Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Adriana »

HugoMulder schreef:Ja... Lilly heeft Metacam gekregen bij haar eerste opname en volgens mij ook bij haar sterilisatie.
dat is verdrietig nieuws en dat is de oorzaak van het nierfalen! google maar even internationaal (meloxicam cat renail failure) en je komt om in de berichten. ook hier op het forum hebben we bewijsbaar zeer slechte ervaringen met metacam!!
dan is het nierfalen hoogstwaarsch acuut.. kan in de loop der jaren bijtrekken, herstelt nooit meer.. maar je krijgt dat soort katzels wel stabiel in plaats van de chronische variant, want die is voortschrijdend.

als je dierenarts nog steeds heel verbaasd is over nierfalen op zo jonge leeftijd... leg hem dan uit dat hij het met zijn metacam zelf heeft veroorzaakt. :-( :twisted: :-(
is een hondenmiddel en er worden bij katzels ook nog veel doseerfouten mee gemaakt. in VS verboden toe te passen bij katten..
er zijn betere pijnstillers zoals tolfedine of onsior en ik was er al bang voor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Rik »

Adriana schreef:...dat is verdrietig nieuws en dat is de oorzaak van het nierfalen!
Uuuh. één x (met zekerheid) Metacam krijgen en dat is de oorzaak van het nierfalen?

Ik ben het helemaal met je eens dat Metacam smerig spul is en in verband gebracht kan worden met nierfalen. Maar om nu stellig te kunnen zeggen dat dat dé reden is waarom het hier gaat om nierfalen... daar ben ik het niet helemaal mee eens. Metacam kan, nee is, een druppel in de emmer (die bij 75% overloopt). Oké, in het geval van Metacam is het zelfs een hele grote plens. Maar om dan alle eventueel andere onderliggende oorzaken gelijk maar uit te sluiten lijkt mij ook geen goed idee.

Als alle katten die nierfalen krijgen en Metacam hebben gekregen, niet verder onderzocht worden "omdat het wel aan de Metacam zal liggen" dan zul je toch heel wat andere (mogelijk ook bijdragende) oorzaken missen.

Ik begrijp dat er niet genoeg gewaarschuwd kan worden over Metacam (en dat is misschien ook de bedoeling van jouw berichtje) en ik let daar tegenwoordig ook goed op... maar om nu in dit geval direct b.v. nierbekkenontsteking e.d. uit te sluiten....? (Op basis dat Lily bij opname Metcam heeft gekregen)

Het heeft er zeker toe bijgedragen... maar... de enige oorzaak?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Adriana »

meloxicam/metacam is al zo vaak in verband gebracht met een acute niercrisis dat je er moeilijk meer omheen kunt.
en waarom zou de toepassing van meloxicam bij katten in de VS verboden zijn??
ze heeft ab gehad tegen die 'nierbekkenontsteking' en heeft nog steeds verschijnselen van slechte nierwaardes..

en omdat steeds meer dierenartsen een pré-operatief bloedonderzoek doen met goeie nierwaardes kunnen ze er later niet meer omheen bij niercisis. maar dat zeggen ze niet....
dan leggen ze zo'n dier een aantal dagen aan een infuus en dan kunnen de waardes bijtrekken, (dat mag diezelfde klant betalen trouwens) maar dat deel van de nierfunctie ben je dus voor altijd kwijt.

dit is een discussie voor een van de metacam-topics, daar vind je nog veel meer info en links..
en ja, ik heb een open zenuw voor een paar onderwerpen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Dinky »

Omdat de kat zo jong is en problemen zijn ontstaan na toediening metacam is er inderdaad grote kans dat dit de oorzaak is. Dierenartsen willen dit nogal eens over doseren (gaat dus ook meestal mis bij injectie metacam). Zou daarom zeker nakijken op de rekening hoeveel er gedoseerd is, dit mag maximaal 0,1 ml per kilo kat zijn (bij een kat van 4 kilo dus maximaal 0,4 ml).
Bijsluiter staat hier: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... l-injectie
En zoals Adriana al zegt, in de VS met claimcultuur durven ze het niet aan om het voor katten te registreren.

Ben het wel met Rik eens dat het nierbekkenontsteking zou kunnen zijn (had Bruno van Thea ook) maar dat zou dan verder onderzocht moeten worden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
HugoMulder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2014 10:36

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door HugoMulder »

Metacam zal het er zeker niet beter op gemaakt hebben, maar dat heeft Lilly voor zover ik heb kun nakijken gehad bij haar sterilisatie één jaar geleden. En dus twee weken geleden toen wij haar naar de DA brachten wegen uitdroging verschijnselen.Op de website van Amanda van Grondelle las is een stuk dat het ook veroorzaakt kan zijn door het contact met lelies. Nu was het zo dat Lilly vaak water dronk uit de kelk van lelies die wij in de tuin hadden. Ik zeg bewust hadden want die zijn dus gelijk verwijderd. Vandaag was het weer een dag dat ze geen Hills K/D wilde maar alleen vers gekookte koolvis en kabeljauw . Konden we haar maar een menukaart geven waar ze haar bestellingen op kon aangeven. Verder nog een advies : Tegenwoordig heb je van die geurverspreiders waar bovenin een beetje essentiële oliën ingaan en onderin een waxine lichtje . ZET AUB deze dingen buiten het bereik van katten ! Het moet mij echt van het hart dat ik diep respect heb voor mensen die naast een nierkat ook nog een reguliere baan hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Adriana »

lelies zijn hardstikke giftig voor katzels..

hoe doe je dat met al die vis en een nierpatientje? veel ipakitine er over heen?
als ze de volgende dag niet wil eten dan zou dat kunnen komen door de hoge ureumgehaltes door het vis-eten, daarmee vergiftigt ze zichzelf en wordt misselijk..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
HugoMulder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2014 10:36

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door HugoMulder »

Inmiddels bestaat onze voorraadkast uit 16 verschillende nier diëten. En we hangen sinds kort het principe aan van "als ze maar eet". Verder begreep ik uit de vele studies en geschriften dat katten met nierfalen direct afstand nemen van voedsel waar ze misselijk van worden. Wat we wel merken is dat Lilly tijdens een mooie zonnige dag als vandaag steevast naar buiten rent en aan de tegels van onze patio gaat likken, vervolgens naar de waterbalk en vice versa. Wat zegt dit jullie ?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Rik »

"16 verschillende nier diëten"
Ja... en dan is nierdieet niet eens zo goedkoop (ik ken het :-( )

En we hangen sinds kort het principe aan van "als ze maar eet".
Blijven eten is inderdaad het allerbelangrijkste. Ik heb hier ook koolvis in de diepvries liggen want ik weet (als ze echt helemaal niets meer wil eten) dat ze een moord doet voor koolvis. Ik zou wel adviseren om een potje Ipakitine te halen. Als je dan toch "gewoon" voer moet geven moet je dat er even doorheen doen (beetje mengen). Het bind de fosfaten in de voeding en voorkomt hiermee opname via de nieren. Het is altijd beter dan direct alleen maar "normaal" voer. (Bij mij gaat dat nu door de Felix.) Als ze het echter niet wil eten met de Ipakitine erdoorheen... tsja... dan zit er niets anders op dan zonder...

Mijn poes sprint (nouja... sjokt, ze sprint niet zoveel meer op haar leeftijd) ook eerst naar de vijver als ze naar buiten mag. Zit toch een smaakje aan en dat is lekkerder dan dat steriele water uit de kraan. Je zou wat vijver- of regen-water in één van de drinkbakjes erbij kunnen doen om te kijken of ze daar de voorkeur aan geeft. (Alles om maar zoveel mogelijk te laten drinken omdat dat echt belangrijk is)

Mijn ervaring met mijn nierfaal-poes is dat ze heeeeel erg veel drinkt tegenwoordig. Tot op het angstaanjagende toe veel. Maar schijnbaar heeft ze dat wel nodig. Maar ze geeft duidelijk de voorkeur aan het bakje waar ik wat vijverwater bij geknikkerd heb.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Kattebeest »

HugoMulder schreef:Wat we wel merken is dat Lilly tijdens een mooie zonnige dag als vandaag steevast naar buiten rent en aan de tegels van onze patio gaat likken, vervolgens naar de waterbalk en vice versa. Wat zegt dit jullie ?
Ken het van mijn kater toen hij voor het eerst last kreeg van zijn nieren. Spelen, drinken, slapen, drinken, eten, drinken. Hij plaste toen ook erg veel en grote hoeveelheden.
Veel drinken doet hij nog maar minder dan toen, dankzij 1/2 fortekor en nierdieet. Plasjes terug gebracht tot 3x per dag een normale hoeveelheid.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
HugoMulder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2014 10:36

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door HugoMulder »

Hoewel ik weet dat dit een euvele gedachte is, want mijn vrouw is ook een "deducated follower" van dit forum ga ik jullie toch iets vertellen dat in relatie staat met al het bovenstaande :

Ik mag van mijn vrouw geen vlees meer van viervoeters. Dus ik krijg elke dag kalkoen, kip etc..
Vaak als ik boodschappen ga doen rij ik even langs de lokale slagerij om een broodje halfom naar binnen te werken of een broodje tartaar. En weet je wat : Ik voel me de hele dag veel beter !

Veertig jaar geleden MOEST ik voor de hypotheek van mijn huis een keuring ondergaan. De keuringsarts (een goede vriend) zei tegen me als ik deze resultaten doorgeef dan krijg je nooit van je leven een levensverzekering. Maar goed dat was nog in de tijd dat je met een etentje wat voor elkaar kon krijgen. Dus ik werd met vlag en wimpel goedgekeurd, omdat ik beloofde met roken en drinken te stoppen en op een normale tijd naar bed te gaan (allemaal niet gelukt) . Twee weken geleden kwam ik dezelfde arts weer tegen bij een reünie van ons voetbal elftal, hij liep met een rollator terwijl ik op mijn beurt de dansvloer nog veelvuldig frequenteerden. De rode draad in dit verhaal is dat zolang je positief blijf denken er vele ziektes en kwaaltjes aan je deur voorbij gaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Adriana »

heel fijn dat je een aantal zondes zo glorieus hebt overleefd en hulde voor je vrouw, die het beste met je voorheeft..

en hoe denk je lily om te programmeren naar je positiefdenken-model?
vis is puur dierlijk eiwit en voor nierfaalklantjes geen geschikt voer.
k vermoed dat je je nog niet hebt ingelezen in de info over de verzorging van nierfalers bij 'nierfaalkatten'..
hoe meer en vaker je die nieren overbelast hoe meer klachten en hoe minder kans dat het ooit nog bijtrekt. ze is nog maar twee jaar en heeft nog een heel leven voor zich maar als het aan jouw filosofie ligt wordt het hooguit een half leven want je denktrant en in het verlengde jouw verzorging/behandeling gaat bij deze nierfaler echt niet op ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Dinky »

Zoals ik de verhalen van nierfalers op het forum volg kom ik tot de conclusie dat fout eten later zorgt voor 'spijt'.
Zo heb ik af en toe enorm zin in een pizza uit de oven of een sausijzenbroodje. Op dat moment smaakt het mij heerlijk. Een paar uur erna wordt ik er toch altijd enigszins beroerd van en weet ik weer waarom ik het af zou moeten zweren. Het is eigenlijk te vette troep maar oh zo lekker op zijn tijd ;)
Zo eet een nierkat volgens mij met smaak 'fout' eten maar moet het daarna bekopen met misselijkheid omdat de nieren de verwerking niet aan kunnen.

Ben het er zeker mee eens dat je meer controle hebt over je lichaam dan je misschien denkt (dan denk ik aan de iceman en experiment met bacterie op proefpersonen door hem getraind) en dat positief denken daar zeker invloed op kan hebben. Daarnaast is er natuurlijk ook nog aanleg/genen die een rol spelen.
Maar dit staat in mijn ogen los van het eten bij een nierfaler, daar is het zaak om zo gezond/geschikt mogelijk te eten anders stijgt het ureum teveel en worden ze misselijk (en gaan misschien zelfs wel negatief denken?)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
HugoMulder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2014 10:36

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door HugoMulder »

Als wij niet zo positief ingesteld waren hadden we al meerdere katten hier in de tuin begraven. De DA's zijn nogal snel met dit advies. Maar puttend uit onze eigen ervaringen proberen wij het beste te doen. Lilly is vandaag op avontuur gegaan, onze eigen tuin en de tuin van beide buren is voor het eerst sinds weken weer uitgebreid verkend. Jippie. Maar de kwintessens in dit hele verhaal is natuurlijk "slecht voedsel" of helemaal niet eten. Het is en blijft natuurlijk een roller coaster en eindigt vaak in teleurstelling. Vandaag speciaal gehakte biefstuk gehaald "NO WAY" maar het stukje verse wilde zalm waar ze gisteren haar neus voor ophaalde "YUMMY" . Gelukkig is mijn vrouw gewend om met moeilijk opvoedbare kinderen om te gaan. En ze bedankt mij nog steeds dat ik haar matrix daarvoor geweest ben <lol>.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Dinky »

Daarom wordt hier eerder in het topic toch ook al de tip gegeven van ipakitine? Daarmee maak je voer minder slecht en zal ze er minder snel misselijk van worden ;)

Noa van Annet kreeg op 3 jarige leeftijd nierfalen (door metacam) en is laatst 7 jaar geworden door de goede zorgen van Annet. Zij doet aan spuitjevoeren met nierdieet: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29123
Wij denken op dit forum dus zeker mee hoe je de verzorging zo goed mogelijk aan kan pakken om juist nog zo lang mogelijk van de kat te genieten en katwaardig leven te schenken. Zo was er op dit forum ook kat die op 4 jarige leeftijd nierfalen had en ook (net als Annet) advies kreeg tot inslapen. Deze kat is (zo uit mijn hoofd) 15 geworden (Sjaak van Dinie/castratenkoor).

Al is het natuurlijk altijd zo dat jij je eigen weg er in moet vinden omdat ook elke kat weer anders is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee jaar oud en nu al ernstige vorm van nierfalen

Bericht door Adriana »

Rik schreef:....ook eerst naar de vijver als ze naar buiten mag. Zit toch een smaakje aan en dat is lekkerder dan dat steriele water uit de kraan. Je zou wat vijver- of regen-water in één van de drinkbakjes erbij kunnen doen ..
.. vijver- of regenwater met watervlooien is heel veel lekkerder-der dan gechloreerd kraanwater en graag grote bak op niveau zodat ze niet al te veel voorover hoeven te buigen en het water in hun neus kan lopen..
als je een emmer water uit een schone sloot haalt dan zitten daar watervlooien in plus beetje plant/alg. dat systeem is self-supporting als het voldoende regent en zo'n emmer kun je makkelijk op balkon of patio zetten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie