun je meteen het verschil tussen de twee zien. De foto's zijn van vandaag.

Afbeelding

Achterste is Jessy en die luilak ervoor Shadow

Afbeelding

Jessy

Afbeelding

Jessy

Afbeelding

Shadow

Afbeelding

Shadow

Afbeelding

Nog een keer samen ;-)
Francis78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2014 14:37

Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Francis78 »

Vandaag met Jessy bij MC geweest. De urinetest was goed wbt bacteriën. Blaasgruis hebben ze vandaag opnieuw urine voor afgenomen (niet gelukt thuis wat op te vangen ondanks mijn zelf gefabriceerde plastic snippers [UNAMUSED FACE] beetje raar dat ze de vorige portie urine niet meteen hebben gebruikt voor de gruistest?? Vervelend toch om 2 X te prikken, zeker omdat het hem de eerste X echt pijn deed.

Urine afnemen ging deze X wel goed. Bloedprikken niet. Hij stribbelde enorm tegen en toen hij eindelijk in de "houtgreep" lag werkte de ader niet mee. Nieuw plekje scheren en andere plek proberen vond ze teveel stress, helemaal mee eens. Bloeddruk en urine vond ze het belangrijkst. Bloeddruk was goed zij ze 150/160 Ze wil hem liefst onder de 150 hebben, maar hij kwijlde van de stress alleen al bij het scheren van zijn pootje (en we begonnen met de bloeddruk opnemen) dus zijn bloeddruk zal in rust iets lager nog zijn.

Was geen fijn bezoek ook al was de urine uitslag van de vorige X goed.

Kunnen katjes geen roesje (met kapje ofzo) krijgen als ze zo angstig zijn? Vond het zo zielig!

Het valt ze op dat Jessy erg gevoelig is voor naalden. Niet alleen door de huid heen maar ook als ze dieper zitten waar ze normaal gesproken niets meer zouden moeten voelen. Die eerste X urine prikken leek hij het ook te voelen toen het naaldjes door de blaadwand (heet dat zo?) ging en dat vond ze vreemd.

Nu is Jessy sinds een paar maanden na castratie steeds gevoeliger geworden lijkt wel. Het eerste jaar was hij heel knuffelig en mocht je alles met hem doen. De laatste 3 jaar probeert hij altijd je aaiende hand te ontwijken, wil niet meer opgepakt worden en ligt niet graag op schoot. Alleen Elise heeft deze privileges, zij mag alles. Nou weet ik van ragdolls dat ze 1 persoon binnen het gezin het liefst vinden, maar Shadow heeft dit niet. Jessy wil ons wel altijd in de buurt hebben. Als ik in de tuin ben blijft hij net zolang aan het raam krabbelen en mauwen tot ik weer binnen ben.....gek beestje is het [WINKING FACE]

Morgen krijg ik de uitslag van zijn urine en dan eindelijk medicijnen voor zijn blaasgruis. Calcium in zijn bloed proberen we pas over 3 maanden weer samen met ureum etc. Dat had geen haast en maakt voor het behandelplan niet veel uit zegt ze.

Shadow laten prikken vond ze niet nodig maar kon ook geen kwaad. Laat ik binnenkort hier in het dorp maar even doen.

Voor nu dus nierdieet en liefst alleen natvoer. Zo tegenstrijdig met wat ik altijd dacht, maar nat is in jessy's geval beter dan droogvoer zegt ze. Loopt hij dan geen essentiële voedingsstoffen mis? Blijf sowieso doorgaan met de nutrigel...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierziekte bij onze 4-jarige ragdoll?!

Bericht door Adriana »

vreemd en inefficient dat ze de vorige keer niet hebben gekeken naar het eventuele gruis in de urine.
erg slordig ook omdat je met katers en verstopte plasbuizen heel erg uit moet kijken..

bloeddruk meten bij een super gestresste kat heeft niet zo veel zin..

jessy lijkt me een erg gevoelig dier en die vergen een zachte behandeling, zeker ook bij de da.
je zou kunnen kijken bij destress van huisdierendokter.nl om hem wat meer zelfvertrouwen te geven.. is plantaardig en niet verslavend. andere middelen zijn telizen of zylkene.. zoekfunctie rechtsboven voor meer info/berichten/ervaringen..

als je overweegt destress aan te schaffen, kijk dan op die site even naar eurologist bij blaasgruis, heel goeie ervaringen mee op het forum!

nog iets gezegd over dat zogeheten 'chronisch' nierfalen? dat lijkt me echt niet het geval op die leeftijd met die creatinine-waarde..

algemeen bloedonderzoek voor je dikkerdje lijkt me geen overbodige luxe, overwicht en weinig bewegen is risico voor het ontwikkelen van diabetes..
hoe eerder je daarbij bent hoe makkelijker de behandeling, anders kun je insuline gaan spuiten..

bloed afnemen is een kunst die veel da's niet zo geweldig goed beheersen!
liever geen roesje want dat is uiteindelijk toch niet zo gezond..

wat kun je verder nog met deze da? toch maar eentje in de buurt zoeken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie