Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? HELP!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Dinky »

Tja, ik zou in jou situatie waarin je eigenlijk geen Royal Canin wilt geven maar de supermarktmerken worden geweigerd rondkijken op zooplus bij de andere merken die ook verkrijgbaar zijn (zie ook mijn eerdere prijsvergelijkingslijstje, kan dus zelfs goedkoper dan supermarktbrokken die je noemt).

Daarnaast inderdaad langzaam overschakelen zoals brittenbolletje al noemt en eerder in dit topic ook al voorbij is gekomen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Cerna »

Tjaa, ik verschil dus van mening met Brittenbolletje. Ik heb drie Britten, van drie verschillende fokkers en alledrie vanaf het begin kieskeurig.
En mijn ervaring is dat je het ALTIJD verliest van een Brit. Ze hongeren zichzelf nog liever dood dan iets te moeten eten wat ze niet willen/lusten.

En daarom: niet die strijd aangaan, maar gewoon geven wat je Britje wil eten. Royal Canin dus. En hoezo, geen miljonair? De prijs van dit voer valt reuze mee (op Zooplus zelfs goedkoper dan in de winkel) en wanneer je wel geld hebt om (wat kosten ze op dit moment?) 550 euro uit te geven voor een raskat, dan heb je toch ook wel geld (ervoor over) om goed voer te kopen?!

Wel fijn dat Eros wel zacht voer eet. Mijn 2 jongste Britten eten alleen maar brokjes en de oudste, Amber, een beetje saus van het nat voer of een ietsie pietsie met water aangelengde Gourmetmousse, maar daar blijft het bij.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Brittenbolletje »

Ik weet niet of je goed gelezen heb, maar ik denk dat het komt wat de fokker doet/geeft aan de kat. Ligt niet aan jou :). Dat probeerde ik uit te leggen :D
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door AnneLore »

Brittenbolletje schreef:Nog beter zou zijn porta21 brokken te geven. Zit veel meer vlees in weer dan RC. RC is goed voer en zeker beter dan de rest die je opnoemde. porta21 als je daarop googled is het zelfs nog goedkoper dan RC maar het zijn wel grote zakken. Betaal hier voor 10 kg 38 euro.

bij zooplus hebben ze het ook in 2-kilo zakken :)
Ik heb overigens ook liever Porta dan RC. en Joost ook :)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Brittenbolletje »

Ok nou dat is mooi. 2 kg verpakkingen :)
Renatevanderveer

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Renatevanderveer »

Onze kater lustte ook enkel Royal Canin. Whiskas, Pro Plan, Purina One of al het andere liet hij staan.
Wat ik ook deed, hij at het niet. Achteraf gezien ben ik daar blij mee.
Door Royal Canin heeft hij een prachtige vacht gekregen en zit hij heel goed in zijn vel.
In bijna een maand tijd ben ik heel voorzichtig overgestapt op Taste Of The Wild.
Heel langzaam, want als ik dat te snel zou doen, stopte hij opnieuw met eten.

Inmiddels geniet hij elke dag van zijn brokjes.
Hij eet overigens wel meer dingen niet. Whiskas natvoer hoef ik hem niet te geven, evenals de Felixzakjes.
Hij eet het wel, maar braakt het meteen weer uit.
bronid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:01

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door bronid »

Waarom heeft iedereen zo'n aversie tegen supermarktmerken? Van whiskas en felix enzo kan ik het begrijpen maar Perfect Fit is zelfs beter dan Royal Canin.

Samenstelling Perfect Fit junior
gedroogd gevogeltevlees (o.a. min 31% kip), dierlijk vet, mais proteine, hele mais, gedehydreerd dierlijke proteïne, tarwe, maismeel, gedroogde graan eiwitten, rijst (4%), lever-hydrolysaat, cellulose, kaliumchloride, natriumchloride.


Samenstelling Royal Canin kitten
gevogelte-eiwit (gedroogd), rijst, dierlijk vet, maïs, plantenproteïne-isolaat*, maïsglutenvoer dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), lignocellulose, gedroogde bietenpulp, mineralen, visolie, gist, sojaolie, ei gedroogd, fructo-oligosaccharide, gisthydrolysaat (rijk aan mannan-oligosaccharide tagetes-extract (rijk aan luteïne).
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.


Waar in Perfect Fit het eerste ingrediënt nog vlees is, is dit bij Royal Canin alleen maar dierlijke eiwitten. Dit is natuurlijk ook belangrijk en ook Perfect Fit heeft dit ook én ook nog eens gedroogd vlees bovenaan het lijstje! Bovendien zit er in Perfect Fit maar 4% rijst terwijl dit bij Royal Canin als tweede op het lijstje staat.
Dat zelfs je dierenarts zegt dat Royal Canin beter is zegt niks, want zij worden gesponsord door Royal Canin.
Cerna

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Cerna »

Ik niet hoor. Veel van mijn katten zijn er oud op geworden. Maar sinds ik RC geef, willen ze geen andere brokjes meer en ik, als miljonair :lol: , vind het prima.

En welkom op het forum!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Adriana »

bronid schreef:Waar in Perfect Fit het eerste ingrediënt nog vlees is, is dit bij Royal Canin alleen maar dierlijke eiwitten. Dit is natuurlijk ook belangrijk en ook Perfect Fit heeft dit ook én ook nog eens gedroogd vlees bovenaan het lijstje! Bovendien zit er in Perfect Fit maar 4% rijst terwijl dit bij Royal Canin als tweede op het lijstje staat.
Dat zelfs je dierenarts zegt dat Royal Canin beter is zegt niks, want zij worden gesponsord door Royal Canin.
welkom op het forum!
wij krijgen veel berichten binnen met problemen met kittens en vaak zijn de problemen opgelost als van (supermarkt-)voer wordt overgestapt op bv Royal Canin.
en de meeste katten gaan ongelofelijk stinken en aan de diarree van Whiskas. daarom zijn we daar niet zo dol op.

wat jij als argument aanvoert omdat het beter zou zijn, is denk ik een vertaalfout, hier wordt precies hetzelfde bedoeld.
heb een oude en nieuwe verpakking van de RC kittenbroks naast elkaar gelegd en met de restyle ( de l-lysine vermelding ontbreekt in de nieuwe verpakking) is ook de andere 'vertaling' erin geslopen.. maar er wordt hetzelfde bedoeld denk ik.
in Perfect Fit zit tarwe en dat is heel vaak oorzaak van allergie.. :-( dus of dat nou beter is....

je hebt gelijk als je stelt dat dierenartsen met name het voer dat in de praktijk wordt verkocht, aanbevelen.
als jij een winkel had zeg je toch ook niet tegen je klanten dat ze bij de buren moeten gaan kopen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Dinky »

bronid schreef:Samenstelling Perfect Fit junior
gedroogd gevogeltevlees (o.a. min 31% kip), dierlijk vet, mais proteine, hele mais, gedehydreerd dierlijke proteïne, tarwe, maismeel, gedroogde graan eiwitten, rijst (4%), lever-hydrolysaat, cellulose, kaliumchloride, natriumchloride.

Samenstelling Royal Canin kitten
gevogelte-eiwit (gedroogd), rijst, dierlijk vet, maïs, plantenproteïne-isolaat*, maïsglutenvoer dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), lignocellulose, gedroogde bietenpulp, mineralen, visolie, gist, sojaolie, ei gedroogd, fructo-oligosaccharide, gisthydrolysaat (rijk aan mannan-oligosaccharide tagetes-extract (rijk aan luteïne).
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.
Ik heb nog nooit gemerkt dat men hier op het forum puur voor RC is hoor ;) In mijn eerdere post noemde ik volgens mij juist andere merken dan RC die je kat wellicht ook lust?

Voorbeeld van brittenbolletje die Porta21 geeft is de samenstelling als volgt:
porta21 Kittenvariant (vanaf 4 euro per kilo):
gemalen gevogeltevlees (37,9%), gemalen bruine rijst, kippevet, gemalen vis (5,5%), bietendroogsnijdsel (suikervrij), gedroogd biergist, gemalen haver, gemalen gerst, lijnzaad, gedroogde tomaat, gedroogd ei, luzerne, Yucca Schidigera-poeder, MOS (Mannan Oligosaccharide), gedroogde vossebessen, kruidenmix (tijm, majoraan, oregano, peterselie, salie), FOS (Fructo-OligoSaccharide)

Porta 21 Feline Finest Adult Cat (vanaf 2,90 per kilo):
Gemalen gevogeltevlees (34%), gemalen vis, zilvervliesrijst (20%), kippenvet (12,1%), gemalen gierst, gemalen haver, suikerbietensnippers (suiker onttrokken), gedroogde alfalfa (0.46%), gedroogd biergist, lijnzaad, gedroogd ei, gedroogde tomaten, gedroogde veenbessen(0,09%), Yucca schidigera poeder, MOS (Mannan-Oligosaccharide), FOS (Fructo-Oligosaccharide), kruidenmengsel bestaat uit: tijm, oregano, peterselie, salie

Wat daarnaast nog geldt voor porta21 holistic (iets duurder met 4,20 per kilo) is het volgende: Porta 21 Holistic Cat is een gezond en natuurlijk kattenvoer in superpremiumkwaliteit. De ingrediënten van Porta 21 Holistic Cat worden grotendeels op ecologische wijze geproduceerd, het kippenvlees komt van biologische scharrelkippen. Geheel volgens de aanbevelingen van de AAFCO (Association Of American Feed Control Officials) biedt Porta 21 Holistic Cat biovoer katten van alle leeftijden en alle levensfasen een volwaardige en uitgebalanceerde voeding.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Brittenbolletje »

porta21

Porta 21 Feline Finest Sensible Kat 2kg (granenvrij)

80%Kip/20%groente+nat.extracten.Natuurlijke wijze hypo-allerg.

Deze geef ik meestal.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Dinky »

Ben zelf ook even op zoek gegaan naar porta21 proefzakjes om te kijken of het misschien wat is voor onze eigen poes. Bij zooplus is het nadeel dat je minimaal voor 15 euro moet bestellen.
Nu kwam ik uit bij de site van poespas en heb een mail gestuurd of ze ook proefzakjes hadden om te kijken of het gegeten wordt. Binnen 10 minuten mail terug dat als ik adres zou geven ze een proefpakketje toe zullen sturen :D

Misschien dat jij op zo'n manier kan kijken wat jou kieskeurige eter wel lust zonder hele zakken voer weg te moeten gooien?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
bronid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:01

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door bronid »

Adriana schreef: welkom op het forum!
wij krijgen veel berichten binnen met problemen met kittens en vaak zijn de problemen opgelost als van (supermarkt-)voer wordt overgestapt op bv Royal Canin.
en de meeste katten gaan ongelofelijk stinken en aan de diarree van Whiskas. daarom zijn we daar niet zo dol op.

wat jij als argument aanvoert omdat het beter zou zijn, is denk ik een vertaalfout, hier wordt precies hetzelfde bedoeld.
heb een oude en nieuwe verpakking van de RC kittenbroks naast elkaar gelegd en met de restyle ( de l-lysine vermelding ontbreekt in de nieuwe verpakking) is ook de andere 'vertaling' erin geslopen.. maar er wordt hetzelfde bedoeld denk ik.
in Perfect Fit zit tarwe en dat is heel vaak oorzaak van allergie.. :-( dus of dat nou beter is....

je hebt gelijk als je stelt dat dierenartsen met name het voer dat in de praktijk wordt verkocht, aanbevelen.
als jij een winkel had zeg je toch ook niet tegen je klanten dat ze bij de buren moeten gaan kopen?
Nee het is geen vertaalfout, ik heb het daarom expres onderstreept.
Gevogelte-eiwit (gedroogd) is hetzelfde als gedehydreerd dierlijk proteine wat als vijfde op het lijstje staat bij Perfect Fit. Proteine is een ander woord voor eiwit en gedehydreerd is een ander woord voor gedroogd. Gedroogd gevogeltevlees is dus echt vlees ;-)

Ik weet ook wel dat Whiskas niet een goed merk is, maar er zijn dus wel hele goede merken in de supermarkt en het zou daarom jammer zijn om alle supermarktmerken te generaliseren.

