Is mijn kat opgegeven?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Die ervaring heb ik ook wel eens gehad met een kat.
Voor mij was het een reden om over te stappen.

Maar in elk geval goed nieuws en dat is het belangrijkste
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

He jeetje, dat was dan in elk geval een bezoek aan een andere dierenarts waard....... tenminste, als de uitslag toch de schildklier blijkt te zijn.
Ik weet niet waarom je andere dierenarts er zo naast zou kunnen zitten. Ik vond het wel raar dat hij je weggestuurd heeft met de mededeling dat het kanker zou kunnen zijn en verder niet gekeken heeft naar het wat en waar.

We houden de moed er gewoon nog even in!!!! ;-). Op naar woensdag!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

De uitslag heb ik en die is niet bevredigend. Hoewel de dierenarts ervan overtuigd is, dat het de schildklier is, is de schildklierwaarde perfect. Het bobbeltje in de hals is dan ook onverklaarbaar. De leverwaarde is wel verhoogd, dus ik moet daar a.s. maandag een echo van laten maken.

Ondertussen is Binkie gewoon zoals altijd, alleen dus mager. Vorige week ontsnapte hij even aan mijn aandacht en is in gevecht geraakt met een kat. Hij holde naar binnen en was nog een kwartier oververhit. Maar hij had niets. Maar ik zag wel in de tuin een heleboel kattenharen, dus Binkie heeft z'n mannetje wél gestaan!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sterkte met Binkie, wel spanned he! Hij is dus toch nog een kleine macho 8-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Is Binkie getest op FIV (kattenaids)? Als je geen bevredigende uitslagen krijgt is het denk ik wel verstandig om dat te doen. Vermageren komt veel voor bij FIV, het lichaam moet dan zo hard werken om het virus te bestrijden dat het dus meer energie verbruikt. En het bobbeltje in de hals.. Zou dat een opgezette lymfklier kunnen zijn?

Het is geenszins mijn bedoeling je bang te maken door met "enge" ziekten te gaan lopen smijten! ;-) Ik denk alleen dat een test zowieso geen kwaad kan. Houd daarbij in je achterhoofd dat ook katten met FIV nog een goed leven kunnen hebben, je moet alleen wat kleine aanpassingen doen. Daarnaast is het ook geen enge ziekte, uiteindelijk is het een auto-immuunziekte welke besmettelijk is voor katten onderling. Mensen en andere diersoorten kunnen niet besmet raken met kattenaids!!

Ik hoop dat het gisteren allemaal meegevallen is en dat er een behandelbaar iets is gevonden!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Het kán natuurlijk, maar hij komt nauwelijks buiten, dus de kans is niet groot. Of zie ik dat verkeerd?
Een opgezette lymfeklier is ook mogelijk, maar de dierenarts is er 100% van overtuigd, dat het de schildklier was. Ik zeg WAS, want inmiddels is het knobbeltje weer verdwenen.
Maar er kwam gisteren dus niets uit. In zoverre: tumoren zijn vrijwel uitgesloten, dat is natuurlijk positief. Urine was goed en er is een leverpunctie genomen. Als daar niets uitkomt, dan is het domweg afwachten, want dan is die op alle fronten onderzocht en weet de arts het gewoon niet meer. :???:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Koolmees schreef:Het kán natuurlijk, maar hij komt nauwelijks buiten, dus de kans is niet groot. Of zie ik dat verkeerd?
In principe kan een kat na 1x buiten komen en vechten een FIV-besmetting oplopen. Tuurlijk moet de kat dan tijdens die vechtpartij wel net een FIVbesmette kat treffen. Als er bij jullie in de buurt zwerfkaters of ongecastreerde katers rondlopen is het risico al een heel stuk groter.

Helaas komt FIV waarschijnlijk veel vaker voor dan altijd gedacht werd. Toen we 3,5 jaar geleden ontdekten dat Spetter FIV heeft had ik er eigenlijk nog maar nauwelijks van gehoord, maar inmiddels hoor ik zo vreselijk vaak dat een kat besmet is met FIV.

Daarom raad ik bij een kat met vage klachten altijd aan om een FIVtest te laten doen. Als deze negatief is dan is de FIV tenminste uitgesloten maar als deze positief is dan kun je tenminste met een diagnose aan de slag. Tuurlijk is het heel erg verdrietig als je kat FIV blijkt te hebben maar het is voor lang niet alle katten een direkt doodsvonnis.

Mijn eigen aidskater is al minimaal 9 jaar besmet en doet het nog steeds erg goed! Dat wil niet zeggen dat alle katten die besmet zijn met FIV deze lange termijn overleven, maar doordat je weet dat de kat besmet is kun je de overlevingstermijn toch weer een stuk rekken (op een manier dat de kwaliteit van leven toch goed blijft! Want dat vind ik het belangrijkste.).

Het is frustrerend dat je nu nog niet weet wat je kat mankeert en hoe je kan gaan behandelen.. :-( Ik hoop echt van harte dat je snel duidelijkheid hebt en dat het is behandelbaars is.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Bericht door Koolmees »

Nou, de medische molen is tot stilstand gekomen. Er is helemaal niets gevonden! Werkelijk alles is in orde, alles is onderzocht. Inmiddels is er van het gewicht van Binkie weer 3 ons afgesnoept (zit nu net onder de 4 kilo), maar er is verder niets aan hem te merken. Sterker: het lijkt wel of die steeds gezelliger wordt naarmate die ouder wordt. Maar hij doet alles, eet misschien niet de aanbevolen hoeveelheden die op verpakkingen staan maar hij mankeert niets.
Het zal dus wel een raadsel blijven waarom die nu zo afvalt en ik hoop, dat het maar snel gaat stoppen en dat die nog een paar jaar meegaat!
Gesloten