Even over het voer...tuurlijk kun je uitkomen met 150 per jaar (denk dat je zo gemiddels voor 1 kat een zak of 4, 5 per jaar nodig zou hebben van 5 kg gemiddeld en dat is vast wel te krijgen voor 30 euro per zak. Maar...ik zou niet het eerste de beste voer nemen wat je tegen komt en wat goedkoop is. Allereerst zou ik niet beginnen aan supermarktvoer, en ook dingen als Whiskas en Felix beperkt of helemaal niet geven. Je wilt niet weten wat daar allemaal in zit wat eigenlijk helemaal niet goed is voor je kat. De samenstelling is niet in de juiste verhouding voor je kat om gezond te blijven als je pech hebt en bovendien eten katten geen granen, wat in al die voeders zoveel zit. Tuurlijk, sommige katten worden ook 20 jaar op supermarktvoer, maar het zou jammer zijn als jouw kat vanwege het voer op vroege leeftijd blaas/nierproblemen of suikerziekte zou krijgen. Merken als Hill's en Royal Canin zijn de betere merken verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak, en wil je echt goed voeren (zonder granen) ga dan eens kijken naar Orijen, Acana en Carny.
Wat ook heel belangrijk is, is om je kat naast brokken natvoer te geven. Zelf voer ik mijn kat Carny blikvoer, dit is 'vers' vlees uit blik zonder granen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik (nog) niet over wil gaan op echt vers voeren (zie andere topics op dit forum over versvoeding en barfen) en het granenvrij is.
Als je een kat alleen brokken geeft kan hij hier nooit tegen aan drinken. In brokken zit nml zo;n beetje 0.0% vocht. Hierdoor heb je een groter risico op blaasproblemen als blaasontsteking, blaasgruis en levensbedreigende verstoppingen (niet kunnen plassen omdat er zich struvieten en kristallen hebben gevormd in blaas en plasbuis bij katers door neergeslagen deeltjes wat is gaan ophopen en alles blokkeert). Om dit te voorkomen kun je het beste of half/half geven of zelfs iets meer natvoer dan brokken.
Verder heb je qua kosten alles vrij ruim genomen denk ik, wat alleen maar mooi is natuurlijk. Als er een onverwacht dierenartsbezoek bij komt heb je daar in ieder geval rekening mee gehouden
Verder is het inderdaad verstandig je een beetje te orienteren op da's in de buurt, qua kosten maar zeker ook waar je een goed gevoel bij hebt. Er zijn hele grote (!) verschillen tussen dierenartsen! De ene praktijk heeft ook meer mogelijkheden dan de andere, dat voorop gesteld. Er zijn praktijk waar nog nauwelijks wordt geopereerd, waarbij je dus rekening moet houden dat je bij een spoedgeval waarbij geopereerd moet worden eerst nog doorgestuurd moet worden naar iemand anders. Sommige dierenartsen doen dag en nacht dienst en daar kun je dus altijd terecht voor spoed, anderen doen dat niet en als er dus een keer iets is kom je bij een andere dierenarts terecht. Dat zijn dingen die je zelf moet overwegen en beslissen, de 1 vindt dat geen probleem, de ander wil altijd bij eigen dierenarts terecht kunnen. Plus dat dierenartsen soms heel verschillend denken, que behandelingen en qua onderzoek. De 1 wil al heel snel verder onderzoek doen als er iets aan de hand is, de andere wacht het liever langer (of te lang) af. Let ook op hoe je behandelt wordt bij bijvoorbeeld alleen maar een enting: Is het echt alleen enten of wordt het dier ook meteen helemaal goed nagekeken zoals het hoort?
Sorry voor het lange antwoord, hoop dat je er iets aan hebt
Succes!