(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gast

(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Gast »

Hallo,
Mijn kater van 10 jaar is de laatste tijd flink afgevallen. Hij was ziek, bleek met ernstige gebitsproblemen te maken te hebben en at daardoor erg slecht. Inmiddels zijn behalve zijn hoektanden alle tanden getrokken. Hij eet wel meer maar met aankomen wil het niet zo lukken. Hij is nooit zo'n stevige eter geweest en is ook erg kieskeurig. Weten jullie misschien iets dat ik hem kan geven dat veel calorieën bevat?
Alvast bedankt, Pam
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Pam,

Wat naar dat je kater zo ziek is geweest :sad:. Misschien kan je de voeding met je dierenarts overleggen? En anders zou ik hem een hoogwaardig voer geven, waar dus alles in zit (katten hoeven ook geen snoepjes als ze dat krijgen). Ik zou dan Royal Canin geven of Iams, Hills, Technical, etc. Dit zijn geloof ik wel goede merken. Wij geven onze maine coon kittens ook Royal Canin, het is wel duur hoor, maar er zit dus ook veel in, zodat ze er niet veel van nodig hebben. Meestal vinden katten het ook lekkerder dan blikvoer, wat ik heel bijzonder vind!
Het voer is ook goed omdat ze door de vertering heel veel vitaminen etc. binnen krijgen (zoiets had ik gelezen, ik weet het niet meer precies :oops:).

Beterschap en een knuffel aan je kater!

Groetjes,
Wendy

PS: Royal Canin kan je met water vermengen, zodat het wat zachter wordt, want ik weet niet hoe goed een kater met weinig tanden harde brokjes kan eten.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Gast

calorierijke voeding

Bericht door Gast »

Hallo allemaal!
Bedankt voor jullie reacties!!! Echt te gek dat meedenken/leven. Mijn dierenarts adviseert hem in eerste instantie zacht voer te geven. (dit i.v.m de getrokken tandjes) Later zou ik het best kunnen overstappen op Hills senoirenvoeding. Of dat gaat lukken vraag ik me af. Hij heeft het nooit gehad op droogvoer en liet zelfs RC, Hills e.d. na een paar dagen gewoon staan. Dat kittenvoer is een goed idee. Ik heb het hem gegeven (we hebben er nl ook een kitten bij: Berke van nu zo'n 12 weken) en dat heeft hij helemaal opgegeten!!! Voorlopig geef ik hem dat dus maar (voor hoelang het duurt... hij lijkt nl supersnel uitgekeken op één soort voeding) Gelukkig is Berke minder kieskeurig hoewel het me opvalt dat hij de proefpakketjes kittenvoer van de dierenarts lekkerder vindt dan Hills kittenvoer. Ik hoor overal dat katten dol zouden zijn op Hills maar dat valt hier dus tegen!!!
Groetjes, Pam
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heeft de dierenarts ook niet een speciaal voer van Hills om aan te sterken? Volgens mij is dit er wel met name voor de periode na een operatie. Het mag echter maar kort gegeven worden.

Groeten Kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Is mijn kitten te zwaar?

Bericht door Gast »

Hallo,

Mijn katje is nu reeds 6 maanden oud, maar nu is mijn vraag of hij niet met overgewicht kampt. Hij weegt momenteel 4,5 kg en ik vraag mij of dat niet te zwaar is.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Bertus,

Ik denk dat dat wel een beetje te zwaar is. Je zou even de dierenarts moeten bellen over het ideale gewicht voor een kater van 6 maanden (ik kan niets op internet vinden daarover).

Het is niet goed om opeens veel minder te geven, ik heb gelezen dat katten haaruitval kunnen krijgen als ze opeens minder voedingsstoffen binnen krijgen. Je kan het beste (denk ik) voer kopen voor katten met overgewicht (als de dierenarts heeft gezegd dat hij te dik is tenminste). Je hebt bijvoorbeeld van Royal Canin "light" voer. Wij geven onze katers "indoor" van Royal Canin, omdat ze altijd binnen zijn en dus minder bewegen.

Ik weet niet of je de hele dag brokjes hebt staan of misschien te veel blikvoer geeft? Want blikvoer is niet echt goed voor katten er zit voornamelijk water en vet in, dus het is meer iets lekkers :patat:, terwijl brokjes echt goed zijn. Misschien kan je dus iets minder blik geven en in plaats daarvan meer brokjes.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Bertus,

Dat ligt er een beetje aan. Net als bij mensen kun je beter naar hun lichaam/figuur kijken dan dat je het ideale gewicht vergelijkt met een tabel. Je hebt grote en je hebt kleine mensen, zo ook met katten.

Als je kat staat, dan kijk je naar hem van bovenaf. Als je geen buikje aan de zijkant ziet (dus een bolling), maar hij is overal even breed, dan valt het mee en is het gewoon een grote kat. Eén van onze katten woog op die leeftijd al meer, maar het is dan ook wel een supergrote kat.

Is hij wel te dik en moet hij afvallen, dan moet je dat inderdaad verantwoord doen en niet abrupt omdat de lever van een kat dat niet trekt. Wat en hoeveel voer je de kat per dag?
Laatst gewijzigd door Admin op 17 okt 2003 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou Bertus als het een hele grote kat is niet. Maar Quinto is toch ook al aardig groot en die was met 6 maanden maar 3 kilo. Zou inderdaad even kijken naar de flanken zoals Roland al zei. Volgens de da moet je de ribben nog wel kunnen voelen, maar mag je ze niet zien, dan zijn ze goed op gewicht en ze mogen geen duidelijke buik hebben. Als je kat toch te zwaar is heeeeeel voorzichtig gaan afbouwen anders ontneem je je kat teveel voedingsstoffen in 1 keer.
groetjes Sharon
Gast

Kan het kwaad als mijn andere kat ook blaasgruisvoer eet?

Bericht door Gast »

onze Flo en Gismo hebben blaasgruis, kan het kwaad als Dibsy ookdat voer mee eet ?? weet iemand dat ?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Blaasgruisvoer heeft een hogere PH waarde dan gewoon voer. Het kan geen kwaad om dit een kat te geven die er geen last van heeft zolang het maar geen kitten is. Hiermee kan je namelijk ook blaasgruis voorkomen en dat is alleen maar fijn.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

onze jerry heeft ook een blaasgruisdieet. tommy eet daar ook van,kan geen kwaad inderdaad,heb ik na gevraagd bij de da.
zoë daar in tegen heeft een nierdieet en daar mag geen kat van mee eten, dat kon wel kwaad. weet niet meer precies waarom maar was niet goed voor gezonde katten.. :wink:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Gast

Bericht door Gast »

In nier dieet zitten minder eiwitten endergelijke om de nieren te ontlasten,
de andere katten hebben dit wel nodig,
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Kat (6 jr) met overgewicht op seniorenvoeding of RC Light 38 zetten?

Bericht door Petra5 »

Tijger moest van de dierenarts wat afvallen en daar voor raadde ze me een senior voeding aan.
Bij de dierenspeciaalzaak vonden ze echter dat ik beter bijv royal canin light 38 kon geven omdat het vetpercentage daarvan minder was en er meer vezels inzaten zodat de kat gauwer een vol gevoel heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel wat tips wat ik nu het beste kan doen?

Groetjes petra
De kat eet graag vis, maar ze heeft er geen natte pootjes voor over. (13e- eeuws spreekwoord)
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Het ligt er ook aan hoe oud je kat is. Is hij boven de 8 jaar dan is seniorenvoeding geschikter en eronder zou ik ook kiezen voor RC light.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Tijger wordt in februari 6 jaar en is ongeveer 8 kilo (het is wel een vrij grote kat).
Op zich is dat light voer niet duurder want ik gaf ze altijd al RC alleen dan een ander soort en in principe blijf ik het liefst dat merk houden omdat ze het lekker vinden.
Ik zat zelf een beetje te twijfelen over dat senior voer omdat Tijger in principe nog niet zo oud is en als ik light voer geef kan ik dat ook gewoon aan mijn andere katten geven (die zijn niet te dik maar ook niet te mager) en die eten daarnaast ook gewoon nog wat blikvoer 's avonds terwijl Tijger dat niet echt eet.

Groetjes Petra
De kat eet graag vis, maar ze heeft er geen natte pootjes voor over. (13e- eeuws spreekwoord)
Plaats reactie