Wanhoop nabij

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Wanhoop nabij

Bericht door MissMeow »

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik hier voor het laatst was, maar ik heb nu toch echt even jullie advies nodig..

Zoals jullie wellicht nog weten heb ik 2 heerlijke kattenkinders, waar ik ontzettend veel van hou. Mijn dagen en huishouden draaien om hun, alles om het ze naar de zin te maken en mijn huis is ingericht voor hun. Binnen kattenmeubels aan muren en buiten onderweg naar een catproof tuin. Volledig overspannen met net.

Maar nu komt het..
Het lukt me maar niet ze tevreden te houden binnen, vooral het mannetje móet naar buiten. En als ik hem niet laat, mag ik dat weten ook! Het gejammer gaat door merg en been.

Dus op gezette tijden naar buiten, wandelen als het rustig is, met een tracker om hun nekje. Elke ochtend vanaf 5.30!

Doodsangsten sta ik soms uit, vooral nu het lente is en ze af en toe plots de straat op rennen.

Wat kan ik doen?

Mijn dagen draaien soms voornamelijk om alles in goede banen leiden en hun veilig houden, maar dat breekt soms echt op.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik meer met ze zou kunnen spelen, maar buiten vinden ze gewoon leuker. En ook is de tuin nog niet volledig ingericht.

Hoe stop ik dat gejammer, hoe krijgen we meer rust. En vooral minder angst.

Hoor graag jullie meningen..
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Wanhoop nabij

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een ren van 10 meter waar ze zelf in en uit kunnen via een luikje. Katten tevreden en ik hoef niet bang te zijn dat ze gevaat lopen. En de buren hebben geen last van ze.
5koppig-koor+knagers BasJip
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaksTeun**
Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

Mijn ren is 15×5 meter en ze kunnen ook zelf in en uit, maar zoals ik probeerde uit te leggen is het niet genoeg 🫣

Doe ik iets verkeerd?

Moet ik ze gewoon binnenhouden tot ze zich erbij neerleggen, of toch op gezette tijden wandelen?
Bijvoorbeeld..
Mama van Knox Elfi🐈(Knox, m) en Knikita Loki🐈‍⬛(Knikita, v)🐾 "Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt"✨️Shiva, Allstar, Amor✨️
Fotoalbum
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hoe lang hou je het vol voordat je toegeeft? met zo'n grote ren zou ik ze verder niet buiten laten. maak het leuk in de ren. niet alleen maar een lege tuin. daar is niks te beleven.. en bij jammeren zet ze maar buiten in de ren. en ik denk dan echt volhouden.
Laatst gewijzigd door nellebel op 26 mar 2026 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

neem trouwens aan dat beide geholpen zijn?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne_Milo
Poema
Poema

Bericht door Anne_Milo »

MissMeow schreef: 26 mar 2026 06:01 Mijn ren is 15×5 meter en ze kunnen ook zelf in en uit, maar zoals ik probeerde uit te leggen is het niet genoeg 🫣

Doe ik iets verkeerd?

Moet ik ze gewoon binnenhouden tot ze zich erbij neerleggen, of toch op gezette tijden wandelen?
Bijvoorbeeld..
Ik denk dan altijd aan kleuters in de supermarkt. Als ze gaan huilen in het snoepvak omdat ze wat willen, en je geeft toe na vijf minuten, weten ze dat je toe gaat geven. Als ze na tien minuten krijgen wat ze willen, gaan ze het de volgende keer gewoon langer proberen. En ga zo maar door. Nooit toegeven, dit is de ruimte die ze hebben, en dat is het. Hou vol, hoe lastig het ook is.
Lyna
Bink

Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
Juke1982
Huiskat
Huiskat

Bericht door Juke1982 »

Ik denk ook dat je juist niet meer moet wandelen. Ze willen dit nu waarschijnlijk steeds en gaan daardoor zeuren. Als ze niet beter weten gaan ze zonder gedoe alleen de ren in.
Even volhouden en dan lost het zich wel op.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Moos 2016Saar 2016Siep 2019
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

nellebel schreef: 26 mar 2026 07:51 neem trouwens aan dat beide geholpen zijn?
Ja, en ik geef het mauwende mannetje druppels om zijn hormonen wat te kalmeren. Pas begonnen, weet nog niet het effect.
Fotoalbum
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

Juke1982 schreef: 26 mar 2026 11:45 Ik denk ook dat je juist niet meer moet wandelen. Ze willen dit nu waarschijnlijk steeds en gaan daardoor zeuren. Als ze niet beter weten gaan ze zonder gedoe alleen de ren in.
Even volhouden en dan lost het zich wel op.

Ik begin me te beseffen dat het voor iedereen onrustig is zo en ik het ze juist moeilijker maak ipv doe wat goed is. Ze ervaren veel onrust in de tijd voor het naar buiten gaan, omdat ze beperking voelen. Ze wachten op iets waarvan ze niet weten wanneer het komt. Slecht gedrag (mauwen) wordt beloond. Ja, ze vinden het buiten leuk, omdat het binnen nu onrustig is (door wachten) en niet af. Acceptatie zal als een opluchting voelen. Het is een vicieuze cirkel die ikzelf voed..

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Fotoalbum
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

nellebel schreef: 26 mar 2026 07:50 hoe lang hou je het vol voordat je toegeeft? met zo'n grote ren zou ik ze verder niet buiten laten. maak het leuk in de ren. niet alleen maar een lege tuin. daar is niks te beleven.. en bij jammeren zet ze maar buiten in de ren. en ik denk dan echt volhouden.
Heb een afbouwschema gemaakt, om ze rustig te laten wennen. Voor 1 april maak ik de buitenkattenbak in orde, daarna nog maar 2x naar buiten ipv 3; ochtend en avond half uurtje. Vanaf 1 mei alleen nog in ochtend, vanaf 1 juni binnen. Tot 1 juni tuin inrichten met hoog-/laagplekjes die zicht bieden over de schutting heen, klimtouwen, kattenboom, buitenhuisjes. Ondertussen mauwen negeren, niet meer aan toegeven. En eigen overtuigingen laten varen, schuldgevoel, idee dat ik ze tekort doe. Zie daartegen op, het protest, bang dat het niet gaat werken. Dat ik ze stress geef, maar in wezen hebben ze dat nu ook omdat ze steeds het gevoel hebben beperkt te worden. Ja, ze zullen even een piek hebben qua stress, maar bij acceptatie verdwijnt deze hopelijk. Mits ik dit goed begeleid en ik mijn verantwoordelijkheid neem.

Zeg me alsjeblieft dat dit gaat werken, bang dat hij destructief gedrag gaat vertonen. Omdat hij nu al steeds zo protesteert, maar ik denk nu eerder dat dit aangeleerd gedrag is, dan een uiting van stress en de noodzaak naar buiten te moeten.
Fotoalbum
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Heel eerlijk. K ik denk niet dat afbouwen werkt. Een kat kan niet tellen hoe vaak hij buiten is geweest wandelen. Nu meteen stoppen en volhouden. Bij jammeren even het deurtje wijzen naar de buitenren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Afbeelding

Mee eens, helemaal stoppen met de wijde wereld. Maak je ren spannender. De mijne is net een oerwoud. Veel beplanting en meubels.
Kinder picknicktafel b.v.
Heb ik via marktplaats.

En eventueel binnen een klimmuur maken. Hoeft niet ingewikkeld. Een paar ligkuipen op verschillende hoogte.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Afbeelding

Ze vinden het heel leuk in volle vaart die muur te beklimmen.

Afbeelding

Meubel heb ik laten maken, eigen ontwerp. 2,5 meter lang. Voor kattenkamer.
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

Lief, jullie adviezen, leuk de foto's.. Ik zal eens kijken naar foto's van wat ik al heb, ben al best ver en is in vergelijking met dat van jullie. Weet dat een oerwoud in de tuin het leukste is, maar ik liet het betegelen vorig jaar. Daarvoor nog tips?

Vanmorgen alleen even uitgelaten om de tuin om te plassen en poepen (in de bosjes), daarna naar binnen en met speeltjes en vloerpuzzels gespeeld, bij gejammer de sirene buiten gezet. De buren moesten toch wakker worden 😃 Nu ligt hij te spinnen bij mij op bed, het huis staat nog overeind en iedereen leeft nog.

Ik hoorde jullie advies om cold turkey te stoppen, maar dat voelt niet goed. Ook ik heb deze tijd nodig om te wennen en ik voel me nu stukken rustiger dan in de afgelopen dagen na ik een paar bijna ongelukken zag en heb lekker uitgeslapen.

Ik heb vertrouwen.
Fotoalbum
MissMeow
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door MissMeow »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kleine impressie..

Zoals jullie kunnen zien heb ik draadstaalpanelen bevestigd boven de schutting, daar komen zitjes zodat ze over de schutting kunnen kijken..

Who have I been kidding, het is leuk genoeg in huis en heb hun gewoon de dienst willen laten uitmaken 😂
Ja, een kat heeft personeel, maar dat personeel heeft ook nog recht op een eigen leven.

Verwende nesten 😄

Afbeelding

Afbeelding
Fotoalbum
Plaats reactie