Een (goede) dierenarts is in mijn ogen niet hetzelfde als een ondernemer die alleen winst op het oog heeft en daarom zijn eigen producten aanprijst. En dan nog lijkt het mij verstandig dat je wat een ander aanraadt wel in overweging neemt, maar pas aanneemt als je zelf dingen hebt uitgezocht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door Adriana »

maar wat moet ik me voorstellen bij gevogelte-eiwit gedroogd, is dat poeder en dan nog. kun je eiwit isoleren van de dragers?
het feit dat de omschrijving bij de oudere verpakking wel goed was doet mij nog steeds vermoeden dat het een vertaalfout is..
en in harde brokjes kom ik weinig echt vlees tegen en wat is gedroogd vlees? vermalen spiervezels?
en dan nog vraag ik me af of het ene dan beter is dan het andere.. en waarom..
en vlees kun je veel beter niet verknutseld en rauw geven, dus stukje bio kip kopen als je toch bij je super bent..

er wordt dacht ik niks gegeneraliseerd en wij hebben de eigenschap om naar de ingredienten en analyse te kijken en de meeste goedkopere supermarktbroks hebben granen op de eerste en/of tweede plaats staan en dat is doorgaans tarwe en daar worden we in kattenland niet blij van..
vooruit, zal er één merk zijn dat er een beetje uitspringt te weten perfect fit met tarwe..
en van die tarwe, een berucht allergeen, worden wij dus ook niet blij..
:-( zeker niet bij kittenvoer. daar hoor ik je trouwens niet over..

wij hebben net een nieuw topic over wat we van een dierenarts verwachten, daar een reactie neerzetten?
mijn persoonlijke ervaring is dat dierenartsen weinig tot niks van kattenvoer afweten..
we hebben op dit forum tig voedingstopics trouwens.... en veel forumleden zijn veel genuanceerder over kattenvoeding dan je missch op het eerste gezicht denkt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kitten wilt alleen maar R.C. brokken. verder niets...? H

Bericht door AnneLore »

bronid schreef:Waarom heeft iedereen zo'n aversie tegen supermarktmerken? Van whiskas en felix enzo kan ik het begrijpen maar Perfect Fit is zelfs beter dan Royal Canin.

Samenstelling Perfect Fit junior
gedroogd gevogeltevlees (o.a. min 31% kip), dierlijk vet, mais proteine, hele mais, gedehydreerd dierlijke proteïne, tarwe, maismeel, gedroogde graan eiwitten, rijst (4%), lever-hydrolysaat, cellulose, kaliumchloride, natriumchloride.


Samenstelling Royal Canin kitten
gevogelte-eiwit (gedroogd), rijst, dierlijk vet, maïs, plantenproteïne-isolaat*, maïsglutenvoer dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), lignocellulose, gedroogde bietenpulp, mineralen, visolie, gist, sojaolie, ei gedroogd, fructo-oligosaccharide, gisthydrolysaat (rijk aan mannan-oligosaccharide tagetes-extract (rijk aan luteïne).
*L.I.P.: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.


Waar in Perfect Fit het eerste ingrediënt nog vlees is, is dit bij Royal Canin alleen maar dierlijke eiwitten. Dit is natuurlijk ook belangrijk en ook Perfect Fit heeft dit ook én ook nog eens gedroogd vlees bovenaan het lijstje! Bovendien zit er in Perfect Fit maar 4% rijst terwijl dit bij Royal Canin als tweede op het lijstje staat.
Dat zelfs je dierenarts zegt dat Royal Canin beter is zegt niks, want zij worden gesponsord door Royal Canin.
ik persoonlijk heb geen directe aversie tegen supermarktmerken, ik vind alleen dat de samenstelling van de merken die ik de supermarkt verkocht worden vaak niet al te best is. Kijkend naar de twee merken die je hier tegen elkaar vergelijkt vind ik inderdaad de toevoeging van tarwe een probleem (dat verteert bij veel katten echt slecht en dat ruik je in de ontlasting en zie je vaak ook terug in vacht & gedrag) bovendien vind ik de samenstelling van RC veel completer dan die van perfect fit. Bietenpulp, mineralen, visolie, enz. Dit is wel degelijk van toegevoegde waarde voor de gezondheid van je kat. Overigens geef ik geen RC, maar Porta 21 Holistic, zoals Mirjam (Dinky) al noemde. de samenstelling daarvan en de toegevoegde elementen vind ik erg compleet. Ik merk het ook aan mijn kat.

Naast droogvoer is het trouwens ook belangrijk om natvoer te geven, (ivm vocht) en rauwe voeding, zoals katten/tarwegras en rauwe kip/vis/ei. maar dat is weer een andere discussie ;)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie