3 maanden proberen om poezen samen te brengen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Jojoenjaya
Kitten

3 maanden proberen om poezen samen te brengen

Bericht door Jojoenjaya »

Hoi allemaal,

Half december hebben wij een poesje er bij genomen van toen 4,5 maand omdat het niet ging bij huidige eigenaar met hun andere poes. Ze moesten apart gehouden geworden en helaas na maanden proberen/introduceren is dat nu hier ook het geval.

De eerste week zijn ze apart geweest. Langzaam geintroduceerd enzo/geuren en noem maar op. Op gegeven moment ging het prima. Ze konden in 1 ruimte zijn. Samen eten en snoepjes ging allemaal prima. Dit is nu nog steeds zo. 2 weken ging het prima. Tot die kleine krols werd. Mijn oudste werd er echt agressief van en begon haar aan te vallen in onze ogen uit het niets. We hebben ze toen gescheiden. Soms bij elkaar maar zodra de oudste aanviel weer gescheiden. Toen de krolsheid voorbij was ging het weer prima samen. Na 2.5 week werd ze weer krols en ging het weer precies hetzelfde. Oudste ging weer aanvallen. Dus we herhaalde het proces. Toen ze 6 maanden was is ze gesteriliseerd. En hadden we de hoop dat het dan wel goed zou komen maar helaas. De oudste valt haar nog steeds aan. Ze is nu 4 weken geleden gesteriliseerd ongeveer.

We hebben:
2 krabpalen, kattenplankjes aan de muur, verschillende kattenbakken op verschillende verdiepingen. Verschillende voer en drink plekken op verdiepingen.
Ze mogen door hele huis en ook in afgeschermde tuin waar ze niet uit kunnen. Genoeg ruimte zou je denken.

Karakter oudste poes:
Lief, aanhankelijk, kroeliger en praat graag terug naar je. Komt op schoot liggen en over het algemeen heel rustig. Ze is 8 jaar en opgegroeid met een kater die we 7 maanden helaas wegens nierziekte hebben moeten laten inslapen. Tis niet echt een speelkat. Na 4 minuten denkt ze... Het zal wel.

Karakter jongste poes:
Inmiddels bangerig, enorm op haar hoede, lief wel maar echt nog wel een kitten in gedrag natuurlijk. Ze word niet graag geaaid en heeft echt lang nodig om je te vertrouwen. Speelt graag. Komt heel soms kroelen en knorren bij je.

Ik heb enorm veel gelezen ... Jacksons bekeken... Langzame introducties gedaan... Na vechtpartij uit elkaar gehaald... Contact met dierenarts.... Feliway friends in huis.... Dierenarts adviseerde zylkene te geven aan de oudste kat. Na 7 weken weinig verschil en de wilde het steeds minder. Dus nu mee gestopt. Veel gelezen over stand oren/ogen/houding/staart.
Mijn oudste kat blijft de jongste aanvallen zonder in onze ogen een reden.
Ze is enorm gefocused op die jongste. Houd haar de hele tijd in de gate. Blokked deuren en de trap. Spelen wil ze niet op zoon moment. Al zoveel geprobeerd. En uit het niets rent ze er op af en valt aan. Vaak inclusief rondvliegende haren. Die kleine gilt het dan uit. Als ik in me handen klap is het over. Rent de oudste weg en gaat weer verder in de focus stand. Als ik snoepjes geef kunnen ze op 50 cm van elkaar zitten. Niks aan de hand. Ook ander eten gaat prima samen.

Inmiddels hebben we een plastic plaat tussen de deur. Er zit een spleet onder zodat ze elkaar kunnen ruiken. Ze kunnen allebei ervoor zitten en doen niks naar elkaar. Geen gesis... Geen gegrom... Houding volgens mij normaal. Met regelmaat knipperen ze de oogjes dicht naar elkaar. En dan zou je denken dat moet goed zitten toch?
Maar het moment dat die plaat/deur of iets weg gaat staat bij de oudste de focus weer aan en wanneer ze kan zal ze aanvallen. We snappen zo niet meer waarom of wat kunnen moeten doen.
Afgelopen zondag zijn ze eigenlijk hele dag samen geweest zonder aanval. De dag er na denkt de oudste... Ik moet even inhalen van gisteren ofzo.... Dus weer plaat er tussen.
Zo gaat het dus al maanden en we vinden het zo moeilijk.

Mijn excuses voor mijn lange verhaal en Dankjewel voor het lezen als je helemaal hebt gedaan.

Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand is? Heeft iemand misschien een idee wat we nog kunnen doen of proberen?
De een zegt... Laat het ze lekker uitzoeken. Ze vermoorden elkaar niet hoor. Maar die jongste word dan steeds banger en banger.

Door die plaat hebben zowel wij als de poezen wat rust maar we zouden graag zonder willen. Er moet toch een manier zijn dat ze een beetje naast elkaar kunnen leven?

Liefs Maureen en kids en poezels Jojo en Jaya🥰
Rik
Tijger
Tijger

Re: 3 maanden proberen om poezen samen te brengen

Bericht door Rik »

Ik ben bang dat door het niet op tijd castreren van de poes, de situatie nu zo is dat het te laat zou kunnen zijn. Overigens waren de problemen wel te voorspellen als je geen castratie gepland had. Maar dat zul je inmiddels ook wel van Jackson begrepen hebben ;-)

Nu is het wel zo dat hormonen nog tot 6 weken in het lichaam kunnen zitten. Het kan dus zijn dat dat iets is waar de oudste nog op reageert (hopelijk). Maar het kan op een gegeven moment ook gewoonte geworden zijn. In dat geval ga je een periode van vele maanden moeilijker herintroductie tegemoet. Maar ook aan haar kant is het gedrag nu dusdanig gewijzigd (angstig juist door de late castratie en aanvallen van een mede huisgenoot) dat dat de situatie er niet makkelijker op maakt (gezien worden als prooi). Dus naast een herintroductie zul je ook haar zelfvertrouwen weer omhoog moeten brengen. Ook daarover heeft Jackson heel wat filmpjes en tips (hoogte of juist vloer, spelvorm in de buurt met dus afleiding, etc.).

Hopelijk worden de dagen zonder incidenten steeds meer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie