Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Brokjes zijn inderdaad voldoende, maar lastig om de medicijnen en het poedertje mee weg te krijgen ;-).

Misschien lust je kat nierblik van Clinic. Dit ziet er heel anders uit dan Royal Canin en ruikt ook heel anders, dus wie weet vindt je kat dit lekkerder. Het is bij de dierenspeciaalzaak te koop.

Als het geven van het medicijn echt een ramp is mag je ook een hele kleine hoeveelheid gewoon blikvoer geven, maar alleen als nierblikvoer echt niet lukt en echt heel erg weinig.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Haar pilletje zo geven is inderdaad een heel gedoe. Maar onder haar eten mengen ... in 't verleden als ze al es medicijnen moest nemen, is me dit nooit gelukt om haar te foppen hiermee! Ze ruikt echt ALLES en eet dan gewoon niks meer op van haar vlees! Ik probeer ook es een ander vleesvoer. Naar Clinic heb ik bij ons in de tuin- en diershop gevraagd, en ze gingen het nachecken via de vertegenwoordiger. Hebben ze dit bij Tom&CO? En de Royal Canin, is die alleen te koop via de DA?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, er zijn ook dierenspeciaalzaken die RC hebben (alleen de kleine verpakking) en volgens mij heeft de Vomar het ook.

groetjes,
Sandra

PS: het nierblikvoer kan ook Clinique ivm Clinic heten, dat ben ik vergeten :oops:. Het zit in kleine platte blikjes met een gele verpakking, er is ook blaasgruis blikvoer met een oranje verpakking.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Bedankt voor de info!
VOMAR ken ik niet. Ik ga alvast wel op zoek bij ons in de buurt!
Nog eens merciekes voor alle info!!!!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Aha, je ben Belgisch, vandaar dat je de Vomar niet kent. Dat is bij ons (in Nederland) een hele grote supermarktketen. Ik hoop dat ze Clinic hebben bij jullie in de dierenspeciaalzaak, want de nierkatten die ik ken vinden het heerlijk!

groeten,
Sandra

PS: tuincentra en bouwmarkten hebben ook vaak een grote dierenafdeling, dus wie weet....
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Bedankt Sandra, ik ga er vast en zeker verder naar op zoek!!!! :-P
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Hoi!

Bericht door Peeuwke »

Ik ben dus eergisteren Rusty zijn nieuwe eten gaan halen.
De DA heeft me hills meegegeven, vershoudzakjes. Heb hem gevraag om ook wat brokken mee te geven, want de katten hier zijn al heel hun leven gewoon dat er altijd eten staat. Dus als ze eten, eten ze met kleine beetjes. Mits Rusty enkel zijn dieet mag eten heeft hij mij een zak meegegeven wat men 2andere katjes ook mogen eten en goed is voor Rusty.
Rusty neem ik nu al 2dagen apart voor zijn eten. Hij weigert gewoon ook maar 1 hap te nemen! Hij begint heel luid te miauwen en eet helemaal niets. Als ik hem dan uit de kamer laat rent hij heel hard naar de plaats waar de andere eten, natuurlijk is dat eten dan al weg. Je moet zien hoe zielig hij dan kijkt! Heb zo met hem te doen!
Mijn 2 andere katten vinden het eten van Rusty best lekker en eten het ook op zodra ze de kans krijgen. Volgens mij is hij gewoon heel erg koppig... maar toch een schatje hoor :grin:
De brokjes, daar eet hij zo nu en dan wel eens van. Maar ook niet veel.
Ben wel bang dat hij te weinig voedsel binnen gaat krijgen.
Kan het bv kwaad om Rusty wat gekookte kip of vis te geven? Meer als "snak" dan.

Groetjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat schijnt juist niet te mogen. Het is te eiwitrijk volgens mij. Lastig dit he! Ik herken het ook van Mimi. Zij moet ook eigenlijk apart blik eten, maar wil niet zonder de anderen eten en de anderen eten haar voer :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik zou zeker nieta nders geven zoals kip of vlees vanwege de eiwitten en proteine erin, maar op zoek gaan naar een ander merk nierblik, want ze zijn zeer verschillend van geur en uiterlijk en waarschijnlijk (ik heb het niet zelf geproeft ;-)) ook van smaak.

groeten,
Sandra

PS: voldoende eten is bij nierkatten zeer belangrijk, dus er moet echt voldoende naar binnen. Als alles is mislukt wat nierbrokjes en nierblikvoer betreft kun je tijdelijk (zeker in jouw geval met nog lage verhoogte nierwaarden) de nierbrokjes mengen met wat gewone brokjes en dan langzaam afbouwen.
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Bedankt voor jullie advies!
Vandaag dacht ik het eens anders te doen, mits Rusty apart niet wou eten heb ik ze eens alle 3 een beetje van het nierdieet gegeven (blik), volgens de DA arts kon dit geen kwaad voor de andere.
En ja hoor!- Rusty at het gewoon op! Volgens mij mag hij het eten wel maar wil hij gewoon samen met de andere eten en hetzelfde als de andere (denk ik toch).
Nu ik kan dit niet blijven doen natuurlijk, Kyra en Stamper hebben het dieet niet van doen en de kosten zouden natuurlijk hoop oplopen dan.
Maar ben al blij te weten dat hij het gewoon doet uit koppigheid!
Sandra, je zei dat een kat met nierproblemen voldoende moet eten he, wel Rusty is altijd een heel goede eter geweest, maar de laatste 2weken eet hij nog maar heel weinig. Daarmee gaf ik hem regelmatig kip of vis, zodat hij toch at. Nu blijkt dat helemaal dus niet goed te zijn...
Ik weet niet meer goed wat doen, wat Rusty betref, lig er nachten wakker van. Morgen ga ik terug naar de DA, blikvoer halen voor Kyra en Stamper. Van Hills als ik mij niet vergis. Al in verschillende winkels geweest maar kan het hier nergens vinden, brokken genoeg maar nergens blik. Dus heeft de DA dat speciaal voor me mee besteld. En zal ik ook vragen voor ander voedsel voor Rusty. Mss wil hij een ander dan wel apart eten, maar heb men twijfels. Maar als ik niet probeer zal ik het niet weten he!

Nogmaals bedankt voor jullie advies!!
Hoop dat Rusty snel terug goed gaat eten, heb er echt alles voor over!

Groetjes Peeuwke
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

De nieuwe KD minced (ik weet niet of ik dit goed schrijf ) dieeten schijnen ze erg goed te eten.

Sterkte en succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Linus

Bericht door Wendy »

Wij zijn er vorige week dinsdag achtergekomen dat onze Linus ook een nierkatje is :-(. Linus was zo afgevallen, en we kwamen erachter dat hij bijna niets meer at. De dierenarts schrok heel erg van Linus' gewicht. Hij voelde gelijk al dat 1 nier te klein was. Hij haalde 1 buisje bloed weg, dat ging nog die avond naar Duitsland naar het lab.
Ook kregen we "astronautenvoeding" van Hill's mee en anti-misselijkheidspillen. Linus was namelijk erg afgevallen, hij woog denk ik 3 a 4 kilo (normaal 5,5). We hebben dit een paar dagen met een spuit gedwangvoederd. Overdag om de 2 uur 2 spuiten (aangelengd met water) en 's nachts om 1 uur, 4 uur, en daarna om 7 uur 's ochtends. Hierdoor leek hij alweer iets meer energie te krijgen, hoewel hij nog steeds heel lusteloos was af en toe, en we sterk aan euthanasie hebben gedacht.. Volgens de dierenarts zou hij het op de manier waarop het toen ging niet 2 weken redden..

Woensdag hoorden we de uitslag. Zijn nierwaardes waren heel erg hoog: ureum iets van 45, en creatinine boven de 800. Volgens de dierenarts betekent dit dat de nieren ongeveer 15% nierfunctie hebben. Op het internet las ik dat katjes bij die waardes ook weleens direct worden ingeslapen :???:. De dierenarts leek ons ook voorzichtig te zeggen dat Linus het waarschijnlijk niet zou redden.. Maar we kregen wel speciale niervoeding mee. Plus fortekor. Het niervoer krijg je dus met geen millimeter die spuit in, ook niet met water. We hebben daarom een (krachtige) blender gekocht, daarmee lukte het wel. Linus was op woensdag nog best wel lusteloos en wilde veel slapen.

Donderdag konden we langs bij de radioloog in Noordwijkerhout. Van de dierenarts hoorden we namelijk dat Linus zijn niertjes best wel eens geschrompeld konden zijn. Als dat zo was, zou er geen redden meer aan zijn. Bij de radioloog bleek dat beide nieren er goed uit zagen (er was ook geen kleine nier). Hij zag wel wat niergruis (steentjes), maar die waren volgens hem niet zo erg (vormden geen obstructie). De nieren waren wel wat 'wittig', en er zat ook wat vocht in het nierbekken. Daarom dacht hij aan een nierbekkenontsteking. Hij nam ook een "blaaspunctie", het urine uit de blaas moesten we naar de dierenarts brengen die het zou onderzoeken op bacterieen. Bij de dierenarts kregen we alvast antibiotica, hier moesten we gelijk mee beginnen. Maar volgens de radioloog moesten we nog steeds uitgaan van het ergste..

Vrijdag ging het echt al iets beter. Hij zag er wat wakkerder uit, en wilde al een klein beetje spelen met een touwtje. Om de twee uur boden we hem water en brokjes aan, en dit ging heel goed. Maar omdat Linus steeds naar zijn Maine Coon brokjes liep, kwamen we op het idee om de droogbrokjes van Hill's K/D te kopen. Dus om 18:00 naar een (andere) dierenarts geraced om snel de brokjes op te halen (heel fijn dat dit zonder afspraak, en zonder Linus gezien te hebben kon!!) (onze dierenarts was toen niet open). Dit schrokte hij als een gek op :-P. Dat scheelt erg veel, want dwangvoederen was voor hem (en voor ons) een hoop stress.

In het weekend is hij al een heel stuk opgeknapt. We geven hem nog wel af en toe een spuit met het natvoer, als we denken dat hij niet genoeg heeft gegeten.

Maandag kregen we de uitslag van de urinetest: een blaasontsteking. Heel vreemd vinden wij, omdat hij helemaal niet de typische blaasontstekings-trekjes vertoond. Hij plast goed, en lijkt geen pijn te hebben bij het plassen. We moeten de fortekort en antibioticia nog een lange tijd door blijven geven, en over drie weken moeten we opnieuw een bloedtest doen om te kijken of de nierwaardes verbeterd zijn. Tot die tijd blijft het natuurlijk superspannend!

Nu is het dinsdag, en hij lijkt steeds meer op de oude, vrolijke, gekke Linus. Natuurlijk is het nog steeds moeilijk om hoop te hebben, we hebben geen idee of zijn nieren weer 'terugkomen', of de nierfunctie zal verbeteren.

Tot zover het verhaal van Linus, ik hoop dat ik snel nog beter nieuws kan laten horen!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hier staat trouwens ook een verhaal over een kat met een nierprobleem, ik heb daar heel veel aan gehad!

We gaan trouwens ook een kattenfontein kopen, om ervoor te zorgen dat hij voldoende drinkt. Uit bakjes wil hij niet meer drinken namelijk.. :roll:. Alleen uit de kraan, maar dat is natuurlijk wel het verst ;-).
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Peeuwke schreef:Nu blijkt dat helemaal dus niet goed te zijn...
Ik weet niet meer goed wat doen, wat Rusty betref, lig er nachten wakker van.
Groetjes Peeuwke
Hey Peeuwke,

Ik zou even bijhouden wat hij nu op een dag eet, en wat hij van het niervoer binnen moet krijgen. Zo doen we dat ook bij Linus. Als hij dan niet genoeg eet, dan geven we hem een spuit met het natvoer, zo krijgt hij ook lekker wat vocht binnen.
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Hoi Wendy,
Ik hoop dat het snel weer beter gaat met je Linus. En dat hij weer snel de "echte" Linus is! Ik leef echt met je mee.
Wat Rusty betref, als ik weg ben weet ik natuurlijk niet als hij nog brokken eet. Maar als ik hier ben eet hij bijna niets.
Maar wat je van dat spuitje zei kan wel eens van pas komen hier! Hoewel zijn nierwaarde niet zo heel hoog is maak ik me toch snel zorgen om hem!
Ik kan het me mss inbeelden maar ik heb de indruk dat ik hem "zie" afvallen, en dan maak ik me enorm zorgen.
En wat zo'n fontein betref, woensdag kan ik die van mij normaal gaan halen, op bestelling. Want hier in belgenland kan je zo'n dingen dus niet vinden!

Nogmaals ik duim voor je dat Linus zich snel weer de oude voelt en dat je binnen 3 weken een positieve uitslag krijgt!
Nog bedankt voor de tip!!

Groetjes Peeuwke
Plaats reactie