Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Inderdaad, indien mogelijk, maar zo snel mogelijk aanpakken ;-)
Zo blijkt je jaarlijkse controle maar weer nuttig.
Maar wel flink balen, Duimpjes en pootjes gaan draaien.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Hè bah, ik dacht dat na een operatie het probleem voorgoed verholpen zou zijn. Is RA-jood nu nog de enige mogelijkheid?

Sterkte met Enzo!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Enzo is geopereerd aan één schildklierlob en dat was niet afdoende.
hij had veel tumor zwerfweefsel en heeft 4 jaar geleden een behandeling met ra jodium gehad bij De Lingehoeve. hij reageert slecht op felimazole.
hij heeft twee jaar keurige schildklierwaardes gehad van 20/30, vorig jaar was er een relatief forse stijging maar wel binnen de referentie en dit jaar dus boven de referentie. en het stijgt steeds harder.

die geforceerde doorbloeding is niet goed voor zijn nierweefsel en zijn hart gaat daar ook onder lijden, dus het zal dit jaar wel weer een stralende kater worden..
intussen ga ik denk ik proberen met carbimazol te dempen zodat hij ook weer wat aankomt.

ben intussen wat bekomen van de schrik, het is niet leuk maar overzichtelijk en we zijn ingewerkt.

vraagje: heeft iemand ervaring met het middel van huisdierendokter tegen verhoogde schildklier?
http://www.huisdierendokter.nl/schildklier-kat.html
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 jul 2014 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door castratenkoor »

Jammer Adriana dat zijn waardes niet goed waren. Veel sterkte! Kan me je zorgen goed voorstellen, arme Enzo heeft al genoeg meegemaakt in zijn leven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BloemTetsu »

Ach wat balen. Veel sterkte. Bonkkopjes voor Enzo.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Ms Maaike »

:( Wat naar... Schildklierkatten brengen altijd zorgen met zich mee, vooral omdat het zo grillig kan lopen. Bij het minste of geringste sta ik met Mickey bij de dierenarts en tot nu toe is dat altijd terecht geweest. Ik wens Enzo heel veel beterschap en knuffels toe en jou veel rust en tijd om dingen op een rijtje te krijgen. Moet lukken jou kennende. :)

P.S. Heb je Thiafeline geprobeerd? Heb er hier goede ervaringen mee gehad in vergelijking met Felimazole. Carbimazole heb ik nooit geprobeerd dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Enzo is vanaf dat hij hier is een brekebeen en zorgenkind en dat houd me van de straat..

dank je wel voor jullie lieve beterschapswensen.
vandaag heleboel afgebeld en geweldige medewerking van da :eclap: en apoth.

het aanvalsplan is het volgende:
Enzo krijgt nog dit jaar (weer) een behandeling met ra jodium in Lienden.
de komende twee maanden probeer ik met medicatie zijn conditie een eind op te vijzelen zodat hij zo sterk mogelijk die behandeling in gaat.
hij had bij zijn eerste behandeling in Lienden buitensporig veel zwerfweefsel (ectopisch in het jargon) en zou ik niet behandelen dan zit hij zo weer > 100 en verder.
rest van zijn leven, hij is 10 jaar, medicatie kan niet want het is bij Enzo erg voortschrijdend, dus dan zou je steeds meer medicijn moeten geven en daar zijn limieten aan.. dus Lienden is onontkoombaar...
mijn hoop is met zeer tijdig in te grijpen dat zoveel mogelijk fout weefsel wordt vernietigd en het wat langer duurt voordat hij eventueel weer ontspoort..

ik heb intussen wel het middel van huisdierendokter besteld omdat de klantenervaringen positief zijn. daarnaast komt ook een regulier medicijn waarvan ik weet dat het bij Enzo werkt. na de ellende met felimazole durf ik niet nog een keer zo'n type zoals thiafeline te geven..
bij een slecht etende vaak graatmagere Enzo wil ik niet ook nog een eetstaking veroorzaken...

en als het uiteindelijk niet lukt om het oude reguliere middel te bemachtigen dan is er nog carbimazol oorzalf, maar dat doseert onnauwkeurig en sommige katzels krijgen daarvan blaren en andere huidirritatie aan hun oren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Ai dat is geen goed nieuws...

Had Enzo op het moment van de eerste ra-joodbehandeling een enkelzijdig of een dubbelzijdig tumor?

Dat vele zwerfweefsel, zou dat kunnen te maken hebben met zijn eerdere operatie? Misschien sla ik de bal helemaal mis maar ik heb altijd het gevoel gehad dat die operatie hem geen goed heeft gedaan...

Welke medicatie ga je dan geven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Ms Maaike »

Heftig allemaal. Tien jaar is (lijkt mij) een leeftijd waarop radiojoodtherapie nog wel 'kan'; met oudje Mickey durf ik dat niet meer. Bovendien is hij goed ingesteld nu met Felimazole :icon_shifty: 1,25 mg en zijn er geen eetstakingen meer (afgezien van laatst, toen zijn maagwand ontzettend geïrriteerd was door haar en veel overgeven daardoor). Kan me goed voorstellen dat je er huiverig voor bent. Ik vind pillen geen ideale situatie, maar heb zelf ook twijfels bij Carbimazol en de dosering.

Heeft de eerste ra-joodbehandeling dan niet al het te veel aan schildklierweefsel vernietigd? Ik dacht juist dat het ectopische weefsel met succes aangepakt zou worden op die manier. Of is het zo dat de overproductie van schildklierweefsel 'gewoon' door blijft gaan? Het is wel tumorweefsel natuurlijk...

Heel erg fijn dat de da zo goed meedenkt/meewerkt. Je hoort zo vaak anders. Succes!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Chiquita98 »

Kan je helaas geen medisch advies geven hierin Adriana. Knuffel voor Enzo! En hopelijk gaat je plan werken
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Had Enzo op het moment van de eerste ra-joodbehandeling een enkelzijdig of een dubbelzijdig tumor?

Dat vele zwerfweefsel, zou dat kunnen te maken hebben met zijn eerdere operatie? Misschien sla ik de bal helemaal mis maar ik heb altijd het gevoel gehad dat die operatie hem geen goed heeft gedaan...

Welke medicatie ga je dan geven?
enkelzijdig zo groot als een klein kwartel-ei en een paar maanden na de operatie zat hij weer > 100.
hij had niet alleen een tumor in zijn linker schildklierlob maar gelijktijdig ook veel ectopisch weefsel, alleen kun je dat niet voelen. pas bij de scintigrafie, voorafgaand aan de ra jodium-behandeling werd dat duidelijk.
nee, dat zwerfweefsel heeft niks te maken met een operatie, blijkbaar 'liep het over'..

hij heeft een hogere dosis gekregen maar ik kan me voorstellen dat ze liever twee keer behandelen dan te hoog doseren en alles vernietigen. dan zul je moeten gaan suppleren en k heb lang contact gehad met een baasje met twee ouwetjes, waarbij dat het geval was..

Enzo heeft bij zijn vorige baasje jaren lang gruisoplossend voer gegeten en ik geloof al zijn leven dat die enorme ontsporing daarmee te maken kan hebben..
er wordt ernstig gewaarschuwd en er is aanbeveling om de termijn niet te overschrijden en ik ben internationaal goegelend al meer van dit soort schildklier-ellende in combinatie met gruisoplossend voer tegen gekomen..

pffft, ik ben al weer behoorlijk ingewerkt intussen en heb Enzo's oude berichten even doorgelezen,
;-) toch wel handig zo'n forum voor naslag..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Enkelzijdig dus..... Bij Pappie was het dubbelzijdig en hopelijk was dat een goede zaak voor hem.

Ik heb me in Gent laten vertellen (en ik dacht dat het ook op de uitleg op hun site staat) dat er minder kans is op latere recidive na een ra-joodbehandeling bij een dubbelzijdige vergroting. Zo los uit de hand, als de schildklier enkelzijdig vergroot is en door ra jood verschrompeld wordt, is er een eerdere kans dat er later alsnog een vergroting aan de andere kant komt. Als het tumor dubbelzijdig was en dan verschrompeld wordt, dan zou de kans op herval kleiner zijn. Zo ongeveer...
Ben dus benieuwd aan welke kant de schildklier bij Enzo nu vergroot is.

Geef hem maar een dikke knuf!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

hij is paar dagen geleden van snuit tot staart onderzocht en bevoeld en het is niet zijn andere schildklierlob maar hoogstwaarschijnlijk dat zwerfweefsel dat weer opspeelt.

toen hij werd geopereerd is er gelijk naar de andere lob gekeken en die was 'schoon'..
en nu met het voelen was niks te voelen, dus geen knobbel daar..

we hebben weer een scintigrafie nodig om te weten hoe en waar en als die wordt gemaakt dan maar meteen een behandeling erachter aan.. zelfde en enige adres in Nederland en hier ook niet helemaal naast de deur.. maar blij/blij dat het mogelijk is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door jojo »

A gats Adriana. Dikke knuffel voor Enzo en jou!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Ilone »

Vervelend dat je de molen weer in moet met Enzo....Sterkte!!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie