help! kater (kitten) poes gedekt

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
niklev
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:29

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door niklev »

o, ik bedoel niet dat ze dan niet zwanger kan worden. ik bedoel dat ik absuluut geen kittens van die 2 wil omdat dat niet best is voor die heilige birmaan.
Heel veel leuke foto's in het Fotoalbum van Mouf, Minou en Pietertje
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Brittenbolletje »

En waarom is het niet goed voor de heilige birmaan? Omdat de ander een ander ras is?
Gebruikersavatar
niklev
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:29

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door niklev »

omdat het geboortegewicht van een maine coon tussen de 120 en 140 ligt en van een heilige birmaan rond de 90. daarnaast krijgen maine coons grotere nesten dan heilige birmanen.
wat is je punt?
Heel veel leuke foto's in het Fotoalbum van Mouf, Minou en Pietertje
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Zuri »

@niklev;
Zijn dat je katten in je avatar? Wat een plaatjes!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Brittenbolletje »

niklev schreef:omdat het geboortegewicht van een maine coon tussen de 120 en 140 ligt en van een heilige birmaan rond de 90. daarnaast krijgen maine coons grotere nesten dan heilige birmanen.
wat is je punt?

Mijn punt? dat het onzin is, maar goed als je niet wilt luisteren geef ik het op.

Castreer beide katten maar zo heb je geen onnodige nesten
Gebruikersavatar
niklev
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:29

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door niklev »

@Zuri;
ja dat zijn ze! lief he :)

@brittenbolletje;
Je punt is dat het onzin is dat het niet goed is voor de heilige birmaan om deze kittens te krijgen?
Heel veel leuke foto's in het Fotoalbum van Mouf, Minou en Pietertje
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Zuri »

Niklev en Brittenbolletje; laat me even tussenbeiden komen. Ook ik denk dat het niet erg goed is voor een birmaantje om een groot nest met grote kittens te krijgen. Zeker omdat ze nog zo jong is! Al denk ik dat het minder erg is dan bijvoorbeeld een teckel die zwanger is van een Duitse dog. Zo groot zijn deze verschillen inderdaad niet. Ze zal het waarschijnlijk best overleven, maar of dit nou het beste is wat je dit jonge poesje kunt aandoen...

Hoe dan ook, ik hoop dat Niklev zowel poes als kater op korte termijn laat helpen. Beste voor de katten en het voorkomen van ongewenste nestjes.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
niklev
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:29

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door niklev »

@brittenbolletje;
Ik lees nu ff mijn berichten terug en ik kom misschien een beetje geïrriteerd over maar zo bedoel ik het niet :)

@zuri;
hoor net van de dierenarts dat ik het katertje nog niet kan laten castreren omdat hij te jong is. (ik dacht dat ze in het asiel al castreerden vanaf 7 weken?) maar we gaan nu dus eerst de poes laten castreren en eventueel embryos weg laten halen. wat volgens de dierenarts wel onwaarschijnlijk is.
Heel veel leuke foto's in het Fotoalbum van Mouf, Minou en Pietertje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Dinky »

Dan is het maar onwaarschijnlijk volgens de DA ;) Hier op het forum hebben we het voorbeeld van Banjer die volgens de DA ook niet meer zwanger kon worden maar de praktijk was anders (lees hier het verhaal van banjer).

Er bestaat inderdaad vroegcastratie met 7 weken maar niet elke DA kan/wil dit doen ;) Er zijn daarnaast dierenartsen die kijken naar het gewicht van het katertje en anderen naar de leeftijd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Ikey »

Ik zou een beetje druk zetten op de DA wat betreft castratie van jouw kater. Het is namelijk wel echt nodig gezien hij al op je poes zat. Onze DA wilde in eerste instantie ook wachten onze vier maanden oude kater te castreren, maar heeft met wat overredingskracht het toch gedaan. Onze DA doet het in principe pas bij 10 maanden (!), tenzij er last was van sproeigedrag. Ons argument, dat sproeigedrag willen voor zijn, want anders blijft hij het zijn hele leven doen. Bovendien willen we onze kitten de hormonenstorm besparen die rond 5/6 maanden op gang komt.
En inderdaad, sommige asiels castreren al met 7 weken (is nog in het nieuws geweest). Dus tenzij je DA echt zegt dat hij het niet aandurft omdat de balletjes nog te klein zijn, zou ik het gewoon laten doen. Desnoods bij een andere DA.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Zuri »

Tja dat is dan de keuze van de dierenarts. Het is inderdaad wel mogelijk om eerder te castreren, maar zoals Mirjam ook al zegt wil/kan niet elke dierenarts dat. Het is dan allemaal nog wat kleiner, balletjes misschien nog niet (helemaal) ingedaald. Etc. Dat maakt het wel wat moeilijker voor een dierenarts, maar het kan zeker!

En ik sluit me ook aan bij het advies van Mirjam; onwaarschijnlijk of niet, er bestaat een risico dat ze wel succesvol gedekt is. En buiten dat zou ik je sowieso adviseren haar snel te castreren. Dit is wachten op problemen...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Brittenbolletje »

@ Zuri. Ja dat was mijn insteek ook gewoon castreren. Ik begrijp dat TS dat ook wel wil laten doen, maar kan er gewoon niet zo denderend tegen als er niet goed gelezen word.

@Ts het kan best zijn dat jou kater nog niet geslachtsrijp is. Dat hij weet hoe hij moet dekken is al vervelend genoeg. Dan is hij er vroeg bij.

Ik weet niet waarom je wilde wachten met de poes te laten helpen en eerder de kater. Het is echt waar, zeer slecht voor een poes om veelvuldig krols te worden. Daar kunnen ze echt BMO van krijgen wat jij denk ik als eigenaar niet wilt. Als jou DA je katertje en je poes nog niet wilt helpen zou ik een andere contacteren :).

Ik bedoel mijn teksten niet naar, maar ik weet wel waar ik over praat.

Het wil niet zeggen dat er OOK grote kittens uitkomen mede omdat er natuurlijk 2 kanten zijn dus een papa en een mama, dus de genen van mama zit er ook in dus de kans dat de kitten zo groot zijn is niet zo groot. Daarbij kan je ook een poes inleiden (maar dat zou je niet moeten willen).

Ik wil je wel succes wensen en ik hoop dat je da toch overstag gaat met castreren.
Gebruikersavatar
niklev
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:29

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door niklev »

Ik denk dat ik dan inderdaad maar een andere dierenarts moet zoeken die het wel wil doen. maar eerst dan een afspraak voor een hart echo, wat ze niet overal doen.
Als ik de poes nu meteen laat castreren, kan het dan kwaad om te wachten met castratie van kater tot die 6 maanden is? lijkt me niet toch? of zou hij nu gaan sproeien omdat hij ook al de poes gedekt heeft/geprobeerd te dekken?
Heel veel leuke foto's in het Fotoalbum van Mouf, Minou en Pietertje
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door Zuri »

De poes lijkt me prioriteit 1. Met de kater zou je nog wel even kunnen wachten, maar of hij gaat sproeien omdat hij nu de poes gedekt heeft kan niemand hier voorspellen. Vaak is het wel zo dat aangeleerd gedrag (zoals sproeien) heel moeilijk weer af te leren is. Dus al hij het eenmaal doet ben je eigenlijk al een beetje te laat. Lekker advies he? ;)

Ik maak me zelf wel een beetje ongerust over die hart echo... Misschien doe je er beter aan om risicovolle zaken (zoals operaties) te voorkomen. Als de poes gecastreerd is kan zij niet meer zwanger worden. En of hij echt gaat sproeien...? Tja, wie kan er iets over zeggen? Er zijn meerdere voorbeelden van binnenshuis levende 'open' katers die niet sproeien en verder heel rustig zijn (niet vechten oid wat geassocieerd wordt met katers). Mijn vraag is dus wel of het risico van hartproblemen opweegt tegen het risico op sproeien. Als hij ook naar buiten gaat moet hij uiteraard wel gecastreerd worden!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
niklev
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2013 10:29

Re: help! kater (kitten) poes gedekt

Bericht door niklev »

@Zuri;
Ja dat is dus ook precies de reden van de echo. als ze daar op zien dat het risico meebrengt voor de narcose ga ik het ook zeker niet doen.
Heel veel leuke foto's in het Fotoalbum van Mouf, Minou en Pietertje
Plaats reactie