Altijd zelfde voedsel?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Klinkt wel logisch wat jij zegt Greta. Volgens mij veranderen fabrikanten regelmatig van samenstelling wat inderdaad een reden is voor een kat om het voer te laten staan.
Ik blijf maar gewoon dingen proberen maar qua natvoer heb ik nu zo'n beetje alles gehad; c1000, gourmet gold, Felix, Whiskas ...
Ben benieuwd of ze die Royal Canin nog gaat eten, anders toch maar vast gaan mengen met Felix zodat ze tenminste iets binnenkrijgt.

Het blijven aparte beesten haha. :lol:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Dinky »

Er zijn nog veel meer soorten natvoer Anoeska. Als ik zie wat jij opnoemt neem ik aan dat jij het in de supermarkt koopt want in een dierenspeciaalzaak hebben ze vaak nog meer merken (om nog maar niet te spreken over de vele andere merken op zooplus.nl maar nadeel daar is dat je gelijk meer moet kopen).
Ook qua brokken heb je in een dierenspeciaalzaak (of dus zooplus.nl) veel meer keuze dan in de supermarkt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Ja had al een rond zitten kijken op Zooplus maar daar heb je zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet zie. En vraag me af of het de moeite is om te proberen aangezien ze natvoer gewoon echt niet lekker vind denk ik. Heb haar laatst een klein beetje Carnibest gegeven en dat lust ze wel heel graag. Nadeel is dan weer dat ze elke keer haar andere voer laat staan. :roll:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Dinky »

Nou ik kan je wel zeggen dat onze poes haar neus optrekt voor Felix natvoer en smikkelt van Tinlo (vergelijkbare worst als Carnibest).
Voordat ik Tinlo gaf heb ik een tijdje de blikjes van Schesir gegeven die ik dan bij de dierenspeciaalzaak haalde. Dit is zoveel mogelijk puur vlees zonder al teveel toevoegingen. Die viel hier wel in de smaak (behalve de kip varianten terwijl ze rauwe kip juist enorm lekker vind). Volgens mij zijn de merken almo nature en applaws vergelijkbaar qua samenstelling met schesir.

Carnibest is ook prima te gebruiken als natvoer. Hoe lang laat ze dan haar andere voer staan? En hoeveel carnibest geef je dan? Want tussen de 30 en 40 gram per kilo kat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ervan als volledige voeding ;) Een kat van 4 kilo heeft dus tussen de 120 en 160 gram carnibest nodig als volledige dagvoeding.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Vind het opzich ook niet erg dat ze Carnibest wel lekker vind. Het is niet duur en volgens mij ook wel beter dan dat blik/natvoer uit de supermarkt. Haar droogvoer laat ze soms wel twee dagen staan. Hoeveel Carnisbest ik haar geef geen idee, heb t haar nog maar 1x gegeven en dat was een klein plakje gewoon om even te wennen. Was bang als ik teveel zou geven ze over haar nek zou gaan. En omdat ze een asielpoes is weet ik ook haar gewicht niet precies. Geef het nu in het weekend gewoon als extra'tje, of zou ik het wel vaker mogen geven als extra?

Zooplus hebben ze ook heel goed voer zag ik, alleen dan wel weer balen dat het soms hele pakketten zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Dinky »

Wat ik doe om de poes te wegen is deze optillen en samen op de weegschaal te gaan staan. Vervolgens eraf stappen en nog een keer alleen erop staan. Het verschil is dan het gewicht van de kat ;)

Vind persoonlijk KVV (waar carnibest onder valt) beter dan natvoer/blik uit de supermarkt ;) hier staan verschillende merken van KVV. Carnibest is volgens mij één van de duurdere als ik het daar vergelijk (maar best kans dat het dan alsnog goedkoper is dan natvoer/blik uit de supermarkt).

Je mag het elke dag wel geven in principe aangezien het gewoon compleetvoer is en alles erin zit wat de kat nodig heeft. Je zou het zelfs als normaal voedsel dus kunnen geven ipv brokjes (dan geldt die 30 a 40 gram per kilo kat).

Wat andere merken voer betreft zou je wellicht ook naar een dierenspeciaalzaak kunnen gaan en daar vragen of ze ook proefzakjes hebben ;) Vaak hebben ze daar al veel meer merken dan in de supermarkt. Dat het bij zooplus vaak grote hoeveelheden zijn vind ik zelf ook jammer ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Ja probleem is alleen dat we nog geen weegschaal hebben haha. We zijn net verhuist dus dat missen we dan nog helaas. ;-)
Ik zat te twijfelen of ik het elke dag zou geven aangezien ik dus bang ben dat ze haar brokken niet eet. Maar bij nader inzien; Carnibest is ook een complete voeding dus als ze dan iets van haar brokken laat staan dan is het geen ramp aangezien ze alsnog goede voedingsstoffen binnen krijgt? Ben een beetje obsessed met het idee dat ze perse elke dag die brokken moet opeten. Terwijl wij ook niet elke dag hetzelfde eten.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik gaf ook.carnibest als natvoer vond alleen elke x zo gedoe en caya liet vaak staan
Geef nu cosma natvoer ze lustem alle varianten en is makkelijker voor gebruik
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Dinky »

Zijn zelfs mensen die brokken uit de boze vinden ;-) kijk maar eens op barfplaats.nl ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Ja daar heb ik ook al veel over gelezen. Ben zelf toch iets meer van het brokken geven en daarnaast dan vers voer. In Bella's geval dus Carnibest. ;-) Heb haar net ietsjes meer gegeven en dat was zo op, hoef dus niet lang meer te zoeken naar ander vers voer denk ik!
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Greta »

Anoeska, wij hebben onze hond op KVV Carnibest gehad tot ze te erge jeuk kreeg dus nu doen we een ander merk (Tinlo) dat geen granen erin heeft en dat ook andere diersoorten heeft dan CB.
Hiermee bedoel ik te zeggen dat ik ietsjepietsje weet van kvv vers vlees (voor de hond).

Als je je poes nu en dan Carnibest of een ander merk kvv wilt voeren wil je je dan aub even inlezen over brokken EN kvv afwisselend geven?
Van katten weet ik dat allemaal niet maar honden kunnen pijn in hun buik krijgen als je beide geeft omdat vlees sneller verteert dan brokken.
Zou je dan eerst brokken geven dat langer in de buik blijft, en dan vlees erachteraan dat vlugger verteert, kan een hond er buikpijn van krijgen. Als dat bij de kat ook zo werkt zal hij de link gaan leggen tussen au en eten... ben ik bang.
Laat veel tijd tusen de brok en het vlees afhankelijk van jouw voertijden.

Onze hond eet zoals gezegd geen brokken en wij kiezen ervoor om dan maar liever kvv te geven dan blikvoer. Al van vóór ze ergens allergisch voor bleek te zijn. Ze is gék op dat prakkie vlees.

Mits je kompleet voer kiest kan je je poes 100% op Carnibest zetten. De dierenspeciaalaak kan je verder helpen. De Tinlo voor onze hond is niet kompleet en daar roeren we dan wat Gistocal doorheen. Klinkt allemaal vrij ingewikkeld, denk ik, als het allemaal nieuw is voor je, maar ga maar eens lezen. Barfplaats is al genoemd en daar kun je veel leren.

Ik hoop dat je iets vindt dat ze echt lekker leert vinden :edance:
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Goed dat je het zegt Greta. Tot nu toe heb ik niet de indruk dat ze er last van heeft maar zal er wat meer informatie over opzoeken. Het zou dus beter zijn om 's ochtends Carnibest te geven en daarna haar brokken neer te zetten? Is nooit zo bij me opgekomen dat ze daar last van konden krijgen. Ga binnenkort even naar de dierenspeciaalzaak misschien dat zij me er iets meer over kunnen vertellen.
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Greta »

Misschien krijgt Bella er geen last van, ik wilde je dit alleen in gedachte geven.
Luister maar wat de dierenwinkel erover vertelt.
Ik denk dat de volgorde eerst vlees en dan na geruime tijd brokjes prima is, maar buikje vol hoeft niet direct weer brokjes. Hoe fijn zou het zijn als ze komt vragen om eten!
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Anoeska »

Heel fijn haha! Dankjewel voor de tip!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Altijd zelfde voedsel?

Bericht door Ms Maaike »

Dat heeft te maken met of er graan in de brokken is verwerkt. Als er geen graan in zit kun je gerust brokken na natvoer geven en andersom. :) Het heeft namelijk niet zo zeer met de verteringssnelheid te maken maar wel met de zuurgraad van de maag. Graan maakt de maag pH hoger, terwijl voor vlees een lage pH nodig is. Dat 'botst' als het ware en daarom krijgen honden (en ook katten) maagpijn wanneer brokken met graan het vlees te snel opvolgen (en andersom).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie