Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Swengoza »

Zou een SUB nog een idee zijn ? Heb daar iets over gelezen
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Een SUB zet je wanneer de urinebuis tussen de nieren en blaas verstopt zit (SUB staat voor Subcutaan Ureteraal Bypass). Maar is dat het geval dan??

Als er inderdaad een obstructie is dan kan de SUB inderdaad een oplossing zijn. De nieren kunnen dan de urine kwijt en als er voldoende nierfunctie over is kan dit weer herstellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Het is jammer dat we niet meer bloedwaardes weten, en of de urine is onderzocht - zo blijft het toch een beetje gissen. Het kan eigenlijk niet anders dat de ureum niet zo sterk verhoogd is als de creatinine - en ook daarom zou ik b.v. de leverwaardes wel willen weten. En ik zou verwachten als de urineleider tussen de nieren en de blaas verstopt is, het plassen toch moeizaam zou gaan (nog afgezien van de pijn).

Maar afgezien daarvan - ik ben het met Rik eens: als Tijgertje redelijk goed blijft eten en drinken, en ook het plassen gaat goed, en hij maakt een montere indruk, dan zou ik zeker niet voor euthanasie kiezen. Het motto is dan: vertrouw het dier, niet de getallen. En je merkt snel genoeg als Tijgertje opeens een terugval heeft, vertrouw daar maar op.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

viewtopic.php?t=21258&start=6450#:~:tex ... iet%20zijn.

Nou..... ik heb een maand geleden te horen gekregen dat onze Bengaal Mikki van 6 jaar nierfalen heeft, vroeg fase 2.
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Net bij hem op bezoek geweest .. dat was fijn ❤️ . Hij oogt kerngezond , terwijl hij ernstig ziek is .. moeilijk . Zou hem zo mee willen nemen naar huis , maar ben bang dat als hij te lang van het infuus is , totaal instort ..

Hij is vrolijk , alert , vraagt aandacht en slooft zich uit .
https://ibb.co/8nsVLp2Q
https://ibb.co/mwZq5Z1
https://ibb.co/qFPCMByL
https://ibb.co/20ZhSGy7
https://ibb.co/mrWRrmPk
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef: 12 apr 2026 19:25 Nou..... ik heb een maand geleden te horen gekregen dat onze Bengaal Mikki van 6 jaar nierfalen heeft, vroeg fase 2.
Wat sneu dat Mikki zo vroeg nierfalen heeft. Weten ze ook een oorzaak? Of dat er PDK in de familie zit? Bengalen staan wel bekend om verhoogd risico op nierproblemen.

Maar verzorging voor een nierfalertje is aan jou wel toevertrouwd dus hopelijk gaat dat nog heel lang goed.
Swengoza schreef: 12 apr 2026 20:25 Net bij hem op bezoek geweest .. dat was fijn ❤️ . Hij oogt kerngezond , terwijl hij ernstig ziek is .. moeilijk . Zou hem zo mee willen nemen naar huis , maar ben bang dat als hij te lang van het infuus is , totaal instort ..
Op zich zou de dierenarts wel moeten kunnen beoordelen of nog langer infuus geven veel zin heeft. Dat zal ook i.c.m. de onderzoeken gaan. Als ze wat vinden dan kan het dus zijn dat hij hem nog wat langer wil houden. Maar als ze niets vinden en bij de laatste infusen is er geen verbetering, dan zal hij dat ook aangeven. In dat geval zou je kunnen beoordelen hoe hij eruit ziet en of hij eet. Als dat goed is dan zou je hem mee kunnen nemen en kijken hoelang het goed gaat. Als eten goed gaat kun je nog een kleine hoop hebben dat de nieren toch de crea gaan verwerken. Als ze dat niet doen en ook de ureum weer opbouwt, dan zal er niet veel meer te doen zijn.

Ook als de dierenarts zegt geen hoop je zien omdat de crea niet zakt, dan zou je ervoor kunnen kiezen om hem dus nog 1 of een paar dagen lekker thuis te hebben om langzaam afscheid te nemen. Dat lijkt me fijner dan direct een beslissing te nemen, terwijl hij gewoon eet, en later met een knagend gevoel te zitten. Ik zeg niet dat als je de beslissing wel neemt samen met de dierenarts dat dat verkeerd zou zijn, want ook dat is een keuze.
Grtz, Rik
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Ik heb alle waardes van de afgelopen dagen opgevraagd . Ik ben benieuwd .. wat een nachtmerrie ..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Ik heb de foto's van Tijgertje bekeken, wat een lieverd. En afgaande op die foto's: ik begrijp niet dat ik hier een kat zie met crea 1300.... Want hoewel ureum de grootste bijdrage levert aan misselijkheid, geeft zo'n hoge creatinine concentratie toch normaalgesproken ook wel verschijnselen....

Ik citeer even uit een bericht van 10 jaar geleden:

Mijn Sjaak zat toen hij 4 was ook boven de 1200 en die is uiteindelijk nog 16 geworden. Dus geef niet op!
Het hoeft overigens niet door vergiftiging van buitenaf te komen. Bij Sjaak kwam het door blaasgruis. Tot twee keer toe met een half jaar ertussen. Door blokkade van urinewegen liep de urine terug naar de nieren en vergiftigde hij zichzelf. Na drie weken infuus - elke dag heen en weer naar dierenarts kwam hij er beide keren weer bovenop.
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Pff jeetje , morgen (maandag) gaan ze voor de 2e keer een echo maken . Ben wanhopig . Wat voor gesprek word t morgen ? Moet ik tijgertje nog langer aan het infuus laten ? DA geeft aan dat nog langer spoelen geen effect meer gaat hebben waarschijnlijk.. wat zouden jullie doen ?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef: 12 apr 2026 22:52 Na drie weken infuus - elke dag heen en weer naar dierenarts kwam hij er beide keren weer bovenop.
Zou dat intraveneus infuus (direct in het bloedvat) of subcutaan infuus (onder de huid) geweest zijn die drie weken? Onderhuids kan met wat oefening ook zelf thuis gegeven worden.
Swengoza schreef: 12 apr 2026 23:00 Moet ik tijgertje nog langer aan het infuus laten ? DA geeft aan dat nog langer spoelen geen effect meer gaat hebben waarschijnlijk.. wat zouden jullie doen ?
Ja, dat is een moeilijke als de dierenarts zou zeggen dat het geen effect meer zou hebben. De vraag is dan of hij er nog door mee wil gaan. Je kunt uiteraard ook het onderhuids spoelen bespreken. Je ziet aan het verhaal wat Erik aanstipt van Sjaak dat er altijd een kans is. Ga dus inderdaad niet af op waardes maar op hoe hij zich voelt.

Ik dacht eigenlijk ook dat ze zeiden dat spoelen op een gegeven moment niet meer helpt maar als ik dat verhaal zie... Ik weet wel dat er mensen zijn die langdurig onderhuids infuus geven.

Als ze dus niets vinden, kun je er ook geen diagnose op plakken en dan maar zeggen dat het niet goed komt. Als ze wel wat vinden kun je vandaar uit verder (aanpakken en kansen inschatten).

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... lemen-kat/
Grtz, Rik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Mijn gevoel is dat er ondubbelzinnig moet worden gekeken of de urinebuis tussen nieren en blaas verstopt is (door gruis, een steentje of wat dan ook), want dat zou een hoop verklaren. Dus ik neem aan dat die echo daarvoor bedoeld is.

Ik heb nierfaler Dalí zelf langdurig onderhuids infuus gegeven - dat is zeker goed te doen (als je een relatief rustige en meegaande kat hebt....). Maar net als voor subcutaan infuus geldt: dan moeten de nieren nog wel tot op zekere hoogte functioneren.
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Ik heb ook zitten denken aan thuis infuus geven , maar we moeten misschien ook realistisch zijn , hij word sinds woensdag al gespoeld , en er is maar een minimale daling , gisteren 1130 crea . Ik wil alles aangrijpen maar wil mezelf ook niet voor de gek blijven houden . Ik wacht het telefoontje af vandaag . Misschien zien ze nog iets op de echo . Of bestaat er nog een optie . En anders ga ik voorstellen om tijger lekker mee naar huis te nemen , als hij klinisch gewoon goed is en de risico’s niet te groot zijn op lijden thuis .
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Ik heb de arts gesproken , de nieren gaan verder achteruit , dat is te zien op de echo helaas . Ik heb voorgesteld om hem nog mee naar huis te nemen maar zijn kalium is ook weer aan t stijgen waardoor dat niet verantwoord is .. vanavond om 8 uur word mijn liefste en grootste vriend ingeslapen .
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. Dan zijn de nieren dus echt helemaal kapot.

Ben je bij zijn inslapen? Misschien kun je een afspraak met de dierenarts maken om in een aparte ruimte nog even wat tijd met hem te hebben (als je dat zou willen natuurlijk). Maar ik kan me ook voorstellen dat je dat door je verdriet niet aan zou kunnen. Als je dat wel aan zou kunnen zou het misschien wel fijn kunnen zijn om wat langer afscheid te kunnen nemen.

Heel veel sterkte ❤️
Grtz, Rik
Swengoza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Swengoza »

Ja uiteraard ben ik er bij. Ik ga hem zo missen
Plaats reactie