Wanhoop nabij

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Anne_Milo
Poema
Poema

Re: Wanhoop nabij

Bericht door Anne_Milo »

Heel goed bezig! Er zijn zat katten die inderdaad binnen en in een afgezette buitenruimte leven, dat kunnen die van jou ook. ;) Je moet alleen even duidelijk maken dat dit de nieuwe manier van leven is. Niet afbouwen, want katten kunnen geen klok kijken, maar gewoon stoppen. Lekker buiten uitdagend maken. Je hebt een stenen tuin zie ik. Denk aan het neerzetten van planten in grote potten om schaduwplekken te creëren, misschien ergens een plek om een beetje in het gras te rollen. Eén of twee tegels eruit wippen en daar een graszode in leggen, is dat een optie? Dan ergens nog lekker een bak met water, als een vijvertje geen optie is. Om te voorkomen dat het een bad voor muggenlarven wordt zou ik er een fonteintje in doen die op zonne-energie werkt. Dan heb je altijd beweging in het water. Lekker wat manden of potten met katvriendelijke planten waar ze mee kunnen klooien als ze willen, overal inderdaad zitjes en ligplekjes, en je bent al een heel eind!
Lyna
Bink

Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Dat meteen stoppen is juist niet zielig. Afbouwen is meer zielig want zo snappen ze er niks van Meteen stoppen is 1x een verandering. En wat betreft buiten, super mooie plek heb je. Katten willen vooral op onderzoek en slapen hi hi. Dus zet er maar vanalles neer om te snuffelen en rondrennen. Al is het een blok hout, tafel, stoelen en slaap plekje ofzo. Guusje kijkt ook altijd graag rond en zit hoog. Voor haar opstapjes gemaakt met de airco, afvalbak zo op de hoge kast. En onder de tafel op de stoel ligt een warme deken. Gijs houd van planten. Die heeft zijn eigen bak planten waar hij vol op ligt of aan knaagt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Misschien deel van de tuin tegels eruit aarde met struikgewas erin.
Of grote plantenbakken met struiken.
Wat 2de hand houten tuinmeubel om op te zitten en aan te krabben.

Ik zou echt helemaal stoppen met ze loslaten.
5koppig-koor+knagers BasJip
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaksTeun**
Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Anne_Milo
Poema
Poema

Bericht door Anne_Milo »

Mocht je overigens zoals Castratenkoor aanraadt wat tegels eruit gaan wippen, dan hierbij even een gratis tip om bij je gemeente te informeren; soms krijg je daar zelfs subsidie voor. Geld om je tuin katvriendelijker te maken, ideaal!
Lyna
Bink

Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

Anne_Milo schreef: 27 mar 2026 08:54 Heel goed bezig! Er zijn zat katten die inderdaad binnen en in een afgezette buitenruimte leven, dat kunnen die van jou ook. ;) Je moet alleen even duidelijk maken dat dit de nieuwe manier van leven is. Niet afbouwen, want katten kunnen geen klok kijken, maar gewoon stoppen. Lekker buiten uitdagend maken. Je hebt een stenen tuin zie ik. Denk aan het neerzetten van planten in grote potten om schaduwplekken te creëren, misschien ergens een plek om een beetje in het gras te rollen. Eén of twee tegels eruit wippen en daar een graszode in leggen, is dat een optie? Dan ergens nog lekker een bak met water, als een vijvertje geen optie is. Om te voorkomen dat het een bad voor muggenlarven wordt zou ik er een fonteintje in doen die op zonne-energie werkt. Dan heb je altijd beweging in het water. Lekker wat manden of potten met katvriendelijke planten waar ze mee kunnen klooien als ze willen, overal inderdaad zitjes en ligplekjes, en je bent al een heel eind!
Wat een leuke ideeën voor de stenen tuin, nooit aan gedacht. Ik zal nog wat kunstgras bestellen. En een vijvertje, nou jaaaa, die is helemaal leuk. Knox drinkt altijd uit de sloot, dat is zo ook opgelost. Ik geef meer geld uit aan hen, dan aan mezelf 😊 Maar die liefde moet ergens heen als je geen kinderen hebt 🥰

En de gemeente kan een belletje van mij verwachten 😁
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

castratenkoor schreef: 27 mar 2026 11:39 Misschien deel van de tuin tegels eruit aarde met struikgewas erin.
Of grote plantenbakken met struiken.
Wat 2de hand houten tuinmeubel om op te zitten en aan te krabben.

Ik zou echt helemaal stoppen met ze loslaten.
Dat gaat nu ook echt gebeuren!!

Ik wilde het altijd al, maar liet me weerhouden door zijn geprotesteer. Het gejank ging door merg en been en ik dacht echt dat dit door 'ongeluk' kwam. Maar hij wil gewoon zijn zin en nu weet ik dat hij net zo happy kan zijn binnen. En daar word ik happy van! Ik zit al 4 jaar in een ontzettend gespannen situatie, waar ik erg onder leed. Ik verloor mijn hond op zeer traumatische wijze en dat heeft een trauma opgeleverd. Dus steeds met veel angst naar buiten, wat ik deed omdat ik dacht dat mijn katjes dat nodig hadden. Ontzettend bedankt voor jullie hulp om mij iets anders te laten zien, ik ga nu eindelijk nog meer van ze genieten..
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

nellebel schreef: 27 mar 2026 09:31 Dat meteen stoppen is juist niet zielig. Afbouwen is meer zielig want zo snappen ze er niks van Meteen stoppen is 1x een verandering. En wat betreft buiten, super mooie plek heb je. Katten willen vooral op onderzoek en slapen hi hi. Dus zet er maar vanalles neer om te snuffelen en rondrennen. Al is het een blok hout, tafel, stoelen en slaap plekje ofzo. Guusje kijkt ook altijd graag rond en zit hoog. Voor haar opstapjes gemaakt met de airco, afvalbak zo op de hoge kast. En onder de tafel op de stoel ligt een warme deken. Gijs houd van planten. Die heeft zijn eigen bak planten waar hij vol op ligt of aan knaagt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als ik zie dat ze met 2x een half uur niets slopen, niet vechten, niet sproeien, enz., ga ik over 2 weken al terug naar 1x een half uur. Dan 2 weken later helemaal binnen. Heb ik in de tussentijd tijd de tuin af te maken, ik wil ze gewoon een alternatief kunnen bieden. En gaat dat sneller, stop ik al eerder, ook als ik zie dat dat afbouwen niet werkt. Vandaag gaat het al heel goed en daar ben ik meer dan blij mee!

Meteen maar even kijken of ik die lang uitgestelde vakantie ga boeken.. Dat kan als ik ze met een gerust hart binnen kan laten als er een oppas komt!

Whoop, whoop 😁
Fotoalbum
Anne_Milo
Poema
Poema

Bericht door Anne_Milo »

MissMeow schreef: 27 mar 2026 11:57 Dat gaat nu ook echt gebeuren!!

Ik wilde het altijd al, maar liet me weerhouden door zijn geprotesteer. Het gejank ging door merg en been en ik dacht echt dat dit door 'ongeluk' kwam. Maar hij wil gewoon zijn zin en nu weet ik dat hij net zo happy kan zijn binnen. En daar word ik happy van! Ik zit al 4 jaar in een ontzettend gespannen situatie, waar ik erg onder leed. Ik verloor mijn hond op zeer traumatische wijze en dat heeft een trauma opgeleverd. Dus steeds met veel angst naar buiten, wat ik deed omdat ik dacht dat mijn katjes dat nodig hadden. Ontzettend bedankt voor jullie hulp om mij iets anders te laten zien, ik ga nu eindelijk nog meer van ze genieten..
Weet je wat het leuke is, als je straks die tuin lekker katvriendelijk hebt gemaakt, kun je daar heerlijk gaan zitten in het zonnetje met een kopje koffie of thee en genieten van het zicht op je schatjes die het daar heerlijk naar hun zin hebben. Je bent goed bezig! Hou je ons een beetje op de hoogte van de tuinverbouwing? En vergeet niet: het hoeft niet gelijk 100% perfect hé. Alles is een proces, begin met kleine stapjes.
Lyna
Bink

Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

Anne_Milo schreef: 27 mar 2026 13:36 Weet je wat het leuke is, als je straks die tuin lekker katvriendelijk hebt gemaakt, kun je daar heerlijk gaan zitten in het zonnetje met een kopje koffie of thee en genieten van het zicht op je schatjes die het daar heerlijk naar hun zin hebben. Je bent goed bezig! Hou je ons een beetje op de hoogte van de tuinverbouwing? En vergeet niet: het hoeft niet gelijk 100% perfect hé. Alles is een proces, begin met kleine stapjes.
Lief, je berichtje..

Ik weet met mijn verstand dat perfectie niet nodig is, maar je wilt zo graag het beste voor ze! Kom net thuis na een lange dag werken en dan zitten ze op je te wachten. Vol verwachting en liefde, in hun ogen ben ik alles. Al zijn zij dat in mijn ogen ook!

Ik heb vandaag weer flink wat geld uitgeven, maar weet dat ik ze straks een droomplek kan geven.
Dan maar een broek minder ☺️

Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Groetjes 🩷

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fotoalbum
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

Hallo 😊

Ik kom even met een update en wat vragen..

We zitten nu op dag 3 van volledige opsluiting en ik denk dat het best aardig gaat. De katten lijken het proces redelijk te ondergaan en ik heb goede hoop. De buitenkattenbak is geïnstalleerd, ik heb een plekje naast de heg in de border vrijgemaakt en daar zilverzand ingegooid. Erom heen keien, zodat er echt een bak is ontstaan. Elke ochtend bij het in de tuin laten gaan ze er beiden braaf op om een plas te doen en poepen doet Knox op de bak binnen. Knikita heb ik dat niet zien doen en volgens mij ook nog niet op het bouwsel buiten. Kan het zijn dat ze het ophoudt? Straks ga ik weer kijken in de tuin, ook even op andere plekken. En helaas heeft Knox een aantal keren tegen een gordijn gesproeid. Waarvoor ik vanmiddag wat sprays heb gehaald om schoon te maken en in te sprayen om hem bij het gordijn uit de buurt te houden. Hoop dat het helpt.

Ook heb ik Feliway gehaald voor stress.

Vechten doen ze gelukkig niet, het territorium is groot genoeg.

Het mauwen negeer ik en lijkt iets minder te worden.

Wat denken jullie, is dat sproeien 'normaal' gezien de situatie en van tijdelijke aard? En kan een kat zijn ontlasting ophouden omdat het het niet prettig vindt in de tuin te poepen?

Ik lees jullie graag!
Fotoalbum
Anne_Milo
Poema
Poema

Bericht door Anne_Milo »

Oei dat is vervelend. Het kan onvrede zijn of het afbakenen van een territorium. Wassen of schoonmaken met Biotex breekt de geurenzymen af, zodat het hopelijk snel ophoudt...
Lyna
Bink

Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

en het is niet dag 3 van volledige opsluiting, maar dag 3 van leven in veilgheid van een heerlijk kattenpaleisje . dat klinkt toch vee lbeter. dat is jouw intentie toch ook. niet opsluiten, maar veilig houden. en zo te zien ontbreken die snoepjes jou het helemaal niets
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

nellebel schreef: 02 apr 2026 07:51 en het is niet dag 3 van volledige opsluiting, maar dag 3 van leven in veilgheid van een heerlijk kattenpaleisje . dat klinkt toch vee lbeter. dat is jouw intentie toch ook. niet opsluiten, maar veilig houden. en zo te zien ontbreken die snoepjes jou het helemaal niets
Dag 10 van in veiligheid, maar ik vind het even niet leuk meer. Knox mauwt de hele dag, ik heb al verschillende keren hard geroepen dat hij moest stoppen. Ook beginnen ze nu beiden dingen te doen die ik niet leuk vind. Graven in de tuin, plassen op plekken daar die er niet voor bedoeld zijn en ze vragen de hele dag om aandacht. Ik probeer tussendoor steeds met ze te spelen, heb planken aan de schutting bevestigd met trapjes ernaartoe en diverse nieuwe speeltjes aangeschaft. Kattentunnels, muizen, enz.

Is dit een fase waar we doorheen moeten? Moet ik juist wel spelen als ze om aandacht vragen, of niet? En in hoeverre corrigeer ik vervelend gedrag als mauwen?

Hoop dat ik wat ondersteuning kan krijgen.
Fotoalbum
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

vervelend gedrag negeren. want reageren, ook boos worden is belonen. als ze zich gedragen lekker spelen . dat kaan ook na 30 sec als hij even gestopt is met klagelijk miauwen hoor. dan leert hij vanzelf dat het veel leuker is om niet te klagen want dan krijgt hij aandacht. tja en wat wel en niet mag in de tuin, dat is lastig uitleggen. dat is nu ook uitdagen. voor jou even verdragen, het nieuwe gaat er vanzelf vanaf. effe volhouden nog. maar pak jr momenten van rust en vooral dan belonen. dat hebben e zodoor en vinden e echt veel leuker. adem in adem uit
Anne_Milo
Poema
Poema

Bericht door Anne_Milo »

Probeer ze af te leiden vóórdat het vervelende gedrag begint. Dus stel je voor dat ze áltijd om 18.00 uur gaan miauwen omdat ze dan net gegeten hebben en gewend zijn een rondje door de buurt te lopen, zorg dan dat je direct ná het eten klaar zit met een speeltje om ze af te leiden. Daarmee vertonen ze nog geen vervelend gedrag en hoef je dat dus niet te corrigeren, leidt je ze af (dus je haalt ze uit de modus 'eten is op -> vervelend gedrag vertonen) en put je ze uit.
Maar nooit belonen met spelen of snoepjes of wat dan ook, als ze op dat moment ongewenst gedrag vertonen. Ze tellen één plus één op dus "luid miauwen = spelen" of "plasjes doen in de gordijnen = snoepje". Wacht desnoods een half minuutje en ga dán met ze spelen.
Lyna
Bink

Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
Plaats reactie